Jump to content

Portabelt kokeapparat/gassbrenner på bord på akterdekket i DC?


lenny36

Recommended Posts

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Fandenskapet ble fisket opp og senere senket på 120m dypt vann på Breiangen.

Bra du kom deg ut av situasjonen med skinnet i behold Lars! Men jeg håper du har sluttet å utøve denne formen for miljøkriminalitet :wink:

Link to post
Share on other sites

Oppdaget en forskjell mellom ACE og BT apparatet. Det gamle ACE apparatet frakobler patronen automatisk når en pakker den ned i kofferten. Det gjør ikke BT sitt men såpass rutine bør en vel ha inne slik at en uansett frakobler gasspatronen etter bruk. 

BT apparatet er ellers velbygd og har flare innebygde sikkkerhetsmekanismer som bla automatisk shutdown og utmating av gasspatronen ved overoppheting. 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ACE apparatet har alltid fungert greit med både butan og Propan selv om Maritim selger butangass til det.

Dette apparatet er også beregnet på bruk båt

 

MINIKJØKKEN 1-BLUSS FOR BÅT

https://www.maritim.no/minikjokken-1-bluss-for-bat#.WW0WNTMUTI0

 

Sitat

Frittstående gass kokeapparat for bruk i båt. Apparatet er utstyrt med tennsikring. Ikke beregnet for fast montering.
Denne modellen er med tennsikring ( stenger gasstilførslen hvis flammen blåser ut ) 

Svært enkelt og sikkert i bruk. Brenner ca. 1.4 timer på full effekt pr. gassbeholder.

Effekt: 1700 watt
Mål (bxhxd): 335x112x289 mm
Brennstoff: Butan gass

 

5151-01.jpg

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har et par slike Biltema brennere.  Veldig enkle å bruke, tenner automatisk når bryteren vris til max. Flasken kan tas ut uten at gass lekker ut, dvs man kan oppbevare gassbeholder og brenner hver for seg. Fikk ved én anledning en hvislelyd ved tilkobling, noe som tydet på lekkasje/feilkobling. Byttet til ny flaske og problemet løst. Prøvde samme flaske på andre brenneren  uten at lekkasje oppsto, så vet ikke hva som forårsaket lekkasjen første gang.

 

Jeg ville ikke være betenkt med å bruke denne i cockpit. Brenneren er enkel i bruk og veldig effektiv. Ser av tidligere tråder at den ikke tåler allverdens av lagring i salt miljø, men den behøver vel ikke overvintre i båten. Gassbeholderene koster så lite at de heller ikke behøver å brukes hvis de viser antydning til rust. Nå har det forøvrig kommet gassalarm for vanlig 9 volt batteridrift (som en vanlig røykvarsler) for de som er redd gass i båt. Kjøpte slik idag, ikke grunnet BT brenneren, men fordi jeg har gassinstallasjon for stekeovn ombord.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon som Lars H. for et par uker siden .Lå på Håøya , var så heldig at jeg hadde investert i en OPTIMUS parafin primus for konfirmasjonspengene mine

sånn midt på 60 tallet, nå kom den til sin  rett igjen , efter mange fine teltturer. Aldri en gassbeholder i SolaMi II så lenge det finnes parafin og Wallas som nå er i orden igjen.

Link to post
Share on other sites

Må være danskefaktoren som slår inn her. Naysayers uten erfaring?

 

Har brukt mine gassapparater i 15 år uten et hikst, mest inne i kabinen. Hvordan får dere det til?

 

Gassapparatene er totalt overlegne både mht brukervennlighet og kapasitet.

 

Har hatt 2 brenners Optimus-et-eller-annet og har Origo 4300E spritapparat.

Totalt ubrukelig sammenlignet med gassapparater.

Optimusen ble jo litt raskere å fyre opp om en forvarmet den med propenbrenner i stedet for spritabletter selvsagt....

