Jump to content

Mikuni MY 30 dieselvarmer: Starter, men stopper etter to-tre minutter


mbm

Recommended Posts

Da ser det ut til at jeg kan ha funnet problemet med eksosen fra Mikunien. Eksosslangen har vært feilmontert fra fabrikk jfr bilde. Enden med påskriften « heater» er montert på utgangsgjennomføringen i stedet på heateren. Kanskje flere bør ta en titt på hvordan det er montert. Skulle egentlig være opplagt, men tyder på slett arbeid.

IMG_2732.jpeg

Link to post
  Mark1 skrev On 22.5.2023 at 22.20:

Da ser det ut til at jeg kan ha funnet problemet med eksosen fra Mikunien. Eksosslangen har vært feilmontert fra fabrikk jfr bilde. Enden med påskriften « heater» er montert på utgangsgjennomføringen i stedet på heateren. Kanskje flere bør ta en titt på hvordan det er montert. Skulle egentlig være opplagt, men tyder på slett arbeid.

 

Vis hele sitatet  

Den gjennomføringen ville jeg også skiftet når du alt er i gang. Ser ut til å være en standard gjennomføring beregnet på vann og ikke for eksos eller varme. Den brune ringen i plasten tyder også på det. 

Link to post
  Kjellg skrev On 23.5.2023 at 17.32:

Den gjennomføringen ville jeg også skiftet når du alt er i gang. Ser ut til å være en standard gjennomføring beregnet på vann og ikke for eksos eller varme. Den brune ringen i plasten tyder også på det. 

Vis hele sitatet  

Absolutt. En skroggjennomføring for varmeapparat skal ha et luftgap mellom eksosrøret og koblingen til skroget, pluss pakninger.

Link to post
  • 1 år senere...

Dieselvarmeren fra emnefelt har fungert fint etter service og rengjøring gjort med god hjelp fra forumet her for hele åtte(!) år siden allerede ser jeg. Men etter normal oppstart etter vinterlagring nettopp så slo varmeren seg av etter noen minutter. Batteriene var fulladet (holdt rundt 12.6 v mener jeg det var) men jeg la merke med at spenningen falt gradvis til 11.7 volt når jeg skrudde på dieselvarmer. (Jeg har et slikt voltmeter innebygget i USB kontakt som jeg tilfeldigvis kom til å se på når varmeren startet og stod på). Regner med det er spenningsfallet her som gjorde at varmeren slo seg av. - Spørsmålet er om det er batteripakken som begynner å bli dårlig, eller om det er feil på dieselvarmer. takker for innspill.  

Link to post

Jeg opplevde det samme under første oppstart i år. Det viste seg etter endel feilsøking å være en ørliten lekkasje i dieselkranen på toppen av tanken, hvor det trakk inn luft. Med luft i slangen ble "pulslyden" fra dieselpumpen mye hardere. Du kan se etter luftbobler i slangen, evt. løsne koblingen  etter pumpen.

 

Etter at problemet var fikset luftet varmeren seg selv etter et par starter.

 

Ellers kan det være greit å sjekke spenningene helt inntil varmeren. Noen varmere har to 12V tilkoblinger, direkte forsyning fra batteri og styresignal.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...