Jump to content

Mikuni MY 30 dieselvarmer: Starter, men stopper etter to-tre minutter

mbm

Recommended Posts

Da er varmeren montert og testet - desverre ingen forandring. Problemet er fremdeles som beskrevet i første post. Noen som har tips om hva jeg kan og bør gjøre next?

- Kan det være noe med dieseltilførsel slik som først antatt allikevel? Er det innebygget dieselpumpe så er det kanskje bare å ta av dieselslangen inn til pumpa og putte denne i en liten beholder med diesel. Vil dette fungere - og er det en reell mulighet for at det virkelig er dette som forårsaker problemet? 

Det første bildet du la ut i tråden her, er dieselpumpen. Ta av tilførselslangen inn på varmeren, og sett 12volt rett på pluss og minuskablene på pumpa. (Koble fra de to ledningene inn på pumpa. Mener det skal være mulig å skille pluss og minus på den via koblingsskjema) sett på strøm, og se om det kommer små støt med diesel ut av slangen. Gjør det det, vet du ihvertfall at pumpen er ok. Du skal også kunne høre tikkingen fra pumpen, men er det luft i slangen, tar det litt tid før det kommer diesel der.

• 7 måneder senere...
  GeirFrode skrev On 8.9.2017 at 14.04:

Det første bildet du la ut i tråden her, er dieselpumpen. Ta av tilførselslangen inn på varmeren, og sett 12volt rett på pluss og minuskablene på pumpa. (Koble fra de to ledningene inn på pumpa. Mener det skal være mulig å skille pluss og minus på den via koblingsskjema) sett på strøm, og se om det kommer små støt med diesel ut av slangen. Gjør det det, vet du ihvertfall at pumpen er ok. Du skal også kunne høre tikkingen fra pumpen, men er det luft i slangen, tar det litt tid før det kommer diesel der.

Vis hele sitatet  

Det tok litt tid men har nå omsider fått testet pumpen. 
Det kommer bare et «klikk» (en gang) når jeg kobler direkte til strøm. 
Det er ingen vedvarende tikking eller klikking og det kommer heller ikke diesel ut fra pumpen (bortsett fra en dråpe eller to de første gangene jeg testet - rester fra slangestussen).
Som nevnt så er det kun et klikk i pumpen i det jeg kobler til strøm. Etter dette klikket høres ingenting.
Batteriet som er brukt til testing har bra med strøm, 12+ V

Kan det her konkluderes med at pumpen er defekt og må byttes eller er det noe annet jeg kan forsøke?

Ser at Solhaug Skipselektro skal ha drøye kr. 4000 for ny pumpe så jeg søkte litt rundt etter rimeligere alternativer og fant (tilsynelatende) samme pumpe på aliexpress.com til drøye kr. 400.

Link til pumpen fra aliexpress.com:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Valve-503245A/32820825772.html

Link til pumpen fra Solhaug:
https://www.solhaug.as/produkter/kjol-varme/dieselvarmer-defroster/reservedeler-mikuni/brenslepumpe-12v-16/30/40/60#tab-1

Nummeret på plasthylsen rundt ledningene på pumpen fra aliexpress.com (503245A) er identisk med nummer på min (sannsynligvis) defekte pumpe. På motsatt side av samme hylse så star det derimot 95Q på pumpen jeg har mens det står 12V (sammen med tre andre tegn jeg ikke helt klarer å tyde) på hylsen fra aliexpress.com.

Er det en mulighet at pumpen fra aliexpress.com gir mer/mindre diesel eller vil denne mest sannsynlig fungere?
Takker for innspill.

1.jpg

2.jpg

Nei, det kommer ikke varme i oppstarten. Varmeren slår seg ned/av idet den normalt skal begynne å produsere varme.

Har demontert diesel-pumpen. Denne har som vises på bilder kun to ledninger. Når jeg setter på strøm så kommer det i samme øyeblikk kun et enkelt «klikk». Deretter ingenting. Når jeg testet så hadde jeg slagestuss for dieseltilførsel i en kopp med diesel bare for å utelukke at manglende dieseltilførsel ikke var problemet.

