Jump to content

Eldre "C-power" 4-syl. diesel, info og deletegninger?

Pajcic

Recommended Posts

Hei og takker så mye. Kjøpte båten for 3 dager siden og motor skulle være i tipp top. Etter å ha fått den hjem sjekker jeg peilepinnen og der var det lit olje. Fyller på 4 liter og lar motor gå i ca. 10 min. Og alle de 4 literene er bort og ligger i kjølen. Klarer ikke å se hvor det lekker i fra.

Olje forsvinner kun når motor går. Peilet olje dagen etter før vi startet motor og peilepinnen var på samme nivå som dagen før. Starter og dette blir borte. er det noe info på motor om str. (hk) ?. Har vasket hele motoren og klarer ikke se hvor det lekker i fra. Har sjekket over alt uten om undér motor som vi ikke kommer til.

Redigert av Pajcic (see edit history)

Mnja,,,jeg tror vi skal et hakk opp i størrelse. Bildet SoBo har lagt ut er vel den på rundt 36-38 hk og omtalt som BMC-1500. Det som kjennetegner den er dieselpumpa som står rett inn i siden på blokka. På Pajcic sin står pumpa på langs av motorblokk like under dynamo og da er det vel en BMC- 1800. Den er vel på rundt 48 hk, men svært usikker på det da, men en BMC er det nok. At det står c-power hadde jeg nok ikke brydd meg med, for det er som andre nevner bare et navn på de som har mariniesert den. Og noen bok som omhandler marineutgaven i bilder og tegninger sliter du nok med og finne. Det blir som den GeirFrode har lagt ut link til, men som du ser er den med vifte (bilutgave) og uten varmeveksler og diverse marineutrustning.

Det var en voldsom lekkasje. Sjekk om oljeslangene som går til oljekjøler er hele.

Mye mulig det er en 1.8L. Disse motorene går det jo 20 av på dusinet. Finnes massevis av dem. Jeg hadde en slik selv i en Hanto 24 for mange år siden. Er oppgitt til å yte alt fra 36 til 52 hk.

Og går under mange forskjellige navn. De kan også hete BLMC, BMC, Leyland, Thornycroft, og jeg vet ikke hva. Er en helt ok motor. Men et helvete å lufte drivstoffsystemet etter filterbytte, eller hvis en får luft i pumpa.

Et sted må oljen ta veien, den blir ikke borte i løse lufta. Og det er ikke så mange steder den kan forsvinne. Og etter beskrivelsen, må den nesten lekke ut et sted. Hadde den forbrent så mye olje, ville det synes svært godt i form av blårøyk. Og det kommer ikke olje i kjølevannet, etter som jeg har forstått. Da må den nesten ta veien ut inne i båten et sted.

Manual til 1.8 L finnes her. Tror det er liten forskjell på om motoren har vifte eller varmeveksler. Basismotor er mest sannsynlig den samme i dette tilfelle.

Selgeren er på jordet hvis man mener at det er bukh 68 hk.

det er en bmc 1800 motor.

du kan likegjerne rigge til en løfteanordning for å få motoren opp på dekk og inspisere lekkasjen.

sannsynlige steder, veivakseltetning bak (må ta av svinghjulskåpe og svinghjul for å se, registertetning foran,bunnpannepakning eller skade bunnpanne. 

Uansett må den løftes opp for å finne årsaken

Er tungvint å fikse når motoren står så lavt nede, slitsomt og trangt.

tar egentlig ikke så lang tid å heise den ut. Hvis du ikke har tilgang på kran/traktor eller lignende kan du rigge til en anordning med løftetalje og bukk i 2x4 materialer, da får du heist den opp på dekk og kan trekke den bak på gulvet bak motorrommet for eksempel

I dag har vi kjørt inn et kamera som det er en lang slange på under motor og vi fant ut at lekkasjen er mellom girkasse og blokken.

skulle lagt ut bilder av dette men det var ikke opptak på dette kameraet.

la også under motor et stort pakkepapir og etter 5-10 sekunder ble en stor damm.

vurderer å heve kjøpet på denne båten. Har hatt den kun i noen dag og det startet med en stor diesel lekkasje som nå fikset, stoppvaier ryker, en del elektrisk som ikke virker som skulle virke og så en stor oljelekkasje.

IMG_0547.JPG

Redigert av Pajcic (see edit history)

Hei igjen

Ting skjer men han som jeg har kjøpt båten av har kjøpt den selv for å selge den videre og den sto på land da jeg kjøpte den så det ikke sikker han hadde fått riktig feil info. Av selger. Ikke sur men en lære proses for meg. Selger virker lnt. å finne en løsning han kommer hit som båten ligger for å se på dette. Litt synd med ferien men sån er livet. Hvis alt går bra med selger så er jeg på jakt på ny båt snekke mellom 25-29 fot. Skal være flinkere til å sjekket ting før kjøp. Takker alle som har svart veldig mye og dere har gitt meg mye mere kunnskap rundt dette emnet ?  God sommer til dere alle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...