GSEuser Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Jeg har denne termostatbryteren: Den lyser rødt når varmer brenner på lav last og lyser gult når termostat slår inn/brenner på høy effekt. Link to post
GSEuser Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Mark1 skrev 27 minutter siden: Har et spørsmål til jfr bilde. Skal den isolerte røret som ligger utenpå eksosslangen være tettet med noe? Ser at det ligger sot øverst på selve eksosrøret, tyder på at det kommer noe eksos ut fra denne i starten Den eksosslangen synes jeg du skal skifte. Link to post
Mark1 Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 GSEuser skrev 10 minutter siden: Jeg har denne termostatbryteren: Den lyser rødt når varmer brenner på lav last og lyser gult når termostat slår inn/brenner på høy effekt. Det er den samme som jeg har. Da virker det som om at orange er ok Link to post
GSEuser Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Mark1 skrev Just now: Det er den samme som jeg har. Da virker det som om at orange er ok Prøv å vri på termostathjulet mens varmer er igang, viften speeder opp når det gule/orange lyset kommer på? Link to post
Mark1 Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Da ser det ut til at jeg kan ha funnet problemet med eksosen fra Mikunien. Eksosslangen har vært feilmontert fra fabrikk jfr bilde. Enden med påskriften « heater» er montert på utgangsgjennomføringen i stedet på heateren. Kanskje flere bør ta en titt på hvordan det er montert. Skulle egentlig være opplagt, men tyder på slett arbeid. Link to post
Kjellg Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Mark1 skrev for 19 timer siden: Da ser det ut til at jeg kan ha funnet problemet med eksosen fra Mikunien. Eksosslangen har vært feilmontert fra fabrikk jfr bilde. Enden med påskriften « heater» er montert på utgangsgjennomføringen i stedet på heateren. Kanskje flere bør ta en titt på hvordan det er montert. Skulle egentlig være opplagt, men tyder på slett arbeid. Den gjennomføringen ville jeg også skiftet når du alt er i gang. Ser ut til å være en standard gjennomføring beregnet på vann og ikke for eksos eller varme. Den brune ringen i plasten tyder også på det. Link to post
J-Å Svart 23.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2023 Kjellg skrev for 2 timer siden: Den gjennomføringen ville jeg også skiftet når du alt er i gang. Ser ut til å være en standard gjennomføring beregnet på vann og ikke for eksos eller varme. Den brune ringen i plasten tyder også på det. Absolutt. En skroggjennomføring for varmeapparat skal ha et luftgap mellom eksosrøret og koblingen til skroget, pluss pakninger. Link to post
Mark1 Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Bestilt ny skroggjennomføring Link to post
mbm Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Dieselvarmeren fra emnefelt har fungert fint etter service og rengjøring gjort med god hjelp fra forumet her for hele åtte(!) år siden allerede ser jeg. Men etter normal oppstart etter vinterlagring nettopp så slo varmeren seg av etter noen minutter. Batteriene var fulladet (holdt rundt 12.6 v mener jeg det var) men jeg la merke med at spenningen falt gradvis til 11.7 volt når jeg skrudde på dieselvarmer. (Jeg har et slikt voltmeter innebygget i USB kontakt som jeg tilfeldigvis kom til å se på når varmeren startet og stod på). Regner med det er spenningsfallet her som gjorde at varmeren slo seg av. - Spørsmålet er om det er batteripakken som begynner å bli dårlig, eller om det er feil på dieselvarmer. takker for innspill. Link to post
Bjørkski Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Kommer det frem diesel til varmeren? Min oppførte seg likedan, og det var pumpen som fusket.. Link to post
mbm Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April Bjørkski skrev 1 minutt siden: Kommer det frem diesel til varmeren? Min oppførte seg likedan, og det var pumpen som fusket.. Takk for svar. Pumpen tikket som normalt, men jeg vet ikke om det faktisk kom diesel frem til varmeren. - Hvordan kom du frem til at det var pumpen, og hvordan fikset du denne? Link to post
J-Å Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Jeg opplevde det samme under første oppstart i år. Det viste seg etter endel feilsøking å være en ørliten lekkasje i dieselkranen på toppen av tanken, hvor det trakk inn luft. Med luft i slangen ble "pulslyden" fra dieselpumpen mye hardere. Du kan se etter luftbobler i slangen, evt. løsne koblingen etter pumpen. Etter at problemet var fikset luftet varmeren seg selv etter et par starter. Ellers kan det være greit å sjekke spenningene helt inntil varmeren. Noen varmere har to 12V tilkoblinger, direkte forsyning fra batteri og styresignal. Link to post
Bjørkski Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April mbm skrev for 3 timer siden: Takk for svar. Pumpen tikket som normalt, men jeg vet ikke om det faktisk kom diesel frem til varmeren. - Hvordan kom du frem til at det var pumpen, og hvordan fikset du denne? Pumpen tikket, men jeg så at der ikke kom frem diesel i det lille filer som er rett ved pumpen (i alle fall på min varmer) Link to post
Martine29f Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Kan også være tett pumpe av rusk. Går an å demontere ved slange. Opplevd det selv. Link to post
mbm Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April @J-Å@Bjørkski@Martine29f Takker for gode innspill. Jeg håper å få anledning til å se litt på dette ila kommende uke. Vil rapportere resultat. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn