Jump to content

Portabelt kokeapparat/gassbrenner på bord på akterdekket i DC?

lenny36

Recommended Posts

Napoli skrev 10 minutes ago:

Syns at noen av dere som er så inbitte motstandere av gassbokser i varmeapparater og kokeapparater burde sende en mail til Maritim og de andre butikkene, og forklare dem hvor farlig dette er. Slik at de kan ta disse potensielle bombene ut av sortimentet. 

Tviler på de bryr seg om oss som er så innmari gærne å bruker den kjekke kofferten, jeg bruker den kjeramiske wallasen som bord for den. Flott skal det være :) Da står den stødig, idiotsikker kobling av boks og en vri på brytern og den er tent. Gassalarm har jeg selvfølgelig også ombord. Det at den ikke bruker av forbruksbatteriene og er dobbelt så effektiv blir en vinner hos meg.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Har både "googlet", søkt på ebay og på aliexpress om disse apparatene. Og bruksområde som går igjen er: Camping, hiking, outdoor. Ikke et eneste ord om båt.

Så når Maritim og Biltema mener de kan brukes i båt, mener jeg de er på villspor.

Og når enkelte debattanter her inne mener de er trygge å bruke innendørs i båt, mener jeg de er fullstendig på viddene.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

6 minutes ago, Wallas Service said:

Har både "googlet", søkt på ebay og på aliexpress om disse apparatene. Og bruksområde som går igjen er: Camping, hiking, outdoor. Ikke et eneste ord om båt.

Så når Maritim og Biltema mener de kan brukes i båt, mener jeg de er på villspor.

Og når enkelte debattanter her inne mener de er trygge å bruke innendørs i båt, mener jeg de er fullstendig på viddene.

Men finnes det et regelverk å henvise til? Det er flere som kommer med påstander og meninger i begge retninger, men jeg har til gode å se noen referanser. Selv har vi en av disse båtene som er levert med et slikt apparat. Det skal oppbevares i et lite rom som er drenert ut på dørken, som igjen er selvlensende.

Som min post over viser: loven sier intill 2 bærbare apparater med gassbeholdere på intill 2kg er lovlig. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

ser man på statistikken over ulykker er det andre ting en butan som nevnes: https://www.sjofartsdir.no/contentassets/cf0e3401d9884d0881569ab9bd2501b0/rapport-fritidsbater.pdf

Videre er det som sagt små butanbrennere veldig mye brukt av offshore regattaseilere. har til gode å høre om noen som har hatt noen ulykke med det. 

De som hevder at det er ulovlig får grave frem lovteksten. De som hevder at det er spesielt mye farligere en fast opplegg kan de begrunne sine påstander og/eller finne statistikk på dette? 

Det står i produktbeskrivelsen til ACE apparatet at det er godkjent for bruk i båt. 

På selve enheten til Biltema står det at man må søege for god ventilasjon når det brukes innendørs. 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Krimart skrev for 3 timer siden:

De som hevder at det er ulovlig får grave frem lovteksten. De som hevder at det er spesielt mye farligere en fast opplegg kan de begrunne sine påstander og/eller finne statistikk på dette? 

Hvorfor skal vi kave med å finne lovteksten for deg ??

Det er jo du som må finne lovteksten, når du står der med brente barter, og forsikringsselskapet ikke vil betale båten din,

etter at du har klønet det til med dette Micke Mus utstyret..

Snakke om å leve i en drømmeverden..

17 minutes ago, Ida Marie III said:

Hvorfor skal vi kave med å finne lovteksten for deg ??

Det er jo du som må finne lovteksten, når du står der med brente barter, og forsikringsselskapet ikke vil betale båten din,

etter at du har klønet det til med dette Micke Mus utstyret..

Snakke om å leve i en drømmeverden..

Jeg har jo funnet frem lovteksten for deg. Du tar jo feil når du sier at det er ulovlig. Les lovteksten selv.

Tror ikke verdens beste og profesjonelle seilere velger mikkemus-utstyr til 50mill båter

Redigert av Krimart (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...