Roger og Olina Startet 1.August.2017 Del på Facebook Startet 1.August.2017 Som en ekstra sikkerhet, så drar vi med oss gummibåten. Den er liksom alltid i veien og jeg har gått lei av dette. Har snap daviter, men da tar den jo hele badeplattformen... Kona vil gjerne ha den med som en trygghet. En vet jo ikke hva som kan skje når en er på sjøen. Vi har jo selv opplevet å få motor havari i liten kuling på utsiden av Mandal. Det var ikke spesielt morsomt for å si det mildt. Har også vært oppi ett par andre hendelser som ikke har vært så morsome. Så konemor vil som sagt ha den med som en trygghet. Men vurderer nå å kjøpe en redningsflåte i stede. Bakdelen er jo om noe skulle skje i høy sjø, nærme land.. Så er en jo litt rævkjørt med tanke på at en risikerer å bli slått sønder og sammen i en flåte. Med gummibåten så kan en jo bruke årer eller motoren... Så hva mener folket her, flåte eller leve med irritasjonen å dra på gummibåten? Med hilsen Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Er det jakten på trygghet, må jo en redningsflåte være absolutt bedre enn en gummibåt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Ja, men det skal veldig mye sjø til før man ikke klarer seg i en gummibåt. Men det er jo stor forskjell på vanlig kystseilas i Norge og langs den svenske vestkysten, og det å krysse store havstrekninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Komodo skrev for 5 timer siden: Ja, men det skal veldig mye sjø til før man ikke klarer seg i en gummibåt. Men det er jo stor forskjell på vanlig kystseilas i Norge og langs den svenske vestkysten, og det å krysse store havstrekninger. Ja, er jo ikke snakk om å krysse havstrekk. Men en del steder som kan være tøffe i Norge og Sverige også og som alle vet, så kan været snu fort og har en maks uflaks at motor stopper ol... Så vet jeg ikke hvor jeg hadde følt meg tryggest. I en gummibåt med 6hk eller i en Viking flåte... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Jeg sleper med en Rib, er for tung for snapp davidene. Jeg vil helt klart si jolle som beste løsning. Samtidig som du kan bruke den til noe vettug når du er i havn. Garn og teiner skal i sjøen, og små ekspedisjoner for å finne nye uthavner. Og ikke minst som Komodo sier, mye tryggere ved havari nær en forblåst kysstripe.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Ser den Ida Marie... Sukk, da blir det vel å dra på denne videre.. Flåte med elmotor.. Ingen som har tenkt på det i disse dager? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Joda, kan være kronglete noen ganger ved intelegging i trang havn. Men et godt flytetau, samt stramme den inn ved mønøvrering, så er det ikke så galt. Tatt i betraktning alle fordelene med å ha den. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Hvilken risiko er det for bruk? Ca null. Hvis en får bruk for redningsbåten, hvilken sansynlighet er det for at det går vesentlig bedre med jolle enn redningsflåte? Nær kysten er brann eller stor lekasje mest sannsynlige havarier, begge oppstår like lett i vanlig sommervær som uvær. Og hvor ofte går en ut i så dårlig vær at å drive på land i en redningsflåte vil være livsfarlig. I de forholdene vil jeg heller være i en redningsflåte da den skal takle dårligere vær enn en gummijolle. Har redningsflåte ombord. Tenker ikke på jolla som sikkerhet i det hele tatt (men anser risikoen for havari størst noen døgn seiling fra land). Selv om risikoen er veldig liten er flåten alltid ombord. Til vanlig bruk er en redningsflåte mer enn godt nok. Den vil holde dere i live til hjelp kommer. Håndsholdt VHF og vanntett pose til mobiltelefon kan være greit å ha også. Synker båten synes jeg det er helt innafor å be om hjelp. Jeg ser derfor bare veldig marginale fordeler med å ha jolle fremfor redningsflåte. Her snakker man om så små risikoer at det ikke er statististisk grunnlag i Norge. Men hvis en ser globalt på det kan jeg ikke huske å ha sett eksempler der folk har omkommet etter å ha gått i redningsflåte, der de kunne ha overlevd i en liten slepejolle (gummibåt). Motsatt er det enklere å finne eksempler, men det er i forhold det er totalt uaktuelt å gå ut i for en norsk fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Vanskelig å sette garn og teiner fra en rednings flåte.. ? og har en jollen, er flåte unødvendig. Ville defintivt foretrukket en jolle med motor ved brann og vind, for å komme seg på trygg avstand. Samme ved motorstopp i sterk pålandsvind... