danielo Startet 22.Juli.2017 Del på Facebook Startet 22.Juli.2017 (redigert) Hei. Kjørte på en stokk på ca 70cm og ca 5-6cm i diameter. Etter det Slurer motoren ved pådrag. Får ikke båten opp i plan. Kjører jeg på tomgang/lite gass har jeg fremdrift. Men ved hurtig akselerasjon eller fart over 5 knop opplever jeg sluring. Ingen ulyder eller noe galt ved utvendig inspeksjon av undervannshus. Når jeg setter motoren i gir merker jeg lite fremdrift eller at jeg "kjenner" at den smetter i gir som før. Propellen ser tilsynelatende hel og fin ut, jeg frykter det kan være noe som har skjedd med girhus? Noen som har erfaringer rundt dette? Takk Redigert 22.Juli.2017 av danielo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Det er nok propellen som har løsnet fra bossen. -eller hva det nå kalles blandt folk. Løsnet mellom den indre og yttre delen av propellen ? Ny propell eller repareres hos Winrace i Arendal, om den er kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Tenkte akkurat det samme som Eureka. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 -Hehe, vi har vært på forumet for lenge ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Ja, men har også opplevd det samme som TS. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
danielo Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Har tatt opp båten nå. Og finner litt slakke mellom propell og mutteren som holder den. Kan det være så "enkelt" som at det kun er propell? Hadde det vært girhus lurer jeg kanskje på om jeg har hørt ulyder osv ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 symptomene du beskriver er helt typisk for det som Eureka beskriver i post #2. Det er meningen at propellen skal "gi seg" i slike sammenstøt for å spare giret. Du kan som regel ikke se på propellen om vulkingen er gåen. Propell kan også kjøpes hos yamaha forhandler eller feks på maritim. Når du tar den av, se etter tall/bokstav som angir dimensjon. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Vulkingen var det det het ja ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 (redigert) Men det er jo boss da hvis vulkingen har gitt seg! Redigert 22.Juli.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
danielo Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Dette ser vel ikke bra ut? Symptom på at vulkingen har gitt seg? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 1) kjøp ny propell typ stål så får du noe kulere 2) sjekk med mr Ollesen hva det koster å fikse den gamle, er det billig alusak, kan det nok hende det ikke lønner seg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 ser litt medtatt ut den vulkinga der ja. Oftest så synes det ikke utvendig at den er kaputt ref det andersb skriver, stål er jo kulere, men ikke alltid nødvendig. Men bytte av propelldimensjon/materiale kan gi bedre ytelse om propellen du har ikke er godt tilpasset båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Stål kan være ganske tøft for gearet. Så man skal ta skifte mellom gear rolig, så propellen for stoppe opp. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 I gamle dager hadde man en brytepinne på propellen, slik at når(ikke hvis) man traff ett eller annet, så brøt pinnen, og man sparte giret. Ulempen var selvsagt at man lå der og drev med mindre man hadde verktøy og en ekstra pinne liggende i båten. Så var den en eller annen som kom på dette med å vulke bosset fast i propellen. Nå ryker vulkingen når man smeller på, og det er såpass friksjon i vulkingen selv etter at den har sluppet til at man kan kjøre hjem (eller vekk fra skjær etc) på tomgang, men slurer etterhvert som man gir gass. Giret ditt har det nok helt fint, propellen har tatt smellen slik den skal. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
danielo Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Takk for veldig gode og oppklarende svar! Skal gjøre et forsøk med ny propell, regner med det løser seg da ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.