Balle13 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Så noen tips for og utbedre dette hadde vert fint? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 SIkkert ingen fasit på dette, men jeg ville begynt med å slipe vekk mest mulig topcoat. Så ville jeg støpt to lag med CSM og rullet godt ut før jeg limte inn plater. Da får du jevnet ut litt samtidig som du får litt mer styrke i det ytterste laminatet. Det ser litt vel tynt ut noen steder. Hvis du leser tråden om Draco i signaturen min kan du se at jeg har gjort lignende erfaringer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Balle13 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Komodo skrev 37 minutes ago: SIkkert ingen fasit på dette, men jeg ville begynt med å slipe vekk mest mulig topcoat. Så ville jeg støpt to lag med CSM og rullet godt ut før jeg limte inn plater. Da får du jevnet ut litt samtidig som du får litt mer styrke i det ytterste laminatet. Det ser litt vel tynt ut noen steder. Hvis du leser tråden om Draco i signaturen min kan du se at jeg har gjort lignende erfaringer. Så jeg må ikke støpe at par lag med csm pusse for og få det beinest mulig og så støpe med csm for og få det tilnermet orginal tylkkelse? Bør vel vere sånn rimelig innafor når jeg skal lime på fineren. Så ikke aktetspeilet blir skjevt? Skal inn og sjekke tråden din nå Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Hvis du gjør som jeg skrev over vil du få en ganske jevn overflate når du har slipt. Bruk det groveste du får tak i, f.eks. 16 korning (papir) på rondell på vinkelsliperen. Den gjør vei i vellinga. Når du så støper to lag på dette blir det enda litt jevnere. For å ta opp de siste ujevnhetene når du limer på den første finerplata er det jo selvsagt mange muligheter, men jeg ville kanskje gått for denne: Bland deg en velling av (tørr) sagspon og polyester. Dette blir som en sparkelmasse. Så kliner du på et raust lag over hele flata og klemmer på finerplata til det tyter i alle retninger. Jeg har testet ut denne blandingen (les om det i tråden min). Det blir utrolig sterkt, og gir meget bra vedheft. Jeg ville ikke vært skeptisk på dette da du får sterkere egenstyrke i denne massen enn det finerplata har i seg selv. Dette er jo også den billigste måten å gjøre det på. Alle andre lim/masser du vil få anbefalt til formålet vil koste det magedoble. Fibrene i sagsponet vil bli mettet av polyester, så de vil heller ikke kunne suge vann. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Balle13 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Komodo skrev 27 minutes ago: Hvis du gjør som jeg skrev over vil du få en ganske jevn overflate når du har slipt. Bruk det groveste du får tak i, f.eks. 16 korning (papir) på rondell på vinkelsliperen. Den gjør vei i vellinga. Når du så støper to lag på dette blir det enda litt jevnere. For å ta opp de siste ujevnhetene når du limer på den første finerplata er det jo selvsagt mange muligheter, men jeg ville kanskje gått for denne: Bland deg en velling av (tørr) sagspon og polyester. Dette blir som en sparkelmasse. Så kliner du på et raust lag over hele flata og klemmer på finerplata til det tyter i alle retninger. Jeg har testet ut denne blandingen (les om det i tråden min). Det blir utrolig sterkt, og gir meget bra vedheft. Jeg ville ikke vært skeptisk på dette da du får sterkere egenstyrke i denne massen enn det finerplata har i seg selv. Dette er jo også den billigste måten å gjøre det på. Alle andre lim/masser du vil få anbefalt til formålet vil koste det magedoble. Fibrene i sagsponet vil bli mettet av polyester, så de vil heller ikke kunne suge vann. Takker for fydig svar komodo.. da skal jeg prøve meg på dette? et annet spørsmål, hvorfor ikke pruke epoxy i stedenfor polyester?? Redigert 3.August.2017 av Balle13 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 ivar skrev for 10 timer siden: er jo greit at det er tilnærma slett, så du får maks vedheft når kryssfineren skal på plass Var det jeg også tenkte på ivar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Ingen grunn til ikke å bruke epoksy så vidt jeg kan forstå, med unntak av pris kanskje. Uansett ikke store utgiftene i forhold til arbeidsmengden på prosjektet ditt. Jeg valgte epoksy selv på tilsvarende jobb, av to grunner: 1. Bedre heft (i følge de fleste kilder på internett). 