thomas73 Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 (redigert) Heihei? KRISE? Har selvfølgelig første dag i ferien klart den store blemma å kjøre av roret(bladet). Trenger ror med akslingen. Henger i krana på Herføl og klarer ikke å skaffe ror. De har ikke det jeg trenger på Sleipner. Er for lite til min Alicraft 31ac. Noen som har?????? Mvh Thomas Trenger et ror av denne typen: Redigert 31.Juli.2017 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Mulig dette kommer fra Bosvik? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
thomas73 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Har fått tips om det. Men, der er selvfølgelig ferie. Og ingen til å hjelpe meg?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Er det gamle bilder av roret? Er rorbladet borte? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
thomas73 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Ja, fra opplag. Den har knekt av ved bladet. Nederst på rorakslingen. Fant ikke bladet igjen. De mener at å sveise på et nytt(annet brukt) blad er en dårlig løsning! Redigert 31.Juli.2017 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Hvis du gikk på en av grunnene eller utenom merking på vei inn til Herføl, kan hende en dykker kan finne roret om du merket av (ikke i ripa) ca på kartet eller mob funksjon på kartplotter. Ellers blir det å lage ett nytt ror av f.eks aluminum eller i rustfritt. Så du må nok ha tak i en med sveise apparat og hadde metall sløyd på skolen. Å støpe i glassfiber tar vel for lang tid. Redigert 31.Juli.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
thomas73 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har dykket etter det og RS har. Uten hell, dessverre! Både takstmann og Lars på Herføl mener å sveise det er en altfor dårlig løsning. Det skjedde utenfor Fredagshølet....? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) I allefall kjedelig. Du må få laget delene på nytt på en elle annen måte. Både roret og akslingen. Akslingen ser ut som messing og har brudd som ligner tretthetsbrudd eller pga tæring. Så aksling må og erstattes. Mente ikke å sveise der, men en som kan lage allt nytt. Redigert 31.Juli.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
thomas73 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Kjett ja! Møkk kjett?!!! De er laget slik at de skal knekke av der ved real bunnberøring. Så ikke man river av hele festet på akterspeilet..... Hvis dere kommer på noen leverandører eller noe annet forslag, tar jeg imot??? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Engelsviken Slipp lager vel det meste.? Hva det koster anes ikke men ta en telefon vel. 69 33 31 65 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Nå er vel det roret inkludert aksel (stamme) i messing eller bronse. Det lar seg gjøre å sveiselodde messing/ bronse, men om takstmannen eller Hærfølmannen er den rette til å vurdere om det blir bra er jeg mer skeptisk til. Engelsviken slipp er nevnt, og de ordner jo litt av hvert. Dersom noen har plate i riktig legering på lager bør det være mulig å sveise på en ny. Et alternativ er å maskinere en ny aksel av rustfritt og sveise på et blad. Den gamle akselen kan brukes for å ta målene, men du må jo også ha målene på rorbladet. Alternativer til Engelsviken Slipp kan være Torp Mek eller Jotne FREMO. Hva er lengde og diameter på akselen? Edit: Ser nå at den er ca Ø45 x 310. Redigert 31.Juli.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
thomas73 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Takk for tips? Jeg må ta en tlf. til disse i morgen å høre hva de har å si. Begynner å bli forferdelig utålmodig? Har vært her straks en uke. Samboer og gutta hennes valgte å reise hjem i går, da vi skjønte at dette kom til å ta tid. Så minstemann på elleve og jeg er igjen. Men, kan jo ikke være her i ukesvis. Det er jo stadig noe småtteri å pusle med når man har båt, men lysta er ikke stor under slike omstendigheter? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Får ror fra Viknes levert på Herføl i morgen tidlig?? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Så bra.ble det dyrt Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 fint at dette ordna seg for deg . jeg hadde et på en båt jeg har stående, trodde det var mindre, men så i kveld at det hadde samme mål. så om de kludrer det til igjen, får du bare si fra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Vet ikke om dette kan passe? Så det nå. Fra Wiking 28 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98010004 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
thomas73 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Ser jaggu ut som om det passer. Og jeg har da pløyd igjennom finn.no flere ganger. Men, dette har ikke jeg fått med meg....??? Nå har jeg tatt av braketten og gjort klar til å montere på et komplett nytt ror. Som ankommer i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 dude skrev for 2 timer siden: fint at dette ordna seg for deg . jeg hadde et på en båt jeg har stående, trodde det var mindre, men så i kveld at det hadde samme mål. så om de kludrer det til igjen, får du bare si fra :-) Okej? Da vet jeg det? alphaman skrev for 3 timer siden: Så bra.ble det dyrt To løft så passerte det egenandelen på forsikringen. Så det kommer på 5 lapper..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 thomas73 skrev 6 minutes ago: Ser jaggu ut som om det passer. Og jeg har da pløyd igjennom finn.no flere ganger. Men, dette har ikke jeg fått med meg....??? Nå har jeg tatt av braketten og gjort klar til å montere på et komplett nytt ror. Som ankommer i morgen.... Jeg så det da jeg sjekket igjennom båtutstyr i lokalområdet nå... Min far gikk på skjær med en Fjord 27 og skrelte av både propell og ror da jeg var liten. Etter det hadde han alltid reserveror i båten. Propell få man alltid tak i, men ikke ror. Spesielt ikke i fellesferien... Godt det ordner seg for deg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
thomas73 Svart 6.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 (redigert) Endelig? I går ettermiddag fikk vi vann under kjølen igjen?? Det ordnet seg etter masse jobb og masse venting! Det ble et helt komplett nytt ror. Måtte tette gamle hull, lage ny plate innvendig akter, flytte rorarmholder og flytte holder til autopiloten. Pussing og priming, og litt stoffing her og der. Masse sika. Skiftet også ny propell da den hadde fått seg en liten berøring også. Aksling virker som om den har klart seg bra(det er notert slik at jeg kan ta en test i vinter for forsikringsselskapets "regning". Redigert 6.August.2017 av thomas73 Skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Det var oppmuntrende fotos ! :-) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Hebbe Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Så dere drev å monterte på lørdag når vi var innom for å tanke. Godt å ha vann under kjølen igjen tenker jeg..... :-) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
thomas73 Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Det har vært en del jobb, så lørdag ble vi ferdige?????HURRA??? Godt med vann under kjølen igjen ja? Har lært mye under prosessen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.