EiSvIn Startet 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2017 Tanken om ny motor i Eventyret har streifet meg mang en gang nå, og jeg ser på Finn til jeg blir blå. I dag sitter det en mD11c med 110s seildrev på den. Den har vært feskvannskjølt hele tiden, så det er ikke noen umiddelbar krise tror jeg. Men den er fra 1982, og bærer jo preg av det på ymse vis. Jeg kunne godt tenke meg en maskin med litt mer kraft og reaksjon enn det jeg har nå, men hvor mye? Md11 har jo i hvert fall hatt 23 hester en gang i tiden, men den har vel sikkert mistet noen på veien. En D1-30 eller tilsvarende vil jo være "mer" enn det jeg har, men vil det være nok til å merkes? Bør jeg gå for rundt 40 hester for å ikke angre, eller er dette bortkastede penger? (og vekt..) De fleste seilbåter jeg har sett på i samme størrelse har jo sjelden mer en enn 30-hester. Tanker? Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Du vil klare deg fint med en D1-30 men ønsker du mer "trøkk" når du går i tung motsjø (og du har økonomi til det) så ville jeg nok gått for D2-40. Jeg har selv en Bavaria 38 CR med D2-40 og 3-bladet Flexofold og det skyver godt også i motsjø. Bakker betydelig dårligere enn en fast propell men det venner man seg til. Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 (redigert) 30 hk vil holde i de aller fleste situasjoner du kunne tenke deg å ende i, men 40 hk gir det ekstra lille skyvet når du virkelig trenger det. Hvis ikke prisforskjellen er alt for stor så ville jeg vurdert 40 hk, men hadde klart meg fint med 30... Redigert 29.Juli.2017 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Barsk IV Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Jeg anbefaler minst 4hk pr tonn. Med reell vekt inklusiv ferielastet båt. Link to post
Mulligan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 40 hk på 110 drevet? Tror jeg ikke det tåler. Link to post
EiSvIn Svart 23.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Hjelpes. Dette er jo ikke til å bli klok på.. Avgjørelsen om å bytte motor er nå tatt, støyreduksjon og ikke minst opplevelsen av at man har litt mer sikkerhet for at det starter oppveier kostnadene. Spesielt med tanke på at man har tenkt til å beholde båten en stund. Jeg kommer til å bytte både motor og drev, så slipper jeg tanken om svake ledd. Men hva skal man velge? Her trenger jeg deres erfaringer og innspill. Jeg har fremdeles ikke landet på om jeg skal gå for en 30 hk eller en 40 hk, 30 er jo strengt rart nok og 30% mer enn jeg har i dag. 40 er overdrevent, men kjekt å ha. Så lang har jeg disse kandidatene: Volvo D1-30 eller D2-40. Er jo rimelig kjente motorer, men litt frynsete rykte. Jeg er litt usikker på om jeg skal vektlegge det, for motorer det går mange av vil det jo være en del som opplever «mandagsmotorer» også. Alle som er strålende fornøyde skriver sjelden på nettforumer. Dette er kanskje den enkleste installasjonen, Volvo levere overgangsbraketter fra MD11 som bare er å skru rett på. Ulemper: mange som klager på dårlig overflatebehandling, og varmevekslere som svikter. Vetus M3.29, M4.35 og M4.45. Lokker med særegen vannkjøling av toppen som skal gi kjøligere motorrom, og ikke minst «5 dB mindre støy». Det siste høres jo forlokkende ut, men jeg finner ingen støymålinger på nettet som bekrefter eller avkrefter dette. Ut i fra brosjyrene klarer jeg ikke helt å se hva som er forskjellen på 35 og 45 motoren? Bortsett fra ytelsen så er jo alt likt..? Nanni N3.30 og N4.38. Skryter på seg å være lettere enn andre motorer, og har så vidt jeg har klart å lese meg til ganske godt rykte for å være gode motorer. Vekt er jo kanskje et større poeng når man driver med regattaseiling enn familiesløring som jeg driver med. Yanmar har sikkert svært gode motorer, men jeg klarer ikke helt å se hva som gjør at de ligger 20% høyere i pris enn konkurrentene. Beta og CM syntes jeg virker litt «Reodor Felgen» slik de er skrudd sammen, uten at jeg egentlig klarer å si akkurat hva som gir meg den følelsen. Kinamotorer er uaktuelt. Tanker? Tror vel egentlig det er Volvo og Vetus som «leder» i hodet mitt. Link to post
