lenny36 Startet 16.Juli.2017 Del på Facebook Startet 16.Juli.2017 Jeg lurer på om det er trygt å bruke et portabelt kokeapparat/gassbrenner på et bord på akterdekket i en åpen DC. Den har utenbordsmotor hvis det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det fungerer vel fint. Ville faktisk foretrekke det fremfor væskebasert kokeapparat. Bare husk god ventilasjon (du har vel bensinmotor, bensindamp?) Gjelder jo uansett valg av kokeapparat, men gass er renslig og effektivt ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Skal vel streng tatt ikke bruks om bord i båt disse portable gassbrennerne, etter som de ikke har det sikkerhetsutstyret et gass anlegg i båt skal ha.. Husk gass er tyngre en luft, og vil ved lekkasje legge seg i kjølsvinet.. Men det er jo små flasker, og under godt oppsyn er det vel ingen fare ved det..men usikker på hva forsikringen sier ved et uhell.. Men hvordan oppbevarer du dette kokeapparatet/gassflaskene om bord når det ikke er i bruk ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Er det ikke slik mange DC-båter har i dag fra fabrikk? Klart man skal tenke sikkerhet, men hvilke alternativer har man? Spritkjøkken og slikt har jeg bannlyst ihvertfall, åpen flamme og skvulpende fuel.... Bensinkanne ombord er også skummelt. Går utifra at TS tenker på disse som du bare skrur en liten beholder inn i ? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Takk for innspillene. Har bensin utenbordsmotor ja. Tenker vel at apparat og gass bør oppbevares lengst mulig unna motor og bensintank, kanskje i oppbevaringsrom under sofaen i kabinen. Gassflaskene tas vel ut av apparatet etter bruk og da er det vel ikke fare for lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 oberst1 skrev 6 minutes ago: Er det ikke slik mange DC-båter har i dag fra fabrikk? Klart man skal tenke sikkerhet, men hvilke alternativer har man? Spritkjøkken og slikt har jeg bannlyst ihvertfall, åpen flamme og skvulpende fuel.... Bensinkanne ombord er også skummelt. Går utifra at TS tenker på disse som du bare skrur en liten beholder inn i ? Ja stemmer, det er snakk om et enkelt gassbrennerapparat med butangassbeholdere. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Er det ikke sånn at de engangsbeholderene må stå i frem til tomt? Akkurat som disse små Weber-grillene etc. Jeg hadde tenkt lagring i ventilert skott/stuerom ute, bak om du har? Så de har noe slikt på maritim.no til 399,- (flammesikring og greier) Seatronic har Dometic på rødsprit... Redigert 16.Juli.2017 av oberst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Har hatt et ACE apparat i 15 år eller så. Fungerer 100. Benytter engangs Butan flasker som aktiviseres / trykkes inn i posisjon ved bruk og frakobles automatisk når apparatet legges tilbake iplastkofferten. Umulig å bruke feil. Nylig kjøpt Biltema sitt, litt nyere konstruksjon med vindbeskyttelse. Har ikke sjekket at dette frakobler gassflasken når man legger det tilbake i kofferten menn rimelig sikker på at det gjør det. Biltema sitt: Kr. 199 http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-22-kW-2000039807/ Maritim sitt ACE: 399 https://www.maritim.no/minikjokken-1-bluss-for-bat#.WWsu3TMUTI0 Mht brann osv, man bruker ikke åpen ild ombord om det stinker bensin or what? Disse apparatene er garantert mye sikrere enn spritapparater, Optimus Primuser mm.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Bay_liner skrev 57 minutes ago: Har hatt et ACE apparat i 15 år eller så. Fungerer 100. Benytter engangs Butan flasker som aktiviseres / trykkes inn i posisjon ved bruk og frakobles automatisk når apparatet legges tilbake iplastkofferten. Umulig å bruke feil. Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! Jeg har forresten to gassbeholdere som begynner å ruste uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med de. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hawthorne Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Akkurat disse er standardutstyr på de litt større Askeladden daycruiser'ene. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Lars H. Vanskelig for å tro at det kan ha vært samme design som de jeg har. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å få gass ut av patronen ved normal håntering på de jeg har. Redigert 16.