asunde Startet 9.Juli.2017 Del på Facebook Startet 9.Juli.2017 Har problemer med at motor kutter og noen ganger vil den ikke starte. Når den ikke vil starte kommer der ikke jord/minus til hovedrele i den grå boksen, og releet slår ikke inn. Når den fungerer kommer der jord/minus til releet så snart tenning slås på. Man hører tydelig at releet slår inn. Når releet ikke slår inn kommer der heller ikke spenning på "Fuel shut off valve" i 25 sekunder slik det gjør ellers. Feilkodelyset på instrument panelet lyser ikke. Noen som har opplevd lignende? Hvordan får man av den store 68pins kontakten som går inn på Control Modulen (ECM). Monterte den på selv for 3 år siden men husker ikke hvordan. Skal den skyves til siden eller trekkes rett opp. Bør få den av slik at jeg kan sjekke alle forbindelser. Arild Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har feilsøkt i flere dager og konkluderte at årsak må være svinghjul sensor (veivaksel impulsgiveren står på svinghjulskåpen). Fikk fatt i en brukt en i dag og skiftet. Testet båten i ca. en time, opplevde en gang etter ca. 15min at motor kuttet/fusket men startet igjen (fikk blink på varsellys på instrument). Håper dette var løsningen, skal ta noen flere turer de neste dagene. Noen som har opplevd problemer med svinghjulsensor, denne er en bosch sensor, meget lik mange som er på biler. Ellers skulle jeg gjerne ha lånt en feilkode leser i Bergen. Arild Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har du vannsensor på dieselfilteret, altså finfilteret på motoren? Jeg har det på min ES200, og første sesongen med denne motoren kjørte jeg uten vannutskiller pga problemer med noen fittings. Jeg var ute for at det kom noen vannperler i filteret som "trillet" rundt nedi der. Da kuttet motoren av og til, og feilkodelyset lyste når den kuttet. Det forsvant med en gang motoren startet igjen. Jeg drenerte fra bunn av filteret oppi en ren pappkopp. Der fant jeg vannperler.. Alt OK etterpå. Genial funksjon egentlig. Hindrer at vannet når innsprøytningspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Har du god kontakt på Fuel shut off ventilen? Hadde samme symptomer sist helg. Da var det kun dårlig kontakt på shut off ventilen på dieselpumpen som var årsaken. Motoren gikk normalt for så å kutte ett sekund før den var igang igjen. Ble værre og værre. Til slutt startet den bare vilkårlig. En halv omgang med en 8mm fastnøkkel og problemet var løst. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Takk for svar. Har ikke sensor på filter. Har sjekket og hatt av og på kabel på solenoiden på pumpen. Skal være ok. Håper problemet løste seg med å skifte svinghjul sensor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.