Jump to content

Ny liten dieselmotor - Yanmar 3YM20 eller Volvo Penta D1-20


mnj0909

Recommended Posts

Vi er på jakt etter ny dieselmotor til vår eldre 20 fots snekke.

Vi ønsker en motor på rundt 20 hk - og inntil videre sett på enten en Yanmar 3YM20 eller en Volvo Penta D1-20. 

Så vidt vi klarer å se ligger disse ganske likt i pris - og er generelt ganske like.

Spørsmålet er hva vi bør satse på - og om det derfor er noen som har egne erfaringer eller gode råd til hvilken av disse vi skal velge?

Her tenker vi både mht kvalitet, problemer, lyd, vibrasjoner osv.

 

Håper noen kan gi oss gode råd....takk på forhånd!! :)

Link to post

Ja, hvilken farge liker du best, grønn eller grå? Kvaliteten på desse motorene er nok ganske likt, og jeg tror du kommer til å bli like fornøyd uansett hvilken motor du velger. Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg valgt motor etter hvilken av fabrikantene som kan lettest skaffe deg deler i området der du bor.

Link to post

Ja, dette er nok også i retning av min konklusjon - altså at de er nok så like på de fleste områder. Jeg liker både grønn og grå... og det er lokale forhandlere/verksteder for begge i området. 

Derfor var det også at jeg håpet på andre råd - som kunne dytte meg i riktig retning... :) 

Mht Volvo Penta er det vel gjennom en årrekke skrevet og dokumentert en rekke problemer  - men jeg vet ikke om dette også gjelder for de minste motorene? Har primært sett problemene rapportert fra mye større maskiner. 

 

Hvor mye bør i øvrig riktig pris være for en komplett motorpakke for disse to alternativene, inkl komplett drivlinje, montering og propell?

Link to post

Er ikke mye elektronikk på disse små motorene. Ville nok personlig ha satset på en Yanmar. Har jo alltid hatt ei høy stjerne blant snekkefolket. Har selv hatt tre Yanmar 3 Gm(f), og en Yanmar 3 YM 20. Den siste, som jo var en 3YM20 (21hk/3600), hadde jeg i fem sesonger i ei ny Polar snekke som jeg kjøpte i 2011. Polaren m/ flaps gjorde 11-12 knop med denne motoren på full guffe. Utrolig sterk motor. Aldri noe tull overhode med denne motoren. Likeså de tidligere 3gm motorene, som jo var forløperne til YM modellen,hadde jeg noen slags problemer med. Prismessig ligger vel Yanmaren muligens noe høyere enn Volvoen, men der er vel alltid noen "gode kjøp" og få hos den enkelte forhandler. Hadde nylig en båt-nabo som satte inn en Volvo D1-20 i snekka si.Disse små-motorene fra Volvo er vel og "japanske". Mener han betalte rundt 65.000.- for motoren, som vel var et slags kampanje tilbud nå i vår. Han monterte denne selv. Men det er jo klart at skal motoren monteres hos forhandler flyr jo ti-tusen lappene fort ut av lommeboka. Kommer jo også an på om det følger andre ting med i dragsuget som :nye motorfester? hylserør/pakkboks ? ny aksel/propell? fjernkontroll, div. elektrisk? Ville forhøre meg litt hos forhandlerne ang. pris/tilbud etc. før det gjøres en handel.

Link to post
Lazyjack skrev 10 minutes ago:

Min erfaring er at de små Yanmarmotorene er mer oljetette enn VP Det er irriterende med oljelekkasjer og bare av den grunn ville jeg gått for Yanmar om det var jeg som skulle velge. 

Har samme erfaring. Opplevde aldri en olje-flekk eller noe diesel lekkasje overhode på mine små Yanmar motorer. Har jo også en ypperlig lakk. Ser jo ut som nye, selv etter flere "ti-år."

Link to post

Vet ikke hvilke motor TS hadde før, men om det var en bensinmotor må man jo regne med et høyere støy og vibrasjonsnivå enn før, selv om nye dieselmotorer er mye roligere enn gamle. Ei sørlandsnekke i tre,  med to-syl. bensinmotor er musikk, ikke støy, men aner ikke hvilke forhold TS har til sin snekke. Støybilde er kanskje litt og tenke på, og jo flere sylindere, jo roligere blir det ofte, men samtidig beveger man seg bort fra tøff,tøff lyden.

Link to post

Kan jo foreslå en blå, fin motor, bare for å gjøre det litt vanskelig ? 

Nanni Nogva. 

Har de ikke selv, men det snakkes godt om de. 

 

Ellers så er de jo noen som mener yanmar har litt hardere lyd enn VP. 

 

Sjøl har jeg en Yanmar 2gm20 fra 2004 i seilbåten. Kan ikke klage på den. 

Fordelen med yanmar er at den fortsatt er grå og blank i lakken etter 15-20 år. Det samme kan ikke sies om VP.. 

Link to post

Hei

 

Me har to Yanmar GM20F i båten. Dei er ikkje oljetette. Det er irriterande små oljelekkasjar/svetting. Utover det har motorane gått upåklageleg. På dei 13 åra me har hatt båten har det berre røke "ting" utanpå motorane. Dvs. viftereimer, impellarar, eksosbend, og oppstrammingsdeler til dynomoane.

Motorane har gått ca. 5700 timar. Då må ein kanskje rekna med litt? Uansett er det vel lengre enn dei fleste VP-ar.

