DannyD Startet 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2017 Hei, har kjøpt meg en Sjark med defekt motor lek i topp/toppakning har tenkt og prøve og utbedre dette selv. Men i båten fant jeg en ukomplet bruksanvisning med betegnelse F4 254 GR - F6 380 GR På kjøleren står det F4 144 GR er det samme bruksanvisning eller fines det en egen til F4 144 GR?? Har leitet her på båtplassen uten hel og på google uten hel. Kan noen hjelpe meg oppklare misteriumet. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 F4. 144 er en 2,4 liter Transit motor, Ford sin benevnelse er 2401. Den har ikke stort til felles med de to du har bruksanvisning til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DannyD Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Ja eg synes og see en viss forskjel på bilde og motor som er montert Takker og buker fant vedlikeholds manual her på båtplassen no under dokumentarkiv Sitér dette innlegget Link to post
DannyD Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Er det noen som vett om en bruksanvisning for denne motoren? Tenker da på tiltrekning av topp diverse tegning skisser av motorens komponenter med forklaring? Hvar ikke så mye sånt i den vedlikeholds manualen som liger her ifra før. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Se her om du finner noe: http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx Endel dokumenter for Ford motorer med SABB marinisering. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
DannyD Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Takker for den Lise Åpnet begge øynene og fant bruksanvisning rett under vedlikehold manual her inne 2400 2401 2402 er jo lik ? 2401 er 4 sylindret 2402 er 6 sylindret, hva er da 2400? 0 sylindret Forstår det sånn at ikke alle delene er så enkle og få fatt på lengre så god og ha en dele motor på lur Ha en fin natt takk for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Slik jeg forstår det er 2400 en samlebetegnelse for alle motorene i serien 24XX. Har selv en Ford 2726t, og har skaffet deler gjennom KDtrading (Kings Diesel?) i Bergen og Lancing Marine i England. http://www.kdtrading.no/ https://www.lancingmarine.com/index.html Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
DannyD Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Oki jeg forstår tusen takk for linker til deler "Lise" disse kan komme til god hjelp ettersom jeg får begynt og skru og utbedre toppen. Tror kansje det er en sprek i den. Noen som vet hvor jeg kan få trykk testet den i nærheten av Bergen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Mitt tips: Skaff deg en FSD motor fra en Transit mellom 1986 og 1992 og flytt over marinisering til denne. Da får du en moderne direkteinnsprøytet motor som starter lett og er til å stole på. Jeg har gjort dette byttet og angrer overhode ikke. 2401 er en skikkelig vrangpeis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DannyD Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Hehehe vrangpeis kan vell di fleste motorer bli vist ikke riktig vedlikeholdt eller er det noe helt spesielt som gjør denne motoren usedvanelig vanskelig? Uansett takker så mye for alle råd og tips/triks jeg får angående denne type motor index da jeg er helt ny og uerfaren med slik type motor. Sitér dette innlegget Link to post
DannyD Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Slenger denne ut som jeg fant på Youtube. Er ikke særlig mye tuf tuf lyd men artig båtbil lyd Forstår dette med insprøytning og instiling kan bli slitsomt/kjedelig i lengden index Forstår jeg deg korekt passer mariniseringen av 2401 på denne. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100343335 (eks) Hva med gir passer det å? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Gir passer, sjøvannnspumpe og fremre høyre motorfeste må tilpasses. Pluss du trenger en adapter for oljekjøler. Ellets er det plankrkjøring. 2401 er grei nok, men den er en tungstartet forkammermotor samme hvor godt vedlikeholdt den er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DannyD Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Oki da tror jeg at det blir en nyer fsd på meg siden jeg mest sansynlig har lekk/sprek på topp siden det er (vann i diselen) som forgje eier sa. Har en dele motor til denne fsd 2400 en, men har min mistanker om at det er den topen han har satt over uten at probleme ble borte. Vist det kommer vann i diselen så er det vell en sprekk et eller annet sted i toppen eller kan det vere andre ting? Angående starting så er det lakt opp til og bruke startgass. Har lyst og prøve og avdekke feilen. Motoren må ut uansett for og komme te og skru. Så du på finn linken angående transit motoren index? Er alle ford disel transit motorer ifra 1986-1992 kompatibel med mariniseringen til 2400 modelen? Veldig taknemelig for svar jeg har fått? lærer jo noe nytt hver dag her på båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
