Sea Major Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 ? Jeg tenkte det samme om det eksosrøret, at dette er jo helt umulig.... helt til jeg fant ut at det er jo løst, og bare å dra rett ut ? Glødepluggen min så også fin ut, og jeg vet jo ikke om den er ødelagt, men det var området rundt som var sotete. Det er riktig at det er skruene merket med c) du må løsne, i tillegg til de to på glødepluggholderen. Denne må dras ut (min satt noe j..., men det var fastbrent sot som holdt den) Link to post
Kompass83 Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Jeg har samme problem med en ny kinavarmer, følger spent med på tråden Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Får varmeren diesel og glødetråden virker så vil du se og kjenne lukten av dårlig forbrent diesel fra eksosrøret. Glødepluggen ohmer du enkelt. Kom litt sent inn her så ha meg unnskyldt om dette sjekket Link to post
mbm Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Sea Major skrev for 12 timer siden: Jeg tenkte det samme om det eksosrøret, at dette er jo helt umulig.... helt til jeg fant ut at det er jo løst, og bare å dra rett ut Ah - har ikke forsøkt dette enda men der sparte du meg sannsynligvis for mye "krongling". Sea Major skrev for 12 timer siden: Det er riktig at det er skruene merket med c) du må løsne, i tillegg til de to på glødepluggholderen. Denne må dras ut (min satt noe j..., men det var fastbrent sot som holdt den) Takker for bekreftelse - håper å få anledning til å skru litt mer på varmeren til uka. Jeg vil poste her "as I go". Takk for hjelp og gode råd så langt. Kompass83 skrev for 4 timer siden: Jeg har samme problem med en ny kinavarmer, følger spent med på tråden Selvsagt hyggelig å vite at tråden her kan være til hjelp for andre også, men har du en helt ny varmer som ikke fungerer så tror jeg neppe du vil finne mange tips her. Varmeren min her var montert i båten når jeg kjøpte den for en del år siden og av (mest sannsynlig) samme årgang. 1999. Dvs nesten 20 år gammel. Langt fra ny. Redigert 28.April.2018 av mbm (see edit history) Link to post
Kjellg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 (redigert) mbm skrev for 6 timer siden: Varmeren min her var montert i båten når jeg kjøpte den for en del år siden og av (mest sannsynlig) samme årgang. 1999. Dvs nesten 20 år gammel. Langt fra ny. Tør jeg påstå at mikuni, i alle fall MY30, er noe av det beste som finnes av varmere? De går og går i årevis uten at du trenger å gjøre noe. Når man en gang må åpne den så må man ha pakninger tilgjengelig for de er som oftest bare ‘lørv’ igjen av. Men om du følger med å rengjør den når det er nødvendig, så kan de vare ganske så mange år. Snakket ifjor med en fra mikuniparts og han sa at når varmeren begynner å ryke litt i oppstart og shutdown så er det tegn på at den bare trengs å renses for sot rundt glødeplugg/boss. Redigert 28.April.2018 av Kjellg (see edit history) Link to post
mbm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Har nå skrudd varmeren i deler. Har ingen erfaring med mengde sot som regnes som mye, men hadde vel kanskje forventet å finne mer. Hva mener dere? Sea Major skrev On 27.4.2018 at 14.29: Glødepluggen min så også fin ut, og jeg vet jo ikke om den er ødelagt, men det var området rundt som var sotete. Litt vanskelig å ta bilder av glødeplugg-holderen men her var det også en del sot belegg også hos meg. Hvordan så holderen i din varmer ut når sammenlignet med bildene under? Kan denne delen legges i et dieselbad el. over natten for muligens enklere rengjøring eller hva anbefales? Samme med kammeret, hvordan kan dette best rengjøres? Pakningene ser også meget bra ut - kun et par av de små som brukt på plasthuset som var litt slitne. Link to post
Sea Major Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Hvis dette er bilder før rengjøring så var det litt mer sot i min, men hva som er mye og lite er jeg ikke sikker på. Hvis den nettingen er tilsotet f.eks, så vil jeg tro at det blir dårlig tilførsel... Godt gjort at pakningene holdt såpass, skulle nesten tro de har vært bytta før...(ville kanskje byttet de uansett) Min pakning var som kjeks og ble bare småbiter av. Det kan jo også være at sot ikke var problemet her, men det er jo alltids greit å vite at den er ok inni og rengjort. Hvis glødepluggen er død så blir det vel heller ikke noe sot... så hvis du hadde en ny så løser det seg kanskje med å bytte den :-) Spent på å høre hvordan det går, jeg har som sagt ikke skrudd sammen min ennå så jeg vet jo heller ikke om problemet mitt er løst :-P Men jeg bytter sensorer glødeplugg og holder, så da burde det være gode muligheter. Vil nødig måtte demontere den igjen inne i det trange hølet som den står, så da bytter jeg det jeg kan bytte :-P Link to post
