Jump to content

Ibiza20T/Suzuki 150 - propellvalg


Solseng

Recommended Posts

Hei. Jeg gikk til innkjøp av ny motor til min gamle Ibiza 20 touring nå i sommer. Hadde en Yamaha 115 2-takt tidligere, men alderdommen tok den til slutt (-96 modell). Valget ble en ny Suzuki DF-150. Virker som en bra motor, og føles som et helt riktig valg. Men er nå usikker på propellen som ble levert med. Med lett last sliter jeg med å få særlig mer enn 54-5600 o/min (max 6000) med mye trim og logget toppfart i medvind til 39 knop med gps-app på telefonen. Dette er nok noe for lite utfra hva jeg har lest.

 

Motoren ble levert med Suzuki stålpropell 3x14 3/4x23. Er det noen som har erfaring/info om hvilken propellstørrelse som vanligvis blir montert på Ibiza 20 Touring/150hk motor? Ser vel for meg at det i alle fall bør reduseres til en 21". De har jo blitt levert med Suzuki utenbordsmoter en del år nå. Videre synes jeg det kanskje er litt rart at forhandler ikke har funnet "optimal" propell ved montasje på en såpass kurant pakke. Er det rimelig å forlange bytte uten å måtte betale i mellom?

Mvh Johan

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Hei. Har en 20 touring fra 2008 med Suzuki df150, som vi kjøpte ny med denne motoren. Perfekt motor til denne båten. Har ikke hatt en eneste feil på den så langt. Det er ganske imponerende synes jeg. Har vel gått 550 timer nå. Byttet batteri i år ellers helt normale sevicer hvert år med varmtlagring. Usikker på propelltørrelsen der (står det på?), men klarer fint toppfart på rundt 6000rpm og 43-44 knop. Ring eventuelt noen som solgte slike båter nye, f eks Agder bådsenter, Gromstad båt og motor eller kanskje Knut Sjøberg på Holmen vet det?

Sjekk kanskje også at motoren sitter riktig høydemessig?

Skal ned på hytta hvor båten ligger om få dager og kan sjekke nærmere om det står noe på propellen da.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Sitat

Er det noen som har erfaring/info om hvilken propellstørrelse som vanligvis blir montert på Ibiza 20 Touring/150hk motor?

 

skal det sammenligne mellom forskjelige merker må du også ta hensyn til utveksling  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Lingefan skrev for 10 timer siden:

Hei. Har en 20 touring fra 2008 med Suzuki df150, som vi kjøpte ny med denne motoren. Perfekt motor til denne båten. Har ikke hatt en eneste feil på den så langt. Det er ganske imponerende synes jeg. Har vel gått 550 timer nå. Byttet batteri i år ellers helt normale sevicer hvert år med varmtlagring. Usikker på propelltørrelsen der (står det på?), men klarer fint toppfart på rundt 6000rpm og 43-44 knop. Ring eventuelt noen som solgte slike båter nye, f eks Agder bådsenter, Gromstad båt og motor eller kanskje Knut Sjøberg på Holmen vet det?

Sjekk kanskje også at motoren sitter riktig høydemessig?

Skal ned på hytta hvor båten ligger om få dager og kan sjekke nærmere om det står noe på propellen da.

Ja, det var vel ytelse mer i den gaten jeg håpet på. Dimensjonen står stemplet på min propell. Jeg husker også en test av 20T/DF150 i VimennBåt for noen år tilbake. Da logget de 43 knop. Antar det var måling i to retninger og litt last.

 

Nå sjekket jeg litt mer, og ser at Askeladden bruker samme propell på C62/DF150 i deres kjørefakta. Så jeg begynner å tro at det er riktig propell likevel. C62 oppgis til 42knop/5800rpm med 2 personer ombord. Da er det kanskje andre ting som spiller inn.  Høyden på akterspeilet som du nevner kan være noe å sjekke når motoren skal inn til førstegangsservice. Motoren er fortsatt under innkjøring, og har vel rundt 10 timer på seg. Kanskje det går seg mer til etterhvert?

 

Mvh Johan

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
ivar skrev for 7 timer siden:

 

skal det sammenligne mellom forskjelige merker må du også ta hensyn til utveksling  

Godt du nevnte det slik at jeg ikke blir helt forvirret hvis andre motorkombinasjoner har helt andre propelldimensjoner.:smiley:

Siden Askeladden C62/DF150 leveres med samme propell, tror jeg propellen er nokså riktig. C62 er vektmessig nokså lik Ibizaen, og resultatene burde være nokså i samme gate selv om skrogene ikke er helt identiske.

Jeg heller vel mer til at det er andre faktorer som spiller inn. Montasje kanskje. Innkjøring av motor. Testforhold og nøyaktighet på gps-appen jeg lastet ned.

 

Mvh Johan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...