Maika Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 http://www.boatus.com/magazine/2015/december/causes-of-boat-fires.asp Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Vel, har vel mine ord i behold der.. det er EL som er den største faren om bord.. Også mye pga folk ikke tror det er forbundet med noe fare, og ikke tar det på alvor.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Roger jo skrev for 3 timer siden: Ser nesten daglig med og uten vind båter som bruker trøsteren mer enn det jeg greier på en hel sesong. Jøss. Fakta på bordet da gitt. Folket her elsker jo myter og vil slett ikkje ha noen fakta på bordet så de kan ture på med sine tåpelige 'fakta'. Thrusteren altså-så det er der skoen trykker. Ja tenk at noen bruker det hjelpemiddelet de betalte titusener for å få innstallert. Huff og huff. Er usikker på hva du vil fram til nå- om du bare er sånn baugthruster politi eller om du mener at den er #1 brannårsak. Klart ikkje gassanlegg er farlig om det monteres brukes og ettersees etter produsentens oppskrift. Noen er jo livredd bensinmotor også bare fordi de har hørt rykter om den ene gangen det smalt i den 40 år gamle båten som systematisk unngikk ethvert ettersyn og stell. Så du kan nok trygt bruke kremvispen din uten fare for at båten brenner ned. Statistikken er allerede klar den. De fleste båtbranner skjer i båt med dieselmotor(starter i motorrom) og de fleste båter synker ved kai. Likedan har folk mest problemer med bilen mens bilen er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Ida Marie III skrev for 1 time siden: Vel, har vel mine ord i behold der.. det er EL som er den største faren om bord.. Også mye pga folk ikke tror det er forbundet med noe fare, og ikke tar det på alvor.. Veel men så ser en at brann i bygningsmasse hvor båten står lagret er svært tett på som nummer to så skjønner en fort at det ikkje er så stor fare likevel. For ærlig talt hvor mange har opplevd at noen en kjenner har mistet båten i bygningsbrann. Risikoen er tilnærmet lik iflg den amerikanske statistikken der så da kan vi visst slappe av likevel. Det er ikkje el eller gass eller diesel eller bensin som er den største trusselen, bortsett fra brann på land. Det er manglende vedlikehold og ettersyn som utgjør største faren. Altså #1 årsak til brann er og blir eieren. å skulle spare seg noen kroner i å aldri vedlikeholde/ettersjå annet enn absolutt minimum. Hva med å slå det fakta i bordet. Redigert 31.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Knurrbart skrev 3 minutes ago: Veel men så ser en at brann i bygningsmasse hvor båten står lagret er svært tett på som nummer to så skjønner en fort at det ikkje er så stor fare likevel. For ærlig talt hvor mange har opplevd at noen en kjenner har mistet båten i bygningsbrann. Risikoen er tilnærmet lik iflg den amerikanske statistikken der så da kan vi visst slappe av likevel. Det er ikkje el eller gass eller diesel eller bensin som er den største trusselen, bortsett fra brann på land. Det er manglende vedlikehold og ettersyn som utgjør største faren. Altså #1 årsak til brann er og blir eieren. å skulle spare seg noen kroner i å aldri vedlikeholde/ettersjå annet enn absolutt minimum. Men statistikk kan lyve.. F.eks. båtbrann ved lagring. Der vil en hendelse, brann i bygningen, føre til at mange båter brenner i samme brannen. Som igjen senere vil vise at mange båter brenner ved lagring.. men det er bare en hendelse... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Pratet nettopp med en kar som kom bort for å kikke på min båt. Han hadde mistet sin egen båt av samme type i brannen i Kristiansand for ti år siden. Der gikk det med 55 båter. Etter hva han sa, startet denne brannen i en båt på utsiden av båtlageret der det var satt inn ei elektrisk vifte i båten. Det viser i alle fall at det er viktig å ha kontroll på alt av elektrisk utstyr,da konsekvensene kan bli formidable om uhellet er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Olevine skrev 27 minutes ago: Pratet nettopp med en kar som kom bort for å kikke på min båt. Han hadde mistet sin egen båt av samme type i brannen i Kristiansand for ti år siden. Der gikk det med 55 båter. Etter hva han sa, startet denne brannen i en båt på utsiden av båtlageret der det var satt inn ei elektrisk vifte i båten. Det viser i alle fall at det er viktig å ha kontroll på alt av elektrisk utstyr,da konsekvensene kan bli formidable om uhellet er ute. Og viser at EL er den store skurken folk ikke tar på alvor.. Den samme er vel årsaken til husbranner i Norge også vil jeg tro, uten å ha giddet å undersøke.. