Jump to content

Årsak til at tilt siger delvis ned på 2001 Yamaha 90 2T?


Helge

Recommended Posts

Nå har tilten/motoren fått det med å sige en del ned når båten ligger ute på bøyen/utlegget på min 2001 Yamaha 90 2T. Når jeg forlater båten med motoren helt opptiltet tar det bare ca 1 time før girhuset er nede under vann slik at halve propellen også er det. Dette har skjedd alle de 3 gangene jeg har "parkert" båten så langt i sommerferien. Eksosutløpet midt i propellen kommer da ca halvveis under vann. Deretter ser ikke motoren ut til å sige noe mere ned.

Jeg hører ikke noen unormale lyder når jeg kjører tilten, slik som jeg gjorde på den eldre 80-hesteren jeg hadde når det var for lite olje på tilten på den. Da var det en tydelig annerledes lyd på pumpen som antydet at den fikk luft inntil tilten plutselig tok og motoren beveget seg ned i vannet. Dette er altså ikke tilfelle på denne noe nyere 90-hesteren... så hva kan være årsaken til dette problemet?

Link to post
10 hours ago, svebe said:

Stramme skruen som justerer frikobling.

 

 

Det har jeg faktisk aldri gjort før :blush:  Har mekket litt på påhengsmotor (byttet impellere, byttet trimindikator og diverse annet elektrisk, girhus-olje, motoroljeskift med oljefilter med mer) men aldri på selve den hydrauliske powertrim/tilt på mine påhengsmotorer. Har ikke rukket å hente inn båten og sjekke enda (drittvær her nå), men er det rimelig åpenbart hvilken skrue dette er på en 2001 Yamaha 90 2T? Denne motoren har om jeg ikke husker feil to sylindre til powertrim og en tredje litt lengre for tiltfunksjonen.

BTW. Jeg tok feil med hensyn til at "nedsiget" stoppet.... det var bare at det gikk veldig fort ned til propelleksosutløpet lå i vannlinjen (ca 1 time) mens videre helt ned til powertrimsylindrene tok ca et døgn.

Link to post

Tusen takk :thumbsup: 

Det er vel dette de "over there" kaller "manual release screw". Søkte litt på nett og det virker som man skal være forsiktig med å skru denne for hardt til. Det var imidlertid noen som kommenterte at denne (for å bli helt tett) kunne trenge å "mosjoneres" litt (minst en halv omdreining inn og ut) før man skrudde den "sånn passe hardt til" ...uten at jeg har 100 % klart for meg hva "passe hardt er". Ikke noe moment ble oppgitt.

Link to post

jeg mistenker at det er partikler som har satt seg i en av ventilene , og at det må oljeskift / flushing til.   Hadde det samme på en Yamaha F40 som ikke var stort mer enn året gammel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har tilten holdt motoren oppe i 4,5 timer (ikke synlig nedsig). Så langt ser dette ser lovende ut selv om jeg ikke vil friskmelde helt før i morgen. Men i går seg den altså ganske mye på bare 1 time. 

 

Det jeg har gjort er kun å "mosjonere skruen" ved å skru den litt opp og la motoren sige ned flere ganger for så å skru til skruen og tilte motoren opp igjen. Passet ikke på å telle, men 4 til 5 ganger var det i hvert fall.

Link to post
2 hours ago, Skrotnisse said:

Tror nok at du har luft i systemet. Luft lar seg komprimere noe, derfor synker det litt og ikke lenger. Skift hydraulikkolje, som du gjør med bremsevæske på bilen....

 

Nei det tror ikke jeg. Hadde luft i systemet da jeg hadde en litt eldre Yamaha 80 og det både hørtes annerledes ut og oppførte seg annerledes. Da kunne for eksempel pumpen surre med en helt annen lyd i noen sekunder uten at tilten/motoren beveget seg før lyden i pumpen ble normal og tilten begynte å senke motoren ned. Dessuten sank jo denne Yamaha 90'en helt ned, det tok bare mye lengre tid med den siste delen ned enn den første ned til mye av propellen var under vann.