Iflg feilsøkingsdelen i manualen så er fuel pump nevnt som pkt 2 ved aktuell problemstilling. 
Det første punktet er feil på flammevakt, men denne er allerede testet og funnet å være i orden. (Se tidligere poster).

Ang de andre punktene så kan jeg ikke se at noen av disse kan være problemet;
3 og 4. Dieseltilførsel er OK. Kan ikke se finne noe dieselfilter mellom tank og pumpe, men det kommer uansett diesel fra slangen som går inn i pumpen.
5. Tviler på det er ledningene. Pumpen burde vel uansett ha startet og gått når denne blir koblet direkte til strøm.
6, 7 og 8. Sjekket og funnet i orden.
9, 10 og 11. Ikke aktuelt.

Det eneste som gjenstår - om jeg da ikke overser noe - er pumpen. 

3.jpg

Mener bestemt at pumpen er pulsstyrt. Antall pulser avhenger av effekten....

Hvis ikke det kommer varme i det hele tatt, sjekk at gløding virker. Mål motstanden i glødeplugg eller mål strømforbruk under oppstart.

Test av pumpe kan gjøres ved å montere  pumpen, men la slangen mellom pumpen og varmer være frakoblet.  (Ha den opp i en kopp eller flaske).

Når pumpen begynner å gå skal det etterhvert komme diesel.

Som mange andre pumper til dieselvarmere er dette en magnetpulspumpe. En sylinder med ventil inni pumpen, med en magnetspole rundt. Når den får en strømpuls slår den et slag, og thats it.

Koble pumpen fra kretskortet og sett strøm direkte på pumpen i pulser og den vil sannsynligvis slå/tikke hver gang du gir den strøm. Har du en kort slange ned i et glass når du pulser vil du (forhåpentligvis) se at den leverer noen dråper ved hver puls. Gjør den det, er pumpen i orden. 

Regner med at funksjonen er noenlunde lik Wallas, og da er pumpen styrt via overopphetingstermostaten. Er denne koblet inn er strømkretsen brutt og pumpen vil ikke gå. Lag en sløyfe rundt overopph.term. og se om pumpen vil gå da. Hvis ikke er det mest sannsynlig en feil på kretskortet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk til Gullfisk, .Snorre og Wallas Service for gode innspill. Dette med pulsstyring var helt korrekt. Var nettopp ute i garasjen for å teste - puttet tilførselslange i en kopp med diesel og festet minus leding til minuspol på batteri og «hakket» på batteriets plusspol med pluss-ledning og den leverte diesel. Da er altså pumpen i orden allikevel. Bra tips!

Regner med at overopphetingstermostat er det samme som flammevakt. Denne er testet og funnet i orden så da er det vel mest sannsynlig feil på kretskort. Må demontere varmeren for å få tilgang til flammevakt så det vil ta litt tid før jeg får anledning til å teste ved å lage sløyfe rundt denne men vil poste resultatet her. Takk igjen for gode innspill.

Nope. Den har både flammevakt og 2 overopphetings termostat. Flammevakt lukker på 70 grader og overopphetingstermostat går på 260 og 170 grader mener jeg å huske. Den ene er på utgangen for varmluft og den andre skal ligge på toppen av varmeren. Deler kjøper du hos http://www.mikuniheating.com/ i England. Går bare noen få dager før du har dem i postkassa.

Redigert av Kjellg (see edit history)
  mbm skrev On 24.4.2018 at 18.12:

Regner med at overopphetingstermostat er det samme som flammevakt. Denne er testet og funnet i orden så da er det vel mest sannsynlig feil på kretskort. Må demontere varmeren for å få tilgang til flammevakt så det vil ta litt tid før jeg får anledning til å teste ved å lage sløyfe rundt denne men vil poste resultatet her. Takk igjen for gode innspill.

Vis hele sitatet  

Jeg tror det kan være fornuft å ta en fot i bakken...

Slik oppfatter jeg status pr i dag:

- Varmer kjører oppstart

- Pumpen tikker, leverer også diesel

- Flammevakt er byttet, testet og funnet ok.

- Varmer begynner nedstenging etter noen minutter - uten at eksos er blitt varm/lunken. Antar at det er flammevakt som gir beskjed om shut down pga manglende varme. Slik den skal.

Jeg mistenker at enten virker ikke gløding eller kommer det ikke diesel inn i brennkammer....