sunnmøre Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Vekt trur eg i utgangspunktet du ikkje treng å bry deg om. Maxi 108 er ikkje nokon utprega regattaseiler, og blir nok ikkje så påverka av nokre kilo frå eller til. Har Volvo Penta 2030 ombord i båten vår, som truleg har ei vekt på god og vel 6 tonn når ho er turklar. Synes det er tilstrekkeleg. Kan gå med marsfart på 7 knop om eg vil, men rusler stort sett avgårde i 6 knop med lite støy og lavt drivstofforbruk. Monterte Flexofold treblads-propell i år, og synes eg har rimeleg bra effekt i motsjø/ vind. Ikkje ofte eg har opplevd behov for meir effekt, men det har skjedd nokre få gongar. (Har berre hatt båten sidan august i fjor, og ikkje meir enn 1200 - 1400 mil så langt) Ellers så har Nanni eit veldig godt rykte her på kysten. Importøren held til i området her, og har også godt ord på seg. Hadde installasjonsarbeidet vore identisk på motorane, så kan det godt hende at eg hadde gått for Nanni. Det er naturlegvis også eit prisspørsmål. Om eg visste eg skulle ha båten ei stund, så hadde eg nok kosta på meg største motoralternativet frå Nanni, om installasjonen var grei. Link to post
sunnmøre Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Ellers har Festina_Lente ein flott Maxi 108. Traff så vidt på han i Mandal i fjor. Meiner å hugse at han har ein Volvo Penta 2040 ombord. Du får prøve å ta kontakt med han, om han ikkje dukker opp i tråden her Link to post
Festina_Lente Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Hei Eisvin, vi har en Volvo MD2040A som Sunnmøre skriver. Hvis du først bytter ville jeg ikke hatt mindre. Unngå D1-30 pga uheldig støybilde. møtte en svenske i fjor sommer med en 50 hk turbomotor. Han var svært fornøyd! Link to post
Popeye70 Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Vi hadde en MD2030 i vår Maxi 95. Til den båten var det en fin motor. Nå har vi en MD2040 i vår 38-foter på 7 tonn tørrvekt. Jeg tipper at en MD2030 (eller en annen 30hk) er nok for de aller, aller fleste situasjoner i en Maxi 108, men den gangen du trenger litt ekstra er en MD2040 (eller en annen 40 hk) kjekk å ha. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sunnmøre Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Du får tenke litt på prisdifferansen, og om større motor er vanskelegare å montere. Ut over det er det svært lite negativt med å velge største alternativet Ellers så kan det vere greitt å høyre ulike motorar om det er mogleg. 2030- motoren eg har no, har mykje finare gange enn ein like stor Yanmar eg hadde tidlegare, av omtrent samme årgang. Link to post
Ask Svart 23.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2017 Hei Du bør kanskje òg vurdera om to "hakk" større motor òg fører til at du "må" bytta dieseltank? Pga. dårlege erfaringar hadde eg aldri vurdert VP. Beta Marine, Vetus, Nanni etc har vel òg enkle tilpassingar til VP-fundament? Ask Link to post
EiSvIn Svart 24.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 Sitat Festina_Lente skrev for 21 timer siden: Unngå D1-30 pga uheldig støybilde. Hva er det som gir D1-30 så spesielt støybildet? Ville vel tro at alle tresylindrede går omtrent likt? Link to post
Mulligan Svart 24.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 EiSvIn skrev for 7 timer siden: Ville vel tro at alle tresylindrede går omtrent likt? Apropos tresylindrede motorer. Jeg seilte en gang med en maskinsjef som hadde en noe akademisk legning. Vi fant ham aldri i kontrollrommet eller i maskina. Han satt som regel på lugaren sin med bøkene sine og studerte et sært og uvanlig emne. Jeg kom i skade for å spørre ham om hvorfor vi hadde nisylindrede hovedmotorer (KRG9 for de som lurer). Og da fikk jeg en forelesning om interferenser, frekvenser og alt mulig jeg ikke skjønte en dritt av. Varte ca. en time. Konklusjonen hans var at en motor er tre-, seks eller nisylindret. Alt annet var av det onde. Link to post
Festina_Lente Svart 24.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2017 EiSvIn skrev for 11 timer siden: Hva er det som gir D1-30 så spesielt støybildet? Ville vel tro at alle tresylindrede går omtrent likt? Var en på Bjordal og Madsen (Volvo Bergen) som sa dette til meg, de hadde til og med hatt reklamasjoner og folk som ville bytte opp i D2-40 etter å ha installert D1-30. Link to post
olla Svart 25.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 Til info så har jeg en d1-30 fra 2006 i seilbåt 36 fot, gått ca 1600 timer nå. Genialt bra motor, feilfri og lavturtallsmotor, lite vibrasjoner (med drev) og bruker knapt nok diesel. Momentsterk og utrolig bra maskin. Link to post
