Oggi Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Har hatt ute turbo og manifold for rengjøring på min Perkins HT 6.354. De gamle metallpakningene må skiftes, og mitt spørsmål er: MÅ det være metallpakning eller kan jeg klare meg med pakningssement av typen som ikke stivner helt (eks: Hylomar som Universal Diesel selger)? Jeg sliter med å få fatt på metallpakninger. Quote Link to post
bellen Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Det er nok en grunn til at det er en metallpakning og ikke av et annet materiale. Eksostemperaturen inn til turbo kan godt vere 4-500 grader, og det er vel ingen pakningssement som tåler slike temperaturer? Quote Link to post
Oggi Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 (edited) Det er her jeg (lite motorkyndig) fort blir forvirret. Da jeg nylig kjøpte diverse deler til eksosrøret fikk jeg med en type pakningssement som skulle brukes mellom falsen på turbo og eksosrørets fals. Dette var en pasta som ville stivne og nærmest sveise delene sammen. (www.vangbo.no). Skulle tro temperaturen her er minst like høy? Antar at jeg eventuelt må bruke en pasta som ikke sveiser delene til hverandre, men som ikke stivner 100% slik at det kan demonteres igjen. Har prøvd å komme i kontakt med Universal Diesel for nærmere info om den pasta de selger - men blir henvist til en telefonsvarer. I méllomtiden ligger båten fortøyd og sommeren rusler fort avsted.... Edited July 26, 2017 by Oggi Viktig tillegsinfo (see edit history) Quote Link to post
Oggi Posted July 26, 2017 Author Share Posted July 26, 2017 Problemet løst! Universal-Diesel ringte meg tilbake og hadde fått på metallpakningene jeg etterspurte. Da starter ferien til helgen likevel..!⚓️ Quote Link to post
Chris284 Posted July 26, 2017 Share Posted July 26, 2017 Det står ikke bostedskommune, men Biltema har paknngsmateriale med metall så man kan lage pakninger til eksos. Men om du bor innerst i Sognefjorden er nok Biltema et stykke unna. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts