Jump to content

Fikse gass-opplegget i båten selv?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Nei, tror ikke de skal vekk, du får dem også i 2 kg med samme kobling som 5 og 11 kg..

Vist det er bare kokeapparat med 2 til 3 bluss varer det uker og mnd, litt kortere ved flittig bruk av steikeovn..

Det kommer jo an på bruksmønsteret ditt..

Gass er jo det suverent raskeste og mest driftssikre..

Koker en del vann (til te) og slike ting. Ikke stekeovn, ennå. Men det kommer nok. 

Da blir det 2kgs tanker. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

. En kilo propan gir en energimengde tilsvarende 12,8 kWt. Dette betyr at en propanflaske på 11 kg gir en energimengde tilsvarende mer enn 140 kWt.

I følge AGA har de ikke trengt å slutte med de. men de er dyre.

Kan bare snakke for oss om forbruk av Gass vil anta at det er mer enn normalen.

En 11kg flaske varer fra 42 til 47 dager ifølge loggen de siste 5 år når vi er i båten.

I  vår hjemme  betalt jeg kr200 for å  fylle flasken  og  kr  200 DK  omregnet  248.78 omregnet for å bytte flasken i juli.

I Komfyren havner det lammelår og andre  steker , samt poteter siste 25min,  og  Fløtegratinerte ,  resten går på grillen poteter i folie, Blomkål, Bololi, Swors i folie eller rå salat.

Koke kaffevann og oppvaskvann morgen og kveld  middag i komfyren eller på grillen  og rundstykker i uthavn

Det blir ca.kr.5 pr. dag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev 3 minutes ago:

Jeg ville slått fra meg 2 kilos flasker hvis jeg var deg. De er uforholdsmessig dyre å bytte, og du sliter med å finne steder som har disse. Jeg ville forsøkt å finne et sted for en 5 kg.

Det stemmer, tror faktisk en må betale det samme for 2 kg som jeg for en 5 kg..

Men vanskelig å få tak i tror jeg ikke, jeg syns ser dem hver gang jeg bytter min 5 kg..

Største utfordringen er å finne en plass der gassflasken kan stå, og som dreneres greit ut. Har plenty av plass rett over vannflaten, men da er det jo ikke greit med ventileringen i mye sjøgang.

Har også et skap som kunne vært brukt, men begrenset høydeplass. :-(

Hvor langt over vannflaten bør dreneringen komme ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 5 minutes ago:

Største utfordringen er å finne en plass der gassflasken kan stå, og som dreneres greit ut. Har plenty av plass rett over vannflaten, men da er det jo ikke greit med ventileringen i mye sjøgang.

Er vel ingen grense for det, men du ønsker vel ikke vann inn i beholderen der flasken står..

På den annen side er det jo ikke din flaske, så om den får seg en skvett sjøvann er egentlig ikke noe problem..

En gass drenering er jo ikke så stor at sjøvann vill fosse inn, blir event. bare en liten sprut i dårlig vær..

En kjenning av meg bruker de blå flaskene, syns han har gass i " evigheter", men han har ikke stekeovn,

det er nok den som drar mest gass...

Vi kommer nok hovedsaklig til å bruke båten som daycruiser, med enkelte overnattingsturer og forhåpentligvis en lang ferie neste år. Etterhvert som minstejenta vokser til blir det nok mer. Dermed veldig usikker på hvor mye ting vil brukes. Har en kone som kommer fra innlandet og ikke er vant til båtliv (ennå). Kjøpte stor båt for et par uker siden som vi skal ta i bruk nå, dermed ingen erfaring mtp bruksfrekvens.

Jeg lurer på om jeg bare skal montere 2kg system nå, og ha reserveflaske godt pakket inn (vanntett) i ankerrommet i bauen. Det er jo drenert, og det er kun noe tauverk der. Ankeret er jo bak med vinsjen. Er det en idé?

Da vil jeg jo aldri gå tom. Så får det bare koste et par hundrelapper å fylle flasken. Det er jo ikke akkurat der pengene går med båten...

Jeg har ellers rom i et stort stuerom på styrbord side, men det er i samme rom som Eberen (en god meter i mellom den og evt gassflaske) , samt at jeg må trekke rør igjennom motorrommet og batterirommet. 

Grand Banks jr skrev 4 minutes ago:

Vi kommer nok hovedsaklig til å bruke båten som daycruiser, med enkelte overnattingsturer og forhåpentligvis en lang ferie neste år. Etterhvert som minstejenta vokser til blir det nok mer. Dermed veldig usikker på hvor mye ting vil brukes. Har en kone som kommer fra innlandet og ikke er vant til båtliv (ennå). Kjøpte stor båt for et par uker siden som vi skal ta i bruk nå, dermed ingen erfaring mtp bruksfrekvens.

Jeg lurer på om jeg bare skal montere 2kg system nå, og ha reserveflaske godt pakket inn (vanntett) i ankerrommet i bauen. Det er jo drenert, og det er kun noe tauverk der. Ankeret er jo bak med vinsjen. Er det en idé?

Da vil jeg jo aldri gå tom. Så får det bare koste et par hundrelapper å fylle flasken. Det er jo ikke akkurat der pengene går med båten...

Jeg har ellers rom i et stort stuerom på styrbord side, men det er i samme rom som Eberen (en god meter i mellom den og evt gassflaske) , samt at jeg må trekke rør igjennom motorrommet og batterirommet. 

Enig med deg, begynn med 2 kg, så tar du det etter hvert..

Det er jo som du sier, har en ikke råd til å fylle en 2 kg, så har en ikke råd til båtlivet...

Viktigste er å komme i gang...

Ha en flott sommer videre, med masse god mat kokt på gass... :wink:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Je lagde en sylinder, i rustfritt, med diameter ca 3 cm større en 2kg beholder og så høy at jeg fikk plass til to stk. Festet den akter på rekka, slik at evt lekasje rant rett overbord. Lokk til sylinderen tok jeg fra en papirkurv ( rustfri) det funket greit på balladen.  tok ingen plass ombord!

Aileen ll

Du har nok litt bredere båt :-)

Jeg får "bo" meg litt inn i denne og finne ut av alle hemmeligheter og se på muligheter. Skal montere davitere også, så da kan det hende det dukker opp et ubrukt "hulrom" bak på stavnen.

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Høres ut som en bra plan. og med en gassalarm blir det bra.

Sjekk dimisjonen på slange-stussen på gasskassa så du får samme dim i skutesiden.

6) Fra bunn av brønn, skap eller beskyttelseskasse skal det være anordnet dreneringsrør eller slange med fall og lysåpning på minst 16 mm diameter som føres til utsiden på fartøyet nærmest mulig vannlinjen eller annet sikkert sted utenbords. Dreneringsrør skal være korrosjonsbestandig.

AGA forhandlere  http://www.aga.no/no/customer_service_ren/agent_finder/index.html

Og  ESSO stasjoner hadde de.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

Det stemmer, tror faktisk en må betale det samme for 2 kg som jeg for en 5 kg..

Men vanskelig å få tak i tror jeg ikke, jeg syns ser dem hver gang jeg bytter min 5 kg..

Det stemmer ganske bra, de er dyre å bytte... Jeg har to 2 kg med samme kobling som på de store flaskene. Skulle gjerne hatt noe større, men det er ikke plass. 

Vanskelig å si hvor mye vi bruker, men det er nok snakk om maks to flasker pr. sesong. Vi har to bluss og stekeovn som brukes en del.

Så den helt store kostnaden er det uansett ikke.

For oss er det enkelt å få tak i 2 kg, jeg vet om minst to Circle K i nærområdet som har dem.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...