Jump to content

Ny motor i Maxi 108, hvor mange hk? VP D1-30?


EiSvIn

Recommended Posts

Tanken om ny motor i Eventyret har streifet meg mang en gang nå, og jeg ser på Finn til jeg blir blå.  I dag sitter det en mD11c med 110s seildrev på den. Den har vært feskvannskjølt hele tiden, så det er ikke noen umiddelbar krise tror jeg. Men den er fra 1982, og bærer jo preg av det på ymse vis.

 

Jeg kunne godt tenke meg en maskin med litt mer kraft og reaksjon enn det jeg har nå, men hvor mye? Md11 har jo i hvert fall hatt 23 hester en gang i tiden, men den har vel sikkert mistet noen på veien. En D1-30 eller tilsvarende vil jo være "mer" enn det jeg har, men vil det være nok til å merkes? Bør jeg gå for rundt 40 hester for å ikke angre, eller er dette bortkastede penger? (og vekt..) De fleste seilbåter jeg har sett på i samme størrelse har jo sjelden mer en enn 30-hester. 

 

Tanker?

Link to post

Du vil klare deg fint med en D1-30 men ønsker du mer "trøkk" når du går i tung motsjø (og du har økonomi til det) så ville jeg nok gått for D2-40.

Jeg har selv en Bavaria 38 CR med D2-40 og 3-bladet Flexofold og det skyver godt også i motsjø. Bakker betydelig dårligere enn en fast propell men det venner man seg til.

Link to post

30 hk vil holde i de aller fleste situasjoner du kunne tenke deg å ende i, men 40 hk gir det ekstra lille skyvet når du virkelig trenger det. Hvis ikke prisforskjellen er alt for stor så ville jeg vurdert 40 hk, men hadde klart meg fint med 30...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
  • 4 måneder senere...

Hjelpes. Dette er jo ikke til å bli klok på.. Avgjørelsen om å bytte motor er nå tatt, støyreduksjon og ikke minst opplevelsen av at man har litt mer sikkerhet for at det starter oppveier kostnadene. Spesielt med tanke på at man har tenkt til å beholde båten en stund. Jeg kommer til å bytte både motor og drev, så slipper jeg tanken om svake ledd. 

 

Men hva skal man velge? Her trenger jeg deres erfaringer og innspill. Jeg har fremdeles ikke landet på om jeg skal gå for en 30 hk eller en 40 hk, 30 er jo strengt rart nok og 30% mer enn jeg har i dag. 40 er overdrevent, men kjekt å ha. Så lang har jeg disse kandidatene:

 

Volvo D1-30 eller D2-40. Er jo rimelig kjente motorer, men litt frynsete rykte. Jeg er litt usikker på om jeg skal vektlegge det, for motorer det går mange av vil det jo være en del som opplever «mandagsmotorer» også. Alle som er strålende fornøyde skriver sjelden på nettforumer. Dette er kanskje den enkleste installasjonen, Volvo levere overgangsbraketter fra MD11 som bare er å skru rett på. Ulemper: mange som klager på dårlig overflatebehandling, og varmevekslere som svikter.

 

Vetus M3.29, M4.35 og M4.45. Lokker med særegen vannkjøling av toppen som skal gi kjøligere motorrom, og ikke minst «5 dB mindre støy». Det siste høres jo forlokkende ut, men jeg finner ingen støymålinger på nettet som bekrefter eller avkrefter dette. Ut i fra brosjyrene klarer jeg ikke helt å se hva som er forskjellen på 35 og 45 motoren? Bortsett fra ytelsen så er jo alt likt..?

 

Nanni N3.30 og N4.38. Skryter på seg å være lettere enn andre motorer, og har så vidt jeg har klart å lese meg til ganske godt rykte for å være gode motorer. Vekt er jo kanskje et større poeng når man driver med regattaseiling enn familiesløring som jeg driver med. 

 

Yanmar har sikkert svært gode motorer, men jeg klarer ikke helt å se hva som gjør at de ligger 20% høyere i pris enn konkurrentene. Beta og CM syntes jeg virker litt «Reodor Felgen» slik de er skrudd sammen, uten at jeg egentlig klarer å si akkurat hva som gir meg den følelsen. Kinamotorer er uaktuelt.

 

Tanker? Tror vel egentlig det er Volvo og Vetus som «leder» i hodet mitt.

 

 

Link to post

Vekt trur eg i utgangspunktet du ikkje treng å bry deg om. Maxi 108 er ikkje nokon utprega regattaseiler, og blir nok ikkje så påverka av nokre kilo frå eller til. Har Volvo Penta 2030 ombord i båten vår, som truleg har ei vekt på god og vel 6 tonn når ho er turklar. Synes det er tilstrekkeleg. Kan gå med marsfart på 7 knop om eg vil, men rusler stort sett avgårde i 6 knop med lite støy og lavt drivstofforbruk. Monterte Flexofold treblads-propell i år, og synes eg har rimeleg bra effekt i motsjø/ vind. Ikkje ofte eg har opplevd behov for meir effekt, men det har skjedd nokre få gongar. (Har berre hatt båten sidan august i fjor, og ikkje meir enn 1200 - 1400 mil så langt)

 

Ellers så har Nanni eit veldig godt rykte her på kysten. Importøren held til i området her, og har også godt ord på seg. Hadde installasjonsarbeidet vore identisk på motorane, så kan det godt hende at eg hadde gått for Nanni. Det er naturlegvis også eit prisspørsmål. Om eg visste eg skulle ha båten ei stund, så hadde eg nok kosta på meg største motoralternativet frå Nanni, om installasjonen var grei.

