Olevine Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 Hei Jeg har en Hitachi dynamo på min Yanmar 4JH3 T3 motor. Jeg byttet nettopp ut det ene av to batterier (vanlig blybatteri), og målte i den forbindelsen litt på spenninger. Den nye batteriet har en hvilespenning på 12,75 V, det gamle som jeg ikke byttet ut måler 12,7. Når motoren går med 2000 + omdreininger måler jeg kun 13,6 V på batteripolene, mens jeg måler 14,4 på dynamoen. Det er en Hitachi dynamo, dessverre klarer jeg ikke å lese noe mer på den. Men det jeg stusser på er at det er en gul ledning som kommer ut fra dynamoen og ikke er tilkoblet noe, se bilde. Er det dette som kalles senseledning? Jeg finner ingen ledninger som ser ut til å ha vært koblet til den heller. Skal den kobles til noe sted? Vil det i så fall gjøre noe med ladespenningen? Jeg kjøpte båten for to år siden, og har ikke gjort noe med det elektriske før jeg byttet et av batteriene nå. Den nye er et Sønnak Nautilus Dual 115 Ah, det gamle tror jeg er 100 eller 110 ah. Det er også koblet til et solcellepanel på det gamle batteriet. Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Står det W på den ledingen som ikke er tilkoblet? I såfall er den til turteller. Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) 13.6V på batteriet er for lavt. Har du skillediode mellom dynamo og batteri? Det er forøvrig helt normalt at båter med skillediode lader såpass lavt og mange lever lykkelige og uvitende med det. Men batteriet får en kortere levetid og man får ikke utnyttet batteriets kapasitet. Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Det er ikke skillediode, kun en manuell bryter som velger mellom batteri 1,2 eller begge. Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har ikke sett noe merking på ledningen, og det er omtrent umulig å komme til for å få sett på selve dynamoen der den kommer ut. Men turtellere virker som den skal. Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Regner med at du måler 14.4 direkte på skruen bak gummikappen på dynamoen? Denne kabelen skal isåfall gå direkte til startbatteriets plusspol og du burde ikke ha noe vesentlig spenningsfall mellom dem. Alternativt kan den være koblet til hovedbryteren og videre derfra til valgte batteribanker (dårligere løsning som kan knekke regulatoren ved betjening av hovedbryter under gange). Har du målt spenninger mellom batteriets minuspol og alle punkter bak hovedbryteren? Og mellom batteriets minuspol og gods på motorblokken? Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Det stemmer at jeg målte på den skruen ja. Jeg har en mistanke om at plusskabelen fra dynamo ikke går direkte til batteripol, men det skal jeg forsøke å finne ut av i morgen. Jeg skal også gjøre noen flere målinger som du spør om for om mulig å lokalisere spenningsfallet. Ingen som vet hva den gule ledningen er til? Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Olevine skrev 21 minutes ago: Jeg har ikke sett noe merking på ledningen, og det er omtrent umulig å komme til for å få sett på selve dynamoen der den kommer ut. Men turtellere virker som den skal. Det er to steder turteller kan få signaler, enten fra W på dynamo eller fra føler som sitter på motoren. Jeg regner med at det er samme dynamo som på min Yanmar 4jh3-dte, på den er den gule til turteller, men jeg bruker ikke den men føler på motoren. Link to post
Dixie 2100 Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hadde akkurat ute starter og dynamo på en 4jh-motor, og der gikk ledningen fra dynamo->starter->batterivelger->batteri. Link to post
StorStas Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) @Olevine: I tillegg til å lete etter diode og andre kilder til dette spenningsfallet så vil jeg nevne at det alltid er et spenningsfall over kabler som leder strøm. Spenningsfallet varierer med bl.a. strømmen gjennom kablene. Ladespenningen over batteripolene må derfor måles med toppladede batterier og ellers null strømforbruk for øvrig, for at du skal få noe fornuftig ut av målingen din. Sikker på at du har gjort det? Hvis ikke så kan dette spenningsfallet forklares hvis kablene er tynne/lange nok og ladestrøm/forbruk er stort nok. Redigert 31.Juli.2017 av StorStas (see edit history) Link to post
