Jump to content

Hengende ror til Alicraft 31ac, firma som kan ha på lager?

thomas73

Recommended Posts

Heihei?

KRISE?

Har selvfølgelig første dag i ferien klart den store blemma å kjøre av roret(bladet). Trenger ror med akslingen. Henger i krana på Herføl og klarer ikke å skaffe ror. De har ikke det jeg trenger på Sleipner. Er for lite til min Alicraft 31ac.

Noen som har??????

Mvh

Thomas

Trenger et ror av denne typen:

IMG_0125.JPG

image.jpg

IMG_0755.JPG

IMG_0758.JPG

IMG_0759.JPG

IMG_0760.JPG

IMG_0761.JPG

IMG_0762.JPG

IMG_0772.JPG

Redigert av thomas73 (see edit history)

Hvis du gikk på en av grunnene eller utenom merking på vei inn til Herføl, kan hende en dykker kan finne roret om du merket av (ikke i ripa)

ca på kartet eller mob funksjon på kartplotter.

Ellers blir det å lage ett nytt ror av f.eks aluminum eller i rustfritt. Så du må nok ha tak i en med sveise apparat

og hadde metall sløyd på skolen.

Å støpe i glassfiber tar vel for lang tid.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

I allefall kjedelig. Du må få laget delene på nytt på en elle annen måte.

Både roret og akslingen. Akslingen ser ut som messing og har brudd som ligner tretthetsbrudd eller

pga tæring. Så aksling må og erstattes. Mente ikke å sveise der, men en som kan lage allt nytt.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Nå er vel det roret inkludert aksel (stamme) i messing eller bronse. Det lar seg gjøre å sveiselodde messing/ bronse, men om takstmannen eller Hærfølmannen er den rette til å vurdere om det blir bra er jeg mer skeptisk til. Engelsviken slipp er nevnt, og de ordner jo litt av hvert. Dersom noen har plate i riktig legering på lager bør det være mulig å sveise på en ny.

Et alternativ er å maskinere en ny aksel av rustfritt og sveise på et blad. Den gamle akselen kan brukes for å ta målene, men du må jo også ha målene på rorbladet. Alternativer til Engelsviken Slipp kan være Torp Mek eller Jotne FREMO. Hva er lengde og diameter på akselen?

Edit: Ser nå at den er ca Ø45 x 310.

Redigert av Komodo (see edit history)

Takk for tips?

Jeg må ta en tlf. til disse i morgen å høre hva de har å si.

Begynner å bli forferdelig utålmodig?

Har vært her straks en uke. Samboer og gutta hennes valgte å reise hjem i går, da vi skjønte at dette kom til å ta tid. Så minstemann på elleve og jeg er igjen. Men, kan jo ikke være her i ukesvis. Det er jo stadig noe småtteri å pusle med når man har båt, men lysta er ikke stor under slike  

omstendigheter?

dude skrev for 2 timer siden:

fint at dette ordna seg for deg .

jeg hadde et på en båt jeg har stående, trodde det var mindre, men så i kveld

at det hadde samme mål. 

så om de kludrer det til igjen, får du bare si fra :-)

Okej?

Da vet jeg det?

alphaman skrev for 3 timer siden:

Så bra.ble det dyrt

To løft så passerte det egenandelen på forsikringen. Så det kommer på 5 lapper.....

thomas73 skrev 6 minutes ago:

Ser jaggu ut som om det passer.

Og jeg har da pløyd igjennom finn.no flere ganger. Men, dette har ikke jeg fått med meg....???

Nå har jeg tatt av braketten og gjort klar til å montere på et komplett nytt ror. Som ankommer i morgen....

Jeg så det da jeg sjekket igjennom båtutstyr i lokalområdet nå... 

Min far gikk på skjær med en Fjord 27 og skrelte av både propell og ror da jeg var liten. Etter det hadde han alltid reserveror i båten. Propell få man alltid tak i, men ikke ror. Spesielt ikke i fellesferien...
Godt det ordner seg for deg. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Endelig? I går ettermiddag fikk vi vann under kjølen igjen??

Det ordnet seg etter masse jobb og masse venting!

Det ble et helt komplett nytt ror. Måtte tette gamle hull, lage ny plate innvendig akter, flytte rorarmholder og flytte holder til autopiloten. Pussing og priming, og litt stoffing her og der. Masse sika.

Skiftet også ny propell da den hadde fått seg en liten berøring også.

Aksling virker som om den har klart seg bra(det er notert slik at jeg kan ta en test i vinter for forsikringsselskapets "regning".

IMG_0817.JPG

IMG_0808.JPG

IMG_0813.JPG

IMG_0814.JPG

image.jpg

Redigert av thomas73
Skrivefeil. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...