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 https://www.nrk.no/norge/dette-er-de-vanligste-brannarsakene-1.11488315 Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Greit å skille mellom snørr og bart eller....? Båtbrannene som initierte denne tråden er først og fremst linket til båter i feriefart. Brannene ved de i fart ser ut til å ha startet i maskinrommet. Rent teknisk kunne det være forsøk på forsikringssvindel da det er fullt mulig å iverksette slike branner uten et direkte spor... uteom finnannonser x 10 osv da.... Det er fosbasket mange støre CC er som har tatt fyr i fart de senere år, sannsynligvis maskinrommet. Forklar det den som kan. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Bay_liner skrev 26 minutes ago: Greit å skille mellom snørr og bart eller....? Båtbrannene som initierte denne tråden er først og fremst linket til båter i feriefart. Brannene ved de i fart ser ut til å ha startet i maskinrommet. Rent teknisk kunne det være forsøk på forsikringssvindel da det er fullt mulig å iverksette slike branner uten et direkte spor... uteom finnannonser x 10 osv da.... Det er fosbasket mange støre CC er som har tatt fyr i fart de senere år, sannsynligvis maskinrommet. Forklar det den som kan. Det er også veldig mange trailere/lastebiler/busser av nyere årgang som brenner i det siste... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Maika skrev 45 minutes ago: https://www.nrk.no/norge/dette-er-de-vanligste-brannarsakene-1.11488315 Se der ja, EL er overrepresentert der også... Det er mange myter om båtbranner, med alt fra livsfarlige bensin motorer, til gass om bord.. Men det er myter, og har ingen rot i virkeligheten.. Veldig viktig at folk blir bevist på den egentlige faren i en båt når det gjelder brann om bord.. Den er sterkt undervurdert, og gjelder også ikke minst 12 volts anlegget.. som de fleste ser på som ufarlige saker.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Ida Marie III skrev 27 minutes ago: Se der ja, EL er overrepresentert der også... Ja det er rart med det, man ser det man vil sjå. Det er jo klart at husbrann ikkje starter av manglende vedlikehold i motorrommet. Det står jo tydelig at 57% av brannene er brukerfeil av varme og ild og har ingenting med respekt for el å gjøre men manglende respekt for varme. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Knurrbart skrev for 3 timer siden: Jøss. Fakta på bordet da gitt. Folket her elsker jo myter og vil slett ikkje ha noen fakta på bordet så de kan ture på med sine tåpelige 'fakta'. Thrusteren altså-så det er der skoen trykker. Ja tenk at noen bruker det hjelpemiddelet de betalte titusener for å få innstallert. Huff og huff. Er usikker på hva du vil fram til nå- om du bare er sånn baugthruster politi eller om du mener at den er #1 brannårsak. Klart ikkje gassanlegg er farlig om det monteres brukes og ettersees etter produsentens oppskrift. Statistikken er allerede klar den. De fleste båtbranner skjer i båt med dieselmotor(starter i motorrom) og de fleste båter synker ved kai. Likedan har folk mest problemer med bilen mens bilen er i bruk. Nå synser du veldig . Hva har bilen med dette å gjøre?? Jeg bare registrerer at noen branner har startet i trøsteren og synes ikke det er rart etter som altfor mange misshandler trøsteren. For meg kan de trøste i vei så mye de vil. Det er hyggelig at du har alle fakta om båt branner, da kan du dele den med oss som ikke har den. I fjor da jeg spurte finansnorge om data, så sa de båt er båt og brann var brann det var det de logga. https://www.finansnorge.no Tall fra Tryg Forsikring viser at antall båtbranner er fordoblet så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor. Holder tendensen seg, vil 2017 bli et rekordår for båtbranner i Norge. Det er forventet at mer enn 3700 båteiere vil oppleve motorstans, brann eller grunnstøting i år. Norske forsikringsselskap vil betale ut rundt 350 millioner kroner i erstatning til fritidsbåteiere. Før noen undersøker hver sak kommer en ikke lenger enn synsing og det lærer en ikke mye av. Redigert 31.Juli.