Pajcic Startet 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2017 Hei jeg har kjøpt en båt med innenbordsmotor merket c-power. Er det noen som har noen info om denne og hvor jeg kan finne deletegninger. Sliter med veldig stort oljeforbruk/lekkasje et sted under motor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Ser ut som en BMC motor, 1500 eller 1800. Prøv KD Trading i Bergen, de kan disse motorene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pajcic Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Hei og takker så mye. Kjøpte båten for 3 dager siden og motor skulle være i tipp top. Etter å ha fått den hjem sjekker jeg peilepinnen og der var det lit olje. Fyller på 4 liter og lar motor gå i ca. 10 min. Og alle de 4 literene er bort og ligger i kjølen. Klarer ikke å se hvor det lekker i fra. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Må være en BMC 1500 dette. 38 Hk sånn ca. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Pajcic Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Takker så mye for svaret. Er det noen steder jeg kan sjekke på motor om hvilken model og hk. Ble fortalt av selger at dette var en buch 68 hk. Men Fint kun tekst c power så jeg ble litt i tvil ?. Er dette en engelsk motor ?. Redigert 9.Juli.2017 av Pajcic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Engelsk motor på 36hk. Om du mister fire liter på 10 minutt må det nesten være hull i bunnpanna ... Men om du måtte fylle så mye så var den vel nesten tom for olje da? Redigert 10.Juli.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hei, det er ikke oljefiltre om lekker da? ikke skrudd fast....? Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Olje forsvinner kun når motor går. Peilet olje dagen etter før vi startet motor og peilepinnen var på samme nivå som dagen før. Starter og dette blir borte. er det noe info på motor om str. (hk) ?. Har vasket hele motoren og klarer ikke se hvor det lekker i fra. Har sjekket over alt uten om undér motor som vi ikke kommer til. Redigert 10.Juli.2017 av Pajcic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Og ikke kommer det olje ut igjennom eksosen? Redigert 10.Juli.2017 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Har sjekket det også og det kommer ikke noe olje der. Har sjekket rundt hele motor topp, slanger, filter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 C-power er vel bare navnet på det firmaet som har marinisert motoren? Og Bowman leverer kjølere til mange forskjellige motorer i mange størrelser. Ligner veldig på en BMC, motor, og dette kan i så fall være en manual som passer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Mnja,,,jeg tror vi skal et hakk opp i størrelse. Bildet SoBo har lagt ut er vel den på rundt 36-38 hk og omtalt som BMC-1500. Det som kjennetegner den er dieselpumpa som står rett inn i siden på blokka. På Pajcic sin står pumpa på langs av motorblokk like under dynamo og da er det vel en BMC- 1800. Den er vel på rundt 48 hk, men svært usikker på det da, men en BMC er det nok. At det står c-power hadde jeg nok ikke brydd meg med, for det er som andre nevner bare et navn på de som har mariniesert den. Og noen bok som omhandler marineutgaven i bilder og tegninger sliter du nok med og finne. Det blir som den GeirFrode har lagt ut link til, men som du ser er den med vifte (bilutgave) og uten varmeveksler og diverse marineutrustning. Det var en voldsom lekkasje. Sjekk om oljeslangene som går til oljekjøler er hele. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Mye mulig det er en 1.8L. Disse motorene går det jo 20 av på dusinet. Finnes massevis av dem. Jeg hadde en slik selv i en Hanto 24 for mange år siden. Er oppgitt til å yte alt fra 36 til 52 hk. Og går under mange forskjellige navn. De kan også hete BLMC, BMC, Leyland, Thornycroft, og jeg vet ikke hva. Er en helt ok motor. Men et helvete å lufte drivstoffsystemet etter filterbytte, eller hvis en får luft i pumpa. Et sted må oljen ta veien, den blir ikke borte i løse lufta. Og det er ikke så mange steder den kan forsvinne. Og etter beskrivelsen, må den nesten lekke ut et sted. Hadde den forbrent så mye olje, ville det synes svært godt i form av blårøyk. Og det kommer ikke olje i kjølevannet, etter som jeg har forstått. Da må den nesten ta veien ut inne i båten et sted. Manual til 1.8 L finnes her. Tror det er liten forskjell på om motoren har vifte eller varmeveksler. Basismotor er mest sannsynlig den samme i dette tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Pajcic skrev for 6 timer siden: Jeg har gått over den jeg kommer til på motorblokka og fant JAM2035 og 1800D støpt inn. Alt av olje havner i kjølen. Har pumpet ut tott. Ca. 10-15 liter olje på plastdunker og det er nesten ren olje. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Selgeren er på jordet hvis man mener at det er bukh 68 hk. det er en bmc 1800 motor. du kan likegjerne rigge til en løfteanordning for å få motoren opp på dekk og inspisere lekkasjen. sannsynlige steder, veivakseltetning bak (må ta av svinghjulskåpe og svinghjul for å se, registertetning foran,bunnpannepakning eller skade bunnpanne. Uansett må den løftes opp for å finne årsaken Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Og en ting til, ikke start eller kjør den slik det er nå, når du får dårlig oljetrykk ødelegger du den ellers er nok ikke dette så vanskelig å få orden på når du får overblikk på lekkasjen deler kan du bestille fra asap-supplies.com (dyrt i norge) trenger du simmering bak har jeg en liggende Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Ser det nå , er BMC 1800 og ikke 1500 dette ja. Som nevnt over ikke bruk denne motoren før du har fått fikset oljelekkasjen. Har også vært borte i båtmotorer som det har vært rustet hull i bunnpanna på, pga saltvann i kjølsvinet over lengre tid. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Pajcic Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Hei igjen alle sammen. Jeg takker for all hjelp jeg har fått av dere. Da er det bare å ta opp motor. Legger ut bilder etter vært som jeg tar ut motor og feilene på den som jeg finner. Vurderer å kjøpe et kamera for å komme under motor for å se eksakt hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Kamera? Mobil på selfiestang burde fungere bra, vel? Skulle komme til på de fleste steder da. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Er tungvint å fikse når motoren står så lavt nede, slitsomt og trangt. tar egentlig ikke så lang tid å heise den ut. Hvis du ikke har tilgang på kran/traktor eller lignende kan du rigge til en anordning med løftetalje og bukk i 2x4 materialer, da får du heist den opp på dekk og kan trekke den bak på gulvet bak motorrommet for eksempel Sitér dette innlegget Link to post
Pajcic Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 (redigert) I dag har vi kjørt inn et kamera som det er en lang slange på under motor og vi fant ut at lekkasjen er mellom girkasse og blokken. skulle lagt ut bilder av dette men det var ikke opptak på dette kameraet. la også under motor et stort pakkepapir og etter 5-10 sekunder ble en stor damm. vurderer å heve kjøpet på denne båten. Har hatt den kun i noen dag og det startet med en stor diesel lekkasje som nå fikset, stoppvaier ryker, en del elektrisk som ikke virker som skulle virke og så en stor oljelekkasje. Redigert 11.Juli.2017 av Pajcic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Dette har nok selger visst om. Slike lekkasjer kommer ikke over natten.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SoBo Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Og i tillegg presenterer selger motoren som : Sitat at dette var en buch 68 hk Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Pajcic Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Hei igjen Ting skjer men han som jeg har kjøpt båten av har kjøpt den selv for å selge den videre og den sto på land da jeg kjøpte den så det ikke sikker han hadde fått riktig feil info. Av selger. Ikke sur men en lære proses for meg. Selger virker lnt. å finne en løsning han kommer hit som båten ligger for å se på dette. Litt synd med ferien men sån er livet. Hvis alt går bra med selger så er jeg på jakt på ny båt snekke mellom 25-29 fot. Skal være flinkere til å sjekket ting før kjøp. Takker alle som har svart veldig mye og dere har gitt meg mye mere kunnskap rundt dette emnet ? God sommer til dere alle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.