Jump to content

Hvilken vannscooterhenger skal man velge?


sap_2000

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe meg en vannscooter og tenker litt på hvilken henger man skal velge. Har snevret det inn til 2 hengere pga tilgjengelighet.

Jeg vil ha med brems så man slipper å ligge i 60 på motorveien. Disse hengeren ligger på ca 16k

 

Der jeg har tenkt til å kjøpe scooteren selger de respo tilhengere.  Det enkleste er helt klart å kjøpe der, men...

Den hengeren som da er aktuell er Respo 1000VSL.

Bakdelen med den slik jeg ser det er lengden på 486 cm. Vil egentlig ha den så kort som mulig pga lagring i garasje osv.  

Fordelen er at dette er en mye solgt henger som folk virker å være fornøyd med, samt at det er samme forhandler som scooteren.  

Kan fåes med skinner med hjul mot tillegg i prisen. 

 

IMG_4042.JPG.2906163f604dc926483b1c9eb729defc.JPG

 

jeg har hatt noen båt og varehengere og synes Tredal med spiralfjærer og støtdempere ligger bedre på veien.

Tredal har en henger med brems. Den heter VS-850 og er 446 cm lang.

 

har funnet en forhandler i Kongsberg som har en på lager. Denne hengeren har skinner med hjul, men ut fra bildene er det bare 4 hjul på hver side.  Det som bekymrer meg er om scooteren kan komme borti skinnen mellom første og andre hjulet når den er på vei opp? Ideelt sett tenker jeg at den skulle hatt noen flere hjul plassert tettere i bakre delen av skinnene.  

 

Bakdelen med å gå for tredal er at jeg først må dra til Kongsberg å plukke den opp samt at jeg ikke har hørt om noen med erfaring med denne hengeren.  Forhandleren har heller ikke solgt denne typen scooterhenger med hjul før, så han er også blank. 

Han tilbyr forøvrig å sende den avgårde med prøveskilt så jeg kan dra videre til Vestfold hvor scooterforhandleren ligger og prøve.  Om den passer, må jeg tilbake å få registrert den og byttet skilter. Om den ikke passer kan jeg levere den tilbake.  

 

IMG_4043.JPG.163077097ab8bb44c64dae98fa144683.JPGIMG_4044.JPG.328c10d5664cb29345c96b1581fc63c3.JPG

 

Jeg har jo i utgangspunktet tillit til at Tredal har gjort jobben skikkelig, men er bekymret for avstanden mellom hjulene på skinnen. Fabrikken er feriestengt nå, så ikke mulig å få tak flere hjul eller høre ang erfaringer.  

 

 

Noen med erfaring med disse hengerne? Jeg tar svært gjerne imot innspill om andre henger også. 

Utfordingen er at dette haster endel da jeg skal til godtebutikken i morgen, onsdag :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei @sap_2000

 

Så ikke denne før nå desverre. Her ble det Respo R750VSL med hjul og ikke skinner. Da unngår vi riper i skroget som skinnene har en tendens til å lage (ihht tenåringen). Det vil jeg tro er like attraktivt for deg som det er for 16-åringen her:smiley:

 

Vi handlet henger i sammen butikk som RXPen. Men vi valgte en uten brems. Det angrer jeg litt på, nettopp pga hastighetsbegrensning. Men den er fleksibel. Tar RIB Grand 380, RXP300, og Spark. Må bare flytte tårnet litt.

 

Har ingen erfaring med den hengeren du har sett på. Min erfaring er vel at kulevekten har veldig mye å si med tanke på kjørekomfort.

 

Jeg tror imidlertid hengeren du har sett på vil funke fint, men de var kanskje litt sparsomme med hjul. Men du kan flytte hjulene litt? Kanskje de i midten litt nærmere bakenden slik at du får scooteren opp og ned og stabilisert før du trekker den helt frem på siste hjulsett. Evt kan kanskje Respo hjulene tilpasses slik at du kan kjøpe derfra og få mekket de på ? Her et bilde fra undersiden av hengeren vår med RIBen på. Der er det 7 hjul på hver side.

 

IMG_2790.JPG.3641fad406a37dc9367ae07894129a87.JPG

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...