Jump to content

Portabelt kokeapparat/gassbrenner på bord på akterdekket i DC?


lenny36

Recommended Posts

Bay_liner skrev for 2 timer siden:

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Dette er nytt for meg.

 

Sitat

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

Ser en mulighet dersom diesel-lekkasje står å spruter rett på varm komponent som f.eks. eksos eller turbo. Da kan det oppstå eksplosiv damp.

Da må det en tennkilde til i tillegg. Er stort sett bare generator som kan lage de gnistene som skal til i en dieselmotor som går.

 

Sitat

Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte?

Har diesel men ingen vifte. Er levert sånn fra norsk fabrikk.

Er vel en grunn til at båter med bensin innenbords ofte har vifte og er sperret for start før viften har gått så lenge at all luft i motorrommet teoretisk skal være skiftet ut.

 

Sitat

En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei?

 

Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom.....

Ville aldri starte en bensinmotor om det lukter bensin i båten.

Vil ikke nøle med å starte en diesel selv om det skvalper noen liter diesel rundt i bunnen motorrommet.

 

Litt pussig hvis diesel er like farlig som bensin at Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv har spesifikke krav ved bensininstallasjon, men ikke til diesel.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35?q=bensin

 

Vær klar over at dagens båter med store batteribanker og store strømmer til thrustere, vinsjer og invertere også har potensiell brannfare ved feil i elektriske anlegg.

De har gjerne også kraftige dynamoer som blir varme når de lever max eller om de blir kortsluttet.

Kortslutning av en batteribank på flere hundre ampertimer er heller ikke å spøke med!

 

 

Men nå beveger vi oss langt vekk fra trådens tema - små gassapparat i båt. 

Hadde faren ved bruk av disse vært overhengende så hadde nok DSB vært på banen.

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev On ‎20‎.‎07‎.‎2017 at 10.22:

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

 

 

Den bør du dokumentere...

Kald diesel avgir ingen antennelig gass..

Men temperaturen skal ikke høyere en knappe 80 grader, så gasser dieselen, og gassen er like eksplosiv som noen annen gass..

Jeg har selv sett en slik eksplosjon på jobb i Nordsjøen, en 10.000 Hk Warthsila fikk diesel lekk på et rør, der diesel spruten traff turboen på motoren..

Vi så det på overvåkings kamera,det var gass på et micro sekund, og smell sekundet etterpå...

Heldigvis ingen folk i maskinrommet...

Det ble raskt kvelt med Inergen gass, slukke system...

Diesel er ikke ufarlig, parafin har ennå lavere flamme punkt...

Link to post
Share on other sites

Det er veldig vanlig hos offshore racing seilbåter fra mini 650 til og med IMOCA 60 å koke maten i enkle butan- jetboil type aparater. Se feks her video med Alex Thomson / Hugo Boss. De seiler jorden rundt alene og har med gass for koking av alle varme måltider i 80-100 dager, og det rister og slår noe vannvittig når de seiler i mye vind. Mulig de har eget ventilert lagringsrom for boksene, men all koking skjer nede i båten.

 

Får ikke dette helt til å rime med at det skal være så ekstremt farlig. Jeg tror at et fast opplegg med propan med slanger etc, har mange flere potensielle lekkasjesteder, og dessuten større mulighet for å fylle båten med MYE gass. Enig i at all gass- koking skal gjøres med respekt, og jeg sier ikke at små butanbokser ikke kan forårsake en eksplosjon, men kjøper ikke argumentet med at lite portabelt (jetboil e.l) er fullstendig uforsvalig mens fast installert propan er ufarlig. 

 

 

 

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble jo en engasjerende tråd, med mange meninger.

 

Men tilbake til spørsmålet til TS. Å ha et slik portabelt apperat i DC, så er jo nyere DC selvlensende, og jeg vil tro det er innenfor all lovlighet. En gasslekkasje vil jo forsvinne ut dreneringen.  Å ha de nede under dekk er et annet spørsmål, som jeg ikke vil svare på.

 

Jeg må samtidig innrømme at jeg har to propan brennere i kjelleren. Ski-brenner og kokeapparat.  450 grams beholder. Er det samme lovverk for disse små engangs-beholderene som for 5 til 11kg beholdere? 

