mbm Startet 12.Juli.2017 Del på Facebook Startet 12.Juli.2017 Feil som beskrevet i emnefelt. Varmeren «tikker» før den slår seg av. Når den har slått deg av lyser det orange i displayet (normalt grønt lys her). Det er bra med strøm samt nesten fullt på dieseltanken. Mistenker dieselfilteret, men litt usikker på om komponent som markert på bilder nedenfor er filter. Litt trangt så ønsker å være sikker på at dette er filteret før jeg demonterer. Takknemmelig om noen kan bekrefte, ev. komme med andre tips. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Hvis den starter og går en kort stund kan det være flamme sensoren som er defekt. Den skal bekrefte at oppstarten er vellykket. Symptom er normal start, pumpen tikker og brenner starter.. Får varm eksos og etter en kort stund stopper dieselpumpen og varmeren starter nedkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Takk for tips. Er det noen måte å teste om denne er defekt eller må jeg bare demontere varmeren og teste ved å sette i en ny slik sensor? Er dette noe man enkelt kan gjøre selv eller må den inn på service? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 LAstet manualen til MY30 opp i filarkivet. Der er det beskrevet noen feilsøkings råd. Se om den hjelper deg. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 (redigert) Tusen takk for det, Kjellg. Det står i manualen din her, sitat; "Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning».Den 7-polige kontakten det vises til i manualen antas å være kontakten øverst i bildet under. Ledningen merket a) er så langt jeg kan se samme ledning som er merket b) - denne er merket med tallet 14 på boksen - samme tall som angitt i sitat over. Iflg manual så skal denne ha spenning når varmeren brenner, men jeg måler ingen spenning på ledningen. Dette tolker jeg som det er flammevakten/sensoren/termostaten som er problemet.Hvor er flammevakten montert? Er dette en sak som normalt vil fungere igjen etter en vask/rens eller må den byttes?Fant Termostat MY30 70" flammevakt med samme produktnummer som i manual hos Solhaug.as men denne finnes ikke på lager. Noen som kjenner til andre steder hvor de selger slike deler? Redigert 12.Juli.2017 av mbm Glemte å legge ved bilde... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Vet ikke om noen andre i Norge som selger Mikuni. Ta deg en telefon til solhaug så får du sikkert hjelp til dette. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Her finner du spengskisse: http://mvheating.co.uk/parts/mikuni-my30-parts.html Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 12.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Takk igjen, Kjellg. Forsøker å ringe Solhaug i morgen. Takk for skisse, .Snorre. Må være part som her heter «flame sensor». Klarer ikke tyde hvor denne er plassert ut fra skissen her. Ser nærmest ut som alt må plukkes i biter. Litt rart om det ikke er forholdsvis enkel tilkomst ettersom dette er en reservedel som det iflg manualen er anbefalt alltid å ha tilgjengelig. Leser dette som at det er nærmest forbruksmatriell på lik linje med glødeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 12.Juli.2017 Del på Facebook Svart 12.Juli.2017 Etter hva jeg kan se står den oppe på brennkammeret. Merket D. Hvis du må ta ut varmeren, vær forsiktig med eksosslangen. Den tåler ikke mye vridning. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 Jeg har nå pratet med Solhaug som kunne opplyse at Mikuni varmere var gått ut av produksjon og at det er vanskelig å skaffe deler til disse. De hadde en bestilling inne på flammevakter - hvorav jeg nå har reservert en - men det ville nok ta en til to måneder før de fikk inn disse. Vil også forsøke å rengjøre den jeg har ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Juli.2017 Del på Facebook Svart 14.Juli.2017 mbm skrev 1 time siden: Jeg har nå pratet med Solhaug som kunne opplyse at Mikuni varmere var gått ut av produksjon og at det er vanskelig å skaffe deler til disse. De hadde en bestilling inne på flammevakter - hvorav jeg nå har reservert en - men det ville nok ta en til to måneder før de fikk inn disse. Vil også forsøke å rengjøre den jeg har ved anledning. Takk for opplysningen. Har samme varmer selv så da vet man at om det går i stå, så er det raskeste å kjøpe ny, om den gamle ikke går å rense da :) Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Da har jeg endelig fått tatt ut varmeren. Det var en bra mengde «irr» (ser ut som kalk eller salt) som hadde satt seg mellom sensor og varmeren. Hadde allerede skrapet og blåst bort en del av dette som lå i «hullet» (fordypning) på varmeren før bilde her ble tatt, men belegget på sensoren