 

Sjølv har eg hatt to VP, og eg kan ikkje sei eg har sakna dei.

 

Eg veit ikkje kva motor du har frå før, men for meg hadde hensynet til lett installasjon voge høgt. Dvs. at eg hadde vurdert andre motorar som t.d. Beta og Nanni. VP hadde eg ikkje sett på ein gong.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Erfaringer med å skifte til Nanni

Mange velger Volvo Penta eller Yanmar for deres store service nett. Helt uten av betydning mener kjøper av Nanni-motor.

Bilde av Redaksjonssjef Axel Nissen-Lie

Axel Nissen-Lie
axel@seilmagasinet.no

Publisert: 18. august 2010 | Sist oppdatert: 11. juni 2011

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Saker som er publisert
• Mange løsninger for haverert motor
• Populær bruktmotor
• Gammel motor, men i god stand
• Ny Volvo Penta montert i Norge
• Ny Volvo Penta montert i Sverige
• Billigere alternativer til Volvo

Disse sakene kommer:
• Billig motor fra Kina
• Miljøvennelige alternativer

Skal du kjøpe en ett nytt kamera så finner du hundrevis av tester og brukertilbakemeldinger på produktet, men skal du kjøpe en ny motor for nesten 100.000,- er det ikke mye informasjon å finne på nett, selv ikke priser.
Nanni 3.21 virker som et av de fornuftige alternativene til en Volvo Penta. Jeg fant selger av en brukt seilbåt på nett som hadde skiftet til en slik motor, og tok derfor kontakt.

30 fots seilbåt
Espen fra Oslo skal selge sin Joker, en båt som både Ballad, Comfort 30 og Player 311 er basert på. For ikke lenge siden byttet eieren motor til en Nanni diesel på 21 hester.
– Vi vurderte Nanni opp mot Vetus, Beta, Lombardini, Volvo Penta og et par andre fabrikater. Nanni kom best ut i pris og standardutstyr. Den ble levert med skikkelig motorpanel med turteller og så videre, der de andre bare hadde veldig enkelt panel som standard.

Meget servicevennelig
Motoren er ekstremt servicevennlig, med alle servicepunkter lokalisert i framkant på motoren, forteller han til Seilas.

Deler i posten
Nanni-eieren var ikke bekymret over mangel på serviceverksteder eller tilgjengligheten på deler. Delene får han i posten etter én eller to dager fra Nogva i posten. Dette selskapet, som jobber mest mot fiskeindustrien, mener han er mye mer profesjonelt enn verksteder som jobber mot fritidsbåtmarkedet.
Jeg kjøper stadig flere ting på nett, og min ideelle motor vil være fra en leverandør som hadde en velfungerende nettbutikk av deler. Jeg har forsøkt å få deler til min gamle Volvo Penta motor tidligere, og det var en langdrøy affære hvor ette velvillige søk fra personalet på verkstedet endte uten resultat, men mye tid og venting.

Delen fikk jeg kjapt etter en telefonsamtale med en hobbymekaniker i Bærum, les: Kan det meste om motor.

Skeptisk til verksteder
Espen er meget skeptisk til merkeverkstedene som jobber mot fritidsbåtmarkedet, og har aldri turt å la dem slippe til på sin motor. Reparasjoner har han utført selv.

Nanni er basert på Kubota-maskiner som er meget utbredt verden over. Anders Larsen har valgt en Beta-motor til sin Twister. Også denne motoren er basert på Kubota. Han hevder at det er lettere å få service og deler til disse motorene enn Volvo Penta de fleste deler i verden.

At det blir dyrere å velge et annet merke enn det som stod om bord  orginalt ble tilbakevist av Rød Båtbyggeri, som tilbød meg et meget fordelaktig tilbud på jobben å bytte til en Sole Diesel.
Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas.
Link to post
Fjordgubbe skrev for 22 timer siden:

Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas.

Andersen tar feil.

Det er rørende enkelt å bytte fra gammel til ny Volvo-

Ut med gammel motor.

Monter upgrade brackets.

Skru fast ny motor.

Kjør videre.

Link to post
11 hours ago, Mulligan said:

Det er rørende enkelt å bytte fra gammel til ny Volvo-

Ut med gammel motor.

Monter upgrade brackets.

Skru fast ny motor.

Kjør videre.

Det var ganske stor prisforskjell mellom Volvo og Yanmar da jeg kikket på dette for et par år tilbake. Litt fordi Yanmaren var dyrere, men mest fordi nevnte braketter kostet noen få kroner for Volvo, mens overgang til Yanmar ville innebære et ganske betydelig prosjekt. Dette var rett nok med seildrev, så det er sikkert en del enklere for de som ikke er belemret med slikt.

Link to post

Jeg ville sett på servicemanualen om du tenker å skru på den selv.

 

Innen samme VP-serie er det f.eks forskjell på hvor vanskelig det er å bytte sjøvannspumpe.

på MD2030 sitter alle boltene tilgjengelig forfra, men på MD2010 er det delvis bakfra der motorbraketten er i veien og motoren bør helst løsnes fra den ene. Styr og pes for en enkel operasjon.

Tilsvarende sitter termostaten på VP MD 2010 bak en større demontering av dynamo med mere. Uforståelig klønete designet.  Vet ikke hvordan dette er på Yanmar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...