Jump to content

1x350-400hk motor kontra 2x200 E-tec på Ballistic 780 RIB

Brig'en

Recommended Posts

Hei folkens! 

Styrbord motor takket for seg på Vestlandets varmeste dag etter å ha fått fremmedlegeme i vispene (stålpropeller som ikke gir ved dørene...). Det ble bom stopp og legodeler rasler i girhuset samtidig som motor står fast. Babord klarte seg fint. Den ble dessuten byttet i 2015/2016. 

Båten er en Ballistic 780 RIB fra 2007/2008 Og den er helt fantastisk så noe båtbytte blir ikke på tale. Vi vurderer derfor å "veksle inn" 2x200 i en stor ny maskin med garanti  (privat båt). Min kone mener vi må ha "minst 350 da 300 blir for snaut" (ja jeg er en heldig kar!).

Dette er en kjørebåt forkledd som badebåt, og ikke en badebåt forkledd som kjøre båt :)

Dagens fordeler er: 

*vanvittig akselerasjon 

*sitter som støpt i vannet uansett forhold

*kommer seg alltid hjem/til havn om den ene streiker

*herlig 2t brøl (også en ulempe...)

*53-55 dønn ærlige GPS knop uansett antall folk ombord på ca 5.000 rpm

*ser bøsent ut på båten (jada, er en valp i hodet)

Dagens ulemper: 

*Betaler hele julebordet og et nytt tankbilvogntog til drivstoffleverandøren hvert år (180 liter i timen på WOT)

*slitsomt støynivå på langtur

*doble utgifter ved service (dog relativt lave).

*En del kostnader knyttet til XD100 olje

*Rekkevidde med 250 liter tank

*Ingen garantier

Hva sier Dere folkens, skal vi benytte anledningen til å gå for en stor ny med garanti eller skal vi bytte powerhead og girhus på styrbord? Vi foretrekker forhandleren i nærområdet som leverer Mercury og Suzuki. Har en Yamaha kjenning et stykke fra oss. Han anbefalte ikke 350 V8'eren da den hadde noen kostbare problemer etter en tid. 

Ikke næringsbruk. Hvordan tror Dere det vil føles med 1 stor maskin? Både for guttehjertet og for lommeboka....?

Vi kjører lett både Bergen-Ålesund og Bergen-Kristiansand med den. Kjøres ca 150 timer i året.

Ønsker synspunkt vedr hva Dere tror om fart, forbruk og kvalitet på alternativene.

Tallenes tale: 

Tekniske spesifikasjoner Ballistic 780
Lengde: 780 cm
Bredde: 250 cm
Vekt:  Ca 1850 kg
Max personer:  15
Max motor: 400 HK
Fart:  40 - 60 knop (begrenses nok helst av skroget, ikke steppet)

Fart med 1 maskin (200hk) i vannet: 35-36 knop

Cruise: 35-40 knop (60-80 liter i timen totalt)

Designkategori: B

På forhånd takk for alle innspill! 

Redigert av Brig'en (see edit history)

Jeg har 2stk G2 300, de bruker overaskende lite, jeg bruker ca 90 liter i timen i 43 knop, og 120-130 i 50 knop med større båt enn dere (2 meter lenger og 1000kg mer).
På 100% WOT bruker jeg 186liter i timen, så G2 har uten tvil noe for seg. 

G2 200-300 veier jo samme uansett så litt ett fett, jeg tok 300 da tallet var høyest ;) 

Hvilket turtall/fartsområde pleier du kjøre i? om du ligger og pusher 5k rpm mye vil det lønne seg med litt mer umph for å få opp cruise farten. Eksempelvis går forbruket mitt opp endel når jeg går fra 4400 til 5000, og videre til 5700rpm. 

1stk G2 300 kunne vært en ide også. 

Ellers er jo 1stk 400R uten tvil kult, forbruket blir nok som de dere har i dag, 400hk er 400hk, men tipper du får opp toppfart, aks og grep vil gå ned. Verado bruker litt mer enn G2 e-tec, ca likt som G1. 

