Jump to content

Ny motor i Maxi 108, hvor mange hk? VP D1-30?

EiSvIn

Recommended Posts

Du må bestille "Repower brackets" fordi MD11 står 99 mm. lavere i båten. De er utgått hos VP, men Volspec i England har.

Videre må du utvide hullet i bunnen. 130 drevet er bredere enn 110.

Klemringen til 130 drevet har 12 bolter mens du har kun gjengede hull til 8. Det valgte jeg ikke å gjøre noe med. Det er ingen belastning på klemringen. 

EiSvIn skrev for 1 time siden:

Takk for tips.

Men da er det bestilt en splitter ny D2-40 med nytt seildrev. Julenissen var full og lett psykotisk i år.. :santcheers:

Gratulerar! Jag har samma, fast storebror D2 55, monterad 2010, som gått 1400 timmar, har inte rört en skruv förutom byte av impeller.

Hälsningar Ove

• 4 måneder senere...

Da er båten fortøyd hos den lokale Volvo-pusheren, og siste tur med MD11 som fremdriftsmiddel er over. Nå er det opp, og ut med den. Og helt ny grønn motor skal monteres inn, med helt ny foldepropell som skal snurre under båten. ? Propellen ble årets bursdaggave til kona, noe som falt nesten i god jord. (Så «note to self» neste år må hun ha en  mer personlig gave..). 

Som en siste liten hilsen valgte MD11’en å starte på første snurr, og gå som en klokke hele veien. Men nå er det for sent lille venn!  Du skal pensioneres! 

Jeg kommer tilbake med mere bilder når prosessen tar til. 

• 4 uker senere...

Da har det skjedd! Først ut med den gamle bråkebøtta:

IMG_4353.jpg.490b4c0e4b2f212e992ac3cadf746d1b.jpg

Nytt gir og blank  og fin propell på plass:

IMG_4370.jpg.e767468411977fee852cdc3da5d8d66e.jpgIMG_4368.jpg.42be01ab457a1dd2ab994a537dffcdfd.jpg

Inn med ny maskin:

IMG_4404.jpg.51001a52f32e4e51f888b0bd0d0d1162.jpg

Og så på plass:

IMG_4422.jpg.ad69118a4c357af82309a2c93c0fb809.jpg1313076684_2018-06-0311_24_36.jpg.12c08b56a9d4df627534caf6e365a11a.jpg

Jeg har ikke rukket å teste så mye ennå, men så langt er jeg veldig fornøyd. Det kostet noen båtpenger, men til gjengjeld har jeg fått følelsen av ny båt. Fra en utemmet hoppetusse som laget mer støy enn fremdrift, til en symaskin med respons når man dytter på spaken. Støyopplevelsen er drastisk redusert, ikke bare i lydnivå men også i klangen. D2-40 er langt mindre slitsom i lyden, og opplevelsen er at det nå går an å snakke om bord når vi går for motor. Sto til og med nede i båten og hadde en telefonsamtale uten problemer!

Bakking og manøvrering er jo av en helt annen klasse enn med den gamle MD11'en. Nå skjer det nor når man dytter på spaken, og man kan "stoppe på en femøre". MD11'en var ganske treig, og bakking måtte påbegynnes før man var inne i båsen. Når er det ivrig "vrrr" når spaken legges bakover.

For å ikke snakke om startprosedyre; MD11'en måtte males ganske lenge før den tente. Nå er det et trykk på knappen så summer det med en gang. Føles betraktelig tryggere, og sliter ganske mye mindre på batteriene.

Jeg må skryte litt av Ragnar Ringstad i Fredrikstad også, super service. Jeg bor et stykke unna så jeg har ikke fått vært innom så ofte, men de har sendt meg bilder og holdt kontakt under hele prosessen. Prismessig ble det ganske likt de andre tilbudene jeg har fått.

Nå gleder jeg meg til ferien for å bli ennå mer kjent med denne!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...