Wallas Service skrev On 24.4.2018 at 21.54:

Håper virkelig at overopphetingstermostaten går lavere enn 170 grader. Varmluftslangene som brukes i slike anlegg er oppgitt til max temp på 140 grader mener jeg å huske. Wallas sin termostat er på 120 grader.

Vis hele sitatet  

Ble faktisk veldig usikker nå. Vet jeg har vært borti det og prøvde å lete i manualene men fant det ikke igjen. Den eneste plassen jeg fant det igjen på er på et bilde som ligger på siden til Solhaug.no Delekatalogen fant jeg bare den på 260•. 

EA4A7D42-F064-4F27-BC20-C32113DDA099.jpeg

Redigert av Kjellg (see edit history)
  Kjellg skrev On 24.4.2018 at 19.39:

Nope. Den har både flammevakt og 2 overopphetings termostat. 

Vis hele sitatet  

Takk for oppklaring.

.Snorre skrev On 25.4.2018 at 5.27:

- Varmer kjører oppstart Korrekt

- Pumpen tikker, leverer også diesel Korrekt

- Flammevakt er byttet, testet og funnet ok. Ikke byttet men rengjort og testet og funnet OK.

- Varmer begynner nedstenging etter noen minutter... Korrekt

... uten at eksos er blitt varm/lunken. Skal sjekke igjen men mener dette er korrekt.

Jeg mistenker at enten virker ikke gløding eller kommer det ikke diesel inn i brennkammer....

Vis hele sitatet  

Kan det være så enkelt som at glødeplugg er defekt?

Ang dieseltilførsel så står det I manualen "Be sure to replace the fuel filter at least once a year prior to the winter season...

(se også vedlagte scan fra manual)

Det er så langt jeg har sett ikke noe filter - er filteret plassert inne i selve enheten? 

Når jeg tok av dieselslangen til pumpen så kom det ut diesel noe som skulle bekrefte at slangen mellom tank og pumpe ikke er tett. 

-Luna- skrev On 25.4.2018 at 6.22:

Har du tatt ut brennkammeret og fjernet eventuelt sot? Om varmeren ikke klarer å brenne stopper den. Som nevnt tidligere har jeg opplevd akkurat dette.

Vis hele sitatet  

Nei. Er dette kammeret under godset hvor flammevakten sitter - altså i midten av selve enheten? 

Kjellg skrev On 25.4.2018 at 7.11:

.... prøvde å lete i manualene men fant det ikke igjen. Den eneste plassen jeg fant det igjen på er på et bilde som ligger på siden til Solhaug.no Delekatalogen fant jeg bare den på 260•. 

Vis hele sitatet  

Samme tegning i litt bedre oppløsing fra manualen jeg har gjengitt nedenfor.

4.jpg

5.jpg

Hadde nettopp litt av samme problem, varmeren startet opp og oste noe veldig og stoppet helt, vifte også. Jeg plukka den ifra hverandre og har rengjort (mye sot og uforbrent diesel) Venter på nye pakninger, sensorer og glødeplugg fra England, og håper det skal løse seg når jeg får skrudd den sammen igjen. Pakninger kan du bare bestille med en gang hvis du har tenkt å åpne den. De blir «pulverisert» og må byttes! http://www.mikuniheating.com/Results.cfm?PageNum_Results=1&category=0&secondary=0&keywords=My30

Sea Major skrev On 25.4.2018 at 9.56:

Pakninger kan du bare bestille med en gang hvis du har tenkt å åpne den. De blir «pulverisert» og må byttes! 

Vis hele sitatet  

Takk for link. Da bestiller jeg dette snarest.

-Luna- skrev On 25.4.2018 at 14.53:

Fault finding diagram for Mikuni:

(..)

Vis hele sitatet  

Flott om du kan sjekke filene - The file you were looking for could not be found

Jeg har samme problem. Og jeg kan ikke se at du svarer på Luna sitt spørsmål - "Har du tatt ut brennkammeret og fjernet eventuelt sot? "

Det som skjer med brenneren er at han setter i gang oppstart. Pumpe leverer diesel, pluggen gløder men, mest sannsynlig/tror jeg,  den tenner ikke opp dieselen pga sot i brannkammeret (glødeplugg skrus inn i holder som er bygd av netting som spyles med diesel som der etter tennes av glødplugg).

