Mulligan Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Du må bestille "Repower brackets" fordi MD11 står 99 mm. lavere i båten. De er utgått hos VP, men Volspec i England har. Videre må du utvide hullet i bunnen. 130 drevet er bredere enn 110. Klemringen til 130 drevet har 12 bolter mens du har kun gjengede hull til 8. Det valgte jeg ikke å gjøre noe med. Det er ingen belastning på klemringen. Link to post
ErikN Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 Godt å høre det er flere som påkoster de gamle båtene sine ny motor :) Jeg setter i en D1-30 med 130s seildrev i min Arcona 32 i vinter. Noen ganger må man bare hoppe i det! :) Link to post
Ove T Svart 4.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2018 EiSvIn skrev for 1 time siden: Takk for tips. Men da er det bestilt en splitter ny D2-40 med nytt seildrev. Julenissen var full og lett psykotisk i år.. Gratulerar! Jag har samma, fast storebror D2 55, monterad 2010, som gått 1400 timmar, har inte rört en skruv förutom byte av impeller. Hälsningar Ove Link to post
EiSvIn Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Da er båten fortøyd hos den lokale Volvo-pusheren, og siste tur med MD11 som fremdriftsmiddel er over. Nå er det opp, og ut med den. Og helt ny grønn motor skal monteres inn, med helt ny foldepropell som skal snurre under båten. ? Propellen ble årets bursdaggave til kona, noe som falt nesten i god jord. (Så «note to self» neste år må hun ha en mer personlig gave..). Som en siste liten hilsen valgte MD11’en å starte på første snurr, og gå som en klokke hele veien. Men nå er det for sent lille venn! Du skal pensioneres! Jeg kommer tilbake med mere bilder når prosessen tar til. Link to post
EiSvIn Svart 6.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Da har det skjedd! Først ut med den gamle bråkebøtta: Nytt gir og blank og fin propell på plass: Inn med ny maskin: Og så på plass: Jeg har ikke rukket å teste så mye ennå, men så langt er jeg veldig fornøyd. Det kostet noen båtpenger, men til gjengjeld har jeg fått følelsen av ny båt. Fra en utemmet hoppetusse som laget mer støy enn fremdrift, til en symaskin med respons når man dytter på spaken. Støyopplevelsen er drastisk redusert, ikke bare i lydnivå men også i klangen. D2-40 er langt mindre slitsom i lyden, og opplevelsen er at det nå går an å snakke om bord når vi går for motor. Sto til og med nede i båten og hadde en telefonsamtale uten problemer! Bakking og manøvrering er jo av en helt annen klasse enn med den gamle MD11'en. Nå skjer det nor når man dytter på spaken, og man kan "stoppe på en femøre". MD11'en var ganske treig, og bakking måtte påbegynnes før man var inne i båsen. Når er det ivrig "vrrr" når spaken legges bakover. For å ikke snakke om startprosedyre; MD11'en måtte males ganske lenge før den tente. Nå er det et trykk på knappen så summer det med en gang. Føles betraktelig tryggere, og sliter ganske mye mindre på batteriene. Jeg må skryte litt av Ragnar Ringstad i Fredrikstad også, super service. Jeg bor et stykke unna så jeg har ikke fått vært innom så ofte, men de har sendt meg bilder og holdt kontakt under hele prosessen. Prismessig ble det ganske likt de andre tilbudene jeg har fått. Nå gleder jeg meg til ferien for å bli ennå mer kjent med denne! Link to post
ErikN Svart 6.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2018 Gratulerer, jeg gjorde det samme som deg i vinter. Ut med VP2002 og inn med D1-30 og 130S drev og lik foldepropell.. som du sier det koster en del båtpenger men det er verdt det :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn