nomen Startet 8.Juli.2017 Del på Facebook Startet 8.Juli.2017 Jeg har nå to solpanel, ett på 84w billigvariant og ett på 70w som var dyrere. Når disse kobles sammen (paralell) blir det ikke mer effekt ut. Heller ikke når de er koblet i serie. Jeg har ikke noen diode koblet til, kan det være at det ene panelet stjeler strøm fra det andre. Begge ligger i solen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Dersom du skal parallellkoble to paneler, må de operere på samme spenning. Skal du seriekoble, må begge panelene levere samme strøm. Dersom dette ikke er oppfylt vil du ikke få utnyttet panelene optimalt. Det sikreste er å bruke identiske paneler dersom de skal kobles sammen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Hmm..det ante meg. Hva med å koble de til hver sin regulator? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Hver sin regulator burde gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Det første som slår meg er at du har fulle batterier. Da begrenser det seg hvor mye strøm du får inn uten å øke spenningen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Jeg hadde tidligere 1stk 50W panel og 3stk 10W paneler koblet i parallell til samme regulator, og det var tydelig forskjell i ladestrøm alt etter hvilke av disse 4 panelene jeg dekket til. Det Komodo nevner, hadde jeg ikke tenkt på, men det er så absolutt mulig at det er forklaringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Det stemmer, batteriene var fulle. Jeg kobler opp igjen imorgen, når kjøleskapet har slurpet i seg noen watt. Jeg har koblet opp hvert enkelt panel idag, og må si at jeg er skuffet over det nye 3000 kroners , 70 wattspanelet fra Sunbeam...35 watt var det som kom ut. Det er akkurat det samme som kommer ut av billigpanelet fra Sparelys på 85 watt. Hvordan er reglene for 14 dagers angrefrist, må produktet være ubrukt? Eller er det å regne som ett åpent kjøp? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Det kan hende at du bør utføre en noe mer vitenskspelig test før du trekker en endelig konklusjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2017 Del på Facebook Svart 8.Juli.2017 Den oppgitte effekten på 70W er når panelet er rettet rett mot solen på langt sydligere breddegrader. Hos oss skal du være glad dersom du får 60% fra et horisontaltliggende panel midsommer når solen står høyest på himmelen midt på dagen i klarvær og strålende solskinn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Nå er batteriene noe nedtappet, slik at nå skal de suge til seg alt som måtte være tilgjengelig av strøm. Kobler til ett panel, og får 35 watt. Kobler til begge paneler, og få 40 watt. Panelene ligger tilnærmet likt mot solen. Det virker som det ene panelet stjeler strøm fra det andre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TB22 Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 (redigert) Begge panel har samme spenning? Paralellkoblet? Begge panel må ha diode, ellers går strømmen feil vei. Er det regulatoren du leser av watt? Isåfall hvilken type og takler den mer watt? Redigert 9.Juli.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
nomen Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Har ikke diode, men nå er de koblet i parallell og med justering av vinkler iforhold til solen så har jeg nå opp imot 70 watt. Skal forsøke å få tak i noen dioder og prøve igjen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Shore Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Vises watt på regulatoren? På min vises kun volt og ampere, men volten vises kun som ladespenning inn på batteriet etter at den er regulert, ikke hva man får av volt fra panelet. Hvis du får f.eks 6 A fra et panel som gir 25 volt spenning er det 150 watt. Mulig du får mer effekt enn du tror? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fantino Svart 9.Juli.2017 Del på Facebook Svart 9.Juli.2017 Hvis du legger ut spec på de to panelene så er det litt lettere å gi et fornuftig råd. Bør stå på en klistrelapp på baksida el. Uansett så gjelder det som Vedtkystseiler skriver om sammenkopling av ulike paneler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.