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 lenny36 skrev for 2 timer siden: Takk for innspillene. Har bensin utenbordsmotor ja. Tenker vel at apparat og gass bør oppbevares lengst mulig unna motor og bensintank, kanskje i oppbevaringsrom under sofaen i kabinen. Gassflaskene tas vel ut av apparatet etter bruk og da er det vel ikke fare for lekkasje? Oppbevaring skal ikke være inne i kabinen under en benk. Skal være i gasstett kasse på dekk, med drenering ut gjennom skuteside. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 hawthorne skrev 19 minutes ago: Akkurat disse er standardutstyr på de litt større Askeladden daycruiser'ene. Og en del andre produsenter For å holde prisen på båtene nede. Det koster litt å montere et skikkelig kokeapparat; Wallas, eller et komplett godkjent gassanlegg. Å "slenge med" et kokeapparat til et par hundrelapper er greit å avslutte en handel med. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
lenny36 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Så da kan man konkludere med at det er forsvarlig å bruke et portabelt gassapparat på en åpen båt så lenge gass oppbevares på et trygt sted? Har et utvendig oppbevaringsrom for tauverk og annet helt i baugen. Det bør vel være forsvarlig. Biltema sitt var veldig billig. Noen som har erfaring med det? Redigert 16.Juli.2017 av lenny36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Konklusjoner vris gjerne til fordel for egne tanker uansett hva andre mener. Personlig ville jeg bare brukt et slikt kokeapparat på land, på et steinbord. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Bay_liner skrev 1 time siden: Lars H. Vanskelig for å tro at det kan ha vært samme design som de jeg har. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å få gass ut av patronen ved normal håntering på de jeg har. Nå husker jeg ikke navnet på utysket, det var kjøpt hos BestMarin og var i hvert fall av tilsvarende billigvariant. Jeg kjøpte et slikt gassapparat for å ha som reserve dersom Wallas'n skulle streike. Og det gjorde faktisk Wallas'n en gang. Da kom gassutysket frem på benken. Jeg fant frem gassboksen, la den på plass i apparatet, lukket dekselet over den og trykket på bryteren for å tenne fandenskapet. Ingenting skjedde bortsett fra at jeg så en liten gnist fra tenneren. Jeg ventet litt før jeg igjen klikket og klikket og . . Dermed sa det BOFF, og det var flammer over hele pantrybenken! Jeg hadde heldigvis kalesjen åpen, så dødsmaskineriet ble lempet på sjøen. Der boblet det opp gass med en fin flamme på vannskorpen ganske lenge. Så boblet det bare litt før dævelskapen ga sitt siste sukk. Fandenskapet ble fisket opp og senere senket på 120m dypt vann på Breiangen. Aldri mer gass ombord i min båt! Hvorfor dette skjedde? Jo, driten er ikke idiotsikker, og når en idiot av en ingentingjør med eksamen fra ingeniørhøyskole, gymnas og jeg ikke vet hva kan klare å sette inn gassbeholderen feil slik at gass lekker ut, hva da med tante Agathe? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lenny36 Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 (redigert) Wallas Service skrev 25 minutes ago: Konklusjoner vris gjerne til fordel for egne tanker uansett hva andre mener. Personlig ville jeg bare brukt et slikt kokeapparat på land, på et steinbord. Det er nok sant det du sier. Ville egentlig bare vite om det er "trygt" eller direkte uforsvarlig å bruke et sånt på båt. Tenker jo at det ikke skal stå direkte på trebordet men ha et underlag imellom som isolerer varme. I tillegg ta ut gassen etter bruk og oppbevare den forsvarlig. Uansett, takk for alle innspill. Edit: Lars H, skremmende å høre. Ble litt skeptisk nå ja... Redigert 16.Juli.2017 av lenny36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det skvalper overhode ikke i mitt spritdrevne faste apparat. Spriten absorberes i "glassull" og renner ikke ut om jeg holder beholderen opp-ned. I motsetning til flere unngår jeg helt bruk av propan i båten. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Ja, spritapparatene er tross alt bedre enn de pistrete gassapparatene. Bedre effekt også. Og bruk ute er ingen problem, inne må man være oppmerksom på at det er god lufting mens spritapparatet brukes. Påfylling kan være litt søl om en er litt uforsiktig, men om dette gjøres på åpent dekk går det bra om en skulle skvette litt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ida Marie III Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 lenny36 skrev 7 minutes ago: Det er nok sant det du sier. Ville egentlig bare vite om det er "trygt" eller direkte uforsvarlig å bruke et sånt på båt. Tenker jo at det ikke skal stå direkte på trebordet men ha et underlag imellom som isolerer varme. I tillegg ta ut gassen etter bruk og oppbevare den forsvarlig. Uansett, takk for alle innspill. Som regel går det helt fint med sånne løsninger, men når det går gale, så har du muligens et problem i forhold til forsikringen din.. Gass om bord er kjempe greier, ville aldri hatt noe annet, men det skal monteres og brukes etter forskriftene.. Jeg har hatt en del båter opp igjennom tidene, og vært innom både Wallas, sprit kokere og elektrisk.. Gass er suverent best på alle områder, men som alt annet i denne verden, følg forskriftene, ellers har forsikringen balletak på deg når noe skjer... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 lenny36 skrev for 8 timer siden: Så da kan man konkludere med at det er forsvarlig å bruke et portabelt gassapparat på en åpen båt så lenge gass oppbevares på et trygt sted? Har et utvendig oppbevaringsrom for tauverk og annet helt i baugen. Det bør vel være forsvarlig. Biltema sitt var veldig billig. Noen som har erfaring med det? Helt sikkert forsvarlig slik du beskriver det og en av fordelene med disse apparatene er at det er lett å ta med i land og kokelere der i stedet for å grise ned båten. Da unngår man den store fuktdannelsen inne i båten alle kokeapparater med åpen flamme generere (2L vann for hver liter brennstoff) slik at tøyverk etc ikke trekker til seg fukten. Har hatt ACE i 15 år og det har fungert uten et feilslag. Ga bort dette i sommer og kjøpte det nye på Biltema til 199. Har så vidt testet dette men det fungerte like bra som og utførelsen virket minst like bra som ACE. Følg bruksanvisningen så går alt "som ei kula". De som krisemaksimerer disse apparatene synes jeg overdriver voldsomt. Gasspatronene frakobles automatisk om en legger apparatet tilbake i kofferten og der da helt frigjort fra dette og patronen tilsvarer en ny ubrukt. Det er også en hendel foran på apparatet som løser ut patronen og frigjør den helt på samme måte. Obbevar gjerne alt gassutstyr utendørs når du sover men les ellers bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
alf-inge Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 1 hour ago, Bay_liner said: De som krisemaksimerer disse apparatene synes jeg overdriver voldsomt. Gasspatronene frakobles automatisk om en legger apparatet tilbake i kofferten og der da helt frigjort fra dette og patronen tilsvarer en ny ubrukt. Det er også en hendel foran på apparatet som løser ut patronen og frigjør den helt på samme måte. Obbevar gjerne alt gassutstyr utendørs når du sover men les ellers bruksanvisningen. Og ventilen i gassbeholderen kan ikke feile når den er frakoblet? Etter mitt syn kan alt laget/konstruert av mennesker feile. Og når/hvis det feiler, skjer det ofte på et ugunstig tidspunkt. Om en slik gassboks skulle lekke, om så bare litt, vil ikke jeg ha det ned i båten. Det må oppbevares et sted der tyngdekraften transporterer gassen ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 16.Juli.2017 Del på Facebook Svart 16.Juli.2017 Det går greit om du følger paragraf 13 i denne forskriften https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 dvs. desarmering etter bruk og sikker lagring. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
anders1234 Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 Jeg hadde et slikt apparat for noen år siden. Gikk tom for gassflaskene som var originalt fra samme merke. (husker ikke hvilket). kjøpte noen andre gassflasker som så HELT like ut i sammenkobling og skulle være til samme typen apparat. Da skjedde det Lars H beskriver. Fungerte svært bre helt til denne episoden. Da ble jeg livredd. Siste gang et slikt ble brukt og dette var ikke i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Del på Facebook Svart 17.Juli.2017 anders1234 skrev 49 minutes ago: Jeg hadde et slikt apparat for noen år siden. Gikk tom for gassflaskene som var originalt fra samme merke. (husker ikke hvilket). kjøpte noen andre gassflasker som så HELT like ut i sammenkobling og skulle være til samme typen apparat. Da skjedde det Lars H beskriver. Fungerte svært bre helt til denne episoden. Da ble jeg livredd. Siste gang et slikt ble brukt og dette var ikke i båt. Er vel nettopp av den grunn disse billig greiene skal brukes utendørs, og ikke inne i en båt.. Ignorerer en brukermanual, får det ofte konsekvenser.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.