mnj0909 Startet 21.Juli.2017 Del på Facebook Startet 21.Juli.2017 Vi er på jakt etter ny dieselmotor til vår eldre 20 fots snekke. Vi ønsker en motor på rundt 20 hk - og inntil videre sett på enten en Yanmar 3YM20 eller en Volvo Penta D1-20. Så vidt vi klarer å se ligger disse ganske likt i pris - og er generelt ganske like. Spørsmålet er hva vi bør satse på - og om det derfor er noen som har egne erfaringer eller gode råd til hvilken av disse vi skal velge? Her tenker vi både mht kvalitet, problemer, lyd, vibrasjoner osv. Håper noen kan gi oss gode råd....takk på forhånd!! :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ja, hvilken farge liker du best, grønn eller grå? Kvaliteten på desse motorene er nok ganske likt, og jeg tror du kommer til å bli like fornøyd uansett hvilken motor du velger. Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg valgt motor etter hvilken av fabrikantene som kan lettest skaffe deg deler i området der du bor. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ja, dette er nok også i retning av min konklusjon - altså at de er nok så like på de fleste områder. Jeg liker både grønn og grå... og det er lokale forhandlere/verksteder for begge i området. Derfor var det også at jeg håpet på andre råd - som kunne dytte meg i riktig retning... :) Mht Volvo Penta er det vel gjennom en årrekke skrevet og dokumentert en rekke problemer - men jeg vet ikke om dette også gjelder for de minste motorene? Har primært sett problemene rapportert fra mye større maskiner. Hvor mye bør i øvrig riktig pris være for en komplett motorpakke for disse to alternativene, inkl komplett drivlinje, montering og propell? Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 ...Er det andre som har en mening eller erfaring om dette temaet? Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hva er prisen på disse to motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Jeg ville valgt mekanisk motor, dvs ikke common rail. Ellers hipp som happ. Valg den som har best verksted/service der du bor. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Bitteliten skrev 13 minutes ago: Jeg ville valgt mekanisk motor, dvs ikke common rail. Ellers hipp som happ. Valg den som har best verksted/service der du bor. Finnes det Commonrail-motorer i denne størrelsen? Begge desse nevnte motorene har vel mekanisk innsprøytning, så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ja, det trodde jeg også. Altså ikke commonrail... Men hva tenker dere om de tidligere problemene med Volvo Penta? Var det kun de større motorene som hadde problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Mener å ha lest at Yanmar har så små cr motorer Hvilke Volvo problemer tenker du på? Det som kalles D serie problemene er relatert til D4/D6 og må vel anses som løst fra VP for mange år siden Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Jepp - det er "D-serieproblemene" jeg tenker på (jf mange artikler på nettet osv) og da det jo er en "D"-motor (D1-20) jeg også påtenker å anskaffe tenkte jeg at den også kunne være i faresonen... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Er ikke mye elektronikk på disse små motorene. Ville nok personlig ha satset på en Yanmar. Har jo alltid hatt ei høy stjerne blant snekkefolket. Har selv hatt tre Yanmar 3 Gm(f), og en Yanmar 3 YM 20. Den siste, som jo var en 3YM20 (21hk/3600), hadde jeg i fem sesonger i ei ny Polar snekke som jeg kjøpte i 2011. Polaren m/ flaps gjorde 11-12 knop med denne motoren på full guffe. Utrolig sterk motor. Aldri noe tull overhode med denne motoren. Likeså de tidligere 3gm motorene, som jo var forløperne til YM modellen,hadde jeg noen slags problemer med. Prismessig ligger vel Yanmaren muligens noe høyere enn Volvoen, men der er vel alltid noen "gode kjøp" og få hos den enkelte forhandler. Hadde nylig en båt-nabo som satte inn en Volvo D1-20 i snekka si.Disse små-motorene fra Volvo er vel og "japanske". Mener han betalte rundt 65.000.