Jump to content

Sabb F Diesel F4 114, bruksanvisning?


DannyD

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg en Sjark med defekt motor lek i topp/toppakning har tenkt og prøve og utbedre dette selv. Men i båten fant jeg en ukomplet bruksanvisning med betegnelse F4 254 GR - F6 380 GR

På kjøleren står det F4 144 GR er det samme bruksanvisning eller fines det en egen til F4 144 GR?? Har leitet her på båtplassen uten hel og på google uten hel. Kan noen hjelpe meg oppklare misteriumet.

 

Mvh

:fishing:

Link to post

Takker for den Lise :yesnod:

Åpnet begge øynene og fant bruksanvisning rett under vedlikehold manual her inne :thumbsup: 

2400 2401 2402 er jo lik ? 2401 er 4 sylindret 2402 er 6 sylindret, hva er da 2400? 0 sylindret:giggle:

Forstår det sånn at ikke alle delene er så enkle og få fatt på lengre så god og ha en dele motor på lur:saint:

Ha en fin natt takk for all hjelp:thumbsup:

:fishing:

Link to post

Slik jeg forstår det er 2400 en samlebetegnelse for alle motorene i serien 24XX.

 

Har selv en Ford 2726t, og har skaffet deler gjennom KDtrading (Kings Diesel?) i Bergen og Lancing Marine i England.

 

http://www.kdtrading.no/

https://www.lancingmarine.com/index.html

Link to post

Mitt tips: Skaff deg en FSD motor fra en Transit mellom 1986 og 1992 og flytt over  marinisering til denne. Da får du en moderne direkteinnsprøytet motor som starter lett og er til å stole på. Jeg har gjort dette byttet og angrer overhode ikke. 2401 er en skikkelig vrangpeis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Gir passer, sjøvannnspumpe og fremre høyre  motorfeste må tilpasses. Pluss du trenger en adapter for oljekjøler. Ellets er det plankrkjøring. 2401 er grei nok, men den er en tungstartet forkammermotor samme hvor godt vedlikeholdt den er. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Oki:thumbsup: da tror jeg at det blir en nyer fsd på meg siden jeg mest sansynlig har lekk/sprek på topp siden det er (vann i diselen) som  forgje eier sa:confused:. Har en dele motor til denne fsd 2400 en, men har min mistanker om at det er den topen han har satt over uten at probleme ble borte. Vist det kommer vann i diselen så er det vell en sprekk et eller annet sted i toppen eller:confused: kan det vere andre ting?

Angående starting så er det lakt opp til og bruke startgass.

Har lyst og prøve og avdekke feilen. Motoren må ut uansett for og komme te og skru.

Så du på finn linken angående transit motoren index? Er alle ford disel transit motorer ifra 1986-1992 kompatibel med mariniseringen til 2400 modelen?

 

Veldig taknemelig for svar jeg har fått? lærer jo noe nytt hver dag her på båtplassen:thumbsup:

:fishing:

Link to post

Ser du har fått mange gode svar her allerede.

Vil bare legge til at Lancing Marine i UK kan gi deg mange gode råd på veien.

https://www.lancingmarine.com/

 

De pleier normalt å svare på epost i løpet av 24 timer. De vet hvilke Fordmotorer som egner seg og ikke. De har marinisert slike i en liten mannsalder. De selger og løs marinisering.  

 

Fra tid om annen er de innom her når jeg oversetter problemstillinger til de og da har de gjerne kommet med en løsning.

 

Ser de har noen brukte fordmotorer på tilbudssidene sine som er prøvekjørt i verkstedet med ny marinisering, klare for gear.

Men det er og snakk om hvor mye penger man vil legge i en "gammel båt" og da. Du må scrolle litt nedover på siden i linken under her så finner du de.

 

https://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf

 

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Dette svaret fikk jeg fra Lancing Marine i dag:

 

Hi,

 

2401E was the predecessor to the 2.5 litre FSD.

 

2401E went out of production about 1984 and FSD in 1999, but decent running FSD engines are generally available from UK wreckers' yards.

We offer one of these serviced, tested, marinised with all new parts and full power tested, cleaned and painted for 3635.00 pounds sterling.

 

If he cares to send his old engine over here, we will take off those parts that can be re-used on the FSD, and a lot of them can, depending on condition, transfer over his electrics, and (if necessary overhaul) his gearbox and fit.

 

Where we are able to use his marine components, we will deduct their cost from the bill for the task.

 

Any component or gearbox refurbishment is charged extra.

 

 

Link to post

Tusen takk Gudrun for og spøre Lancing Marine idag :thumbsup: 

Dette er jo veldig intresangt og vite for alle som ønsker en ny gammel fsd motor. 

 

Jeg har en del erfaring ifra marine disel motor service da jeg har jobbet i fage. Så ønsker og gjøre et forsøk selv ihvertfall prøve og få avdeket aktuele feil. Skal prøve og holde dere opdatert med fremgang av prosjekte for intreserte. 

 

Ha en fin dag :wink:

 

:fishing:

Link to post

Oljekjøleradapter og vannpumpen kjøpte jeg fra KD Trading.  1100 pluss 2500. Adapter for å montere pumpe på reimskiva på veiven dreide en kompis til meg. Høyre motorfestet foran ble modifisert med flattjern og sveiseapparat.  Det venstre ble slipt litt for å passe. Nye slanger og adaptere ble lagd, og så monterte jeg  elektrisk matepumpe og nye Motor labber og demperplate. Og malte det hele fint og blått. Litt arbeid er det, men du får en mye bedre motor. Tror det kostet meg en 12-13.000,- men jeg solgte deler av den gamle for 4-5000,- så det ble egentig helt OK. Båten er i bruk hver dag og starter lett året rundt. Ingen gløding eller noe annet tull.2401 kunne du gløde til det luktet svidd før det passet den å starte.

 

Merk at du trenger en motor med mekanisk innsprøytningspumpe og lavt innsug,  de senere med elektronikk er verre å tilpasse.

 

 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 6 måneder senere...

Har ikke motorene med Bosch pumpe elektronisk styring da? Det har det I alle fall vært på de jeg har sett på. Min har mekanisk CAV pumpe, så på en bil med Bosc hmen det var alt for mye elektronikk for min del. Så den måtte jeg avslå.  Pluss at disse har en sær innsugsmaifoil som går over toppen og gjør motoren 10cm høyere. Så mye plass har jeg ikke..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...