Joerg Becker Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 (redigert) Olevine skrev for 10 timer siden: Ingen som vet hva den gule ledningen er til? Jo. Det er W, dvs. kan brukes til turtallmåler. At du likevel har signal på turtallmåleren er ikke unormal, det finnes forskjellige type turtallmålere og separate signalkilder. Ang. å måle spenningsfall har jeg noe forklaring på FAQen på egne nettsidene. Jørg Redigert 1.August.2017 av Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Olevine Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Takker for alle svar så langt. Batterispenningen var hhv 12,75 og 12,7 etter at de hadde stått uten lading og forbruk siden lørdag. Slik jeg har forstått det skulle da ladespenningen være på topp, stemmer ikke det? Link to post
Joerg Becker Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Det ser nok lovende ut, ja. Men man kan være uheldig og bare lese overflatespenning. Derfor burde du sette på litt forbruk ( kanskje 5A pluss litt. Watt delt med Volt = A), for å se hvordan batteriene oppfører seg da. Spenningen kan da falle rask til ca. 12,6 - 12,5V men skal så krype nedover med bare tiendels Volt. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
X10an Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 StorStas skrev for 12 timer siden: @OlevineLadespenningen over batteripolene må måles med toppladede batterier og ellers null strømforbruk for øvrig (...) Hvis ikke så kan dette spenningsfallet forklares hvis kablene er tynne/lange nok og ladestrøm/forbruk er stort nok. Ikke 0.8 V spenningsfall når han sitter igjen med kun 13,6 V ladespenning. Så lange og tynne kabler mellom dynamo og batteri har han rett og slett ikke... Selvfølgelig er det teoretisk mulig, men sannsynligheten for dette er forsvinnende liten. En annen ting er at ladespenning er ladespenning og ikke "ladespenning under helt ideelle forhold", den måles mest korrekt på batteripolene under helt normal drift. Men fortrinnsvis etter at spenninger har rukket å stabilisere seg etter motorstart. Link to post
Olevine Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Hei igjen der ute. Da har jeg målt litt igjen. Først spenning på hvert batteri, begge måler 12,75 med hovedbryter i Av-posisjon og ingen forbruk uten at motoren går. Så ladespenning: når jeg skrev i det første innlegget at ladespenningen var 13,6 V var det målt mellom pluss og minuspolene på batteriet. Iht beskrivelsen til Jørn Becker (FAQ) skal det måles mellom B+ på dynamo og minus på batteriet, og da viser det 14,7 til 14,8, omtrent det samme som mellom begge polene bak på dynamoen. I dette tilfellet var kjøleskapet og noen lys på. Mellom batteriminus og dynamominus målte jeg 12,6, men det var litt vanskelig å komme til, så jeg tør ikke helt god god for dette. Alt i alt høres dette ikke så galt ut eller? Ellers klarer jeg ikke å se hvor kabelen fra dynamoen ender. Da må jeg grave litt dypere under dørken, og det får vente til en gang sola ikke varmer opp det indre av båten til over 30 grader. Link to post
X10an Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Olevine skrev for 1 time siden: Mellom batteriminus og dynamominus målte jeg 12,6, men det var litt vanskelig å komme til, så jeg tør ikke helt god god for dette. Alt i alt høres dette ikke så galt ut eller? Usikker på hva du nå mener med dynamominus, men mellom gods på dynamo og batteriminus bør du komme så nær 0V som mulig. Ihvertfall under 0.25V. Dette er dog trolig en målefeil og trolig ikke der ditt egentlige problem ligger.. Link to post
StorStas Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Spenningen ut av dynamo ligger i området hvor den bør være, så den biten skal være ganske ok. Spenningen er ihvertfall ikke for lav her. Det er imidlertid på det rene at det er et spenningsfall på snaut 1V mellom dynamo og batteri da. Det kan være ok, men behøver heller ikke å være det. Om nysgjerrigheten nå er vekket så ville jeg lagt litt mer energi i å kartlegge årsaken. Er det en skillediode i kretsen så er det årsaken, og som X10an sa tidligere, ikke heldig for verken ladeeffektivitet eller batterier. Det fins i tilfelle flere mulige løsninger på det. De fleste multimetere har forresten en diodefunksjon som kan hjelpe deg å "avsløre" en diode i kretsen, så det kan være noe å researche mer på hvis deler av anlegget er godt skjult og vanskelig tilgjengelig. Er det ingen diode i kretsen, er det spenningsfall over kabler, kontakter, vendere/brytere, sikringer o.a. som er årsaken. Går det minimalt med strøm i kablene, og ingen diode fins, så er det urovekkende med så stort spenningsfall. Da kan det være et dårlig kontaktpunkt et sted, og det kan gå varmt. Her er det bare å jobbe seg gjennom kretsen med multimeteret, mener jeg. 12.75V hvilespenning tyder på nær eller helt oppladede