Jump to content

Fikse gass-opplegget i båten selv?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det er klart at om man legger opp anlegget på en forskriftsmessig måte og bruker godkjente komponenter er det ingen heksekunst å montere dette. Det forutsetter jo selvsagt at man har skrudd såpass mye på rør og fittings at man ikke skrur i filler, monterer feil e.l.

Men jeg er fremdeles nysgjerrig på denne ISO standarden. Kravet for at en båt ny båt skal være iht. europabestemmelsene er at den tilfredsstiller forskriften, og den normale metoden å sikre det er å vise til en harmonisert standard. Jeg er derfor litt nysgjerrig på om denne ISO-standarden dere snakker om er harmonisert, evt. om det finnes en annen EN-standard som er harmonisert. Dersom en ISO-standard blir harmonisert får den gjerne et "EN" etternavn også type "NS-EN-ISO". 

Wallas Service skrev 23 minutes ago:

Mulig jeg blander begrepene, men det var disse begrepene som var blant temaene på kurset.

Direktivet er en bestemmelse som er gjort i EU. En standard, enten det måtte være ISO, EN, NS eller annen, er en spesifisering av hvordan ting skal utføres. Det er ingen krav til å følge en standard, men det er krav til å følge en forskrift eller et direktiv. Ved å følge en standard kan man imidlertid vise at man følger kravene i et direktiv.

Jeg er ingen belest eller lærd mann på gass, men burde kunne skru dette selv etter basisopplæring der jeg kjøper delene. Er ganske så teknisk og praktisk anlagt. Hensikten min er egentlig ikke å tilfredsstille en eller annen standard, men ha et gassystem der jeg kan sove trygt og vite at familien vil ha det bra. :-)

Regner med at ved å montere selv, og få en godkjent tredjepart til å sertifisere dette, så er alt greit.

Gassalarm vil jeg ha. Kombinert gassalarm og CO-alarm for 12V koster under 500 kr.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Wallas Service, vedr prisene så er de hovedgrunnen til å ikke kjøpe Wallas. Virker ellers som kjempeprodukter! - Deler for å montere gassanlegg vil ligge på ca 3000-5000 ved å kjøpe alt nytt. Pluss flaske selvfølgelig. Sertifiseringen kanskje en 1000-2000,- 

Har for øvrig fått med meg at du yter knallservice :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 46 minutes ago:

Jeg snakket med dem som driver med gass til privat bruk her lokalt (mye installasjoner), og de sa at ....

Han kunne i begge tilfeller skrive ut godkjente papirer på dette.

Grand Banks jr skrev 4 minutes ago:

Regner med at ved å montere selv, og få en godkjent tredjepart til å sertifisere dette, så er alt greit.

Det går sikkert fint. Men karen du har snakket med er ingen tredjepart. En tredjepart er en uavhengig kontrollør og det er ikke installatørene, selv om de er akkreditert organ.

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev 3 minutes ago:

Det er klart at om man legger opp anlegget på en forskriftsmessig måte og bruker godkjente komponenter er det ingen heksekunst å montere dette. Det forutsetter jo selvsagt at man har skrudd såpass mye på rør og fittings at man ikke skrur i filler, monterer feil e.l.

Helt enig, og da tenker jeg selvsagt på: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

og det tror jeg du også tenker på.

Problemet er bare at det er fryktelig mange anlegg som ikke er montert etter forskriftene, ei heller etter sunn fornuft, som skremmer meg. Og når dette blir påpekt så får jeg gjerne svar tilbake om at "det har fungert for meg i alle år, så jeg gjør ikke noe med det". Stanger hue i veggen samme hva jeg sier - eller rettere sagt - hva jeg sa, den tiden jeg aktivt jobbet med salg/installering av gass i båt og godkjenning av slike anlegg. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Med hav på alle kanter og lite med båter er det kjekt med bra internett

noe her

IInom EU finns ett gällande båtsäkerhetsdirektiv (94/25/EEC) som säger att alla nybyggda båtar fr.o.m 16/6/1998 skall ha gasolinstallationer utförda enl den internationella standarden ISO 10239 “Small craft- Liquified petroleum gas systems”. Standarden beskriver hur fasta gasolanläggningar och gasolapparater skall vara utförda och konstruerade för att få användas i båtar upp till 24 meter med undantag för gasolanläggningar till motorer och apparater som är kopplade direkt till gasolflaskor utan reducerventil. Komponenter som ingår i gasolsystemet skall vara CE godkända

http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/5/552283/Batparmen_08_gasol.pdf

Og her

https://www.sjofartsdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/fritidsbatkonferansen/2016/10---olaf-hjelmeland---gass-og-sertifisering.pdf

http://www.alde.se/media/53867/gasol_ombord_2012_flyer_low_res.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Grand Banks jr skrev 14 minutes ago:

Gassalarm vil jeg ha. Kombinert gassalarm og CO-alarm for 12V koster under 500 kr.

