John_Kr Startet 13.Juli.2017 Del på Facebook Startet 13.Juli.2017 Hei Er det noen av dere som begynner å få noe erfaringer med Evinrude sin nye G2 motor? Vurderer å bytte båt (ny Nordkapp) med G2 motor. Hører mye bra rundt disse motorene i presse og blader, ofte er disse artiklene litt "styrt" av noen, har derfor vært flott å fått usilet noen erfaringer fra eierne. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 @andersb har vel hatt G2 i et par år nå? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) ja, snart 100 timer, blåst 1 powerhead på prod feil av dyse var vel på 50? timer, ellers lite tull, dro 250nm på en dag var vel for 2 uker siden, var innom fler land også faktisk ;) Bruker fantastisk lite bensin, har 2x300, og klarer ned i 90 liter i timen i 44 knop, over 5000rpm begynner forbruket stige, men fra 20-43 knop er forbruket identisk per natisk mil (0,5nm per liter) jeg må faktisk helt ned under 5 knop, for å få bedre forbruk. Om noen har mindre enn meg (90 liter) i 44 knop med 32 fots båt må de gjerne skrike ut ;) Halvplan 15 knop er tilsvarende forbrukt per nautisk, som 100% WOT, her faller det til ca 0,3nm/liter Rekorden er 2,5 liter på 1,5 times tur rundt i skjærgården her, aldern var fra 3 til 70 år i båten, og alt mulig var med, så vi gikk for kos istedenfor fart ;) Første sesongen (2015) kom det tidvis noen meldinger på servostyring, måtte reboote motorer for å få bort, dette ble løst i SW update, de skiftet vel også noe intern olje der da? har også vært skiftet noen bensindamps ventiler på garanti. Momentet er hinsides, og jeg akselerer bevisst rolig opp i plan, da den ellers skyter i plan som en vannscooter, liker å spare på ting, ikke herje. Det meste jeg har hatt i båten er vel 22stk, vi kom fortsatt fint opp i plan, med 12stk i båten tapte jeg ca 5-6 knop på topp, så det er mye power her. Du må kunne beherske throttle, for at turen ikke skal bli brå gass og brems, nesten så det burde vært en option på skjermen (har 7" saken for motorovervåkning) Går båten over 75-80 knop er ikke nødvendigvis G2 ideele maskinen å ha p.g.a. girhus sies det, verado 400R har rett og slett bedre, men på ting som går <65 vil jeg si det er absolutt kult, G2'en yter nesten identisk mot 350'ene i de fleste testene, og bruker vesentlig mindre fuel. Elektronisk gir og gass er fantastisk, kan programmere motstanden, og på finmanøvrering er det gull, jeg har ikke baugruster på båten, og med 32 fot er det viktig å kunne roterer motorretning raskt, samt elektronisk gir sørger for perfekt giring alltid. I år har jeg ikke gjort noe annet enn å sjøsette og kjøre, kan sjekke hvor mange nautiske mil totalt, men har kjørt ganske mye og langt, typ vi drar ned mot kragerø for å kjøpe is, eller over til sverige... fordi ja :) med rask sjøgående båt, og motorer som ikke sluker fuel, får man ganske spillvill aksjonsradius, akkuratt som målet var. Redigert 13.Juli.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Hei, takker, hørtes tøft ut... Jeg vil nok velge den minste motoren (150hk H.O.), ser at det er samme blokk opp til 200HK, deretter stiger volum og antall sylindre. Det som er viktig at de går og går uten de store reparasjonene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
andersb Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 De nye "små" g2'ene? hva er båten rata for? hvorfor ikke større, hva anbefaler produsent? kan man få stor er jo stor gøy? :D Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 andersb skrev 16 minutes ago: De nye "små" g2'ene? hva er båten rata for? hvorfor ikke større, hva anbefaler produsent? kan man få stor er jo stor gøy? :D Det han sier! ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
John_Kr Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 (redigert) :-) Redigert 13.Juli.2017 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.