 

Det begynner nå å nærme seg 24 timer uten at motoren har seget noe ned så jeg tror mest på at frikoblingsskruen ikke var helt tett før jeg "mosjonerte den" og skrudde litt godt til.

Redigert av Helge
Tilleggsinfo (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Ja... da kan jeg konstatere at det ikke ble helt bra. Noen ganger har tilten holdt seg oppe, andre ganger ikke. Det er imidlertid fortsatt ikke noe endring i lyden under tilting (surkling, endring av pitch/turtall) som indikerer manglende hydraulikkolje slik jeg tidligere erfarte på en enda eldre Yamaha 80. Men det jeg med "skrekk" har oppdaget er at ved trimming ned under fart av og til kommer noen knakelyder... knakk.... knakk...) som bekymrer meg og får meg til å tenke på kommentarene til ivar  :confused:

 

Hva slags hydraulikkolje kan jeg benytte om jeg skal skifte/flushe? Mener å huske at jeg leste noen brukte olje til automatgirkasser...?  (var det Dexron II eller III ?). Hvordan får jeg ut all oljen på trim/tilt på en 2001 Yamaha 90 2T ?

Link to post

Den ventilen er vel bare koblet i parallell med den ordinære kretsen for hev /senk. Tipper du har lekkasje i tilbakeslagsventilen som avlaster pumpa. Har det samme problemet på min e-tec 40 fra 2006. Der har jeg byttet hele powerpacken, men den nye var plukket av pga reklamasjon på akkurat dette. 

Link to post
16 hours ago, Helge said:

Det står "ATP  automatic transmission fluid". Men både Dexron II og III er vel det? 

 

OK, da har jeg fått avklart at jeg kan bruke både Dexron II og Dexron III mens jeg har snakket med de to nærmeste lokale verkstedene/forhandlerne av påhengsmotorer (inkludert Yamaha).

 

Men de mente å flushe med ny olje for å få ut partikler/spon mest sannsynlig ble bortkastet olje. De mente begge at dersom det er metallspon i oljen må man opp med sylinderne (åpne) og gjøre skikkelig rent samt sjekke for slitasje og ev. bytte deler om nødvendig. Ingen av verkstedene her har tid til dette nå i sommer dessverre.... :confused:

 

Det jeg også fikk høre er at en av ventilene som kan lekke er integrert i pumpen og ikke kan byttes uten å bytte hele pumpen dersom problemet/lekkasjen ligger i den ventilen. Hmmm... men jeg har jo i hvert fall ikke fått lekkasje ut (eksternt) etter det jeg har kunnet se så langt. Det virker å være en interne lekkasje.

Link to post

Ja, det er nok som verkstedet sier. Vanligvis er slike tilbakeslagsventiler bare maskinert rett i godset, det sparer mye fittings og montasje, så det er mye billigere å produsere. Det pleier bare å være en kule og en fjær. Hvis du får en skade i setet er det nok håpløst å reparere. Tror det er samme problem hos meg. Jeg pleier å legge en plankebit mellom når jeg tilter opp. 

Link to post
3 hours ago, Komodo said:

Ja, det er nok som verkstedet sier. Vanligvis er slike tilbakeslagsventiler bare maskinert rett i godset, det sparer mye fittings og montasje, så det er mye billigere å produsere. Det pleier bare å være en kule og en fjær. Hvis du får en skade i setet er det nok håpløst å reparere......

 

Men... ut av hele 6 (!) ventiler i trim/tilt-enheten er det 1 stk -> "Down-relief valve" som sitter i pumpen. Den sitter mellom pumpen og main valve. De øvrige er:

Main valve

2 stk trim down valve (hhv 0,2 kg/cm2 og 1 kg/cm2) som begge er plassert i/ved hydraulikkreservoaret

Absorber valve som sitter i selve trimsylinderen (som jo er den som synker ned)

Up-relief valve som også er plassert i/ved hydraulikkreservoaret

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...