Jump to content

Yamaha 50hk Slurer ved akselerasjon etter påkjørsel av stokk.


danielo

Recommended Posts

Hei.

 

Kjørte på en stokk på ca 70cm og ca 5-6cm i diameter. 

 

Etter det Slurer motoren ved pådrag. Får ikke båten opp i plan. Kjører jeg på tomgang/lite gass har jeg fremdrift.

Men ved hurtig akselerasjon eller fart over 5 knop opplever jeg sluring. Ingen ulyder eller noe galt ved utvendig inspeksjon av undervannshus. 

Når jeg setter motoren i gir merker jeg lite fremdrift eller at jeg "kjenner" at den smetter i gir som før.

 

Propellen ser tilsynelatende hel og fin ut, jeg frykter det kan være noe som har skjedd med girhus?

 

Noen som har erfaringer rundt dette? 

 

Takk

Redigert av danielo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

symptomene du beskriver er helt typisk for det som Eureka beskriver i post #2.   Det er meningen at propellen skal "gi seg" i slike sammenstøt for å spare giret. 

Du kan som regel ikke se på propellen om vulkingen er gåen. 

 

Propell kan også kjøpes hos yamaha forhandler eller feks på maritim.  Når du tar den av, se etter tall/bokstav som angir dimensjon.     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ser litt medtatt ut den vulkinga der ja.  Oftest så synes det ikke utvendig at den er kaputt

 

ref det andersb skriver, stål er jo kulere, men ikke alltid nødvendig.  Men bytte av propelldimensjon/materiale kan gi bedre ytelse om propellen du har ikke er godt tilpasset båten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I gamle dager hadde man en brytepinne på propellen, slik at når(ikke hvis) man traff ett eller annet, så brøt pinnen, og man sparte giret. Ulempen var selvsagt at man lå der og drev med mindre man hadde verktøy og en ekstra pinne liggende i båten. Så var den en eller annen som kom på dette med å vulke bosset fast i propellen. Nå ryker vulkingen når man smeller på, og det er såpass friksjon i vulkingen selv etter at den har sluppet til at man kan kjøre hjem (eller vekk fra skjær etc) på tomgang, men slurer etterhvert som man gir gass. Giret ditt har det nok helt fint, propellen har tatt smellen slik den skal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...