Chef Teddy Startet 20.Juli.2017 Del på Facebook Startet 20.Juli.2017 Hei! Jeg har en Evinrude 115 e-tec HO, etter en lang vinter lagring innendørs ble båten (AMT 185 BR) satt på sjøen i Mai. På grunn av elendig vær har båten nesten ikke blitt brukt.. nå når været har kommet seg så måtte jeg bytte både bensin filteret og ekstern vann separator grunnet kondens vann i tanken som hadde litt vel lite bensin... etter bytta av filtrene og fjerning av resterende bensin og litt vann i tanken fylte jeg opp med bensin og lot bensin pumpen gjøre jobben med å få bensinen inn igjen i alt av slanger etc. Jeg luftet og ut i fordeleren fra "sykkel ventilene". Så til utfordringen som nå har oppstått. Etter å ha kjørt motoren en test tur virket alt fint. Men når jeg skulle ut på sjøen la jeg fra kai og putret ut av havnen. Da jeg kom ut, la jeg båten opp i plan og tiltet den opp til optimal turtal. Så ga jeg full pinne og føyk avgårde i Ca 40kn. Etter Ca 2 minutt døde motoren uten forvarsel og uten noen varslinger. Etter 8-10 forsøk på å starte motoren igjen kom den plutselig. Bestemte meg da for å reise rett inn igjen. Gjorde samme prosedyre og det samme skjedde igjen. Men denne gangen kom motoren igjen etter 5-6 forsøk. Kjørte så inn til lang på sakte fart uten at motoren stoppet. Lå så på tomgang i havnen i nesten 20 minutt uten at noe skjedde. Bør jeg være bekymret eller kan det være rester av luft/vann i bensin slangene som forårsaker dette??? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 tipper det er mer vann i systemet enda - sjekk filter og vannutskiller på nytt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Kjøp en diagnosekabel og SW på Ebay og les ut feilmeldingen som ligger lagret. Kan være en sensor som blir trigget og slår motoren over i "limp home" modus f.eks pga temperatur osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Brig'en Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Kan også være TPS'en (trottle position sensor). En liten sak med en kabel som sitter på toppen av gass spjeldet bak dekselet i fremkant av maskinen ? Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Du har ikke fått knekk på bensinslange, så den "går tom"? Er pumpeblæra hard når motor stopper, eller der den sugd tom? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.