er her urørt, Den hvite delen er sensoren som var plassert i fordypningen under bøylen som indikert med pil. Regner med det denne «irringen»som har satt varmeren ut av spill. Sensoren ble tilsynelatende nesten «som ny» etter en rask rengjøring, Varmeren er fra 1999 og sensor har såvidt meg bekjent aldri vært rengjort eller byttet tidligere. Jeg har nå fått tak i ny sensor men ettersom varmeren er gammel og den nye sensoren forholdsvis dyr (kr. 800+ alt inkl.) så heller jeg mot å forsøke med den gamle og heller returnere den nye. — Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Vil tro at belegget du har skrapt bort egentlig er pasta som brukes for bedre varmeledning, men som nå har tørket ut. Dette brukes på elektronikk under kjøleribber mm for bedre kontakt. Jeg ville ha kjøpt en tube og lagt på et godt lag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trixie2 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 (redigert) Klarer du å lese den info som finnes på den eksisterende flammevakten , og den nye, så er det sikkert noen her som kan spore opp denne delen. Det er garantert ikke Mikuni som produserer den, den finnes nok i sortimentet til en eller annen elektro eller elektronikkleverandør. Siden dette er utstyr som er gått ut av produksjon vil dette hjelpe mange. Redigert 7.September.2017 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Den delen du har tatt ut og skrapet ren ligner veldig på en termosikring, har du forsøkt å ohme den? Hvis den har vært utløst kan du med litt flaks resette den med kjølespray og et lite kakk. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Index: Takk for pasta tips. Trixie2: Har fått tak i ny original del merket Mikuni. Spørsmålet er om det er om jeg kan bruke den gamle nå som den er rengjort. Litt styr å få varmer inn og ut så kjedelig om den må ut igjen om den gamle ikke fungerer. Også kjedelig å betale en liten tusenlapp for den nye om den jeg har er fullt brukbar nå etter rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Har tatt en titt på skjemaet og ser at dette er (sannsynligvis): En termostat, normalt åpen bryter, 70C. Den som TS har på benken kan nok testes med ett multimeter og en kokeplate. Prøv å måle om den lukker/ åpner når du varme og kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Marius: Er usikker på hva du mener med «å ohme den». Trixie2: Legger ved bilde av gammel føler (som forøvrig er identisk med ny»). Skal sjekke med multimeter om litt og gi tilbakemelding. takk så langt. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Trixie2: Joda den åpner på rundt 70 grader. Vil det si at alt er OK og det bare er å montere den gamle igjen? Sjekket et par steder (båtverksted og bilverksted) men har ikke fått tak i slik pasta. Er dette et «must» tatt i betraktning at det er en eldre varmer (18 år). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Du finner slikt på nettet, feks. her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 Takker for link men hadde i det lengste håpet å få varmeren på plass ila. helgen. Synes vel også at prisen for pastaen det linkes til blir noe dyr - kr. 174.- alt inkl. Er denne fra Biltema samme sak? Men om det er mye å vinne på å bruke slik pasta så kan jeg selvsagt vente, men om det ikke betyr så mye så dropper jeg det heller. — Men dersom det var gammel pasta som har tørket som forårsaket problemet så tyder vel kanskje ting på at det faktisk kan være en fordel å droppe pastaen uansett? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Ikke samme sak nei. Men den vil neppe funke like godt uten pastaen. Så spørs det om du er villig til å investere 174,- for å få den opp å gå igjen da. ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trixie2 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Hvis den åpner lukker rundt 70C, så fungerer den. Men, den fungerte jo ikke tidligere. Eller tente ikke brenneren? Og, grunnen til at denne blir solgt som originaldelene er at den har vært innom hos Mikuni og fått påloddet to ledningstumper slik at det blir plug and play for deg. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 index: Takk, da følger jeg rådet om pasta. Fikk låne en tube av en kompis så nå er den gamle sensoren på plass igjen. Trixie2: Brenneren startet som den skulle, men etter to-tre minutter så slo den seg av. Håpet nå er at årsaken til problemet var «irret» (høres sannsynlig ut at dette var tørket pasta slik som index nevnte) mellom brenner og føler slik at det ikke ble god nok kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Høres bra ut! Da ser vi frem til oppstart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.