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Bay_liner skrev for 17 timer siden: Dette er verdens enkleste teknologi. Ved eksempelvis bruk av rele/kontaktor og DC skal den strømførende lederen kobles over alle 3 (4) kontakter i serie (Syes mellom) for å fordele gnistgap. (Redusere gnistdannelser). Aner ikke hva du mener her, men det høres definitivt ikke riktig ut. Gnistgapene forsvinner muligens, men jeg tror faktisk noe begynner å brenne om jeg syr sammen alle mine seriekoblede kontakter med den strømførende lederen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) X10an skrev 17 minutes ago: Aner ikke hva du mener her, men det høres definitivt ikke riktig ut. Gnistgapene forsvinner muligens, men jeg tror faktisk noe begynner å brenne om jeg syr sammen alle mine seriekoblede kontakter med den strømførende lederen. Bitteliten refererte til varmgang i rele for ankervinsj. Dette er en måte å motvirke brente kontakter/varmgang ved å redusere gnistdannelser ved bruk. At noen bruker hyssing som ledning med feil vern i tillegg er en annen problemstilling. Redigert 31.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Knurrbart skrev 1 time siden: Ja det er rart med det, man ser det man vil sjå. Det er jo klart at husbrann ikkje starter av manglende vedlikehold i motorrommet. Det står jo tydelig at 57% av brannene er brukerfeil av varme og ild og har ingenting med respekt for el å gjøre men manglende respekt for varme. Det står 25,9 % elektrisk årsak og 27.8 % feil bruk av elektrisk annlegg... Åpen ild 29,6 %... Nå vet ikke jeg hvor fortrolig du er med % regning, der må du muligens lese deg opp.. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Roger jo skrev 38 minutes ago: Tall fra Tryg Forsikring viser at antall båtbranner er fordoblet så langt i år sammenlignet med samme periode i fjor. Før noen undersøker hver sak kommer en ikke lenger enn synsing og det lærer en ikke mye av. En vil ikkje lære en eineste ting likevel. Der er absolutt ingenting å hente på å bruke millioner på å etterforske dette. Og hvem skal betale? Det blir forferdelig dyr info som ingen har nytte av. Eineste dette kan brukes til er å avkorte eller avslå forsikringsutbetalinger. Det tjener ingen. Klart det blir fleire branner for kvart år når det blir fleire båter for kvart år. Sier seg sjøl det. Man kan aldri sjå på antall aleine- det betyr ingenting. Det blir som når politikere står og skryter av seg sjøl om hvor fantastisk flinke de er og har nå satt av mange friske nye midler til ditten eller datten så er det faktisk mindre enn inflasjonen allerede har spist opp. Men når Tryg kommer med alternative fakta for å få folk til å kjøpe forsikring så fremstår det jo klart som båtbrann er dagligdags for oss alle. Eg for min del har aldri sett eller hørt eller kjenner eller kjenner noen som kjenner noen som har hatt båtbrann. Du skal ikkje tro alt du leser. Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) X10an skrev 22 minutes ago: Aner ikke hva du mener her, men det høres definitivt ikke riktig ut. Gnistgapene forsvinner muligens, men jeg tror faktisk noe begynner å brenne om jeg syr sammen alle mine seriekoblede kontakter med den strømførende lederen. Saken er den at store DC strømmer er krevende å bryte da lysbuen ikke slukker i 0-punktet slik AC strøm gjør. Lysbue gir elektronvandring med påfølgende materialvandring som brenner kontakter og gir varmgang. En lysbue er typisk på 5000 grader C eller mer. Det er derfor kontaktsett seriekobles slik at det blir flere bruddsteder i strømbanen. Det beste utstyret til å håndtere store DC strømmer er Triac eller Thyristor styring, da de bryter i et halvledermateriale på et kretskort. Redigert 31.Juli.2017 av KaRoBa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 5 minutes ago: Det står 25,9 % elektrisk årsak og 27.8 % feil bruk av elektrisk annlegg... Åpen ild 29,6 %... Nå vet ikke jeg hvor fortrolig du er med % regning, der må du muligens lese deg opp.. Eg veit meget godt hva der stod og mine korrekte tall utifra dine data står seg til Dovre faller. Kansje du burde ta deg litt tid å se på talla sjøl istaden for å prøve vri alt til å stemme overens med ditt eget forvridde trangsyn. Redigert 31.