Jump to content

Yamaha 8hk, 2takt, 2004 modell, dør eller kveler etter 2-3 sekunder


Dilo Balisany

Recommended Posts

Hei, 

Har en Yamaha 8hk, 2takt, 2004 modell utenbordsmotor på en seilbåt. Motoren dør etter 2-3 sekunder. må pumpe bensin ett per ganger før jeg starter det på nytt så skjer det igjen.

Det ser ut som forgasser ikke trekker bensin, åpnet forgasser men ser ikke noe feil der, alt ser rent ut der.

 

Noen som har no tips til meg?

 

På forhånd takk :)

 

Link to post

Hvordan dør motoren ?

Har du åpnet luftinga på tanken

Har du sjekket om du klem/bøy på bensinslanger ?

Har du forsøkt å pumpe på blæra når den stopper ?

Er blæra hard når motoren dør ?

Peker pila på blæra mot motoren ?

Er motoren helt død etter å ha stoppa ? (eller tenner den litt? eller noen lyder?)

Er pluggene våte når motoren stopper ?

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Åpnet forgasseren igjen og fant ene pakningen (se bilder) litt ødelagt på kanten, denne pakningen ligger i en liten boks som ser ut som suger bensin fra filter. 

Tror dere den kan være årsaken, som kan suge inn falskluft fra sidene? 

Hvor evntuelt får jeg tak i sånne? 

 

Tusen takk på forhånd

IMG_1143.JPG

IMG_1144.JPG

Link to post

Hei, beklager sååå mye sent svar.

har kjøpt pumpemembran fra Yamaha forhandler på maritim i Oslo men har kkke hatt tid til å montere pga kjellerprosjwkt :(

 

men ja prøvde å pumpe flere ganger mens jeg forsøkte å starte men den hjalp ikke. membranen var såpass ødelagt og Vil tro sen stjal fuktig luft fra utenfor.

Link to post

Pump med blæra som sitter på slangen.

Pump til blæra blir hard, og kjenn at den holder seg hard.

 

Om den ikke blir hard, så har du en feil på blæra, lekkasje på slangen eller defekt funksjon på nåleventil  i forgasser.

 

Du kan også ha feil om blæra blir hard ved at det er en blokkering i slangen, koblingene eller gasseren.

 

Ser ikke noe åpenbar feil med membranen du har lagt ut bilde av.

Hadde det vært lekkasje der, hadde det vel kommet bensin ut når du pumper på blæra.

 

Slike blærer og pumper, tester du ved å blåse begge veier.

Skal være stengt ene veien og åpent den andre.:thumbsup:

 

Det blir ikke intern feil på Yamaha motorer om du har fulgt opp service-planen.

Se etter ekstern feil utenfor motor.:thumbsup:

Link to post

Hei igjen, 

 

Byttet ut membranen og hadde samme problem i starten så stengte ventilen på bensin tanken helt og pumpet blæra helt til den ble hard så begynte å fungere i 3-4 min med choken helt ut. 

Når jeg prøvde å få choken inn så døde det igjen.

 

Nå har jeg samme problem som jeg beskrev i starten, må pumpe inn blæra til den blir hard så fungrer i 2-3 sekunder så dør den igjen :(

 

  • Har sett etter lekasjer i overalt men finner ingen spor til det
  • åpnet blæra, åpent på den ene siden og steng på den andre.
  • byttet ut bensin og har 10liter bensin med olje i tanken.
  • Når den fungerte i 3-4 min etter vi byttet ut membranen så åpnet jeg tennpluggene og de var helt tørre.

Hva mer bør jeg gjøre før jeg gir opp og går jeg for en brukt 6-8hp motor?

 

Tusen takk for alt :)

 

Link to post

at den ikke vil gå uten choke tyder på tilstoppede passasjer / pilotdyse i forgasseren.   Høres jo også ut som at flottør / flottørventil ikke funker som den skal  - på tide å skru av forgasser for sjekk og rens

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dagens forsøk:

  • Åpnet forgasser  på nytt og fant ingen feil der
  • pilotdyse  i forgasser er i orden
  • sjekket flottør og ventil begge var i ordne
  • Testet blæra på nytt, den var også i orden
  • Sprayet  med motor-starter-spray, startet ikke en gang :(

Jeg tror jeg må gi opp og begynne å se etter en brukt motor.

 

 

 

 

Link to post
2 hours ago, dieselfan said:

Det er ingen hull i flotørnåla eller flotørventil og ingenting der som skal stakes opp. 

Om det er dysene du mener så er det bedre å blåse disse rene og om det må stakes så ikke bruk noe av metall fordi du lett skader dysene siden messing/bronse er bløtt materiale.

Ja, du har helt rett. Det er dysehullene jeg mener må stakes opp med noe mekanisk. Ikke flottørnåla, som jeg feilaktig skrev. Det finnes mange små hull/dyser i en hul pinne. Det er disse hullene som bør ettergåes spesielt. Om du ikke bruker nål, slik jeg gjorde, bør en i hvert fall inspisere hvert av hullene grundig. Det holder ikke (etter min mening) kun å blåse på pinnen med trykkluft.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post

Flott, da snakker vi om det samme og er i det store og hele enige.

Om man ser godt nok til å sjekke dysene visuelt så er det dog ingen grunn til å stake med noe som helst for å være sikker. Det er utrolig små hull i dysene på dagens små motorer og selv små skader i hullene får betydning. Riper gjør også at nye partikler setter seg lettere fast.

Har en venn som bestykker forgassere og han bruker microskop.

Ivar er stor tilhenger av ultralydbad og det er sikkert noe av det beste som finnes men kostbart i forhold til å bare kjøpe for å rense forgassere og dyser.

 

Tilbake til TS sin 8hk 2T.  Noe er trolig oversett. Vil du beskrive feilen slik den virker idag om du starter kald motor ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...