 

Fint å fått et konkret svar angående disse engangsbeholderene. Ser i butikken står de i hyllene, mens 5-11 kg beholdere lagres utendørs.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 54 minutes ago:

Dårlig argument, det ene er godkjent, og ganske utbrett i de fleste nyproduserte båter, det andre er ikke godkjent..

 

Du må vel allikevel være enig i at det er flere potensielle lekkasjesteder på et fast opplegg, eller...?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 14 minutes ago:

Du må vel allikevel være enig i at det er flere potensielle lekkasjesteder på et fast opplegg, eller...?

 

Nei, ikke vist det er montert etter forskriftene, da vil alt fra lekkasje tester, til strategisk plassert gassalarm reagere..

 

Det er en årsak til at det nevnte utstyret ikke er godkjent for bruk i båt, hadde det holdt mål, hadde ikke så vert tilfelle..

 

Men, bevares det kan gå helt fint...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 36 minutes ago:

 

Nei, ikke vist det er montert etter forskriftene, da vil alt fra lekkasje tester, til strategisk plassert gassalarm reagere..

 

Men, bevares det kan gå helt fint...

Vil en strategisk plassert gassalarm reagere forskjellig på gasslekkasje fra permanent montert kontra bærbar?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 19 minutes ago:

Vil en strategisk plassert gassalarm reagere forskjellig på gasslekkasje fra permanent montert kontra bærbar?

og lekkasje testeren ?? gassflaske med drenering til sjø osv...

For min del må folk brenne bål på dørken, og tro det er en god løsning på kokemulighetene sine..

vi får konkludere med at de som har laget regelverket for gass i båt er idioter, og dere har sett lyset..

Link to post
Share on other sites

Et annet problem er at disse små gassbeholderene ikke har skikkelig sikkerhetsventil. Dette er skummelt hvis det blir brann i båten. Fikk demonstrert forskjellen av brannvesenet en gang.

 

Den store gassflasken bare brant kontrollert fra ventilen. Ingen problem.

 

Den lille beholderen ble plassert i en container med åpen dør som var vendt bort fra oss. Først sa det plopp når bunnen vrengte seg (som er sikkerhetsmekanismen) og så kom eksplosjonen og en enorm flamme ut av containeren.

 

Tror ikke det hadde vært mye igjen av båten min etter en eksplosjon av en liten gassbeholder. De store flaskene er mye tryggere i en brann.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 16.7.2017 at 12.27:

 

Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! 

 

De fleste som betjener gassdrevet utstyr er vel forhåpentligvis såpass oppegående at de ikke bare fortsetter og fortsetter etter at gassflow er åpnet og det ikke tenner, - det være seg gassvarmere, -griller osv. Vanlig prosedyre for folk flest er vel å gi det et par forsøk og deretter stenge for å begynne forfra igjen. Man hører gassen siver ut og det bør ikke være veldig overraskende at det sier poff når piezoelementet først gir gnist. 

Link to post
Share on other sites

Da var vel ikke jeg "såpass oppegående" da. Om jeg så noen gnist eller hørte noen lyd fra gass, husker jeg faktisk ikke. Mitt poeng var at det apparatet jeg hadde ikke var idiotsikkert for ikkeoppegående personer når det var mulig å sette inn gasspatronen slik at det lekket ut gass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Ida Marie III said:

Dårlig argument, det ene er godkjent, og ganske utbrett i de fleste nyproduserte båter, det andre er ikke godkjent..

 

 

De færreste vil i løpet av livet seile så mye som Alex Thomson seiler i løpet av et år. Med et budsjett på 50 mill på vendee globe og så mange andre objektive farer som feks å seile på flytende objekter, hvorfor skulle de da velge et kokeapparat som er farlig? Og hvis det er så farlig som det hevdes, hvorfor skjer det ikke da mer ulykker med apparater som brukes så intenst mye av tross alt en god del personer ?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Da var vel ikke jeg "såpass oppegående" da. Om jeg så noen gnist eller hørte noen lyd fra gass, husker jeg faktisk ikke. Mitt poeng var at det apparatet jeg hadde ikke var idiotsikkert for ikkeoppegående personer når det var mulig å sette inn gasspatronen slik at det lekket ut gass.