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Knurrbart skrev 1 time siden: En vil ikkje lære en eineste ting likevel. Der er absolutt ingenting å hente på å bruke millioner på å etterforske dette. Og hvem skal betale? Det blir forferdelig dyr info som ingen har nytte av. Eineste dette kan brukes til er å avkorte eller avslå forsikringsutbetalinger. Det tjener ingen. . Du skal ikkje tro alt du leser. Da forstår jeg deg dit hen at det arbeidet DSB gjør er bortkasta penger. Selv om det på statistikken har redusert omkomne i branner med ca.50 % siden 2008. DSB hadde startet med å se på gassutstyr i båt, men det fikk en brå slutt da det ble feid under teppe til Sjøfartsdirektoratet. At noen ser på årsaken til båtulykker må vel være bra. Å si at det lærer en ikke noe av mener du ikke. At det vil kunne føre til avkorting på forsikringsutbetalingen er vel ok da blir det mindre stigning for de som prøver å holde båten i orden og navigere sikkert. Enig i at det blir skrevet mye tøv. over og ut. Redigert 31.Juli.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Knurrbart skrev 53 minutes ago: Eg veit meget godt hva der stod og mine korrekte tall utifra dine data står seg til Dovre faller. Kansje du burde ta deg litt tid å se på talla sjøl istaden for å prøve vri alt til å stemme overens med ditt eget forvridde trangsyn. Godt mulig Dovre har falt, jeg bor et stykke unna, og vet ikke... Hvor står 57% åpen ild/varme ?... altså ikke EL varme.. Til orientering står det 25.9 % elektriske årsaker...klart og tydelig.. Videre 27.8 % feil bruk av elektrisk anlegg...klart og tydelig... noe som igjen gir 53,7 %... Hvordan passer 57 % åpen ild inn her da ?? og hvor står det i artikkelen. ? Til orientering 100 % er fullt hus.... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Så lenge det ikke foreligger noen eksakt etterforskning og statistikk forbir temaet brann i båt en typisk BP agurk-fakkel men det kan jo komme NOE nyttig ut av det med mindre det forvirrer mer enn det forklarer.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Knurrbart skrev 1 time siden: En vil ikkje lære en eineste ting likevel. Der er absolutt ingenting å hente på å bruke millioner på å etterforske dette. Og hvem skal betale? Det blir forferdelig dyr info som ingen har nytte av. Eineste dette kan brukes til er å avkorte eller avslå forsikringsutbetalinger. Det tjener ingen. Om du vil lære noe får du svare for selv, men alle de andre vil definitivt lære noe av slike opplysninger og statistikk.. Ikke minst vil det muligens fordrive en del myter om hva som er farlig i båt, og hva som ikke er det.. Ingen tar skade av og bli opplyst, og i særdeleshet dem som tilsynelatende lever i " mørke " Jeg kjenner folk som har et EL anlegg i båten, som ville fått en elektriker til å miste pusten... De samme folkene nærmest vrenger både øyne og kjeft når det blir snakk om propan om bord... Uvitenhet er ingen tjent med... Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Jasså du, 100% er fullt hus. Hva har kortspill med prosenter i statistikk å gjøre? Der er visst noen som har en heilt egen agenda med hakk i plata. Det tjener iallefall ingen. Redigert 31.Juli.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Knurrbart skrev 25 minutes ago: Jasså du, 100% er fullt hus. Hva har kortspill med prosenter i statistikk å gjøre? Der er visst noen som har en heilt egen agenda med hakk i plata. Det tjener iallefall ingen. Eller en agenda der påstander taes ut av luften, og følgelig ikke kan dokumenters... Venter fremdeles på hvor du ser dine 57 % Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.