 

Men nostalgien lenge leve, fyr gjerne opp en presenning eller to med spritforvarmeren og primusen.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev for 16 timer siden:

Må være danskefaktoren som slår inn her. Naysayers uten erfaring?

 

Har brukt mine gassapparater i 15 år uten et hikst, mest inne i kabinen. Hvordan får dere det til?

 

Gassapparatene er totalt overlegne både mht brukervennlighet og kapasitet.

 

Har hatt 2 brenners Optimus-et-eller-annet og har Origo 4300E spritapparat.

Totalt ubrukelig sammenlignet med gassapparater.

Optimusen ble jo litt raskere å fyre opp om en forvarmet den med propenbrenner i stedet for spritabletter selvsagt....

 

Men nostalgien lenge leve, fyr gjerne opp en presenning eller to med spritforvarmeren og primusen.....

 

Joda, ingen tvil, gass er overlegent som kokeapparat/komfyr i forhold til det meste, men da tenker jeg fast gass installasjon,

Ikke noe Micke Mus greier med løse små flasker som ligger å slenger i båten over alt, og egentlig er beregnet for å brukes på land..

Monter deg fast lovlig/godkjent gass installasjon, istedenfor Origoen du tydeligvis ikke bruker lengre..

Link to post
Share on other sites

Komfortmessig må vel det vi har som stasjonær kokemulighet være; Wallas Safeflame 2 bluss apparat med keramisk topp, startes ved å trykke på en bryter og varmeregulering ved å vri på en annen knott, akkurat som hjemme. Og så er det ikke noe dill med å bytte gassdunker eller andre dunker. Apparatet går på diesel rett fra  båtens drivstofftank. Kan det bli enklere og mindre problematisk? De første årene fra 1988 hadde vi et tilsvarende apparat der vi måtte bytte lampeoljedunker, men for 5 år siden pensjonerte vi det apparatet med en utgave som altså går på diesel fra båtens dieseltank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske.

 

Hadde en hentesituasjon i fjor hvor båten hadde fast gassinstallasjon og synes den var noe fordømrade træl, måtte ut på plattformen for å koble fra/til gass, ventiler her og der: "Det er ikke bare kjipt, det er dertil totalt hensiktsløst!" for å kvasisitere båtmannen Odd Børretzen (Helt annen sammenheng)

 

Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 14 minutes ago:

Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske.

Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner.

 

 

Og etter dine preferanser, meninger og vaner oppbevarer du flaskene inne i cabinen?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Komfortmessig må vel det vi har som stasjonær kokemulighet være; Wallas Safeflame 2 bluss apparat med keramisk topp, startes ved å trykke på en bryter og varmeregulering ved å vri på en annen knott, akkurat som hjemme. Og så er det ikke noe dill med å bytte gassdunker eller andre dunker. Apparatet går på diesel rett fra  båtens drivstofftank. Kan det bli enklere og mindre problematisk? De første årene fra 1988 hadde vi et tilsvarende apparat der vi måtte bytte lampeoljedunker, men for 5 år siden pensjonerte vi det apparatet med en utgave som altså går på diesel fra båtens dieseltank.

 

Har selv hatt en Wallas safe flame, skal la være å gå inn på det, men aldri mer om bord oss meg...

Enklere og mindre PROBLEMATISK ....

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 21 minutes ago:

Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske.

 

Hadde en hentesituasjon i fjor hvor båten hadde fast gassinstallasjon og synes den var noe fordømrade træl, måtte ut på plattformen for å koble fra/til gass, ventiler her og der: "Det er ikke bare kjipt, det er dertil totalt hensiktsløst!" for å kvasisitere båtmannen Odd Børretzen (Helt annen sammenheng)

 

Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner.

 

 

 

Vel, ikke alle installasjoner er like igjennom tenkt, men du trenger bare stenge flasken..

Og i motsetning til det du holder på med, så er det er trygt i motsetning til Micke Mus apparatet du sverger til..

