heggem90 Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 (edited) Hei Har en Nord West 740 med Volvo Penta motor ( TAMD31) Båten har ligget til kai i snart 1 år nå... Problemet kommer rett etter oppstart, temperaturen på motoren går på maks etter et par minutter . (120 grader) Har byttet impeller. ( Den gamle var "ikke" eksisterende" ) Har også byttet dynamo. Har akkurat kjøpt ny temperaturmåler ( Men tviler egentlig at det er feil med den gamle) Noen som har peiling, eller erfaring med disse motorene? På forhånd takk! Edited July 22, 2017 by heggem90 (see edit history) Quote Link to post
Gudrun Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 (edited) Tror jeg ville begynt med å sjekke om motoren virkelig er så varm? Normalt tar det ganske lang tid for å få temperaturen til å stige så høyt opp når den går på tomgang. Tar tid å varme opp 12-15 liter med kaldt kjølevann. Hvis ikke du kan låne så selges det rimelige IR målere som du kan få en ganske så god indikasjon hvilke temperatur du har. http://www.clasohlson.com/no/IR-termometer/Pr365735000 Eller du kan ta den billigste varianten: Forsiktig holde hånden på varmeveksleren.. Over 60 grader er det umulig å holde hånden på den. Ville sjekket alle kontaktene på giverne og skjøtekontakten på motoren for fuktighet og dårlig kontakt. Spray for å drive ut fuktighet og gi bedre kontakt skader heller ikke. Edited July 22, 2017 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 Høres ut som feil med instrument eller giver. Ingen motorer blir så raskt varm på tomgang. Quote Link to post
Roger jo Posted July 22, 2017 Share Posted July 22, 2017 heggem90 skrev for 4 timer siden: Har byttet impeller. ( Den gamle var "ikke" eksisterende" ) Den tok jeg ikke, Forklar . Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
heggem90 Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Roger jo skrev On 22.7.2017 at 16.04: Den tok jeg ikke, Forklar . Den gamle var ødelagt, rettere sagt marknet (mårknet) helt bort. Quote Link to post
heggem90 Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Har akkurat byttet begge giverne på termostaten. Har også byttet dynamo (tidligere) Går ca 5 min på tomgang, så går den rett på maks temp (120 grader) Har kjøpt IR måler, å den viser ikke så høy varme.. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 IR måler måler ikke vanntemp. Den måler overflatetemperatur på motor (regner jeg med, kommer an på hvor du sikter). Lurer på om det kan være en bit av den gamle impelleren som tetter kjølekanalene? Løsningen kan være å skru ut termostaten og impeller, og skylle med hageslange i motsatt retning av det vannet vanligvis har. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Turbåt Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 (edited) Enig med @Grand Banks, den gamle impelleren ligger nok i biter er sted, men hvor kan det være? Sjekke oljekjøler? Edited August 10, 2017 by Turbåt (see edit history) Quote Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Et rask googlesøk tryllet frem dette: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/praktisk-varmgang-og-kjølinghttps://baatplassen.no/i/topic/54767-ødelagt-impeller-vp41-sjekk-av-oljekjøler/ Quote Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Grand Banks jr Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Prøver meg på å snevre inn problemet: Kan legge til at jeg opplevde at "impeller" på vannpumpen knakk i tre biter på en Mercedes 300 TDT jeg hadde. Altså en 3-liters motor på 177 hk. Det var ingen indikasjoner på at den var knekt, bortsett fra at motoren kokte på noen minutter. Selv uten belastning. Da var også kjølevannet stilleståene. Det er derfor jeg tror at kjølevannet ditt har liten eller ingen sirkulasjon. Spørsmålet er bare hvilket vann? Regner med at du har en saltvannssløyfe og en ferskvannssløyfe? (Jeg kjenner ikke din motor, så tar bare en tankerekke her. ) Du vil jo kunne se bak (i eksosutløp) om det kommer saltvann ut der. Hvis det gjør det, kommer det normalt mye - eller bare litt? Ved motor: Er saltvannsslangene varme eller kalde eller lunka? (Rett før de går inn i eksosen) Når motor er 120 grader skulle dette vannet vært litt varmere enn lunket. I alle fall er det slik på min. ) Er eksosslangen veldig varm, eller kald? (etter eksosbendet) Prøver meg på litt logikk: Hvis saltvannsslangene er helt kalde (og eksosen er "kald"), så er det kjølevæsken (ferskvann) som ikke sirkulerer. Dersom det er veldig varmt i saltvannsslangene (og veldig varm eksos), så er det saltvannsløyfen som ikke sirkulerer (raskt nok). Da kan du vel konsentrere deg om den sløyfen som ikke sirkulerer. Impeller = sjøvann. Hvis det er saltvannssløyfen som ikke sirkulerer, så: 1) Sjekk om inntaket er åpent, eller om det har tettet seg med skjell etc. 2) Se etter en blokkasje f.eks en bit av impeller. Ref linken over som @Turbåt la inn. Vannpumpe = kjølevæske Hvis det er kjølevæsken som ikke sirkulerer, så 3) sjekk at vannpumpen fungerer og er hel. 4) sjekk at kjølevannskanalene ikke er tette: prøv å dytte vann igjennom ved å ta ut en termostat og bruke en vannslange, se at det kommer lett igjennom. Jeg har aldri opplevd så rask temperaturstigning i båtmotor før, men som sagt har jeg opplevd det i bil. Da var det vannpumpen som var defekt. Noen andre som kommer på noe? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.