- for motoren, som vel var et slags kampanje tilbud nå i vår. Han monterte denne selv. Men det er jo klart at skal motoren monteres hos forhandler flyr jo ti-tusen lappene fort ut av lommeboka. Kommer jo også an på om det følger andre ting med i dragsuget som :nye motorfester? hylserør/pakkboks ? ny aksel/propell? fjernkontroll, div. elektrisk? Ville forhøre meg litt hos forhandlerne ang. pris/tilbud etc. før det gjøres en handel. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Min erfaring er at de små Yanmarmotorene er mer oljetette enn VP Det er irriterende med oljelekkasjer og bare av den grunn ville jeg gått for Yanmar om det var jeg som skulle velge. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Lazyjack skrev 10 minutes ago: Min erfaring er at de små Yanmarmotorene er mer oljetette enn VP Det er irriterende med oljelekkasjer og bare av den grunn ville jeg gått for Yanmar om det var jeg som skulle velge. Har samme erfaring. Opplevde aldri en olje-flekk eller noe diesel lekkasje overhode på mine små Yanmar motorer. Har jo også en ypperlig lakk. Ser jo ut som nye, selv etter flere "ti-år." Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Vet ikke hvilke motor TS hadde før, men om det var en bensinmotor må man jo regne med et høyere støy og vibrasjonsnivå enn før, selv om nye dieselmotorer er mye roligere enn gamle. Ei sørlandsnekke i tre, med to-syl. bensinmotor er musikk, ikke støy, men aner ikke hvilke forhold TS har til sin snekke. Støybilde er kanskje litt og tenke på, og jo flere sylindere, jo roligere blir det ofte, men samtidig beveger man seg bort fra tøff,tøff lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Kan jo foreslå en blå, fin motor, bare for å gjøre det litt vanskelig ? Nanni Nogva. Har de ikke selv, men det snakkes godt om de. Ellers så er de jo noen som mener yanmar har litt hardere lyd enn VP. Sjøl har jeg en Yanmar 2gm20 fra 2004 i seilbåten. Kan ikke klage på den. Fordelen med yanmar er at den fortsatt er grå og blank i lakken etter 15-20 år. Det samme kan ikke sies om VP.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Hei Me har to Yanmar GM20F i båten. Dei er ikkje oljetette. Det er irriterande små oljelekkasjar/svetting. Utover det har motorane gått upåklageleg. På dei 13 åra me har hatt båten har det berre røke "ting" utanpå motorane. Dvs. viftereimer, impellarar, eksosbend, og oppstrammingsdeler til dynomoane. Motorane har gått ca. 5700 timar. Då må ein kanskje rekna med litt? Uansett er det vel lengre enn dei fleste VP-ar. Sjølv har eg hatt to VP, og eg kan ikkje sei eg har sakna dei. Eg veit ikkje kva motor du har frå før, men for meg hadde hensynet til lett installasjon voge høgt. Dvs. at eg hadde vurdert andre motorar som t.d. Beta og Nanni. VP hadde eg ikkje sett på ein gong. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Trur eg ville sett litt på Nanni ja, utan dermed å ha sagt noko negativt om dei andre her. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Erfaringer med å skifte til Nanni Mange velger Volvo Penta eller Yanmar for deres store service nett. Helt uten av betydning mener kjøper av Nanni-motor. Axel Nissen-Lieaxel@seilmagasinet.no Publisert: 18. august 2010 | Sist oppdatert: 11. juni 2011 Del på Facebook Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.Saker som er publisert• Mange løsninger for haverert motor• Populær bruktmotor• Gammel motor, men i god stand• Ny Volvo Penta montert i Norge• Ny Volvo Penta montert i Sverige• Billigere alternativer til VolvoDisse sakene kommer: • Billig motor fra Kina • Miljøvennelige alternativer Skal du kjøpe en ett nytt kamera så finner du hundrevis av tester og brukertilbakemeldinger på produktet, men skal du kjøpe en ny motor for nesten 100.000,- er det ikke mye informasjon å finne på nett, selv ikke priser. Nanni 3.21 virker som et av de fornuftige alternativene til en Volvo Penta. Jeg fant selger av en brukt seilbåt på nett som hadde skiftet til en slik motor, og tok derfor kontakt.30 fots seilbåt Espen fra Oslo skal selge sin Joker, en båt som både Ballad, Comfort 30 og Player 311 er basert på. For ikke lenge siden byttet eieren motor til en Nanni diesel på 21 hester. – Vi vurderte Nanni opp mot Vetus, Beta, Lombardini, Volvo Penta og et par andre fabrikater. Nanni kom best ut i pris og standardutstyr. Den ble levert med skikkelig motorpanel med turteller