Jump to content

GPS og Windows XP


Vega

Recommended Posts

Jeg har i flere år brukt Winchart pro plus på en PC med windows 98 som operativsystem, og det har fungert helt utmerket. Nå skiftet jeg PC, og fikk XP som operativsystem. Når jeg nå kopler til GPS-en til serieporten går alt i ball. Musepeker lever sitt eget liv, programmer starter og stopper, kartene endrerer seg ustoppelig og alt er bare tull. Sjekket mot min gamle PC og der fungerte fortsatt alt som det skulle.

Jeg prøvde også å kople til GPS-en før jeg slo på PC-en og da var det også bare tull, med musepeker som levde sitt eget liv på skjermen, slik at jeg ikke kunne logge meg inn på maskinen.

 

Er det noen som vet hvordan man kan kople til en  Garmin 12 GPS til en bærbar PC som bruker Windows XP??

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Vega !

 

Jeg forstår at du bruker en av serieportene Com1, Com2 osv når du kobler PC'en til din GPS.

Det du først bør gjøre er å sjekke at innstillingene for den serieporten du bruker på den nye XP-maskinener satt til rett hastighet, ordlengde og antall star/stop bits (høres sikkert veldig teknisk ut men er lett å stille inn når du kommer til rett sted i din Windows XP).

 

Jeg går ut i fra at du har en brukermanual for din GPS. Der vil du sannsynligvis finne de

aktuelle settingverdiene som kreves for at interface mellom PC og GPS skal fungere. Normal

er datahastigheten 9600 BPS, 8 databits, 1 stopbit og "flowcontrol : None".

 

Hvis du ikke finner verdiene i manualen vil det greieste være å gå inn i kontrollpanelet til

den gamle maskinen med Windows 98 , velge "System" deretter "Hardware" og deretter "Device Manager" (eller de tilsvarende norske valgene). Finn frem til et ikon som heter Ports, klikk på dette.

 

Da får du en liste over de portene maskinen har (Com1, 2 osv og printerporter LPT1,2 osv).

 

Jeg antar at du bruker COM1. Klikk derfor på COM1. Nå får du opp et vindu med tre valg.

Velg "Port settings" / egenskaper. Nå er du endelig fremme og kan se hvilke verdier som

er satt for din port. Noter verdiene og lukk alle vinduer.

 

Nå kan du gjøre det samme på din Windows XP maskin. Vel fremme i vinduet for den aktuelle

serieporten setter/velger du nå verdiene du noterte. Når du har gjort dette kan du for sikkerhets skyld starte maskinen på nytt (skal normal ikke være nødvendig i XP). Pass på

at din GPS er tilkoblet og slått på. Da finner din XP maskin at tilkoblingen til din GPS er

aktiv. (Sannsynligvis går det også greit å koble til GPS og slå den på når maskinen er i bruk)

 

Håper dette var/er årsaken til ditt problem og at dette løser det.

 

Lykke til !!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Dette har jeg vært borti endel ganger - jeg har også opplevet det på windows2000.

 

Det som skjer er at når GPS'en starter å sende NMEA strenger (posisjoner og sånt), og du ikke har startet kartprogrammet, våker noe som heter plug&play i maskinen din. XP tenker:

aha - han har koplet til ei seriemus! Driver blir installert, og NMEA signalene tolket som musebevegelser etter beste evne. De kommer kanskje en gang pr sekund, og da skvetter musa avgårde.

 

Du fjerner problemet såher:

 

1 skru av GPS'en (så du får arbeidsro)

2 høyreklikk på min datamaskin og velg behandle, og enhetsbehandling.

3 klikk på + foran pekenheter evt mus, og du vil se at det har dukket opp en seriemus

4 fjern denne

5 start opp kartsystemet

6 du kan nå starte GPS'en, og ting vil virke normalt

 

Moralen er at du må starte kartsystemet før su skrur på/kopler til GPS'en.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Boot.ini

 

Oppdatert 09.02.2003 av Arsæll Benediktsson

 

Boot.ini er en viktig oppstartfil i Windows NT/2000/XP. Den gir oppskriften for bootmeny, en meny som presenteres av ntldr og brukes til å velge hvilken Windows-versjon som startes. Den brukes til å organisere partisjoner.

