izzno Startet 11.Juli.2017 Del på Facebook Startet 11.Juli.2017 Jeg fant oljelekasjen på motoren idag. Det er bolten / tapperøret til oljen. Jeg trur jeg venter på vinteren før jeg gjør noe med dette. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Det du tidligere beskrev som "oljelekkasje" er dyse-lekkasje, altså at det lekker diesel forbi dysen. At det lekker motorolje fra en så gammel motor må regnes som normalt, sannsynligvis er det lekkasje langs bunnpanne-pakningen som ender opp i det laveste punktet, banjo-koblingen for peilepinnerøret. Forutsatt at den ikke er løs er potensialet for lekkasje i denne koblingen liten. Sitér dette innlegget Link to post
izzno Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Dette røret er ikke til peilepinnen, det er på babord side? Noen som vet hva det er til? Redigert 8.August.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Å suge ut oljen ved olkeslift Sitér dette innlegget Link to post
izzno Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 (redigert) Av tegningen her er jeg nesten sikkert på at det lekker fra banjo-koblingen da resten av motoren er tørr fra bunn-pakningen og ned. I verst tenkelig tilfelle så lekker det fra simmer-ringen på veiva. Dette er det eneste stedet jeg ikke kan se på motoren. Men det er heller ingen olje rundt topp drevet ved belgen så det er heller ikke så trolig... Er det noen med erfaring med denne motoren som har noen formeninger om dette? Evt noen som kjenner noen med inspeksjonskamera ? Redigert 10.August.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Kjenn etter at banjoskruen ikke er løs, så den kan løsne underveis. Skruer har det med å riste løs på gamle dieselmotorer. Ellers er litt svetting helt normalt på en slik gammel traver, ikke noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
izzno Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 1liter på 15 timer er ikke svetting ;) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Nei, det er en banjoskrue som nesten faller ut eller en bakre veivakseltetning som er bortimot oppbrukt. Det er derfor jeg anbefaler en forsiktig etterteiting. Forsiktig, for det kan jo være en sprekk mellom rør og banjo f.eks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Ingar skrev On 7/11/2017 at 23.05: sannsynligvis er det lekkasje langs bunnpanne-pakningen som ender opp i det laveste punktet, banjo-koblingen for peilepinnerøret. Beklager, mente "sugerøret". Har samme konklusjon som index. Forsøk med speil og lommelykt, med en så betydelig lekkasje bør du kunne se hvor oljen kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hvis du tar ett oljeskift før vinteren så kan du jo bare skru ut banjo koblingen å inspisere denne. Å bytte ut kobber pakningene på hver side. Disse motorene har ikke simmering, men en grafitt pakning på veiven. Samt gummi pakninger rundt bukkene ut mot blokka. Så lenge det ikke er denne banjo koblingen så må du ut med motor for å få byttet de andre pakningene. Men ett speil å en lykt for å finne hvor den kommer fra er en fin ide for å være sikker hvor det kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
izzno Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Var ute i 4 dager nå. 5Timer ga en ca 2dl "forbruk". Spørs om ikke jeg venter til vinteren. I værste fall tar jeg ut motoren. Det er mye småfiks som skal på plass til neste år :). Eller kanskje det blir større båt ;). Kjøpte inspeksjonskamera på biltema så vi får se imorgen... Nå lå det en liten skrue i bånn med motor lakk og... Spørs om ikke det er like greit å ta ut for en overhaling. Men så var det plass å stå da... Så det var en svenske som hadde montert beamer motor i den og da gjorde den 20+ knop... Men spørs hvor sundt det er for drevet. Redigert 14.August.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Jeg hadde lekkasje på en banjokobling til diesel-røret. Riktignok en kobling/skrue som hadde vært åpnet en gang eller to. Innbiller meg at størrelse og type banjokobling er den samme (uten å være 100% sikker). Jeg fikk det ikke tett før jeg byttet kobberpakningene, de som på din tegning er merket nr. 28. Det var hyllevare hos VP-verkstedet, og kostet omtrent ingenting. Skulle du bli sikker på at lekkasjen kommer fra dette stedet, så er altså mitt forslag at du bytter disse pakningene (slik også Mr_Stian er inne på). Sitér dette innlegget Link to post
izzno Svart 20.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2017 Heldigvis var det bare banjo-koblingen :D Da begynner båten å bli brukbar gitt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.