Er vant til å kjøpe primus som fungerer og når pakninger blir gamle og morkne så lekker det og man får lekkasje. Greit nok på fjelltur. Ikke like morsomt når  nyinnkjøpt biltema-primus blusser opp på første og andre. Da prøver man ikke en tredje gang, ihvertfall ikke i båt. Sikkert brukerfeil, but why bother ... Oss idioter imellom ...

Link to post
Share on other sites

Jeg gjentar igjen, jeg har aldri ila 15 års heftig bruk av gassapparater noensinne opplevet et eneste hikst medd Ace/Maritim og i senere år med Biltema sitt apparat kun innendørs bruk unntat ved steking av Bacon som alltid foregår på akterdekket ute med smekke...

 

Så det spørs om det er DanskeFaktoren som slår inn 4 All U Nay Sayers.......

Det er nogle der .......

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bay_liner said:

Jeg gjentar igjen, jeg har aldri på 15 års heftig bruk av gassapparater noensinne opplevet et eneste hikst medd Ace/Maritim og i senere år med Biltema sitt apparat.

Så det spørs om det er DanskeFaktoren som slår inn....

Det er nogle der .......

 

Joda, men så lenge man er i danske(?)populasjonen bruker man noe annet :) 

Link to post
Share on other sites

Hvis gassapparater hadde vært halvparten så livsfarlig at bruge som Ænkælde Nay Sayers her forsøker fræmstille de hadde det neppe vært lov å selge de til båtbruk annet enn med følgene kvasiadvarsel: "Rygning dræber". Aka: Må igge benyddes Nær både....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On Monday, July 17, 2017 at 10.07:

 

Er vel nettopp av den grunn disse billig greiene skal brukes utendørs, og ikke inne i en båt..

Ignorerer en brukermanual, får det ofte konsekvenser..

 

Nettopp. Nå handler jo tråden om å bruke den på akterdekket og ikke inne I en båt. Jeg har en 5 kg propan stående i drenert kasse, ville ikke betenkt meg på å ha et par BT beholdere i samme, for bruk i cockpit eller på land i uthavn.

 

Det meste vi foretar oss her i  livet dreier seg mer eller mindre om handlinger basert på risikoanalyser, bare at man ikke tenker så mye over det. Alt fra å krysse veger til å stige ombord i båten. Et par slike små gassbeholder står ikke spesielt høyt på min skala.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nyttig å huske de to elementene i Risiko; sannsynlighet og konsekvens. Sannsynligheten er svært ,svært lav ved allminnelig fornuftig bruk. Historien viser svært få faktiske hendelser ift bruken. Når jeg ikke vil ha propan i båten skyltes det at konsekvensen OM det skjer kan være katastrofal/fatal. Diskusjonen er nyttig og tankevekkende når det gjelder hvor forskjellige erfaringer og  risikoforståelse vi har. Og for de som ikke har erfart noe: effekten av en eksplosjon av en "småboks" skal ,som Shipahoy skriver, ikke undervurderes. Det er forskjell på risikobevissthet og hysteri. Vi tar alle våre valg :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Ida Marie III said:

Dårlig argument, det ene er godkjent, og ganske utbrett i de fleste nyproduserte båter, det andre er ikke godkjent..

 

Ikke godkjent av hvem? Kan du eller noen andre vise meg link til disse forskriftene som sier at små butanbrennere er forbudt? 

 

Leser man denne https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

står det følgende: 

Quote

§ 13.Transportable campingbeholdere med koketopp

(1) Det kan tillates brukt inntil 2 transportable campingbeholdere med fastmontert høytrykks koketopp uten tennsikring i den åpne del av fartøyet. Slike beholdere skal ikke inneholde mer enn 2 kg gass og tillates ikke fast montert om bord, men de skal være tilfredsstillende sikret mot slingring ved bruk og lagring.

(2) Etter bruk skal campingbeholderne avtas koketopp med åpningsventil og påsettes beskyttelsesinnretning på utløpsåpning, slik at det ikke kan åpnes for gassen og at beholderne er klargjort for lagring og transport.

(3) Dersom campingbeholderne etter bruk oppbevares som nevnt for gassbeholdere i § 7, stilles det ikke krav til demontering av koketopp med åpningsventil.

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns at noen av dere som er så inbitte motstandere av gassbokser i varmeapparater og kokeapparater burde sende en mail til Maritim og de andre butikkene, og forklare dem hvor farlig dette er. Slik at de kan ta disse potensielle bombene ut av sortimentet. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...