mbm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Sea Major skrev 38 minutter siden: Hvis dette er bilder før rengjøring så var det litt mer sot i min, men hva som er mye og lite er jeg ikke sikker på. Hvis den nettingen er tilsotet f.eks, så vil jeg tro at det blir dårlig tilførsel... Ja bildene er før rengjøring. Tror jeg vil få av en del sot i kammeret med en vanlig stålbørste men er mer usikker på hvordan best få rent glødeplugg holderen. — Finnes det stålbørster med circa samme size og utforming som tannbørster? Sea Major skrev 38 minutter siden: Godt gjort at pakningene holdt såpass, skulle nesten tro de har vært bytta før...(ville kanskje byttet de uansett) Min pakning var som kjeks og ble bare småbiter av. Nye pakninger er i bestilling så jeg vil bruke disse - men dersom jeg ikke allerede bestilt nye så hadde jeg nok bare brukt de eksisterende. Sea Major skrev 39 minutter siden: Hvis glødepluggen er død så blir det vel heller ikke noe sot... så hvis du hadde en ny så løser det seg kanskje med å bytte den :-) Er rimelig sikker på at jeg har en ny glødeplugg liggende i en skuff i båten. — Mener forrige eier sa han kjøpte ny plugg når han ikke fikk start på varmeren. Dersom jeg husker korrekt så var problemet da en røket sikring så den nye pluggen ble aldri montert. — Jeg skulle jo selvsagt bare ha forsøkt med å byttet denne før jeg gikk mer drastisk til verks, men men... Sea Major skrev 42 minutter siden: ... jeg bytter sensorer glødeplugg og holder, så da burde det være gode muligheter. Vil nødig måtte demontere den igjen inne i det trange hølet som den står, så da bytter jeg det jeg kan bytte :-P Sikkert smart og også bytte holder til glødeplugg, men dersom jeg klarer å rengjøre den brukbart greit så satser jeg på at det vil være tilstrekkelig. — Er det noe sot-oppløselig middel jeg kan spraye/bade denne delen i som gjør rengjøringen enklere? Som nevnt i forrige post så tenkte jeg her først på diesel, men muligens vann vil fungere like bra på sot - kanskje til og med bedre? Dette er forøvrig andre gangen jeg har varmeren ute, og etter å ha montert den igjen forrige gang så tenkte jeg «aldri mer» Men nå, kun 8-10 måneder senere, ligger den atter en gang på benken i garasjen. Men tror nok dette blir aller siste gang. Fungerer den ikke nå når jeg har gjort den ren og fått den på plass igjen så gjør jeg neppe noe nytt forsøk. Link to post
Sea Major Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 11 minutes ago, mbm said: Sikkert smart og også bytte holder til glødeplugg, men dersom jeg klarer å rengjøre den brukbart greit så satser jeg på at det vil være tilstrekkelig. — Er det noe sot-oppløselig middel jeg kan spraye/bade denne delen i som gjør rengjøringen enklere? Som nevnt i forrige post så tenkte jeg her først på diesel, men muligens vann vil fungere like bra på sot - kanskje til og med bedre? Grunnen til at jeg vil bytte den var at jeg uvitende om nettingen skrapte litt hardt for å få vekk "sot" inni, og den ble litt herpa. Den var også litt korrodert i nedre kant, så jeg tenkte at det er best å bytte så vet jeg at det er i orden. Hvis det er noe galt nå så er det utvendig... Din ser jo ganske fin ut, så det er sikkert bare å montere igjen. Jeg brukte tannbørste og 5-56, men det er sikkert noe som er bedre egnet. Det jeg tenker med pakninger er at hvis den ikke blir tett så kan det rett og slett være litt skummelt, da vil få eksos i varmluften... Sånn prinsipielt så bør alltid pakninger byttes på sånne ting. tenker jeg da :-) Link to post
mbm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Har nå lagt glødeplugg-holderen i vannbad. Lar den ligge slik en dag eller to og forsøker, slik som deg, med vanlig tannbørste og kanskje også trykkluft. Mht nettingen som sotet fester seg til på innsiden av holderen - er dennes misjon kun å kun å «fange» sot før den når kammeret? I så fall er det vel kanskje like greit å fjerne den — man må jo demontere og skru fra hverandre hele greia for å kunne gjøre noe uansett, og det er enklere å rengjøre et stort kammer enn denne lille trange tingen her. Link to post
Sea Major Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Nettingen er vel ikke der for å fange sot, men jeg mener den er der for å fordele dieselen som kommer inn fra siden Link to post