Link to post
Share on other sites

-> Wallas Service: Hvorfor skulle jeg det?

 

Har imidlertid aldri vært et hikst med mine "flasker" på 15 år så jeg ville ikke vært bekymret. Nå har båten all slags gass alarm originalt så jeg ville ikke vært spesielt bekymret. At både en flaske og gassalarmen skulle svikte samtidig ville jeg ikke vedde på ....

 

Dette tullet dere holder på med her minner meg om disse idiotiske diskusjonene om Bensin Vs Diesel i båt og vi vet at det brenner langt flere Dieselbåter enn bensinbåter, senest den tragiske brannen ved Hvitsten. for noen dager siden. Den eneste bensinbåten jeg vet om som brant nylig er denne RIBn med ETEC motor hvor motoren tok fyr:

_TOS5361.jpg?chk=1D3333

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 1 time siden:

-> Wallas Service: Hvorfor skulle jeg det?

 

 

Bare lurte på hvor du oppbevarer flaskene dine? Siden de tilsynelatende er så ufarlige?

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Har brukt ett sånt koke apparat fra biltema i flere år i cocpit. Utrolig enkelt og effektivt. Ingen problemer eller betenkligheter med det så lenge man har oppsyn med det når det brenner. Etter bruk kobler man fra flasken og da er det på lik linje med oppbevaring av andre spraybokser. Ikke noe vits å lage problemer ut av ingen ting.

Link to post
Share on other sites

On 16.7.2017 at 0:27 PM, Lars H. said:

 

Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! Jeg har forresten to gassbeholdere som begynner å ruste uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med de.

 

Har samme erfaring, aldri mer!

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev for 9 timer siden:

 

Dette tullet dere holder på med her minner meg om disse idiotiske diskusjonene om Bensin Vs Diesel i båt og vi vet at det brenner langt flere Dieselbåter enn bensinbåter,

 

En litt annen diskusjon, men det greit å være klar over er at brannforløpet ofte er vesentlig mer eksplosivt der bensin og/eller gass er involvert enn der diesel, parafin, lampeolje eller rødsprit er involvert. Og det er dette som er hovedargumentet mot gass og bensin.

Gass og bensin er suverent så lenge vedlikehold er bra og betingelsene for bruk ikke blir tøyet.

 

Kikk på videoen under. Det er fra en brannøvelse hvor en brannmann skvetter bensin rundt i en båt før han antenner det. (Finner ikke det videoklippet nå som beskriver at det er bensin som blir brukt.) Som motvekt har jeg ikke greid å finne en tilsvarende video der diesel blir benyttet ved antenning.

 

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 16.7.2017 at 12.27:

 

Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! Jeg har forresten to gassbeholdere som begynner å ruste uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med de.

 

Her har du hatt feil med tennern, og du har sluppet ut altfor store mengder gass før den tente. Da må en bruke fornuft å skru av -vente litt, evt prøve en lighter hvis gnisten ikke kommer.

Skjer fra tid til annen hjemme på den svindyre Webern og. Jeg synes biltema kofferten er genial, og bruker stort sett bare den til all matlaging ombord. Selvom jeg har en fullt fungerende griselekker Wallas D85 keramisk ombord. Wallasen bruker store mengder strøm i oppstart og slukking, pga vifta er det vel. Det kan bli krevende for batteriene når en ligger noen dager.. I tillegg suger den diesel, men det er besjedent. Kofferten fra biltema har aldri svikta meg, koker kaffen på halve tiden til Wallasen og patroner er billige.. Virker veldig sikker i bruk og, patronene passer kun en vei og klemmes de ikke på riktig, så høres det. Kjedelig å lese at noen har vært uheldige.

Link to post
Share on other sites

-> Jens P:

 

Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter.

Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter.

Kjenner konkret til slike eksempler.

Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte?

 

En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei?

 

Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...