Ikke spar penger på gassalarmen. Mener å huske i andre tråder om gass (finnes mange av de her inne) at de rimelige ikke holder mål. Har for kort levetid og er ustabile.

Grand Banks jr skrev 13 minutes ago:

@Wallas Service, vedr prisene så er de hovedgrunnen til å ikke kjøpe Wallas. Virker ellers som kjempeprodukter! 

Har for øvrig fått med meg at du yter knallservice :-)

Takker for gode ord :yesnod:

Vet at jeg kan oppfattes som "gasshater", men vil heller betegnes som "gass-skeptiker". 

At jeg er en Wallas fanatiker, innrømmes :giggle:

Ha ha. Tror jeg på. :-)

Gassalarmen jeg nevnte er den de anbefalte å bruke. De hadde en rimeligere til 249,- men de anbefalte den "dyre". Til info ligger disse godt under en del andre på samme produktene.

Og jeg har kunder som har gått fra gass til Wallas, og angrer ikke. Og fra Eber til Wallas, og angrer ikke.

Dette går begge veier.

Og om du ikke vil ha Wallas, ville du heller hatt denne?: https://www.webasto.com/int/markets-products/recreational-vehicles/comfort-solutions/cooking-solution/

Men nå går jeg litt vekk fra tråden, sorry....

Roger jo skrev 41 minutes ago:

IInom EU finns ett gällande båtsäkerhetsdirektiv (94/25/EEC) som säger att alla nybyggda båtar fr.o.m 16/6/1998 skall ha gasolinstallationer utförda enl den internationella standarden ISO 10239 “Small craft- Liquified petroleum gas systems”. Standarden beskriver hur fasta gasolanläggningar och gasolapparater skall vara utförda och konstruerade för att få användas i båtar upp till 24 meter med undantag för gasolanläggningar till motorer och apparater som är kopplade direkt till gasolflaskor utan reducerventil. Komponenter som ingår i gasolsystemet skall vara CE godkänd

PDFèn dette sitatet er hentet fra er jo greit nok, men det er gammelt. Det viser til direktiv 94/25/EC som ikke gjelder lenger. Jeg har imidlertid lastet ned direktivet, og kan heller ikke finne henvisningen til ISO 10239. Noen som har funnet den?

Og gass i  94/25/EC:

5980927462264_Omgassfragmldirektiv_94_25_EC.JPG.b004955592d37fe3b0f74d8515724c50.JPG

Wallas Service skrev 36 minutes ago:

Og jeg har kunder som har gått fra gass til Wallas, og angrer ikke. Og fra Eber til Wallas, og angrer ikke.

Dette går begge veier.

Hva skulle poenget være med det ? Mer dyr og tungvint måte og koke kaffe på skal du lete lenge etter....og det er når wallasen virker. Gass er det rensligste, raskeste og ikke minst mest DRIFTSIKRE en kan koke på i båt..

Når du går tom for gass i en uthavn, har du fremdeles diesel på tanken regner jeg med?

Dyrere? Er diesel dyrere pr kWh enn gass? Kanskje du kan komme med et regnestykke?

Tungvint? Hva er mer enklere enn å trykke på en bryter, så ordner det seg selv? Enn å starte en avsugningsvifte, åpne kraner, teste med en gasslekkasjetester, før du kan vri på piezo'n for å tenne gassen? 

Renere? Avgasser ut i rommet eller ut gjennom skutesida?

Har du bare erfaring med den gamle Wallas 1000 fra 1982, og ikke den nyere 85D fra 2006?

En ting kan vi være enig om; Det finnes forskjellige behov og oppfatninger om hva som er best og sikrest.

Jeg (TS) kunne godt hatt Wallas jeg. Har forstått at de fleste problemene folk har med den er feilmontasje eller for tynne strømkabler. Så det ligger en 100 til salgs for 4500,- 

Men nå har jeg gass og ser etter en mulighet til å disponere det fremover med å gjøre korreksjoner. Kan se ut til at det ordner seg med å få på plass en gassflaske med drenering. Samt gassalarm på 12V. Da kan jeg få sertifisert systemet fra uavhengig kontrollmann. Hvis han sier at det er sikkert så får jeg tro han på hans ord.

Ideelt sett ville jeg hatt flasken ute, men det får jeg altså ikke plass til. :-)

Roger jo skrev 16 minutes ago:

ISO 10239. Koster penger

Det er jeg smertelig klar over... Har tilgang til mye standarder gjennom jobb, men ikke denne.

Roger jo skrev 16 minutes ago:

Det er ikke en komplett standard, bare en "teaser" som inneholder standardens scope.

Det er en 2008 versjon som er utgått, og en 2014 versjon som er aktuell av denne standarden. 2008 versjonen ligger gratis ute med arabisk forord. Teksten i standarden er på originalspråket og (trolig) uforandret.

http://montymariner.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/ISO-10239-Small-Craft-LPG-Systems.pdf 

Usikkerheten er da hva som er endret i 2014 versjonen.

Det står da 2014 ISO 10239:2014(E)

samme som denne

ISO 10239:2014 - Norsk Standard

Erstatter: ISO 10239:2008 Alert Tilbaketrukket. Antall sider: 17. Pris: NOK 928,00 (eks. mva) NOK 1 160,00 (ink. mva). Fastsatt: 2014-11-28. ICS: 47.080 - Mindre ...

Wallas Service skrev 20 minutes ago:

Når du går tom for gass i en uthavn, har du fremdeles diesel på tanken regner jeg med?

Dyrere? Er diesel dyrere pr kWh enn gass? Kanskje du kan komme med et regnestykke?

Tungvint? Hva er mer enklere enn å trykke på en bryter, så ordner det seg selv? Enn å starte en avsugningsvifte, åpne kraner, teste med en gasslekkasjetester, før du kan vri på piezo'n for å tenne gassen? 

Renere? Avgasser ut i rommet eller ut gjennom skutesida?

Har du bare erfaring med den gamle Wallas 1000 fra 1982, og ikke den nyere 85D fra 2006?

En ting kan vi være enig om; Det finnes forskjellige behov og oppfatninger om hva som er best og sikrest.

Har 3 flasker ombord, går aldr tom...

Min Wallas var den med lokk og vifter og gamle kokeplater. Tok en hel formiddag og koke opp noe.. Hadde uendelig med tull med den, og kvittet meg med både båten og wallasen etter 3 år. Gjennom mange tiår på sjøen kjenner jeg mange som har hatt disse kokerne, ingen av dem har dem lengre..

Dvs har en standhaftig kjenning, han har denne med keramisk topp på, bruker flere tusen hvert år for å holde liv i den, men i år står det en bærbar gass koker på keramikk platen... Har nevnt forsiktig at det ikke er helt etter boka... .en vil nødig vri rundt en kniv i et åpent sår...

Roger jo skrev 3 minutes ago:

Det står da 2014 ISO 10239:2014(E)

samme som denne

ISO 10239:2014 - Norsk Standard

Erstatter: ISO 10239:2008 Alert Tilbaketrukket. Antall sider: 17. Pris: NOK 928,00 (eks. mva) NOK 1 160,00 (ink. mva). Fastsatt: 2014-11-28. ICS: 47.080 - Mindre ...

HVA ER DENNE

https://shop.austrian-standards.at/Preview.action?preview=&dokkey=601240&selectedLocale=en

Roger jo skrev 26 minutes ago:

Dette er et draft, altså et utkast som er ute på høring. Du ser at denne har fått lagt til en "EN" før ISO, noe som altså tyder på at EN adopterer standarden. Lenger bak ser du også at den har en annex ZA hvor den blir relatert til direktiv 2013/53/EU, noe som tyder på at den vil bli harmonisert. Siden det stadig snakkes om ISO-standarder i forbindelse med CE-merking og gass i båt tipper jeg på at det så langt ikke har eksistert en harmonisert EN-standard på området.

For å få plass til gasstank i samme skapet må jeg bruke 2kg gassflaske i stedet for 5 kg gassflaske. Enten det, eller jeg må endre plasseringen med ditto endring av røropplegg. 

Hvor lenge varer en 2 kg tank ved vanlig bruk?

Dvs. hvor mye gass brennes per time på f.eks 2kW effekt? 

Er slike 2kg flasker (med klikk-kopling) fremdeles kurante å fylle? (Var mye skriverier for noen år siden om at 2kg skulle vekk fra assortementet.)

59841d10bfe2e_Skjermbilde2017-08-04kl_09_06_38.png.0a9c8e50f6ccf424b38b522789fc2919.png

Skjermbilde 2017-08-04 kl. 09.05.01.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...