Link to post

Vi hadde en MD2030 i vår Maxi 95. Til den båten var det en fin motor. Nå har vi en MD2040 i vår 38-foter på 7 tonn tørrvekt.

 

Jeg tipper at en MD2030 (eller en annen 30hk) er nok for de aller, aller fleste situasjoner i en Maxi 108, men den gangen du trenger litt ekstra er en MD2040 (eller en annen 40 hk) kjekk å ha. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Du får tenke litt på prisdifferansen, og om større motor er vanskelegare å montere. Ut over det er det svært lite negativt med å velge største alternativet:thumbsup: 

Ellers så kan det vere greitt å høyre ulike motorar om det er mogleg. 2030- motoren eg har no, har mykje finare gange enn ein like stor Yanmar eg hadde tidlegare, av omtrent samme årgang. 

Link to post
EiSvIn skrev for 7 timer siden:

Ville vel tro at alle tresylindrede går omtrent likt?

Apropos tresylindrede motorer.

Jeg seilte en gang med en maskinsjef som hadde en noe akademisk legning. Vi fant ham aldri i kontrollrommet eller i maskina. Han satt som regel på lugaren sin med bøkene sine og studerte et sært og uvanlig emne.

Jeg kom i skade for å spørre ham om hvorfor vi hadde nisylindrede hovedmotorer (KRG9 for de som lurer).

Og da fikk jeg en forelesning om interferenser, frekvenser og alt mulig jeg ikke skjønte en dritt av. Varte ca. en time.

Konklusjonen hans var at en motor er tre-, seks eller nisylindret. Alt annet var av det onde.

Link to post
EiSvIn skrev for 11 timer siden:

 

Hva er det som gir D1-30 så spesielt støybildet? Ville vel tro at alle tresylindrede går omtrent likt?

 

Var en på Bjordal og Madsen (Volvo Bergen) som sa dette til meg, de hadde til og med hatt reklamasjoner og folk som ville bytte opp i D2-40 etter å ha installert D1-30.

Link to post
Mulligan skrev for 6 timer siden:

 

Konklusjonen hans var at en motor er tre-, seks eller nisylindret. Alt annet var av det onde.

Njaaaa.. har 2.4liters fire sylindre i båten.. det bråker en del.. har 2.9 liter 5 sylindre i biln og det maler som en voksen katt? men har hørt at seks sylindre er det beste balansemessig? 

Link to post
EiSvIn skrev On 23.12.2017 at 10.02:

 

 

Volvo D1-30 eller D2-40.

 Ulemper: mange som klager på dårlig overflatebehandling, og varmevekslere som svikter.

 

 

 

 

Den research’en om volvo penta traff ganske godt hos meg. Varmeveksleren på min 2003 årgang  D2-55A tok kvelden i ferien 2016,  motor ble byttet ut med en tilsvarende men ny D2-55F. Den nye så jeg raskt at var mangelfullt overflatebehandlet. Måtte rett og slett maskere og lakkere på en helt ny motor fordi grunningen kunne skimtes igjennom enkelte plasser. Det var ikke så imponerende.  Ett annet argument som bør vurderes er service og tilgang på deler der man ferierer. I vårt tilfelle tok vi 1 natt på hotel, og så fortsatte ferien med ny motor og nytt seildrev. Det ville nok ikke vært like enkelt med en ukjent motor.

Link to post

Har nå hatt 4 båter med VP. Var skeptisk da jeg gikk fra Yanmar til VP, men det har vist seg å ikke være noe problem. Eldre VP hadde mye forskjellige materialer i mariniseringen og mange har opplevd problemer som jeg tror i hovedvekt har bestått i manglende veldikehold og manglende bytting av frostvæske. Har forøvrig aldri hatt motormekaniske problemer med VP(Tamd30a, D1-20/30).

 

Dagens D1-30 motorer(som jeg har i dag) er Kubota motor marinisert av Perkins? malt grønn og med VP merker. Tørre, støysvake lavturtallsmotorer som har fungert uten feilslag av noe slag i mine 3 siste båter. Har ikke merket noe til dårlig overflatebehandling, men så holder jeg mine motorrom tørre og rene. Savner ikke Yanmar på noen måte(suverene motorer).

 

Om man har råd til den største motoren ville jeg gått for den. Min erfaring er at jeg aldri har angret i ettertid når jeg har gått opp i pris og kjøpt noe som jeg har trodd har vært i overkant.

 

På den annen side så vil en D1-30 tåle å bli kjørt hardt når det er behov for dette. (Leser at mange kjører sine motorer veldig pent, men så lenge de har god kjøling og smøring er min erfaring at de tåler det og egentlig har godt av å  kjøres hardt.) Eneste grunnen til at jeg kjører min motor pent når jeg  ikke har dårlig tid er at da bruker den enda mindre drivstoff.(Kan skylde på miljøhensyn, men er egentlig ganske gjerrig).

 

 

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post

Regner med at totalregningen kommer på rundt 150k, litt avhengig av hvor mye arbeid jeg legger ned selv. Regner med at interiørjobben er noe jeg tar selv, samt litt småfiks og bytting av støydempingsplater.

 

Tror ikke det er så mye som må demonteres av interiør, det er jo "skapet" rundt motoren, men resten ser ut som det kan stå på plass. Ikke god plass, men det skal gå..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...