DannyD Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Og Index, kan du fortelle litt om hvordan du tilpasset Sjøvannspumpen? Og hvilken adapter type og hvor jeg får fatt på en sånn for oljekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Ser du har fått mange gode svar her allerede. Vil bare legge til at Lancing Marine i UK kan gi deg mange gode råd på veien. https://www.lancingmarine.com/ De pleier normalt å svare på epost i løpet av 24 timer. De vet hvilke Fordmotorer som egner seg og ikke. De har marinisert slike i en liten mannsalder. De selger og løs marinisering. Fra tid om annen er de innom her når jeg oversetter problemstillinger til de og da har de gjerne kommet med en løsning. Ser de har noen brukte fordmotorer på tilbudssidene sine som er prøvekjørt i verkstedet med ny marinisering, klare for gear. Men det er og snakk om hvor mye penger man vil legge i en "gammel båt" og da. Du må scrolle litt nedover på siden i linken under her så finner du de. https://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf Redigert 30.Juli.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DannyD Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Sjempe bra info og ta med Gudrun Jeg har no fått løss alle motor festene ifra skoen og aksling ifra gir så det nærmer seg et motor løft Når jeg har fått den ut av båt så blir det mye lettere og skru og avdeke faktisk broblem Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Dette svaret fikk jeg fra Lancing Marine i dag: Hi, 2401E was the predecessor to the 2.5 litre FSD. 2401E went out of production about 1984 and FSD in 1999, but decent running FSD engines are generally available from UK wreckers' yards. We offer one of these serviced, tested, marinised with all new parts and full power tested, cleaned and painted for 3635.00 pounds sterling. If he cares to send his old engine over here, we will take off those parts that can be re-used on the FSD, and a lot of them can, depending on condition, transfer over his electrics, and (if necessary overhaul) his gearbox and fit. Where we are able to use his marine components, we will deduct their cost from the bill for the task. Any component or gearbox refurbishment is charged extra. Sitér dette innlegget Link to post
DannyD Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Tusen takk Gudrun for og spøre Lancing Marine idag Dette er jo veldig intresangt og vite for alle som ønsker en ny gammel fsd motor. Jeg har en del erfaring ifra marine disel motor service da jeg har jobbet i fage. Så ønsker og gjøre et forsøk selv ihvertfall prøve og få avdeket aktuele feil. Skal prøve og holde dere opdatert med fremgang av prosjekte for intreserte. Ha en fin dag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Oljekjøleradapter og vannpumpen kjøpte jeg fra KD Trading. 1100 pluss 2500. Adapter for å montere pumpe på reimskiva på veiven dreide en kompis til meg. Høyre motorfestet foran ble modifisert med flattjern og sveiseapparat. Det venstre ble slipt litt for å passe. Nye slanger og adaptere ble lagd, og så monterte jeg elektrisk matepumpe og nye Motor labber og demperplate. Og malte det hele fint og blått. Litt arbeid er det, men du får en mye bedre motor. Tror det kostet meg en 12-13.000,- men jeg solgte deler av den gamle for 4-5000,- så det ble egentig helt OK. Båten er i bruk hver dag og starter lett året rundt. Ingen gløding eller noe annet tull.2401 kunne du gløde til det luktet svidd før det passet den å starte. Merk at du trenger en motor med mekanisk innsprøytningspumpe og lavt innsug, de senere med elektronikk er verre å tilpasse. Redigert 31.Juli.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DannyD Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Hei Index, tusen takk for at du deller modifiseringen du har utført på din fsd motor I praksis så er det mulig og få seg en veldig bilig og god båt motor! Finne en fsd ifra 1986-1992 Kjøpe marinisering sett Gjør nødvendige modifiseringer og monter sammen Redigert 31.Juli.2017 av DannyD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Ja, dette er et koselig lite garasjeprosjekt. Du får som regel en helt grei donorbil for 4-6.000,- , og så får du jo vrakpanten tilbake etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DannyD Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Er en meget smart løsning dette her index tenker da på alle di som har et stramt budsjet og ønsker seg en bilig båt for tur hygge og fiske. Et bilig skrog er jo ikke vanskelig og finne i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Bare til info, man trenger ikke ha en motor eldre enn 1992. Alle FSD uten turbo har mekanisk pumpe. Den etter 1992 har også bedre dieselpumpe. Selv mariniserte jeg en 1998 mod 76hesters motor. Går som ei klokke, og utrolig lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Har ikke motorene med Bosch pumpe elektronisk styring da? Det har det I alle fall vært på de jeg har sett på. Min har mekanisk CAV pumpe, så på en bil med Bosc hmen det var alt for mye elektronikk for min del. Så den måtte jeg avslå. Pluss at disse har en sær innsugsmaifoil som går over toppen og gjør motoren 10cm høyere. Så mye plass har jeg ikke.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsern87 Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 (redigert) 1994-2000 bruker mekanisk Bosch VE pumpe. Absolutt ingen elektronikk, kun en ledning til stoppventil. Måtte bytte innsuget til den eldre typen ja, banan-innsuget ble altfor høyt. Redigert 21.Februar.2018 av larsern6 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.