Jump to content

Erfaringer med Evinrude e-tec G2 motorene


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Er det noen av dere som begynner å få noe erfaringer med Evinrude sin nye G2 motor? Vurderer å bytte båt (ny Nordkapp) med G2 motor.

Hører mye bra rundt disse motorene i presse og blader, ofte er disse artiklene litt "styrt" av noen, har derfor vært flott å fått usilet noen erfaringer fra eierne.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

ja, snart 100 timer, blåst 1 powerhead på prod feil av dyse var vel på 50? timer, ellers lite tull, dro 250nm på en dag var vel for 2 uker siden, var innom fler land også faktisk ;) Bruker fantastisk lite bensin, har 2x300, og klarer ned i 90 liter i timen i 44 knop, over 5000rpm begynner forbruket stige, men fra 20-43 knop er forbruket identisk per natisk  mil (0,5nm per liter) jeg må faktisk helt ned under 5 knop, for å få bedre forbruk. 

 

Om noen har mindre enn meg (90 liter) i 44 knop med 32 fots båt må de gjerne skrike ut ;) 

Halvplan 15 knop er tilsvarende forbrukt per nautisk, som 100% WOT, her faller det til ca 0,3nm/liter

 

Rekorden er 2,5 liter på 1,5 times tur rundt i skjærgården her, aldern var fra 3 til 70 år i båten, og alt mulig var med, så vi gikk for kos istedenfor fart ;) 

 

Første sesongen (2015) kom det tidvis noen meldinger på servostyring, måtte reboote motorer for å få bort, dette ble løst i SW update, de skiftet vel også noe intern olje der da? har også vært skiftet noen bensindamps ventiler på garanti. 

 

Momentet er hinsides, og jeg akselerer bevisst rolig opp i plan, da den ellers skyter i plan som en vannscooter, liker å spare på ting, ikke herje. Det meste jeg har hatt i båten er vel 22stk, vi kom fortsatt fint opp i plan, med 12stk i båten tapte jeg ca 5-6 knop på topp, så det er mye power her. Du må kunne beherske throttle, for at turen ikke skal bli brå gass og brems, nesten så det burde vært en option på skjermen (har 7" saken for motorovervåkning) Går båten over 75-80 knop er ikke nødvendigvis G2 ideele maskinen å ha p.g.a. girhus sies det, verado 400R har rett og slett bedre, men på ting som går <65 vil jeg si det er absolutt kult, G2'en yter nesten identisk mot 350'ene i de fleste testene, og bruker vesentlig mindre fuel. 

 

Elektronisk gir og gass er fantastisk, kan programmere motstanden, og på finmanøvrering er det gull, jeg har ikke baugruster på båten, og med 32 fot er det viktig å kunne roterer motorretning raskt, samt elektronisk gir sørger for perfekt giring alltid.


I år har jeg ikke gjort noe annet enn å sjøsette og kjøre, kan sjekke hvor mange nautiske mil totalt, men har kjørt ganske mye og langt, typ vi drar ned mot kragerø for å kjøpe is, eller over til sverige... fordi ja :) med rask sjøgående båt, og motorer som ikke sluker fuel, får man ganske spillvill aksjonsradius, akkuratt som målet var. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...