Janinho Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 Min far har kjøpt en brukt 2011 Yamaha 9.9 Sport. Den står nå på en litt eldre Silver Viking 15 fot. Prøvde den her om dagen og må si jeg ble overasket hvor lat den var ved fullt gasspådrag. Den klarer rett og slett ikke få båten opp i plan. La også merke til at plomberingen er fjernet og at denne da skal yte 15 hk. Til sammenligning så stod det en 2004 Johnson 9.9/15 på den før og den har null problem med å få båten opp fra vannet og i plan. Er det flere her inne som har opplevd noe lignende? Evt noen fornuftige tips å komme med? Prøvde å søke igjennom forumet men fant ingen tilsvarende problem. Quote Link to post
ivar Posted July 27, 2017 Share Posted July 27, 2017 kan jo høres ut til at den har stått på en mindre båt tidligere og at propellen er for stor - da blir det gjerne slik det beskrives her Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Janinho Posted July 28, 2017 Author Share Posted July 28, 2017 Var det jeg også stusset litt på. Skal prøve en annen propell med 1" mindre stigning i først og se om det hjelper. Takker for svar :) Quote Link to post
ivar Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 god plan, la oss høre hvordan det funker da Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gullfisk Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Ellers mangler vel et forgasserbytte for å få 20hk. Quote Link to post
Skrotnisse Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Dette er helt normalt. De nye firetakterne er mye daffere enn de gamle totakterne.... Quote Link to post
sebba2 Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Enig med skrotnisse.. Ein kompis hadde denne, med "20hk forgasser" ... eeeelendig aks og skikkelig tamt pådrag.. Quote -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
dieselfan Posted July 28, 2017 Share Posted July 28, 2017 Lydbildet er jo ganske dafft, mange blir nok lurt av lyden... Fartsmålinger på lettplanende joller viser ikke det samme som TS opplever Rett propell er alfa og omega.... Ta en seriøs turtallsmåling , bedre med fakta enn synsing Quote Link to post
ivar Posted July 29, 2017 Share Posted July 29, 2017 dreiemomentkurven på 2t og 4t blir litt forskjellig, 4t har en flatere kurve, mer trøkk helt i bunn, og drar mer turtall på topp. Mens 2t gjerne har mer punch i mellomregisteret , ofte i det området som skal til for å dytte båten i plan. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.