boble65 Svart 25.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2017 Mulligan skrev for 6 timer siden: Konklusjonen hans var at en motor er tre-, seks eller nisylindret. Alt annet var av det onde. Njaaaa.. har 2.4liters fire sylindre i båten.. det bråker en del.. har 2.9 liter 5 sylindre i biln og det maler som en voksen katt? men har hørt at seks sylindre er det beste balansemessig? Link to post
Seilars Svart 27.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2017 EiSvIn skrev On 23.12.2017 at 10.02: Volvo D1-30 eller D2-40. Ulemper: mange som klager på dårlig overflatebehandling, og varmevekslere som svikter. Den research’en om volvo penta traff ganske godt hos meg. Varmeveksleren på min 2003 årgang D2-55A tok kvelden i ferien 2016, motor ble byttet ut med en tilsvarende men ny D2-55F. Den nye så jeg raskt at var mangelfullt overflatebehandlet. Måtte rett og slett maskere og lakkere på en helt ny motor fordi grunningen kunne skimtes igjennom enkelte plasser. Det var ikke så imponerende. Ett annet argument som bør vurderes er service og tilgang på deler der man ferierer. I vårt tilfelle tok vi 1 natt på hotel, og så fortsatte ferien med ny motor og nytt seildrev. Det ville nok ikke vært like enkelt med en ukjent motor. Link to post
blueline Svart 31.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2017 (redigert) Har nå hatt 4 båter med VP. Var skeptisk da jeg gikk fra Yanmar til VP, men det har vist seg å ikke være noe problem. Eldre VP hadde mye forskjellige materialer i mariniseringen og mange har opplevd problemer som jeg tror i hovedvekt har bestått i manglende veldikehold og manglende bytting av frostvæske. Har forøvrig aldri hatt motormekaniske problemer med VP(Tamd30a, D1-20/30). Dagens D1-30 motorer(som jeg har i dag) er Kubota motor marinisert av Perkins? malt grønn og med VP merker. Tørre, støysvake lavturtallsmotorer som har fungert uten feilslag av noe slag i mine 3 siste båter. Har ikke merket noe til dårlig overflatebehandling, men så holder jeg mine motorrom tørre og rene. Savner ikke Yanmar på noen måte(suverene motorer). Om man har råd til den største motoren ville jeg gått for den. Min erfaring er at jeg aldri har angret i ettertid når jeg har gått opp i pris og kjøpt noe som jeg har trodd har vært i overkant. På den annen side så vil en D1-30 tåle å bli kjørt hardt når det er behov for dette. (Leser at mange kjører sine motorer veldig pent, men så lenge de har god kjøling og smøring er min erfaring at de tåler det og egentlig har godt av å kjøres hardt.) Eneste grunnen til at jeg kjører min motor pent når jeg ikke har dårlig tid er at da bruker den enda mindre drivstoff.(Kan skylde på miljøhensyn, men er egentlig ganske gjerrig). Redigert 31.Desember.2017 av blueline (see edit history) Link to post
Mulligan Svart 31.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2017 Sjibaura -> Perkins -> VP Link to post
blueline Svart 1.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2018 Litt lengre ned i denne tråden er det en som hevder at det står Kubota på blokka på en d1-20. Har ikke studert mine så nøye. Link to post
Lars Hansen Svart 2.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2018 Her har du motoren du trenger, par år gammel D1-30 (Selv om han har skrevet D3 i overskriften...)https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110903575 Link to post
EiSvIn Svart 4.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Takk for tips. Men da er det bestilt en splitter ny D2-40 med nytt seildrev. Julenissen var full og lett psykotisk i år.. Link to post
Festina_Lente Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Ho ho ho hvor bor denne nissen som deler ut nye motorer til Maxi 108? Vil du si noe om pris på motor og innstallasjon? Jeg tenker på det samme, og på samme motor. Kvier meg litt når jeg ser hvor mye interiør som må demonteres. Link to post
EiSvIn Svart 4.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Regner med at totalregningen kommer på rundt 150k, litt avhengig av hvor mye arbeid jeg legger ned selv. Regner med at interiørjobben er noe jeg tar selv, samt litt småfiks og bytting av støydempingsplater. Tror ikke det er så mye som må demonteres av interiør, det er jo "skapet" rundt motoren, men resten ser ut som det kan stå på plass. Ikke god plass, men det skal gå.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn