Dilo Balisany Startet 19.Juli.2017 Del på Facebook Startet 19.Juli.2017 Hei, Har en Yamaha 8hk, 2takt, 2004 modell utenbordsmotor på en seilbåt. Motoren dør etter 2-3 sekunder. må pumpe bensin ett per ganger før jeg starter det på nytt så skjer det igjen. Det ser ut som forgasser ikke trekker bensin, åpnet forgasser men ser ikke noe feil der, alt ser rent ut der. Noen som har no tips til meg? På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Bensinpumpa eller blæra.prøv å pumpe på blæra mens motor går. For øvrig mange tråder her inne med samme problemstilling. Forsøk et søk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Har du prøvd å pumpe hele tiden, går motoren mer en noen sekunder ? Redigert 19.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Det er blæra. Er ikke det farlig å pumpe for mye mens den på går? med tanke på sende for mye bensin til forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Nei Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) Hvordan dør motoren ? Har du åpnet luftinga på tanken Har du sjekket om du klem/bøy på bensinslanger ? Har du forsøkt å pumpe på blæra når den stopper ? Er blæra hard når motoren dør ? Peker pila på blæra mot motoren ? Er motoren helt død etter å ha stoppa ? (eller tenner den litt? eller noen lyder?) Er pluggene våte når motoren stopper ? Redigert 19.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Åpnet forgasseren igjen og fant ene pakningen (se bilder) litt ødelagt på kanten, denne pakningen ligger i en liten boks som ser ut som suger bensin fra filter. Tror dere den kan være årsaken, som kan suge inn falskluft fra sidene? Hvor evntuelt får jeg tak i sånne? Tusen takk på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Beklager litt dårlig forklart men pakningen sitter i drivstoffpumpe som er på forgasser'n. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Det er pumpemembranen, ikke en pakning. Og den er nok årsaken til problemene dine vil jeg tro. Kjøp en ny, og monter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Det er dette bensinpumpe membranet jeg ville teste ved å be deg pumpe sammenhengende (innlegg 3) for å se om det endret problemet. Du er helldigvis en av de svært få som ikke svarer på spørmålene når vi prøver å hjelpe med feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Hei, beklager sååå mye sent svar. har kjøpt pumpemembran fra Yamaha forhandler på maritim i Oslo men har kkke hatt tid til å montere pga kjellerprosjwkt :( men ja prøvde å pumpe flere ganger mens jeg forsøkte å starte men den hjalp ikke. membranen var såpass ødelagt og Vil tro sen stjal fuktig luft fra utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Pump med blæra som sitter på slangen. Pump til blæra blir hard, og kjenn at den holder seg hard. Om den ikke blir hard, så har du en feil på blæra, lekkasje på slangen eller defekt funksjon på nåleventil i forgasser. Du kan også ha feil om blæra blir hard ved at det er en blokkering i slangen, koblingene eller gasseren. Ser ikke noe åpenbar feil med membranen du har lagt ut bilde av. Hadde det vært lekkasje der, hadde det vel kommet bensin ut når du pumper på blæra. Slike blærer og pumper, tester du ved å blåse begge veier. Skal være stengt ene veien og åpent den andre. Det blir ikke intern feil på Yamaha motorer om du har fulgt opp service-planen. Se etter ekstern feil utenfor motor. Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Hei igjen, Byttet ut membranen og hadde samme problem i starten så stengte ventilen på bensin tanken helt og pumpet blæra helt til den ble hard så begynte å fungere i 3-4 min med choken helt ut. Når jeg prøvde å få choken inn så døde det igjen. Nå har jeg samme problem som jeg beskrev i starten, må pumpe inn blæra til den blir hard så fungrer i 2-3 sekunder så dør den igjen :( Har sett etter lekasjer i overalt men finner ingen spor til det åpnet blæra, åpent på den ene siden og steng på den andre. byttet ut bensin og har 10liter bensin med olje i tanken. Når den fungerte i 3-4 min etter vi byttet ut membranen så åpnet jeg tennpluggene og de var helt tørre. Hva mer bør jeg gjøre før jeg gir opp og går jeg for en brukt 6-8hp motor? Tusen takk for alt :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 at den ikke vil gå uten choke tyder på tilstoppede passasjer / pilotdyse i forgasseren. Høres jo også ut som at flottør / flottørventil ikke funker som den skal - på tide å skru av forgasser for sjekk og rens Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dilo Balisany Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Dagens forsøk: Åpnet forgasser på nytt og fant ingen feil der pilotdyse i forgasser er i orden sjekket flottør og ventil begge var i ordne Testet blæra på nytt, den var også i orden Sprayet med motor-starter-spray, startet ikke en gang :( Jeg tror jeg må gi opp og begynne å se etter en brukt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Har du stukket opp alle de små hullene i flottørnåla med en synål, eller lignende? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Dilo Balisany Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Ingen av hullene i flottør'n er tett, har sjekket dem flere ganger. Bensin går normalt gjennom slangen når jeg pumper på blæra. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Det er ingen hull i flotørnåla eller flotørventil og ingenting der som skal stakes opp. Om det er dysene du mener så er det bedre å blåse disse rene og om det må stakes så ikke bruk noe av metall fordi du lett skader dysene siden messing/bronse er bløtt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Dilo Balisany Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 har renset og sprayet med luft forgasser 3-4 ganger Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Oppdaget ikke din post før det var for sent. Forstår godt at situsjonen er frustrerende. Beste medisin er å jobbe strukturert og systematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 2 hours ago, dieselfan said: Det er ingen hull i flotørnåla eller flotørventil og ingenting der som skal stakes opp. Om det er dysene du mener så er det bedre å blåse disse rene og om det må stakes så ikke bruk noe av metall fordi du lett skader dysene siden messing/bronse er bløtt materiale. Ja, du har helt rett. Det er dysehullene jeg mener må stakes opp med noe mekanisk. Ikke flottørnåla, som jeg feilaktig skrev. Det finnes mange små hull/dyser i en hul pinne. Det er disse hullene som bør ettergåes spesielt. Om du ikke bruker nål, slik jeg gjorde, bør en i hvert fall inspisere hvert av hullene grundig. Det holder ikke (etter min mening) kun å blåse på pinnen med trykkluft. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 Flott, da snakker vi om det samme og er i det store og hele enige. Om man ser godt nok til å sjekke dysene visuelt så er det dog ingen grunn til å stake med noe som helst for å være sikker. Det er utrolig små hull i dysene på dagens små motorer og selv små skader i hullene får betydning. Riper gjør også at nye partikler setter seg lettere fast. Har en venn som bestykker forgassere og han bruker microskop. Ivar er stor tilhenger av ultralydbad og det er sikkert noe av det beste som finnes men kostbart i forhold til å bare kjøpe for å rense forgassere og dyser. Tilbake til TS sin 8hk 2T. Noe er trolig oversett. Vil du beskrive feilen slik den virker idag om du starter kald motor ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 En tusenlapp for en vasker på biltema er jo billigere enn ny motor - eller å sende den på service :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Turbåt Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 @ivar Hva mener du med en «vasker på biltema»?!? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
finnmarken Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 Vann i bensintanken? Jeg hadde en slik motor engang, og hver gang jeg hadde trøbbel var det vann i tanken. I mitt tilfelle skyldes nok det en "billig tank" fra Biltema. Antakelig ble den aldri helt tett i lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.