Jeg tror ikke du får ned støynivå nevneverdig uansett motorvalg. 

Ref fremedlegeme og alt høres dette ut som noe som kanskje dekkes av forsikring? 

Uansett morro å høre hvordan du bruker båten og hva fruen synes, trenger flere som dere :) 

Normalt ligger vi på rundt 3500-4000 rpm på 35-40 knuter, og ja forsikringsselskapet har bekrefter at vi får dekket styrbord maskin. Så OM vi ikke setter tilbake en lik 200 G1 E-tec så selger vi babord maskin og legger litt egenkapital i potten. Sammen med forsikringsoppgjør er vi ganske nærme en ny 350 maskin :)

Hvilken båt har du? :)

DieselDahl skrev 42 minutes ago:

Har du tatt av undervannshuset og sjekket om det er mer som har røket? 

Maskinen er skåret som en følgeskade av girhuset ja, det går fortere enn hva man aner.... Snudde båten med styrbord motor i bakk og babord forover. Tipper jeg har vært borti noe i propellene inne med naustet, den havarerte har fått et tydelig hakk men har ikke kjent noe. La ut på sjøen og etter å ha dratt den opp i fått startet vibrasjonene umiddelbart på høyre, satte den umiddelbart i fri og da stoppet den. Nå står veiva....

Hei, 

siden dette er en ren kjørebåt og du bruker den mye offshore ville jeg gått for 2 motorer om igjen. Båten blir mer stabil og aksellerasjonen bedre. Om du vil ned i forbruk og ha behagelig langturdur så velg 4-takter. Men personlig synes jeg E-etc 300 G2 er ikke så mye mer bråkete i planingsfart enn f eks Suzuki 300. 

Ulempen med 2-takt er at man må fylle olje hele tiden. Ellers er det egentlig bare fordeler synes jeg. Og de nye bruker ikke så mye drivstoff. Jeg ville dog tenkt på driftsikkerhet først og fremst og hadde nok derfor valgt 2x 6-sylindret Yamaha eller Suzuki selv om både Mercury og Evinrude virker råere.

Alternativet ditt er 1 Yamaha 350 V8. Helt rå motor, men komfortaktig lyd. I en test mot 2x225 Yamaha 6 syl i båtmagasinet så slo 1xYamaha 350 på samme båt dobbelmotor på både aks, toppfart, forbruk (ganske betydelig) og støydemping.

I tillegg har Suzuki nå lansert en duoprop 350hk som kanskje kan være spennende som single-motor?

Jeg tror single E-etc 300 blir for spakt på en slik kjørebåt, men 400r kan være gromt. Er litt skeptisk til holdbarheten og komforten i en liten motor med kompressor og høyt turtall når den i tillegg lages av Mercury, mem det er sikkert ubegrunnet og bare en følelse.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Har akkurat lært meg å kjøre med 2 motorer (duoprop på en 42 foter) og det er helt overlegent. Man kan snu på femøringen og stabiliteten og driftssikkerheten er en helt annen. Den båten er riktignok en komfort-cruiser, men på en rå sportsbåt er det jo tøft med doble motorer. 2x250 etec må vel være perfekt? Evt 2x300 hvis du tør ????

Tror jeg hadde valgt Yamaha 350 V8 om jeg skulle ha en motor.

Lingefan

Nå er vel ikke denne kommet på markedet, men denne hadde kanskje vært noe for dere?

http://www.erling-sande.no/nb-NO/Marine/Artikkel_350_Hk_utenbordsmotor

Men hva slags propeller har du kjørt med?? Skal ikke bosset i propellen verne motoren mot skade i sånne situasjoner? 