og så videre, der de andre bare hadde veldig enkelt panel som standard.Meget servicevennelig Motoren er ekstremt servicevennlig, med alle servicepunkter lokalisert i framkant på motoren, forteller han til Seilas.Deler i posten Nanni-eieren var ikke bekymret over mangel på serviceverksteder eller tilgjengligheten på deler. Delene får han i posten etter én eller to dager fra Nogva i posten. Dette selskapet, som jobber mest mot fiskeindustrien, mener han er mye mer profesjonelt enn verksteder som jobber mot fritidsbåtmarkedet. Jeg kjøper stadig flere ting på nett, og min ideelle motor vil være fra en leverandør som hadde en velfungerende nettbutikk av deler. Jeg har forsøkt å få deler til min gamle Volvo Penta motor tidligere, og det var en langdrøy affære hvor ette velvillige søk fra personalet på verkstedet endte uten resultat, men mye tid og venting. Delen fikk jeg kjapt etter en telefonsamtale med en hobbymekaniker i Bærum, les: Kan det meste om motor.Skeptisk til verksteder Espen er meget skeptisk til merkeverkstedene som jobber mot fritidsbåtmarkedet, og har aldri turt å la dem slippe til på sin motor. Reparasjoner har han utført selv. Nanni er basert på Kubota-maskiner som er meget utbredt verden over. Anders Larsen har valgt en Beta-motor til sin Twister. Også denne motoren er basert på Kubota. Han hevder at det er lettere å få service og deler til disse motorene enn Volvo Penta de fleste deler i verden. At det blir dyrere å velge et annet merke enn det som stod om bord orginalt ble tilbakevist av Rød Båtbyggeri, som tilbød meg et meget fordelaktig tilbud på jobben å bytte til en Sole Diesel. Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Du har en annen blå motor som er basert på Kubota (samme som Nanna). TD-Power. Og til en langt hyggeligere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Fjordgubbe skrev for 22 timer siden: Øivind Andersen hos Rød Båtbyggeri mener at det ikke er så mye å hente på å være merkelojal. – Ny og gammel Volvo er heller ikke like, så det er ikke noe lettere å montere ny Volvo enn Sole, forteller han til Seilas. Andersen tar feil. Det er rørende enkelt å bytte fra gammel til ny Volvo- Ut med gammel motor. Monter upgrade brackets. Skru fast ny motor. Kjør videre. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 ikke alle båter som har plass til repower brackets fra VP, støtter de som velger japansk 100% . Kubota og Yanmar er overlegne i kvalitet kontra små franske volvo motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Volvo Penna har inte haft franska motorer sedan 1981 då MD 21b slutade säljas. VP D1 och D2 är i grunden Perkins motorer tillverkade i Japan. VP D4 och D6 tillverkas i Vara i Sverige Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Jepp. Lages for Perkins av Shibaura i Japan. Min lille grønne sak heter VP MD2030D. Som Perkins er den svartmalt og heter Perkins Perama M30. Dukker også opp gulmalt som Caterpillar, rødmalt som Jacobsen osv osv..... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 11 hours ago, Mulligan said: Det er rørende enkelt å bytte fra gammel til ny Volvo- Ut med gammel motor. Monter upgrade brackets. Skru fast ny motor. Kjør videre. Det var ganske stor prisforskjell mellom Volvo og Yanmar da jeg kikket på dette for et par år tilbake. Litt fordi Yanmaren var dyrere, men mest fordi nevnte braketter kostet noen få kroner for Volvo, mens overgang til Yanmar ville innebære et ganske betydelig prosjekt. Dette var rett nok med seildrev, så det er sikkert en del enklere for de som ikke er belemret med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Jeg ville sett på servicemanualen om du tenker å skru på den selv. Innen samme VP-serie er det f.eks forskjell på hvor vanskelig det er å bytte sjøvannspumpe. på MD2030 sitter alle boltene tilgjengelig forfra, men på MD2010 er det delvis bakfra der motorbraketten er i veien og motoren bør helst løsnes fra den ene. Styr og pes for en enkel operasjon. Tilsvarende sitter termostaten på VP MD 2010 bak en større demontering av dynamo med mere. Uforståelig klønete designet. Vet ikke hvordan dette er på Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.