Flammevakt oppdager ikke varmen ila 2-3 minutter og kutter ut alt slik at pumpa slutter å levere diesel.

Eksosflammen kjennes luggen pga glødeplugg-varmen.

En og og indikator på at diesel blir ikke tent opp er at du får mye hvit røyk ut av eksosrør. Kommer mye røyk så er det ganske åpenbart at du får diesel inn, men du får ikke fyr på den. Og da tror jeg er det kun to alternativer, enten glødeplugg ikke gløder eller du har så mye sot i netting i glødepluggholder at diesel klarer ikke å tenne opp.

Som sagt, flammevakt skal kutte alt etter 2-3 minutter dersom den kjenner ikke at flammen har begynt å varme opp!

Håper du får fikse varmeren. Jeg har begynt med prosess men rakk ikke før jeg måtte dra. Båten står på land i Kirkenes mens jeg bor ved Oslo...

Good Luck!

scardeep skrev On 26.4.2018 at 7.37:

Jeg har samme problem. Og jeg kan ikke se at du svarer på Luna sitt spørsmål - "Har du tatt ut brennkammeret og fjernet eventuelt sot? "

Vis hele sitatet  

Jeg svarte negativt på dette litt lenger oppe i tråden. Håper å få skrudd løs og tatt hjem brenneren senere i dag. 

.. enten glødeplugg ikke gløder eller du har så mye sot i netting i glødepluggholder at diesel klarer ikke å tenne opp.

Vis hele sitatet  

Hadde varmeren hjemme i fjor høst men kan ikke huske at det var netting rundt glødeplugg. Men det begynner å bli en stund siden så jeg husker nok feil. Jeg konsentrerte mest rundt flammevakt da jeg var rimelig sikker på det var denne som forårsaket problemet.

Vil poste bilder - og mest sannsynlig også flere spørsmål - når jeg starter å plukke varmeren. 

På anbefaling fra Sea Major (takk igjen for tips og link) er nye pakninger i bestilling. 

Good Luck!

Vis hele sitatet  

Takk for det - og det samme til deg.

mbm skrev On 26.4.2018 at 8.29:

Hadde varmeren hjemme i fjor høst men kan ikke huske at det var netting rundt glødeplugg. Men det begynner å bli en stund siden så jeg husker nok feil. Jeg konsentrerte mest rundt flammevakt da jeg var rimelig sikker på det var denne som forårsaket problemet.

Vis hele sitatet  

Nettingen ligger inne i den delen som holder glødepluggen,  sånn at dieselen som kommer inn på siden treffer den og blir fordelt utover rundt pluggen. Du ser ikke den før du evt. tar ut den delen (den kan sitte litt fast i sot) og ser inn fra undersiden.

Jeg måtte også reise på jobb før jeg fikk pakninger og deler, så jeg er veldig spent på om det blir suksess når jeg skrur den smmen ? Men jeg har trua!

lykke til! 

Sea Major skrev On 26.4.2018 at 11.40:

Nettingen ligger inne i den delen som holder glødepluggen,  sånn at dieselen som kommer inn på siden treffer den og blir fordelt utover rundt pluggen. Du ser ikke den før du evt. tar ut den delen (den kan sitte litt fast i sot) og ser inn fra undersiden. (..) 

lykke til! 

Vis hele sitatet  

Takk for det. 

Bilde 1 og 1-1: Har nå demontert og tatt hjem brenner.
Bilde 2: Glemte å ta med hjem ny glødeplugg fra båten så har ikke noe å sammenligne med men synes ikke pluggen her ser dårlig ut.
Bilde 3: Det ser ikke ut til at det er mulig å skille selve enheten fra nederste del av plasthus og monteringsplate noe som gjør enheten litt «kronglete» å jobbe med. Eksosrøret (b) har en forgrening (a) som gjør dette (så langt jeg kan se) umulig.
Bilde 4: Eksosrøret sett fra underside ap plasthus. Røret b) er identisk med b) på forrige bilde.
Bilde 5: Er det skruene her (den ene merket (c) som må løsnes for å komme til brennkammeret?

6-1.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...