Jump to content

Evinrude90hk 1992 mod, fusker på høyt turtall i gir. gammel bensin? falsk luft? forgassersmuss?


Kallenavn

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg satte nylig ut min båt med Evinrude 90hk påheng. Første dagen gikk den helt strøkent. Så fint at jeg glemte helt å følge med på drivstoffmåleren og jeg kjørte tom tanken mens jeg var på fjorden. Kjørte max fart hele tiden. Heldigvis hadde jeg 5 litersdunk med reservebensin som jeg fyllte på. Jeg kjøpte båten i fjor, og da lå den dunken med bensin i båten så jeg aner ikke hvor gammel den er. I tillegg var det bare en trakt som var litt møkkete om bord, men man tager hva man haver i en slik situasjon, så mulig det kom noe mindre smuss i tanken (absolutt ikke store greier). Jeg kom meg til land og fikk fylt opp tanken igjen til full. Etter det så har motoren bare startet og gått fint på tomgang og jeg kan putre litt fremover, men så fort jeg skal ha litt turtall så tar den sats med en gang, men gir seg ganske fort og farten stopper opp og det høres ut som motoren skal kveles, men det gjør den altså ikke. Den går ned til tomgang og så kan jeg gi gass igjen og oppleve det samme. Sjekka bensinfilter og det er helt nytt nå. Jeg lurer på om jeg opplever dette fordi jeg fyllte på gammel bensin? Husk at den gikk helt strøkent før dette. Forhandler nevner falsk luft og smuss i forgasser, men jeg kan ikke skjønne at det skal komme plutselig nå...? Hva tenker dere? Forslag til videre tiltak? Tennplugger kan det vil ikke være siden den starter og går helt fint?

Link to post

Det er dreneringsskruer til flotørkammer i bunnen av hver forgasser.

Få en/ei til å hjelpe med å holde noe du kan fange opp det som kommer ut når du åpner skruene.(må være helt rent og gjerne klart glass/plast)

Når alt er rent ut og flotørkammerene er tomme heller du det du har fanget opp i noe reint og la det stå en stund, i mellomtiden bruker du handpumpa på slangen til å pumpe igjennom bensin for å skylle systemet.

Nå kan du skru igjen skruene til dreneringen.

 

Ikke undervurder bensinhygiene. Rens tankene og hold filtre i god stand. Pluggene/coilene kan gi ok gnist på lavt turtall men svikte under hard belastning pga fetere blanding og høyere frekvens.

 

Nå kan du se hva du har i glasset, vann og smuss binder seg gjerne til hverandre. Husk at et bøss som er 0.3mm i diameter vil sette seg fast i dysa og det kan være nok....

 

Link to post

Min erfaring er også at når det kjøres tomt slik, så får man gjerne med litt ekstra vann/gørr fra tanken. 

 

Eksternt bensinfilter/vannutskiller er vel anvendte penger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...