Kristian Aarseth Startet 21.Juli.2017 Del på Facebook Startet 21.Juli.2017 Hei, Jeg har en Comfort 30 fra 79, og i denne er det alltid noe som må fikses. De siste nye oppdagelser sliter jeg litt med og lurte på om noen har noen råd. Det første er vann i cockpit gulvet, når jeg går på gulvet hører jeg skvulping her har det kommet vann inn i gulvet, (jeg viste ikke at dette var dobbelt gulv en gang). Er det noen som har vært borti dette tidligere? Hvor kan det komme fra og hvordan får jeg det ut. Må kanskje borre et hull et sted og drenere? Det andre problemet er det elektriske, Autopiloten og DAB radioen min er litt følsomme på spenning, jeg måler 10,4V ved DAB radioen og autopiloten fungerer ikke får bare feilmelding, grunnen skal være for lav spenning der å har jeg fått høre av forhandler, ett eller annet sted lekker det litt spenning, jeg regner med at dette er en jobb der man bare må lete, men håper at det er noen som kan gi meg noe tips til der det typisk at det kan forsvinne litt spenning. Setter pris på alle råd, og på forhånd takk for hjelpen Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Comfort 30 problemer". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Hei Har ingen "vann i gulv" erfaring men har noen tips ift din lave spenning. Du måler 10.4V ved utstyret, hva måler du direkte på batteriet/batteriene? Du må finne ut om kilden (Batteriene) er årsak eller om distribusjon av spenning er det. Dersom batteriene dine leverer 10.4 volt må du sjekke lading/utlading. Har du ok verdier på batteriet/batteriene kan problemet ligge i ledningsnettet og særlig i koblingspunktene fra kilde til forbruk. 10.4 volt er helt utenfor så jeg ville kartlagt med flere målinger. Ladespenning bla. Lykke til! Redigert 21.Juli.2017 av Stella Polaris supplerte tekst (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hei, og gratulerer med første innlegg ! Er båten ny for deg? Jeg har samme båt, men 82mod. Cockpitgulv: det er vel grunn til å tro at du har vanninntrengning i konstruksjonen ja. Jeg har ikke vært borti samme problemet, men har noe tilsvarende fremme på dekket der vantene går gjennom dekket. -hvilket er en ganske typisk feil. Utett gjennomføring. Dog, jeg har ikke surkling ? Bare svikt og noe fukt. Jo, det er en sandwichkonstruksjon, som det heter, i dørken, slik som i dekk og dollbord. Mellom to lag glassfiber er det et distansemateriale av sannsynlig vis balsatre, eller finer. Når en gjennomføring blir utett, lekker det vann inn. Det svekker og svikter etterhvert som du går på det. Om vinteren blir det gjerne frostsprengning og påfølgende delaminering. Etterhvert sprekker også gelcoaten, øverste lakken. Den er ikke like fleksibel som glassfiberen. Umiddelbart tenker jeg at det er storseilskjøtets innfesting i dørken som er synderen. Det er vel eneste punktet det er gjennomføring med bolter. Kan ikke huske andre steder hvor det er noen muligheter... ta en titt rundt dreneringen akter, men der er det mest sannsynlig enkeltlaminat. Du kan ta et borr på 8-10mm og borre hull fra undersiden/ motorrommet, gjennom første lag glassfiber og inn i kjernematerialet. Ut fra det du forklarer, vi du temmelig fort få vann ut her, samt at tresponet som henger igjen på borret, er fuktig. -ikke gjør det rett over motor, da det vil stå å dryppe. Prøv dette først, for å verifisere vann. Deretter blir det å utbedre delamineringen.... Som vi kan komme tilbake til. ? Strømproplemer er ganske universelt. Kan du noe om 12v opplegg? Hvordan er tilstanden på batteriet ditt? Sjekk at ledningene og kontaktpunkter bak sikringspanelet er pene. Det er ikke et uvanlig problem at det har lekket vann gjennom rekkestøtta rett over panelet, helt akter ved kartbordet. På en 38 år gamel båt er det sannsynligvis mange tyvkoblinger. Hvordan ser ledningsopplegget ditt ut? Spagetti?? ? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian Aarseth Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hei Eureka Tusen takk for et utfyllende svar, har lest noen av postene dine før og de har vært veldig interessante. Kjøpte båten i September i fjor, har fått en del fine turer allerede og reiser på første familie tur på 2 uker til neste uke. Det høres absolutt ut som om det kan være storseilskjøtet som er synderen da, tettingen her ser ikke så veldig god ut. Da skal jeg gjøre et forsøk å borre et hull på undersiden. Merkelig at det ikke er noen form for drenering her fra før? Er vel nesten greit å ha et hull på undersiden om det skulle komme inn vann senere en gang også. Men jeg skal få drenert det og håper da og kunne spørre deg igjen om råd når det gjelder å utbedre delaminerringen. Som du sikkert skjønner har jeg ikke alt for mye erfaring. Forresten hvor går vannet som kommer ut da, vi det gå til kjølsvinet? er vel ikke noen andre steder det kan gå? Jeg kan det "basice" om 12v anlegg, batteriene er relativt nye, (dog biltema batterier) måler ca 12,7v fulladet og rundt 14,5v med motor igang. Det er gjort en del morsomme koblinger her og der ja, burde vel egentlig trekke om alt, tror det får vente til vinteren evt. Bak bryterpanelet ved kartbordet er det veldig spagetti ja. Er en del gammelt og noe nytt. Jeg skjønner at det er vanskelig å gi råd på dette da det er en "lete" jobb og kan nesten være hva som helst. Igjen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Kristian Aarseth Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 3 hours ago, Stella Polaris said: Hei Har ingen "vann i gulv" erfaring men har noen tips ift din lave spenning. Du måler 10.4V ved utstyret, hva måler du direkte på batteriet/batteriene? Du må finne ut om kilden (Batteriene) er årsak eller om distribusjon av spenning er det. Dersom batteriene dine leverer 10.4 volt må du sjekke lading/utlading. Har du ok verdier på batteriet/batteriene kan problemet ligge i ledningsnettet og særlig i koblingspunktene fra kilde til forbruk. 10.4 volt er helt utenfor så jeg ville kartlagt med flere målinger. Ladespenning bla. Lykke til! Hei Stella Polaris Takk for svar er nok ikke noe galt med batteriene her måler jeg 12,7v og 14,5 ca ved lading så da er det nok i ledningsnettet. Jeg skal ta litt flere målinger spesielt ute ve forbrukerne. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hei Da har du allerede ryddet viktige avklaringer :-) Typisk er løse koblinger eller irrede koblingsdeler i ledningsnettet. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.