batterier ja. Er det flere batterier i systemet her som ikke er nevnt (eks. start el. thruster)? X10an skrev for 11 timer siden: .... En annen ting er at ladespenning er ladespenning og ikke "ladespenning under helt ideelle forhold", den måles mest korrekt på batteripolene under helt normal drift. Men fortrinnsvis etter at spenninger har rukket å stabilisere seg etter motorstart. Nå høres det ut som TS ikke hadde nevneverdig med strømtrekk under målingen sin, så problematikken bortfaller kanskje for hans del. Men siden jeg tolker at du uttaler seg på generelt grunnlag så føler jeg for å kommentere: Begrepet "ladespenning" kan vi sikkert diskutere til vi blir blå, men hvis du mener "spenningen over batteripolene omtrent til enhver tid mens man lader" så er det ikke det jeg snakker om i denne tråden. Kan ikke forstå at du heller gjør det, siden spenningen over batteripolene kan ligge i hele området fra under 12V og opp til regulatorspenningen (type 14,4V-ish alt etter regulator) og fremdeles være normal. Det kommer jo an på hvor i ladesyklusen man er, batteritype, størrelse, batteriets tilstand, hvor utladet det er, forholdet mellom dynamokapasitet og batteribank, om man har ekstern sense på dynamoen, parallelt forbruk fra annet utstyr m.v. Kan man ta høyde for alt dette og fremdeles gi en korrekt konklusjon utifra en tilfeldig spenningsmåling litt etter oppstart? Jeg vil si klart nei til det. Topplader man derimot batteriene og ellers sørger for null strømtrekk fra instrumenter og utstyr, så har man fjernet de fleste usikkehetsmomentene over. Dvs man kan jo alltids ha et dårlig batteri, men kan ellers konsentrere seg om kun "infrastrukturen" fra dynamo til batteri. Og det blir altså betydelig færre momenter som må hensyntas. Derfor mener jeg at ladespenningen må måles med toppladede batterier og null strømtrekk. Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) StorStas skrev 1 time siden: Her er det bare å jobbe seg gjennom kretsen med multimeteret, mener jeg. (...) spenningen over batteripolene kan ligge i hele området fra under 12V og opp til regulatorspenningen (type 14,4V-ish alt etter regulator) og fremdeles være normal. Det kommer jo an på hvor i ladesyklusen man er, batteritype, størrelse, batteriets tilstand, hvor utladet det er, forholdet mellom dynamokapasitet og batteribank, om man har ekstern sense på dynamoen, parallelt forbruk fra annet utstyr m.v. Kan man ta høyde for alt dette og fremdeles gi en korrekt konklusjon utifra en tilfeldig spenningsmåling litt etter oppstart? Jeg vil si klart nei til det. Er i stor grad enig i måten du tenker på, og er tilbøyelig til å anbefale andre å gjennomføre målinger på din måte. Men når jeg driver med dette til daglig så gjør jeg ting noe anderledes, og på en slik måte at jeg ikke kan si meg enig i ditt klare nei. Jeg påstår nemlig jeg kan gi en ganske korrekt konklusjon etter tre-fire velvalgte spenningsmålinger litt etter oppstart, selv uten å kjenne til variablene du ramser opp. Trådstarters problem ville jeg trolig funnet betydelig raskere enn tiden det har tatt meg å skrive dette innlegget :-) En stor ulempe med å måle med fulladete batterier og avslått forbruk (strømløst anlegg) er at det er vanskeligere å finne dårlige kontaktpunkter da disse maskeres av lavt atrøntrekk. Og det er jo ofte der problemet finnes. (der fikk jeg inn et bra argument) :-) Det er lett å ta høyde for det meste av det du nevner i løpet av noen få sekunder bare ved hjelp av et par ekstra målinger. En kjapp måling (millivolt) over en kabel (f.eks fra batteri til hovedbryter eller dynamo) i kombinasjon med visuell referanse på kabellengde og kvadrat, og en hånd på dynamoen for å kjenne temperaturen, sier meg veldig mye om hvor mye strøm som går hit og dit, og nesten ingen av mine spenningsmålinger er tilfeldige. Til trådstarter vil jeg si at spenningsfall som i ditt tilfelle (0,8V) ikke kommer av tap i kabel (med mindre kabelen er god og varm), men eventuelt i overgang mellom kabel og kabelsko eller andre kontaktpunkter. Det med å jobbe seg gjennom kretsen med multimeteret er helt klart løsningen her. :-) Redigert 2.August.2017 av X10an (see edit history) Link to post