2. Mulighet for å bruke langsom herder. Polyester herder raskt, får du en dråpe for mye herder - meget raskt. Skrekkscenariet mitt var at herdingen skulle starte før jeg hadde fått platene på plass (jeg gjorde jobben på en mer komplisert måte). Jeg kjøpte duk, bomullskutt (til fortykking ved liming og hulkiler) og epoksy med langsom herder fra Svas Kjemi til en gunstig pris. Måtte kjøpe 10 kg epoksy, det overskytende fikk jeg bruk for da neste problem ved båten dukket opp. På bildene dine ser det ut som akterspeilet er meget tynnslipt, ville lagt på noen lag duk før platen. Der det er slipt hull bør du legge lapper med glassfiberduk med økende omkrets til du har lik tykkelse hele veien. Ikke bruk sparkel, da får du felter med mindre styrke. Lykke til, oppdater gjerne tråden underveis i prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Heisann, her er mange gode råd. Føler at tre til fire lag med glassfiber under finerplata er en enkel og grei måte å gjøre det på. Glassfiber har vært brukt til dette siden en begynte å lage slike båter. Fukt er det som ødelegger akterspeila, Xfineren trekker vann som en svamp.. Vær nøye med hærderen slik at det ikke hærder for fort. Gjør arbeidet når det er litt kaldt i været. Spenn opp Xfinerplata med tvinger og div festemidler før du limer den fast. Da ser du om alt passer. Vær nøye med å rulle ut lufta. Avstivningen forover lager du med kne som som gjerne kan støpes fast i både brønn og bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Sjøvind skrev for 17 timer siden: Ingen grunn til ikke å bruke epoksy så vidt jeg kan forstå, med unntak av pris kanskje. Uansett ikke store utgiftene i forhold til arbeidsmengden på prosjektet ditt. Jeg valgte epoksy selv på tilsvarende jobb, av to grunner: 1. Bedre heft (i følge de fleste kilder på internett). 2. Mulighet for å bruke langsom herder. Polyester herder raskt, får du en dråpe for mye herder - meget raskt. Skrekkscenariet mitt var at herdingen skulle starte før jeg hadde fått platene på plass (jeg gjorde jobben på en mer komplisert måte). Jeg kjøpte duk, bomullskutt (til fortykking ved liming og hulkiler) og epoksy med langsom herder fra Svas Kjemi til en gunstig pris. Måtte kjøpe 10 kg epoksy, det overskytende fikk jeg bruk for da neste problem ved båten dukket opp. På bildene dine ser det ut som akterspeilet er meget tynnslipt, ville lagt på noen lag duk før platen. Der det er slipt hull bør du legge lapper med glassfiberduk med økende omkrets til du har lik tykkelse hele veien. Ikke bruk sparkel, da får du felter med mindre styrke. Lykke til, oppdater gjerne tråden underveis i prosjektet! Takk for tipset Sjøvind. Skal oppdatere når jeg setter i gang med støpearbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Tobiasitårnet skrev for 5 timer siden: Heisann, her er mange gode råd. Føler at tre til fire lag med glassfiber under finerplata er en enkel og grei måte å gjøre det på. Glassfiber har vært brukt til dette siden en begynte å lage slike båter. Fukt er det som ødelegger akterspeila, Xfineren trekker vann som en svamp.. Vær nøye med hærderen slik at det ikke hærder for fort. Gjør arbeidet når det er litt kaldt i været. Spenn opp Xfinerplata med tvinger og div festemidler før du limer den fast. Da ser du om alt passer. Vær nøye med å rulle ut lufta. Avstivningen forover lager du med kne som som gjerne kan støpes fast i både brønn og bunn. Takk for tipsene tobiasitårnet Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Tobiasitårnet skrev On 5.8.2017 at 13.11: Heisann, her er mange gode råd. Føler at tre til fire lag med glassfiber under finerplata er en enkel og grei måte å gjøre det på. Glassfiber har vært brukt til dette siden en begynte å lage slike båter. Fukt er det som ødelegger akterspeila, Xfineren trekker vann som en svamp.. Vær nøye med hærderen slik at det ikke hærder for fort. Gjør arbeidet når det er litt kaldt i været. Spenn opp Xfinerplata med tvinger og div festemidler før du limer den fast. Da ser du om alt passer. Vær nøye med å rulle ut lufta. Avstivningen forover lager du med kne som som gjerne kan støpes fast i både brønn og bunn. Takk for tipsene tobiasitårnet Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Når man har fjetnet all skum av båten. Må man pusse alt eller holder det med å vaske bort all dritt? Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 God morgen. Puss vekk alt. Skal det støpes inn spant eller lignende, så bør det vel være ordentlig slipt. Husk støvmaske. Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Hej. Jag satte precis en ny akterspegel på min wesling 16. Jag plastade/stöpte först 3 lager (csm-biax-csm). Sedan limmade jag plyfaskivorna med polyesterlim. Köpte färdigt lim men du kan likväl blanda eget av polyester och cabosil (aerosil). Detta tar upp de sista ojämnheterna mellan laminat och kryssfiner. Funderade själv på epoxi just den har längre potlife och bättre secondary bond. Men jag tycker epoxi är lite nasty på grund av hur allergiframkallande det är så det blev polyester. oavsett så rekommenderar att titta på denna video: https://m.youtube.com/watch?v=z8L0OVjVQyI Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Tobiasitårnet skrev On 5.8.2017 at 13.11: Heisann, her er mange gode råd. Føler at tre til fire lag med glassfiber under finerplata er en enkel og grei måte å gjøre det på. Glassfiber har vært brukt til dette siden en begynte å lage slike båter. Fukt er det som ødelegger akterspeila, Xfineren trekker vann som en svamp.. Vær nøye med hærderen slik at det ikke hærder for fort. Gjør arbeidet når det er litt kaldt i været. Spenn opp Xfinerplata med tvinger og div festemidler før du limer den fast. Da ser du om alt passer. Vær nøye med å rulle ut lufta. Avstivningen forover lager du med kne som som gjerne kan støpes fast i både brønn og bunn. Takk for tipsene tobiasitårnet Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Tobiasitårnet skrev On 5.8.2017 at 13.11: Heisann, her er mange gode råd. Føler at tre til fire lag med glassfiber under finerplata er en enkel og grei måte å gjøre det på. Glassfiber har vært brukt til dette siden en begynte å lage slike båter. Fukt er det som ødelegger akterspeila, Xfineren trekker vann som en svamp.. Vær nøye med hærderen slik at det ikke hærder for fort. Gjør arbeidet når det er litt kaldt i været. Spenn opp Xfinerplata med tvinger og div festemidler før du limer den fast. Da ser du om alt passer. Vær nøye med å rulle ut lufta. Avstivningen forover lager du med kne som som gjerne kan støpes fast i både brønn og bunn. Takk for tipsene tobiasitårnet Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 13.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Nien som har tipps til hvilket verktøy man kan pruke til å pusse i kriker og kroker? Sliter med å få pusset til rent lamminat i hjørner og rundt disse kulene som skruene til vanntunellen er skrudd i. Er også litt overasket over hvor mye luft bobler det er i støpen fra fabrikk, og veldig mye overflod av polyester som ligger i tykke lag enkelte plasser ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Høres kjent ut, har du lest tråden jeg tipset om tidligere? Står litt om sliping og verktøy der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sopmeister Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 När det är trångt att komma åt: Makita 9032, grym! https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Bandslip-9032 Har snabb avverkning Bosch 250 helt ok. https://www.bauhaus.se/sliproller-prr-250-es.html Eller borrmaskin med rotererande borst Sitér dette innlegget Link to post
Balle13 Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Sopmeister skrev 19 minutes ago: När det är trångt att komma åt: Makita 9032, grym! https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Bandslip-9032 Har snabb avverkning Bosch 250 helt ok. https://www.bauhaus.se/sliproller-prr-250-es.html Eller borrmaskin med rotererande borst Så ikke så dum ut di der? Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Balle13 skrev for 22 timer siden: Noen som har tips til hvilket verktøy man kan bruke til å pusse i kriker og kroker? ? Det går nok bra om du tar de vanskelige stedene for hånd, med papir. Ikke noe verktøy er så allsidig som den menneskelige hånd. Ru opp flatene og fjern støv og fett. Du må ikke fjerne all topcoat. Se helheten på limflatene. Redigert 14.August.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Balle13 skrev for 1 time siden: Så ikke så dum ut di der? Har en slik makita ? den er solid og genial og kan vinkles ? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 (redigert) her er en som har gjort dette: http://www.midtsiden.no/gamal-klassikar-i-hog-fart sitat : – Eg kjøpte den i fjor og har forsterka den og sett på ein større motor. Den gjekk i rundt 55 knop i dag, sjølv om den er fullasta, fortel eigar Roger Jensen. Redigert 15.August.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Sopmeister skrev for 20 timer siden: När det är trångt att komma åt: Makita 9032, grym! https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Makita-Bandslip-9032 Har snabb avverkning Bosch 250 helt ok. https://www.bauhaus.se/sliproller-prr-250-es.html Eller borrmaskin med rotererande borst Den der Makitaen har jeg sett etter. Black & Decker lagde disse opprinnelig, men har gått ut av sortimentet, og jeg har slitt ut min tredje maskin... Helt avhengig av en slik maskin, så denne skal kjøpes :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 en slik? https://coop.no/sortiment/obs-bygg/verktoy-og-tilbehor/elektrisk-verktoy/slipemaskiner/blackdecker-ka900e-qs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.