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 For redning hvis været er ok, og sjøen er rolig går det selvsagt men er det 1-2 m er vindbølger er en gummijolle ubruklig, etter min menig. En brytende bølge på 2m snur lett en liten gummijolle, mens en flåte er bygd for å tåle sjø. Hvor mange er dere om bord og hvor mange tar eventuelt jolla? Hvordan kommer du opp i jollen hvis du har havnet i vannet? Utstyrer du jolla med drivanker etc? Jeg forstår problemstillingen, men jeg mener at rutevalg (hold avstand fra land, gå heller litt ute til havs enn nær le kyst utaskjærs) ha med drivanker og godt med tauverk for å hive ut et anker på dybt vann, og selvsagt VHF. Å holde seg om bord så lenge som mulig vil alltid være best. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Gode argumenter her. Det er ved to anledninger som har vært litt spøkefulle. Vi bor i Bamble, men er fra Kristiansand. Vi har barn som bor på Sørlandet. Fra Arendal til Mandal. Turen går derfor rett som det er sørover. På utsiden av Mandal i fjor, så fikk vi Turbohavari. (med full rus på motor) Det var vel 1 1/2-2 meter bølger. Pålandsvind og god driv mot øyene der. Hjalp lite med drivanker og ankeret fikk enten ikke feste eller ble rykket opp. Det gikk bra, men så skummelt ut en periode... Andre gangen, var også i fjor. Vi var på vei til Bolærne, men heldigvis ikke kommet ut i "rom sjø" Det var vel en 7-8secm vind og sånn smårufsete. Vi lå i marsfart i ca 20 knop. Vi hadde ikke mer en passert Brevik broa før jeg så på kamera at det var mye røyk i motorrommet. Stanset maskinen og kjente på luken før jeg åpnet. Det var ikke noe brann, men det ene endelokket på varmeveksleren var løsnet, slik at det kom ut vanndamp. Motoren fikk kjøling, så hadde derfor ikke merket noe. Det var veldig mye vann i motorrommet. Helt opp til starteren... Hadde vi ikke hatt kamera, så hadde vi ikke merket noe før motoren hadde blitt kvelt og i og med at vi lå i plan, så ville nok alt vannet presset oss ned i bakkant slik at dette kommet inn vann i ventilene til motorrommet. Nå gikk dette bra. Men hadde dette vært på "utsiden" og vi ikke hadde merket noe før, så hadde nok vår kjære Viking ligget hos krabbe og fiksen. Samt at det ikke er godt å si hvordan det hadde gått med oss. I ettertid har jeg selvfølgelig gjort flere tiltak. Har også kjøpt håndholdt VHF i tilfelle en må gå fra borde... Vurderer derfor en flåte pga irritasjon med å slepe med seg denne gummibåten, samt at jeg forstår konemor som gjerne vil ha noe sikkerhet. Mvh Roger og Olina Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Denne kommentaren fra en person som har vært med på forlis sier det meste (Sunseekeren utenfor Lista 2016, flere ombord): " Og til slutt: Det som berger deg og dine når du står til knes i sjø og vinden uler, det er REDNINGSFLÅTEN. Ikke jolle, ikke gummibåt, men FLÅTEN. Løp og kjøp." Han sa riktignok at flåten hadde havnet opp ned, men pga. sikkerhetskurs klarte de å rette den. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Under vanlige forhold føler vi oss trygge med slepejolla på Baluba. En redingsflåte uten fremdrift har også sine ulemper. . Når det kommer et skip mot deg... Slepejolla fyller flere funksjoner: 1. Som lettbåt 2. Slepe moderskip og andre 3. Jollemotoren er reserveframdrift på moderskip, brakett på badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 hvis hele poenget er sikkerhet for å overleve, så er det vel ingenting som kan konkurrere med flåte. Midt havs med kraftig vind og bølger er jolla konstant (uavhengig av øsekapasitet) fyllt til randen med vann, og mannskapet sitter dyvåte, kalde og ubeskyttet i vinden. Men ferdes trådstarter i slike værforhold og havstrekk antar jeg rednings/flytedrakter også er med i vurderingen. De trenger ikke koste skjorta for å bidra positivt i "normale" farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Godt poeng Nordan. Men ved en eventuell båtbrann i plastbåt. Tror jeg neppe noen rekker å ta på seg en slik drakt. Men ellers, er det en god plan.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Båtbrann i fint farvann så er det jo bare å hoppe i vannet og svømme vekk. Er det dårlige vær vind og bølgeforhold er vi tilbake til flåten igjen. Og særlig dersom man ikke har rukket å kle seg :-) Jolla er et artig sak for andre ting en forlis midthavs i dårlig vær. Men trenger du å forlate moderskipet under slike forhold er flåte det eneste som gjeldet (ja jeg er påståelig nå). Men foregår ferden alltid langs kysten på øst og sørlandet er det kanskje ikke reell sikkerhets utrustning du søker etter, men følelsen av å kunne krabbe opp i noe annet som flyter. Kan jo også bruke penger på radar, ais samt å gå over elektrisk anlegg og drivstoff systemet osv. om sikkerhetsnivået skal opprettholdes ombord. Hvor mange rengjør f.eks baugpropellmotoren for støv jevnlig, slik manualen foreskriver? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Ser poenget ditt og har nok kommet frem til at jolla kommer til å bli med, samt en 4-mans flåte blir kjøpt inn. Har Radar +++ av utstyr. Går over brytere, sikringer, reeler, slangeklemmer, gjennomføringer, slanger +++ hver vår. Men jeg må si at jeg ikke har lest dette ang baugpropellmotoren. Så har blir det å ta en titt i manualen igjen. Godt tips...Sjekker kun at kablene ikke har irret og at de sitter godt. Ankervinsjen blir gått over osv. Men vi har gammel båt og mye kan skje. Det fikk vi merke i fjor og det er helst konemor som trenger denne ekstra tryggheten... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Vanskelig å sette garn og teiner fra en rednings flåte.. ? Ida Marie III skrev for 13 timer siden: Ville defintivt foretrukket en jolle med motor ved brann og vind, for å komme seg på trygg avstand. Samme ved motorstopp i sterk pålandsvind... Duppe skrev for 11 timer siden: " Og til slutt: Det som berger deg og dine når du står til knes i sjø og vinden uler, det er REDNINGSFLÅTEN. Ikke jolle, ikke gummibåt, men FLÅTEN. Løp og kjøp." Han sa riktignok at flåten hadde havnet opp ned, men pga. sikkerhetskurs klarte de å rette den. Men sikkerhetskurs og flåtedrill er jo ikke noe alle har vært gjennom i det siste. Kanskje det er en falsk trygghet med flåte? dieselfan skrev for 10 timer siden: Slepejolla fyller flere funksjoner: 1. Som lettbåt 2. Slepe moderskip og andre 3. Jollemotoren er reserveframdrift på moderskip, brakett på badeplattform. Enig. Det virker litt overkill å drasse rundt på en redningsflåte for oss som vesentlig driver med kystseilas i Oslofjorden og Bohuslen. Men du skal ikke synke langt utenfor Koster før det blir tøft å svømme til land om båten brenner eller synker! Særlig ikke for barna. Da er det godt å kunne gå i ei jolle og kjøre inn i sikkerhet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Sikkerhetsutstyr velges jo ut fra hvilket område man ferdes i! Akkurat det å få motorstopp, så bør man jo helst ha et sikkelig drivanker samt et sikkelig anker og som kan holde båten.. Etter min mening er det best å være i moderskipet så lenge som mulig! Jeg har opplevd vår værharde kyst både fra den fine og den stygge siden.. tror ikke jeg hadde følt meg særlig bekvem i sikkelig dårlig vær med en liten gummibåt! Da er det nok redningsflåte som gjelder! Det aller beste "sikkerhetsutstyret" er å planlegge turen nøye og ha utstyr, motor og båt i orden! Trenger kansje ikke å si det men, VHF og kan å bruke den er slik jeg ser det omtrent det viktigste sikkerhetsutstyret ved kystseilas. Vi er rimelig godt oppdekt av RS! Tror en må skille på lettbåt/redningsbåt Det er to forskjellige ting Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Krimart Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) En flåte er laget for redning, utstyrt for å klare store bølger, for å relativt lett komme opp i fra sjøen, for å relativt lett kunne snus, har basic utstyr som vann, kniv, sjøsyketabeletter etc., har overbygg mot sjøsprøyt, er lett å se fra redningsbåt. Redigert 3.August.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Det er store forskjeller på bruk av båten. Vi har utrustet båten sikkehetsmessig til å seile på åpent hav i orkan. Dermed er flåte eneste som er akseptabelt. Går en ikke ut i stiv kuling og bare er i kystnære områder er behovet noe helt annet. Da er jolle godt nok. Men hvis en ikke bruker jolla, da er den mest i veien. En flåte er lettere å stue bort, og jeg vil påstå at den er sikkerhetsmessig mer enn god nok. Brukes jolla er det egentlig ingen diskusjon. Forsto her at jolla bare var med som sikkehet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Ser at flere heller mot flåte... Har VHF og kan bruke dem. Har to håndholdte og en fastmontert som stadig er i bruk Storm og Orkan, holder vi oss langt unna. Men husker når vi hadde Summer Family-en og var på vei til Sverige med en marsjfart på 7 knop og været snudde, selv om Yr og Storm meldte lite vind og annet pølseprat. Da fikk vi kjørt oss godt og ikke ofte jeg har sett hele baugen forsvinne under vann... Men gikk jo bra den gang også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.