Jump to content

Hva er det sikreste å ha med. Slepejolle (gummibåt) eller redningsflåte?


Roger og Olina

Recommended Posts

Som en ekstra sikkerhet, så drar vi med oss gummibåten. Den er liksom alltid i veien og jeg har gått lei av dette. Har snap daviter, men da tar den jo hele badeplattformen... Kona vil gjerne ha den med som en trygghet. En vet jo ikke hva som kan skje når en er på sjøen. Vi har jo selv opplevet å få motor havari i liten kuling på utsiden av Mandal. Det var ikke spesielt morsomt for å si det mildt. Har også vært oppi  ett par andre hendelser som ikke har vært så morsome. Så konemor vil som sagt ha den med som en trygghet.

Men vurderer nå å kjøpe en redningsflåte i stede. Bakdelen er jo om noe skulle skje i høy sjø, nærme land.. Så er en jo litt rævkjørt med tanke på at en risikerer å bli slått sønder og sammen i en flåte. Med gummibåten så kan en jo bruke årer eller motoren...

 

Så hva mener folket her, flåte eller leve med irritasjonen å dra på gummibåten?

 

Med hilsen Roger og Olina

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, men det skal veldig mye sjø til før man ikke klarer seg i en gummibåt. Men det er jo stor forskjell på vanlig kystseilas i Norge og langs den svenske vestkysten, og det å krysse store havstrekninger.

Ja, er jo ikke snakk om å krysse havstrekk. Men en del steder som kan være tøffe i Norge og Sverige også og som alle vet, så kan været snu fort og har en maks uflaks at motor stopper ol... Så vet jeg ikke hvor jeg hadde følt meg tryggest. I en gummibåt med 6hk eller i en Viking flåte...

Link to post

Jeg sleper med en Rib, er for tung for snapp davidene. Jeg vil helt klart si jolle som beste løsning. Samtidig som du kan bruke den til noe vettug når du er i havn. Garn og teiner skal i sjøen, og små ekspedisjoner for å finne nye uthavner. Og ikke minst som Komodo sier, mye tryggere ved havari nær en forblåst kysstripe..

Link to post

Hvilken risiko er det for bruk? Ca null. Hvis en får bruk for redningsbåten, hvilken sansynlighet er det for at det går vesentlig bedre med jolle enn redningsflåte? Nær kysten er brann eller stor lekasje mest sannsynlige havarier, begge oppstår like lett i vanlig sommervær som uvær. Og hvor ofte går en ut i så dårlig vær at å drive på land i en redningsflåte vil være livsfarlig. I de forholdene vil jeg heller være i en redningsflåte da den skal takle dårligere vær enn en gummijolle.

 

Har redningsflåte ombord. Tenker ikke på jolla som sikkerhet i det hele tatt (men anser risikoen for havari størst noen døgn seiling fra land). Selv om risikoen er veldig liten er flåten alltid ombord.

 

Til vanlig bruk er en redningsflåte mer enn godt nok. Den vil holde dere i live til hjelp kommer. Håndsholdt VHF og vanntett pose til mobiltelefon kan være greit å ha også. Synker båten synes jeg det er helt innafor å be om hjelp. Jeg ser derfor bare veldig marginale fordeler med å ha jolle fremfor redningsflåte. Her snakker man om så små risikoer at det ikke er statististisk grunnlag i Norge. Men hvis en ser globalt på det kan jeg ikke huske å ha sett eksempler der folk har omkommet etter å ha gått i redningsflåte, der de kunne ha overlevd i en liten slepejolle (gummibåt). Motsatt er det enklere å finne eksempler, men det er i forhold det er totalt uaktuelt å gå ut i for en norsk fritidsbåt.

Link to post

For redning hvis været er ok, og sjøen er rolig går det selvsagt men er det 1-2 m er vindbølger er en gummijolle ubruklig, etter min menig. En brytende bølge på 2m snur lett en liten gummijolle, mens en flåte er bygd for å tåle sjø.  Hvor mange er dere om bord og hvor mange tar eventuelt jolla? Hvordan kommer du opp i jollen hvis du har havnet i vannet?  Utstyrer du jolla med drivanker etc?

 

Jeg forstår problemstillingen, men jeg mener at rutevalg (hold avstand fra land, gå heller litt ute til havs enn nær le kyst utaskjærs) ha med drivanker og godt med tauverk for å hive ut et anker på dybt vann, og selvsagt VHF. Å holde seg om bord så lenge som mulig vil alltid være best. 

 

 

Link to post

Gode argumenter her. Det er ved to anledninger som har vært litt spøkefulle. Vi bor i Bamble, men er fra Kristiansand. Vi har barn som bor på Sørlandet. Fra Arendal til Mandal. Turen går derfor rett som det er sørover. På utsiden av Mandal i fjor, så fikk vi Turbohavari. (med full rus på motor) Det var vel 1 1/2-2 meter bølger. Pålandsvind og god driv mot øyene der. Hjalp lite med drivanker og ankeret fikk enten ikke feste eller ble rykket opp. Det gikk bra, men så skummelt ut en periode...

Andre gangen, var også i fjor. Vi var på vei til Bolærne, men heldigvis ikke kommet ut i "rom sjø" Det var vel en 7-8secm vind og sånn smårufsete. Vi lå i marsfart i ca 20 knop. Vi hadde ikke mer en passert Brevik broa før jeg så på kamera at det var mye røyk i motorrommet. Stanset maskinen og kjente på luken før jeg åpnet. Det var ikke noe brann, men det ene endelokket på varmeveksleren var løsnet, slik at det kom ut vanndamp. Motoren fikk kjøling, så hadde derfor ikke merket noe. Det var veldig mye vann i motorrommet. Helt opp til starteren... Hadde vi ikke hatt kamera, så hadde vi ikke merket noe før motoren hadde blitt kvelt og i og med at vi lå i plan, så ville nok alt vannet presset oss ned i bakkant slik at dette kommet inn vann i ventilene til motorrommet.

Nå gikk dette bra. Men hadde dette vært på "utsiden" og vi ikke hadde merket noe før, så hadde nok vår kjære Viking ligget hos krabbe og fiksen. Samt at det ikke er godt å si hvordan det hadde gått med oss.

I ettertid har jeg selvfølgelig gjort flere tiltak. Har også kjøpt håndholdt VHF i tilfelle en må gå fra borde...

Vurderer derfor en flåte pga irritasjon med å slepe med seg denne gummibåten, samt at jeg forstår konemor som gjerne vil ha noe sikkerhet.

 

Mvh

Roger og Olina

Link to post

Denne kommentaren fra en person som har vært med på forlis sier det meste (Sunseekeren utenfor Lista 2016, flere ombord):

 

" Og til slutt: Det som berger deg og dine når du står til knes i sjø og vinden uler, det er REDNINGSFLÅTEN. Ikke jolle, ikke gummibåt, men FLÅTEN. Løp og kjøp."

 

Han sa riktignok at flåten hadde havnet opp ned, men pga. sikkerhetskurs klarte de å rette den.

Link to post

Under vanlige forhold føler vi oss trygge med slepejolla på Baluba.

En redingsflåte uten fremdrift har også sine ulemper. . Når det kommer et skip mot deg...

Slepejolla fyller flere funksjoner:

1. Som lettbåt

2. Slepe moderskip og andre

3. Jollemotoren er reserveframdrift på moderskip, brakett på badeplattform.

Link to post

hvis hele poenget er sikkerhet for å overleve, så er det vel ingenting som kan konkurrere med flåte. Midt havs med kraftig vind og bølger er jolla konstant (uavhengig av øsekapasitet) fyllt til randen med vann, og mannskapet sitter dyvåte, kalde og ubeskyttet i vinden. Men ferdes trådstarter i slike værforhold og havstrekk antar jeg rednings/flytedrakter også er med i vurderingen. De trenger ikke koste skjorta for å bidra positivt i "normale" farvann. 

Link to post

Båtbrann i fint farvann så er det jo bare å hoppe i vannet og svømme vekk. Er det dårlige vær vind og bølgeforhold er vi tilbake til flåten igjen. Og særlig dersom man ikke har rukket å kle seg :-) 

 

Jolla er et artig sak for andre ting en forlis midthavs i dårlig vær. Men trenger du å forlate moderskipet under slike forhold er flåte det eneste som gjeldet (ja jeg er påståelig nå). Men foregår ferden alltid langs kysten på øst og sørlandet er det kanskje ikke reell sikkerhets utrustning du søker etter, men følelsen av å kunne krabbe opp i noe annet som flyter. Kan jo også bruke penger på radar, ais samt å gå over elektrisk anlegg og drivstoff systemet osv. om sikkerhetsnivået skal opprettholdes ombord. Hvor mange rengjør f.eks baugpropellmotoren for støv jevnlig, slik manualen foreskriver?