 

Boot.ini ligger i systempartisjonen, systemroten (C:), det vil si den aktive partisjonen som innholder oppstartfilene. Boot.ini er i utgangspunktet skjult og read-only, slik at den må gjøres synlig og filattributtene må endres hvis filen skal endres. Boot.ini kan gjøres synlig med attrib kommandoen eller med Utforsker. Hvis pekerne i boot.ini peker på feil partisjon kan det være nødvendig å editere boot.ini manuelt. Hvis boot.ini er på FAT kan man editere filen via DOS.

 

 

mer utfyllende på www.windows.no/win_bini.php

Link to post
Share on other sites

Boot.ini

 

Oppdatert 09.02.2003 av Arsæll Benediktsson

 

Boot.ini er en viktig oppstartfil i Windows NT/2000/XP. Den gir oppskriften for bootmeny, en meny som presenteres av ntldr og brukes til å velge hvilken Windows-versjon som startes. Den brukes til å organisere partisjoner.

 

Boot.ini ligger i systempartisjonen, systemroten (C:), det vil si den aktive partisjonen som innholder oppstartfilene. Boot.ini er i utgangspunktet skjult og read-only, slik at den må gjøres synlig og filattributtene må endres hvis filen skal endres. Boot.ini kan gjøres synlig med attrib kommandoen eller med Utforsker. Hvis pekerne i boot.ini peker på feil partisjon kan det være nødvendig å editere boot.ini manuelt. Hvis boot.ini er på FAT kan man editere filen via DOS.

 

 

mer utfyllende på www.windows.no/win_bini.php

Ehhrrmm..

Tror du har bommet litt når det kommer til dette forslaget. Boot.ini har ingenting med dette problemet og gjøre, med mindre du mente han kunne installere win 98 i tillegg på maskinen  :headbang: ... DA vil Boot.ini spille en (lien) rolle i dette.

Link to post
Share on other sites

/noserialmice=[COMx | COMx,y,z...]

Slår av seriell mus for spesifikk seriell port. Brukes hvis du har en annen komponent enn mus knyttet til seriell port. Brukes denne parameteren uten å oppgi COM port, slås mus av i alle COM porter

det er denne delen jeg mener

Link to post
Share on other sites

du velger selv hvilken com-port du vil disable siden du bare har en trenger du ikke å spesifisere hvilken

det er som også beskrevet en mulighet ved å ikke starte gps før du har fått igang kartprogrammet. Det gjorde jeg helt til jeg hom over denne beskrivelsen

det er vel ikke mange som bruker seriel mus lenger så dette burde vært tatt bort av windows

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

/noserialmice=[COMx | COMx,y,z...]Slår av seriell mus for spesifikk seriell port. Brukes hvis du har en annen komponent enn mus knyttet til seriell port. Brukes denne parameteren uten å oppgi COM port, slås mus av i alle COM porter

det er denne delen jeg mener

 

Hei

 

Forsøker din fremgansmåte på Win 2000 pro.

Men så snart jeg skriver "edit boot.ini" og den blå skjermen kommer opp blir det bare  noen slike tegn når jeg forsøker å skrive. @£$€

 

Jeg bruker NTSF system.

 

Noen med erfaring på dette området?

 

 

Celina

Link to post
Share on other sites

Dette er en bærbar PC, og jeg bruker Track ball med PS2 kontakt

 

Den går amok på skjermen så lenge GPS'en står på.

Skulle gjerne deaktivert denne funksjonen for Serial mouse.

Har prøvd å gjort slikt som Will beskrevet, men jeg får ikke skrive i i programmet som popper opp når jeg skriver "edit boot.ini" i MS dos i ledetekst....

Link to post
Share on other sites

Har vært borte i at en del maskiner (fra Dell), har de samme symptomene. Har du de samme symptomene når ikke ps2 musa er koblet til? Det du kan prøve er å gå inn i BIOS og disable trackballen din for å se om dette hjelper.(dette gjøres som en test på om det er noe muffens i BIOSen din) Hvis dette hjelper bør du flashe BIOS. Er ikke så skummelt som det høres ut. :cool:

Link to post
Share on other sites

Det kan jo også hende at ps2 musa din er helt koko!(et profesjonelt utrykk!)

Har du prøvd en annen musdriver?

Når windows prøver å tolke NMEA-signalene som muskommandoer vil muspekeren hoppe og sprette i hytt og vær og starte tilfeldige programmer ++++

 

/noserialmice=[COMx | COMx,y,z...]

Slår av seriell mus for spesifikk seriell port. Brukes hvis du har en annen komponent enn mus knyttet til seriell port. Brukes denne parameteren uten å oppgi COM port, slås mus av i alle COM porter

det er denne delen jeg mener

Ved å henge på /Noserialmouse..... i aktuell linje i BOOT.INI SKAL musfunksjon for den aktuelle port, evt. alle serieporter, deaktiveres. Jeg har aldri fått det til å virke og har derfor lagt meg til den vanen å starte Windows først og deretter slå på GPS.

 

For å kunne skrive til BOOT.INI må en først ta bort skrivebeskyttelsen (høyreklikk på fila, velg Egenskaper og huk bort skrivebeskyttelse). Dersom du ikke ser fila må gå inn i Verktøy/Mappealternativer/Vis og huk bort "Skjul beskyttede operativsystemfiler"

 

Gi et vink hvordan det går! Lykke til  :drink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Om du har NTFS eller FAT gjør ingenting.

 

Hvis du har gjort som foreslått lenger opp i tråden; Verktøy/Mappealternativer/Vis og huk bort "Skjul beskyttede operativsystemfiler" skal du kunne se fila hvis du går i utforskeren. Den ligger rett på C:

 

Hvis du starter en DOS prompt, så vil denne komme opp i C:dokuments and settings... derfor finner den ikke fila.

 

Hvis du vil nå den fra DOS prompt, så skriv: Edit C:boot.ini.

Jeg ville valgt å bobbeltklikke på den fra utforskeren. Husk skrivebeskyttelsen.

 

/per

/per

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:nonod: :nonod: :cryin:

 

Hei!

 

Ser av tidligere innlegg at jeg kan forandre i Boot.ini, etter anvisningen henvisningen fra WILL.

 

Men det vil ikke virke etter hensikten - har XP pro på en DELL Inspiron 8000. Bruker en bærbar vanntett GPS som jeg kobler til en virtuell COM-port over USB-pluggen.

 

Det hele virker helt fantastisk - bortsett fra det irriterende faktum at jeg må huske på å ta ut pluggen slik at ikke GPS'en er tilkoblet ved oppstart av XP, for da blir musepekeren helt vill av seg og henter opp tilfeldige menyer og program o.l.

 

Må da restarte maskinen igjen og alt dette plynderet - så jeg hadde håpet på løsningen fra WILL, at den skulle virke men det er ikke noen forskjell om keg legger denne bryteren Noserialmice....... inn i boot.ini, ingen problemer med å legge inn eller noe, men det virker bare ikke i praksis!

 

Noen som har forslag? :blush::cryin::smash:

 

Hjallis

Link to post
Share on other sites

Har en GPSmap 60C som jeg skal bruke mot min bærbare pc med MS 2000 Pro installert på. Mitt problem er at pc`en ikke finner GPS`en. Bruker i dag en USB kabel mellom GPS og Pc.

Har prøvd med avinstallering og reinstallering men ingenting nytter... :yesnod:

Noen andre med samme problem? Har sendt forespørsel til Garmin.com og hva jeg skal gjøre for å løse problemet men tenkte jeg skulle høre med dere som sikkert har vært borti dette før?

Ingen forslag er dumme forslag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...