-morten- Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Hvordan føyer den nye Suzukien seg inn blant disse da! 50 hk mindre enn Merc, men har jo duoprop! no som bør gi noen fordeler ved singelinstalasjon! volum og dreiemomentkurve har kansje like mye å si som det siste antall hk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Om det er duoprop i seg selv er ikke så avgjørende. Jeg har selv et Bravo1 XR drev med handbanket 5bl propell som gir økt marsfart i forhold til Bravo3 med duoprop. Det er en tradeoff mellom våt flate du skal skyve/motstand i vannet og hvor mye overflate på propellen som gir deg mest resulterende fart. Det mest effektive for en nedsenket propell er ett enkelt propellblad - men det vil riste i stykker. Og på cleaver overflate er de oppe i 6-7 blader på propellen som gir mest evne til å overføre effekt til fart, på store katamaraner, mens det kun er tre blader på cleaver på små lette båter. Så kommer man inn på giring og hvor fort propellen bør gå rundt for å få best effekt mellom motstand i vannet kontra skyv på vannet. Enkelt så vil høyest mulig propellhastighet "gjøre vannet mest mulig hardt" slik at propellen får en enkel jobb på samme måte som en åre du slår fort ned i vannet, -da er vannet "hardt". Til forskjell fra når du ror sakte. Det burde gi propellen ideelle forhold om den snurret fort rundt for da vil vennet ikke kunne "stikke av" men bli til fart. Men å snurre en propell fort rundt i vann gir samtidig stor motstand av samme grunn som over- søren. Så for å få lav motstand når den roterer bør propellen gå sakte rundt... -mao så er det en mellomting som gjelder... Fordelen med duoprop på en liten lett båt er at det kan motvirke chine walk - dvs motvirke at båten vipper fra side til side ved høye hastigheter. Noe du ellers må kontrastyre - som slett ikke er så vanskelig... Momentet på denne motoren er nok lavere enn feks Yamaha med 350 ved 5500 (mot ca og 1 liter større volum, og med så mye mer propelloverflate som duoprop og det at den er relativt sakteroterende også så er den egnet til båter som er langt større og tyngre å skyve gjennom vannet enn en Ballistic RIB på 7 og litt meter. Sukien har 2,29 i utveksling mot 1,73 på Yamaha som tilsier at den er gjort for å flytte på mye motstand gjennom vannet kanskje noe større og tyngre enn denne... Tenker jeg. (beklager lite presis fysikkbeskrivelse over) Redigert 25.Juli.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Hei igjen folkens! Så utrolig kjekt med all kunnskapen som sitter hos folk, setter stor pris på alle innspill @alfaalfa kjører med Michigan Ballistic 14-1/2 X24 XL propeller i dag. Det oppsettet Ballistic Boats anbefaler på 2X200 Etec men om det finnes andre mer optimale propeller kan godt tenkes. Likte forresten denne: "Riktignok ikke lengre enn fra Østlandet til Flensburg" Fant ut gjennom litt sjekk rundt etter priser etc. at Ravns leverte en 400R på en identisk båt som vår i år, det gav 64 GPS knop, med heis riktignok. Problemet her ble at selve installasjonen ble svindyr i tillegg til selve motoren. Det ble bortpå 100 båtlapper Foreløpig ligger ballen hos takstmann, så får vi se hva vi blir enige om og hvilken løsning vi velger :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Var av helt andre årsaker innom lokal marina. Der hadde en RIB havrafting aktør. Han hadde skiftet ut sin singel Yamaha 350 med to G2 E-tec. Hans erfaring er at han har gått ned med 15 liter i timen. Det er hans totale forbruk på sine turer så det er ikke kun maksfart og marsfart, men han kjører aldri økoløp. Det går ganske røft for seg. Jeg vet ikke hvilken båt han bruker, men litt spennende at hans erfaring var slik. Og med det mener jeg at det er ikke nødvendigvis overførbart eller på annet vis allmennt bevis for at andre skal ha samme erfaring. En havraftingsrib vil nok ha stor belastning og mer tyngde enn mange her... Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har en G2 300 som jeg har kjørt rundt 220 timer nå. Erstattet en tilsvarende G1. Generelt fornøyd med 10-15% bedre forbrukstall. Ellers er motoren ganske lik G1. Jeg ville gått for 2 maskiner for driftsstabiliten. alfaalfa, antyder du at Evinrude propellers ikke er de beste ? Jeg har en RX4 15x20, får litt lavt turtall og toppfart. Vurderer en 3 blads isteden. Er det andre en Rebel man bør se på for en G2? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 merc since bravo er vel generelt noe av de bedre propellene, skal prøve det en dag jeg har ork på min, hubber har jo kommet. har litt utvalg av ting i garasjen og. Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Nice. Sifra hvordan det går. Kikker litt på Enertia feks, men det er jo litt mye penger å bare legge på bordet uten å ha prøvd først. Sitér dette innlegget Link to post
Brig'en Svart 28.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Hei folkens, tenkte følge opp denne! Etter ytterligere mer styr med SB maskin i pinsen i år ble det ny Suzuki 350 duoprop nå i sommer, så Dere kan takke meg for den fantastiske båtsommeren siden min lå på land fra pinsen og i 2 mnd.... Foreløpig status etter 30 timer (innkjøringsmode ferdig) og vel blåst Pokerrun i helgen som dykker-/safety båt: 57 knop med 4 voksne i båten, opp 4 knop med økonomipropellene (4 bladere) jeg hadde på 2x200 E-tec G1. 53 knop med 6 mann pluss 4 dykkerflasker, bly osv. MEN best av alt: Ned fra 180 liter i timen på WOT til 105-107 ?? Er på høyeste hakket nå, men har fremdeles litt sprut fra kavitasjonsplaten. Heis er bestilt så spørs om ikke vi skal klare å lukte på 60 tallet. Ikke merkbart dårligere aks og den sitter fremdeles som støpt i vannet. Neste problem ble targabøylen, er ikke i nærheten av å klare å vippe motoren opp så det er på tapetet NUH Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Hadde vært kjekt med litt bilder Brig'en! Lest tråden med stor interesse. Har en Zodiac SRMN med 2x140 Suzuki som jeg planlegger å bytte ut (motorene altså). Har egentlig landet på Verado eller G2, av vektårsaker. Men står i et dilemma om singel eller twin-installasjon :) Nå er jo også Verado V8 på tur.. Dessverre kun opptil 300.. Hadde kunne tenkt meg 350 eller 400 ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 blir interessant å høre når det begynner å komme tester og brukererfaringer med disse nye veradoene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brig'en Svart 29.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2018 Riktignok uvasket og ustelt etter å ha lagt på verksted en stund når bildene ble tatt men da var det kun testkjøring som gjaldt ? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Ser bra (bøst) ut! Spørs hvor mye du får brukt heisen før du får shimset opp targaen litt ja Hvordan er forbruket på marsjfart? Forsøkte å finne litt forbrukstall på ulike RPM, men det var ikke så enkelt. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Brig'en Svart 1.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 Hehe, targa'en er på tegnebrettet i snakkende stund :) Ca 36 liter i timen på 35 knop, meget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.