Link to post

Ser poenget ditt og har nok kommet frem til at jolla kommer til å bli med, samt en 4-mans flåte blir kjøpt inn. Har Radar +++ av utstyr. Går over brytere, sikringer, reeler, slangeklemmer, gjennomføringer, slanger +++ hver vår. Men jeg må si at jeg ikke har lest dette ang baugpropellmotoren. Så har blir det å ta en titt i manualen igjen. Godt tips...Sjekker kun at kablene ikke har irret og at de sitter godt. Ankervinsjen blir gått over osv. Men vi har gammel båt og mye kan skje. Det fikk vi merke i fjor og det er helst konemor som trenger denne ekstra tryggheten...

 

Link to post
Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

Vanskelig å sette garn og teiner fra en rednings flåte.. ?

:lol:

 

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

Ville defintivt foretrukket en jolle med motor ved brann og vind, for å komme seg på trygg avstand. Samme ved motorstopp i sterk pålandsvind...

:yesnod:

 

Duppe skrev for 11 timer siden:

" Og til slutt: Det som berger deg og dine når du står til knes i sjø og vinden uler, det er REDNINGSFLÅTEN. Ikke jolle, ikke gummibåt, men FLÅTEN. Løp og kjøp."

 

Han sa riktignok at flåten hadde havnet opp ned, men pga. sikkerhetskurs klarte de å rette den.

Men sikkerhetskurs og flåtedrill er jo ikke noe alle har vært gjennom i det siste. Kanskje det er en falsk trygghet med flåte?

 

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Slepejolla fyller flere funksjoner:

1. Som lettbåt

2. Slepe moderskip og andre

3. Jollemotoren er reserveframdrift på moderskip, brakett på badeplattform.

Enig. Det virker litt overkill å drasse rundt på en redningsflåte for oss som vesentlig driver med kystseilas i Oslofjorden og Bohuslen. Men du skal ikke synke langt utenfor Koster før det blir tøft å svømme til land om båten brenner eller synker! Særlig ikke for barna. Da er det godt å kunne gå i ei jolle og kjøre inn i sikkerhet.

 

Link to post

Sikkerhetsutstyr velges jo ut fra hvilket område man ferdes i!  Akkurat det å få motorstopp, så bør man jo helst ha et sikkelig drivanker samt et sikkelig anker og som kan holde båten.. Etter min mening er det best å være i moderskipet så lenge som mulig! Jeg har opplevd vår værharde kyst både fra den fine og den stygge siden.. tror ikke jeg hadde følt meg særlig bekvem i sikkelig dårlig vær med en liten gummibåt! Da er det nok redningsflåte som gjelder!

Det aller beste "sikkerhetsutstyret" er å planlegge turen nøye og ha utstyr, motor og båt i orden!   Trenger kansje ikke å si det men, VHF og kan å bruke den er slik jeg ser det omtrent det viktigste sikkerhetsutstyret ved kystseilas. Vi er rimelig godt oppdekt av RS!

Tror en må skille på lettbåt/redningsbåt  Det er to forskjellige ting

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det er store forskjeller på bruk av båten. Vi har utrustet båten sikkehetsmessig til å seile på åpent hav i orkan. Dermed er flåte eneste som er akseptabelt. Går en ikke ut i stiv kuling og bare er i kystnære områder er behovet noe helt annet. Da er jolle godt nok. Men hvis en ikke bruker jolla, da er den mest i veien. En flåte er lettere å stue bort, og jeg vil påstå at den er sikkerhetsmessig mer enn god nok. Brukes jolla er det egentlig ingen diskusjon. Forsto her at jolla bare var med som sikkehet.

Link to post

Ser at flere heller mot flåte... Har VHF og kan bruke dem. Har to håndholdte og en fastmontert som stadig er i bruk :yesnod:

Storm og Orkan, holder vi oss langt unna. Men husker når vi hadde Summer Family-en og var på vei til Sverige med en marsjfart på 7 knop og været snudde, selv om Yr og Storm meldte lite vind og annet pølseprat. Da fikk vi kjørt oss godt og ikke ofte jeg har sett hele baugen forsvinne under vann... Men gikk jo bra den gang også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...