Jump to content

Mikuni MY 30 dieselvarmer: Starter, men stopper etter to-tre minutter

mbm

Recommended Posts

Feil som beskrevet i emnefelt. Varmeren «tikker» før den slår seg av. Når den har slått deg av lyser det orange i displayet (normalt grønt lys her). Det er bra med strøm samt nesten fullt på dieseltanken. Mistenker dieselfilteret, men litt usikker på om komponent som markert på bilder nedenfor er filter. Litt trangt så ønsker å være sikker på at dette er filteret før jeg demonterer. Takknemmelig om noen kan bekrefte, ev. komme med andre tips. Takk.

1.jpg

2.jpg

Tusen takk for det, Kjellg. Det står i manualen din her, sitat; 
"Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning».

Den 7-polige kontakten det vises til i manualen antas å være kontakten øverst i bildet under. Ledningen merket a) er så langt jeg kan se samme ledning som er merket b) - denne er merket med tallet 14 på boksen - samme tall som angitt i sitat over. Iflg manual så skal denne ha spenning når varmeren brenner, men jeg måler ingen spenning på ledningen. Dette tolker jeg som det er flammevakten/sensoren/termostaten som er problemet.

Hvor er flammevakten montert? Er dette en sak som normalt vil fungere igjen etter en vask/rens eller må den byttes?
Fant Termostat MY30 70" flammevakt med samme produktnummer som i manual hos Solhaug.as men denne finnes ikke på lager. Noen som kjenner til andre steder hvor de selger slike deler? 

3.jpg

Redigert av mbm
Glemte å legge ved bilde... (see edit history)

Takk igjen, Kjellg. Forsøker å ringe Solhaug i morgen.

Takk for skisse, .Snorre. Må være part som her heter «flame sensor». Klarer ikke tyde hvor denne er plassert ut fra skissen her. Ser nærmest ut som alt må plukkes i biter. Litt rart om det ikke er forholdsvis enkel tilkomst ettersom dette er en reservedel som det iflg manualen er anbefalt alltid å ha tilgjengelig. Leser dette som at det er nærmest forbruksmatriell på lik linje med glødeplugg.

4.jpg

Jeg har nå pratet med Solhaug som kunne opplyse at Mikuni varmere var gått ut av produksjon og at det er vanskelig å skaffe deler til disse. De hadde en bestilling inne på flammevakter - hvorav jeg nå har reservert en - men det ville nok ta en til to måneder før de fikk inn disse. Vil også forsøke å rengjøre den jeg har ved anledning. 

mbm skrev 1 time siden:

Jeg har nå pratet med Solhaug som kunne opplyse at Mikuni varmere var gått ut av produksjon og at det er vanskelig å skaffe deler til disse. De hadde en bestilling inne på flammevakter - hvorav jeg nå har reservert en - men det ville nok ta en til to måneder før de fikk inn disse. Vil også forsøke å rengjøre den jeg har ved anledning. 

Takk for opplysningen. Har samme varmer selv så da vet man at om det går i stå, så er det raskeste å kjøpe ny, om den gamle ikke går å rense da :)

• 1 måned senere...

Da har jeg endelig fått tatt ut varmeren. Det var en bra mengde «irr» (ser ut som kalk eller salt) som hadde satt seg mellom sensor og varmeren. Hadde allerede skrapet og blåst bort en del av dette som lå i «hullet» (fordypning) på varmeren før bilde her ble tatt, men belegget på sensoren er her urørt,

1.jpg.3e20377428b8843cb989da7f6a895a99.jpg

Den hvite delen er sensoren som var plassert i fordypningen under bøylen som indikert med pil. Regner med det denne «irringen»som har satt varmeren ut av spill.

Sensoren ble tilsynelatende nesten «som ny» etter en rask rengjøring,

3.jpg.b87b04de2505f32712960c6926f5bfda.jpg

Varmeren er fra 1999 og sensor har såvidt meg bekjent aldri vært rengjort eller byttet tidligere. 
Jeg har nå fått tak i ny sensor men ettersom varmeren er gammel og den nye sensoren forholdsvis dyr (kr. 800+ alt inkl.) så heller jeg mot å forsøke med den gamle og heller returnere den nye. — Hva mener dere?

Klarer du å lese den info som finnes på den eksisterende flammevakten , og den nye, så er det sikkert noen her som kan spore opp denne delen.

Det er garantert ikke Mikuni som produserer den, den finnes nok i sortimentet til en eller annen elektro eller elektronikkleverandør.

Siden dette er utstyr som er gått ut av produksjon vil dette hjelpe mange.

Redigert av trixie2 (see edit history)

Index: Takk for pasta tips.

Trixie2: Har fått tak i ny original del merket Mikuni. Spørsmålet er om det er om jeg kan bruke den gamle nå som den er rengjort. Litt styr å få varmer inn og ut så kjedelig om den må ut igjen om den gamle ikke fungerer. Også kjedelig å betale en liten tusenlapp for den nye om den jeg har er fullt brukbar nå etter rengjøring.

Takker for link men hadde i det lengste håpet å få varmeren på plass ila. helgen. Synes vel også at prisen for pastaen det linkes til blir noe dyr - kr. 174.- alt inkl. Er denne fra Biltema samme sak? Men om det er mye å vinne på å bruke slik pasta så kan jeg selvsagt vente, men om det ikke betyr så mye så dropper jeg det heller. — Men dersom det var gammel pasta som har tørket som forårsaket problemet så tyder vel kanskje ting på at det faktisk kan være en fordel å droppe pastaen uansett?

index: Takk, da følger jeg rådet om pasta. Fikk låne en tube av en kompis så nå er den gamle sensoren på plass igjen. 

Trixie2: Brenneren startet som den skulle, men etter to-tre minutter så slo den seg av. Håpet nå er at årsaken til problemet var «irret» (høres sannsynlig ut at dette var tørket pasta slik som index nevnte) mellom brenner og føler slik at det ikke ble god nok kontakt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...