mbm Svart 12.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Sea Major skrev On 28.4.2018 at 21.47: Nettingen er vel ikke der for å fange sot, men jeg mener den er der for å fordele dieselen som kommer inn fra siden Det høres mer sannsynlig ut så du har nok rett. Da er også varmeren skrudd sammen med nye pakninger - var naturlig nok meget spent når jeg skrudde den på; første gang skjedde absolutt ingenting, ved andre forsøk så var det antydning til lys (flakkende orange) på panelet men ingen reaksjon fra varmeren, mens på tredje forsøk så fungerte den! Det flakkende lyset i panelet tenkte jeg skyltes dårlig kontakt et sted men rart da at den fungerte ved neste (og senere) forsøk. Men det har dessverre kommet en lekkasje i eksosen der hvor slangen kobles til varmeren. Har sikkert fått en knekk når jeg har jobbet med varmeren. Legger ved et par bilder; det ser ut som det er brukt sikalex eller tilsvarende. Er dette originalt eller har noen tuklet med slangen her tidligere? Har forsøkt å skjære bort noe av den ytterste slangen og dratt den frem slik at den dekker sikaflexen men dette ble ikke overraskende ikke tett. Er dette noe å forsøke å fikse eller må ha ny eksossdange? Regner vel med at ny slange er best - noen som vet noen som selger slike? Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 (redigert) Eksosslange er vel nesten å kalle en slitedel. Bare nesten da, men den tæres og varer nok ikke like lenge som selve varmeren. Har sett flere ganger på varmere som har stått noen år at når du begynner å tukle med eksosslangen så sprekker den. Redigert 12.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Link to post
vindmann Svart 12.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2018 Hvis du trenger deler og servicekit er det ikke noe vanskelig eller dyrt å kjøpe på nettet, jeg har kjøpt her til min MY30: http://www.mikuniheating.com/Results.cfm?category=24&secondary=19 Link to post
aebi Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Men eksosrør har de ikke.... Link to post
Sea Major Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Jeg byttet eksosslange på min i fjor. Den var helt pill råtten. Den nye tror jeg var fra eber... kjøpte den på maritim, den funker like fint. Bare dimensjonen på slangen er den samme så er det vel greit. Brukte eksospasta fra biltema, da ble det tett også :-) Link to post
Kjellg Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 aebi skrev for 4 timer siden: Men eksosrør har de ikke.... Joda, men ikke samme som du har. Link Link to post
scardeep Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 gratulerer med oppstart! Link to post
scardeep Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg har renset veldig godt brennkammer, netting som sitter inn i der ble tatt ut og renset, blåst rent. Fikk ikke flamme på den likevel. Den starter vifta, leverer diesel men får ikke opptenning. Glødepluggen var varm så den gløder... Til slutt skulle jeg starte båten og fant ut at noen kontakter var korridert og jeg fikk ikke start på i båtmotor. Etter rensing av kontakter (blant annt på hovedstrømbryter) starta motor lett. SÅ prøvde jeg varmluftbrenner på nytt. Den starta også når motor var i gang. Prøvde å starte den på nytt når motor var ikke på. Da vil den ikke starte. Det virker at brenneren er veldig følsom for hvor mye spenning han får. Min starter lett når motor går og lading er i gang. Muligens denne feilen forsvinner dersom jeg bytter glødeplugg... Men så lenge så funker det for meg. Jeg har ingen problem å starte båten for å få start på brenner :) Link to post
Martine29 Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Mikuni stanset her forleden. Demonterte pumpen og den var tett av dritt. Heldigvis en enkel operasjon og nå går den som bare det. Link to post
Mark1 Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Bare et enkelt spørsmål vedrørende farge på lys under drift av Mikuni 30 dieselvarmer. Skal det være rødt og orange eller rødt og grønt? Min er bare rød og orange. Hva er korrekt? Link to post
mbm Svart 20.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Skal iflg manual være rødt og grønt. Link to post
Mark1 Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Står det noe om hva eventuelt orange lys indikerer? Link to post
Mark1 Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Har et spørsmål til jfr bilde. Skal den isolerte røret som ligger utenpå eksosslangen være tettet med noe? Ser at det ligger sot øverst på selve eksosrøret, tyder på at det kommer noe eksos ut fra denne i starten Link to post
mbm Svart 20.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Mark1 skrev 25 minutter siden: Står det noe om hva eventuelt orange lys indikerer? Kun grønt og rødt lys er nevnt i manualen såvidt jeg kan se. Men når jeg leser tilbake mitt siste innlegg her fra 2018 her så ser jeg at også jeg nevner et orange lys. Ikke et godt tegn. Se post over. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn