Jump to content

reverse polarity / landstrøm


Ankermann

Recommended Posts

Stusset over en ting til? Når landstrømmen settes inn, skal batterivelgeren stå til BATT 1 eller BATT 2 eller OFF?

Og vil kjøleskapet automatisk slå av 12V og settes til 220V om jeg endrer dette på lnadstrøm panelet?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du noen kombi 12/230V apparater da? Båtkjøleskapet pleier å bare være for 12V. Det jo dumt å slå av 12V til de duppedittene som trenger 12V.

 

Normalt kobler folk til landstrøm for batterilader og varmtvannstank. Kanskje en PC eller et TV? Hvis man da ikke har en 50-foter med komplett 230V anlegg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

På landstrøm panelet har jeg refridgerator? MEn har ikke testet om den er i bruk enda...

 

Men det er mulig at alt som er i båten og som virker på batterier går på batterier slik at en må slå på batteriladeren fra landstrømmen og at strømmen da går via batteriet til kjøleskapet og de andre 12V enhetene... Noen med erfaring her?

Link to post
Share on other sites

Stusset over en ting til? Når landstrømmen settes inn, skal batterivelgeren stå til BATT 1 eller BATT 2 eller OFF?

Og vil kjøleskapet automatisk slå av 12V og settes til 220V om jeg endrer dette på lnadstrøm panelet?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Siden det ikke står i profilen din hva slags båt du har blir jo dette ren gjetting.

 

Med utgangspunkt i min båt som har batterilader for to banker, 220V varmtvann, 12/220V kjøleskap, 220V microbølgeovn, 220V/sprit kokeplater, og opplegg for kontakter fungerer det slik.

 

Batterivelgeren skal stå på 1,2 eller off når lader er valgt. Dette for at ikke den ene banken skal bli styrende for ladeprosessen (utjevning mellom batteriene)(begge bankene lades uansett). Hvis du ikke skal lade batteriene kan batt.velgeren også stå i both (som den bør stå i under motorkjøring (da lades valgt batteri)).

Kjøleskapet tar den spenningen det får. Velger jeg "refridgerator" på landstrømpanelet, tar det 220V, kobler jeg fra switcher det over til 12V automatisk.

Link to post
Share on other sites

Tror begge mine batterier lades samtidig uavhengig om batt1 eller 2 er valgt.

 

Hadde tomt batt 1 og startet på batt 2, og prøvde så batt 1 etterpå og det startet da...

 

En annen ting, det står også at jeg ikke skal bytte fra batt 1 til batt 2 når motor går, hvordan er det da mulig å lade batt 1 om dette er tomt og jeg må starte på batt 2, dersom batt1 og batt2 velgeren velger hvilket batt som skal lades :)

Link to post
Share on other sites

Tror begge mine batterier lades samtidig uavhengig om batt1 eller 2 er valgt.

 

Hadde tomt batt 1 og startet på batt 2, og prøvde så batt 1 etterpå og det startet da...

 

En annen ting, det står også at jeg ikke skal bytte fra batt 1 til batt 2 når motor går, hvordan er det da mulig å lade batt 1 om dette er tomt og jeg må starte på batt 2, dersom batt1 og batt2 velgeren velger hvilket batt som skal lades :)

<{POST_SNAPBACK}>

Som nevnt i forrige innlegg gjelder opplysningene min båt/strøm/motorpakke. ;-)

 

De aller fleste batterivelgerne jeg har sett har fire posisjoner. Off, 1,2 both.

For å bytte fra 1 til 2 går man via both.

Link to post
Share on other sites

Men vet du hvorfor det bare er sånn da og likevel funker, og hvorfor det fuker "bedre" i Sverige?

 

Rart at det står masse advarsler, men likevel er bare til å plugge i vei :) som du sier...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lampen indikerer at du har feil fase-rekkefølge. Ved vanlig 1-fas er det ingen rekkefølge. Derimot i 3-fas systemet kan vi ha det.

Ergo

 

- Har du 1-fas: Drit i det.

 

- Har du 3-fas: Titt opp i inntakskontakten. Er det en rund liten skive der som lar seg dreie av et skrujern? om så trykk inn og drei 180*. Om ikke åpne inntaket og bytt 2 av fasene. Ikke jord og/eller Null (gul-grønnstripete og blå kabel)

 

 

 

 

Eller se i manualen

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Hei, litt feil det jeg sa over.

I Norge har vi 220V 3-fas

I de fleste andre land har de 440V 3-fas med null-leder.

Nulleder er stjernepunktet fra genneratoren hos everket.

Spenningspotensialet mellom 2 av fasene (i Svergie) er 440V

Spenningspotensialet mellom null og 1 av fasene er 220V

Med en jevn belastning over alle fasene har null og jord samme potensiale altså 0V.

Null og jord vil normalt være koblet sammen med en bro i sikringsskap.

Denne broen blir fjernet kun for å feilsøke.

Altså; kobler du intaket ditt feil vei i utlandet vill du få et spenningspotensiale mellom båtens jord og jord i land på 220V. Det betyr at det kan oppstå bellastning gjennom båten og vannet. Dette vil i beste fall gi deg høyt strømforbruk. I værste fall vill du få karameller når du skall klatre opp badetrappa.

Derfor - kobl riktig i utlandet, og ikke tenk på det når du er tilkoblet norsk nett.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...