Du skriver om slitsomt støynivå. Hva med 2 Yamaha F200? Firer på 2.8 liter. Veier inn på ca 216, om jeg husker rett.. 

http://www.boats.com/reviews/the-outboard-expert-new-yamaha-f350c-outboard-debuts/#.WXSQHhWLTb0

Er ingen ekspert på store V8 påhengere, men akkurat denne 350Hk Yamaha motoren (og forgjengerne) er ofte nevnt som et godt alternativ til doble 200Hk installasjoner.

Mht. barnesykdommer, så har Yamaha en plan for motoren (svinghjul-problematikk) som skal følges og som er innenfor garanti (se link helt øverst).

Et godt poeng kan være at du slipper "drag"/brems som undervannshus nr. 2 medfører ,kan utgjøre 15-20% mer enn ved enkelt-installasjon.

Har sittet ombord i en Buster Magnum med omtalte siste-generasjons Yamaha V8 (takk til Flipper Marine/Stockholm) og denne motoren imponerte meg stort.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

GunR: Har kikket litt på Suzukien ja, duoprop og greier ?

Ballistic stålpropeller... E-tec G1 er visst veldig sensitiv iflg Evinrude forhandleren jeg kjenner godt som har båten i hende nå. Ligger en med 2x300 på kaia hans med nøyaktig samme skaden også ? 

2x200 Yamaha blir dessverre for dyrt, og guttehjertet er pittelitt allergisk mot firer men de er nok veldig fornuftige på forbruk ?

krabbelars: Er et godt poeng med motstand i vannet, en racingkompis mener akkurat det samme ?

Ser det ligger en brukt Yamaha 350 i Horten der nettopp svinghjulet og ecu er byttet 

Redigert av Brig'en (see edit history)

Mer brems, men også mer propellflate til å pushe.. 

Jeg skal ikke gi investeringsråd, . Men hvis det ikke er uvanlig at G1 skjærer seg helt etter en slik hendelse, ville jeg forsikret meg om at den/de nye motoren(e) er mer robust.. Og kjøpt propeller med boss som fungerer etter hensikten. Dette handler jo om sikkerhet. Ikke sikkert at skjer hjemme neste gang..

Hei, interessant tema dette her. Jeg tror at en motor kan være veldig bra i ditt tilfelle. Moderne påhengere er veldig driftsikre, og alle motormerker vil gjøre jobben i ditt tilfelle. Selv kjører jeg store RIB båter i Nord Norge på hvalsafari. Dette må nok betegnes som meget hard bruk. Vi har fire båter hvor to av dem har innenbordsmotor med drev. Gjennom syv års drift har 90 % av alle problemer oppstått med Yanmar motorer & drev.

På to båter kjører vi dobbel Mercury Verado, henholdsvis 2x250 og 2x300. Alle fire motorer har passert 2000 timer uten at vi har hatt problemer av alvorlig art. Motorene har vært utrolig pålitelige, og har et uttall ganger berget dagen da Yanmarmotorene har sviktet oss. 

Mercury vinner ikke forbrukstestene, men på støy og akselerasjon er disse motorene på topp. Som du sikkert vet er det kompressormating på disse, dvs tvangsforing av luft. Ingen andre motorer benytter denne teknologien, som altså fungerer knirkefritt. Lykke til med motorkjøpet.

andersb, det er vanskelig å si. Så langt har vi hatt så utrolig positive efaringer med Verado motorene at jeg kan ikke se at vi skal bytte motormerke. Har ikke egne erfaringer med E-tec, men en RIB kollega i Troms har "forbrukt" to stykker, defor en smule skeptisk. Men.......det kan jo være en årsak til disse hendelsene, f.eks mangelfullt vedlikehold. Generelt sett vil jeg derfor mene at de kjente merkene er alle gode motorer, og at det er viktig å kjøpe et merke hvor du finner et lokalt verksted som kan serve.

i tilleg er det dette med delepriser....ikke sikker på at deleprisene på Honda er berettiget. 

Mine meninger:smiley:

Du kan jo høre litt med denne fyren om erfaringer med Honda. Ser ut som han bor i Norge.

Deler til Honda behøver du ikke tenke på med unntak av evt landekjenninger.

Tror han hadde BF225 før disse. De nyeste BF225 skal ha samme spesifikasjoner som BF250.

(brukeren har dessverre sagt ja til YT sin autostabilisering av opptaket og det er egentlig ødelagt av det)

Det er forøvrig vel kjent at totaktere skjærer seg veldig raskt om de mister kjølevannet et øyeblikk slik din motor antagelig gjorde ved dette uhellet.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Honda yter forøvrig 6 års garanti på motorene. Rakk ikke å legge det inn i innlegget over før redigeringssteng.

http://kelloxmarine.no/honda-marine

Sitat

MARKEDETS BESTE GARANTI

I Honda er vi stolte av å ha de mest pålitelige motorene i markedet. Vi stoler så mye på kvaliteten at vi tilbyr deg markedets beste garantiordning – for ekstra trygghet. Som verdens største motorprodusent er Honda anerkjent for alltid å levere kvalitet. Våre båtmotorer er heller ikke noe unntak. De nyter godt av Hondas årelange teknologiske innovasjon og erfaring med motorproduksjon.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Har selv litt samme bruk av vår RIB, dvs vi kjører en del lengre turer. Riktignok ikke lengre enn fra Østlandet til Flensburg, men t/r Marstrand på en helg - og har en kone som mistrives under 40 knop (som marsfart).

Vi hadde en mindre RIB tidligere der det å kunne kjøre bølger var viktig og der er det ingen som slår responsen fra en 2-takter. Hadde E-tec på denne og det flyttet seg fort både på maks, men mest nyttig å kunne kjøre bølger aktivt slik at marsfarten kan holdes. Dvs å justere trim/fart/retning for å flate ut sjøen. Igjen 2-takt.

Denne båten ble levert med Yamaha, som standard og de sverget til dette. Prøvde dette og den store tunge klumpen av en motor var selvsagt grei, men kjedelig og har en doven motorkarateristikk. Det er vanskelig å skjønne for dem som ikke har testet begge, jeg vet det.Men om du kjører på med ekstrem overmotorisering med noe 4-takt så hjelper det jo, men feks 2xF200 fra Yamaha, vil ikke gi deg noe du vil ha!  (og suzuki med sin høye girutveksling og påfølgende behov for stor dia på propell er bra for marsfart, men glem aks og respons...)

Og ja, -selv kompressor fra Merc er ikke samme umiddelbare respons. Sorry.

Først - er du sikker på at veiva står? Dvs at du har tatt av undervannshus og sjekket at det er dønn stopp i veiva? Det høres underlig ut, men mye kan skje.

Så Jeg ville ringt til Crowley marine og bestilt nytt undervannshus og powerhead (om du er sikker på at veiva står)

Dernest -dersom du skal ha følelsen av ny motor, kan du montere motorheis så reduserer du motstand i vannet, eller du skifter propeller på begge slik at du får langt bedre egenskaper ut av motoren og båtens gang i sjøen. Jeg regner med du bruker Evinrude sine propeller - og du vil få "ny båt" bare ved å skifte til bedre visper!!!

Marsfart vil øke, maksfart vil øke og ikke minst skrogets gang i sjøen ved å kunne løfte skroget - du har ikke stegskrov og har nytte av å løfte både stevnen og hekken på din Ballistic.

Eneste alternativ

En singelmontasje er ugrei - en 400R er eneste alternativ egentlig ut fra det du beskriver av ønsker, men det hyler godt og du vil få ned bensinforbruk på maksfart - litt. Du vil miste aks og trygghet ved to motorer på lengre turer. Litt vil du spare på drivstoff på marsfart, men du vil kunne gjøre en trade off ved å montere motoren høyere og kjøre med den nye Max5 propellen deres. Det vil gi deg god marsfart og drivstofføkonomi, grep og ikke miste mye maksfart - om noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...