Olevine Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Nå blir jeg litt forvirret her. Den første målingen min på lørdag viste 13.6 V mellom batteripolene mens dynamoen ladet (2000 rpm), mens målingen i går etter anvisning fra FAQ'en til Jørg Becker viser 14,7 - 14,8 både mellom pluss og minus på dynamo, og mellom B+ på dynamo og minus på batteriene. (Først målte jeg 14, 65 mellom pluss og minus på dynamo, men spenningen ble litt høyere etter hvert). Når jeg så måler lavere spenning mellom pluss og minus på batteriene, tyder dette da på spenningstap et eller annet sted, eller er/kan det være normalt? Da jeg målte i går, var batteriene så og si fulladet (12,75V) og det stod på noen forbrukere (kjøleskap, lanterner og lys inne). Hvor stor ledningstverrsnitt bør det forresten være fra dynamoen? Jeg har ikke målt, men synes den virker noe tynn. Jeg får ta en tur igjen og forsøke å finne ut noe mer om anlegget, og kanskje få med med min elektikersønn.... Slik jeg oppfatter det, har jeg heller ikke et eget startbatteri, da jeg kan starte motoren fra begge batterier ved å velge pos 1 eller 2 (eller Both) på batterivelgeren. Hvor vanlig er en slik løsning? Takk for alle gode innspill til nå. Link to post
janet Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Pos 1 / Pos 2/ Begge / Av tror jeg nok er en ganske vanlig løsning for batterivelgere der man har 2 batterier eller banker. Det er flere faktorer som spiller inn re tverrsnitt. Hvor mye som skal gjennom, temperatur, og ikke minst lengden på kabelen. Selv bruker jeg AWG2 (sånn ca 34/35 mm**2) på alt som har "direkte" kontakt med batteri, dynamo, starter, batterivelgere, retur-jord fra motor, positiv buss, negativ buss, etc (har ikke målt, men alle kablene er under 1 m i lengde så med AWG2 føler jeg vel at jeg slipper å tenke) V8 rules. Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Kabeltversnitt fra dynamo til motor bør være _absolutt minimum_ 6mm2 for lengde inntil 3-4 meter og om du i tillegg har koblet "sense" riktig er du på sikker grunn, selv ville jeg anbefalt 10-16mm2. Janet's 35mm2 for én meter fra dynamo til batteri er å overdrive, men det er ikke noe galt i det heller. :-) Fra batteriminus til motorblokken er 25-35mm2 å anbefale. Mye avhenger av motorstørrelse (startstrøm) og kabellengde, men for en 2 liter Yanmar med batteriet i nærheten av motor bør dette være innenfor. Har du egen minus på dynamoen din eller måler du på dynamo gods? Mål spenning mellom gods på dynamo og minuspol på batteriet. Mål deretter spenning mellom dynamo pluss og plusspol på batteriet. Link to post
Olevine Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Takk for svaret. Jeg har egen minus på dynamoen, og det er den jeg har målt fra. Jeg skal ned i båten igjen i morgen og sjekke mer, så får jeg se da. Link to post
X10an Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Olevine skrev for 14 timer siden: Jeg har egen minus på dynamoen, og det er den jeg har målt fra. Da bør du sjekke at du har 0V mellom dynamominus og motorblokken også. Link to post
index Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Olevine skrev for 23 timer siden: Slik jeg oppfatter det, har jeg heller ikke et eget startbatteri, da jeg kan starte motoren fra begge batterier ved å velge pos 1 eller 2 (eller Both) på batterivelgeren. Hvor vanlig er en slik løsning? Du har nok et eget startbatteri (pos 1), men du kan velge å starte på forbruktsbatteriet (pos 2) I stedet ved å bruke venderen. Et ganske vanlig opplegg. Jeg har et litt mer uvanlig opplegg I min båt, med helt separat opplegg for start og forbruk uten vender mellom. Begge deler fungerer, du må bare tenke litt mer på hvordan venderen star. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Olevine Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Da tror jeg feilen er funnet, det var løse ledninger på starteren. Plusskabel fra dynamo går til denne og så en tykkere kabel herfra til hovedbryter. Ved start så var det tydelig gnist fra disse løse kablene på starterinnslaget. Etter at de var skrudd fast ser alt mye bedre ut, og spenningstapet målte vi til ca 30 mv. Spenning mellom batteripolene var nå 30-40 mv lavere enn mellom B+ på dynamo og minus på batteriet. Det samme mellom B+ på dynamo og til hovedbryteren. Mellom minus på dynamo og motorblokk var det også noe av det samme. Årsaken til de løse kablene på starteren var at mutteren her var skrudd for hardt til så gjengene på bolten var ødelagt helt ytterst. Kabelen mellom starter og hovedbryter var festet med en egen mutter. Vi monterte alle kablene under denne ene mutteren for å få festet skikkelig. Det som nå ikke er helt ok er at bolten på starterinnslaget der kablene er festet er litt løs slik at den kan beveges litt fram og tilbake. Sannsynligvis er den blitt trukket for hardt til. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn