Jump to content

Lufttilførsel til en MerCruiser 4.2l Diesel (320hk) - hvor mye ?


LeviCorsair

Recommended Posts

Hvor stor lufttilførsel trenger jeg til en 4.2l Mercruiser, Diesel - 320Hk. 

Vet at disse trenger mye luft.. men holder det for eksempel med disse ? (se  bilde )

 

598086327e009_2015-08-0615_55.47(2).jpg.0695047a4e7c0880dcc8f26728535e05.jpg

 

De blir stående med åpning bakover, men det går kanskje fint ? Eller bør jeg også ha en lufttilførsel med åpning "mot" kjøreretningen ?

 

Link to post

Jeg lurte litt på det samme når jeg byttet fra bensin til Mercruiser diesel motorer.

4.2 L`eren trenger ca 22680 liter luft pr.min. Det regnes ut ifra motorens slagvolum (4200 kubikk cm) x max rpm 3600 og om den har turbo som øker det som kalles volumetrisk effektivitet, en faktor 2,5-3. Om det er ukjent bruker man faktor 3. Så summen blir litt over 22000 l luft pr minutt.

 

For å få det inn i motor rommet nogenlunde kjapt må åpningen ha minst 690 cm2 (kvadrat cm). Man pleier å bruke hk delt på 3,3+ 10 % ekstra. Så for din motor blir det ca 690cm2. F.eks en åpning 69cm x 10 cm, eller to på 35x10cm.

Åpningens størrelse avgjør hastigheten inn og er det for lite blir lufthastigheten ganske stor og dermed støyen som genereres når luften passerer.

På meg ser de inntakene litt feil ut, både plassering og åpninger.

 

Med to V8 bensin var det tre 17"x4" åpninger på hver side av motor rommet og det holdt for mine to 220hk motorer.

 

Så jeg ville flyttet luftinntakene til siden på båten og laget ett på hver side.. Det finnes fine forniklede deksler med åpninger bakover så det ikke kommer sjøsprøyt inn.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Du bytter til 320hk diesel fra en mindre motor ? Er det en diesel motor tidligere også ?

Isåfall er det mindre ombygging.

Er det en bensin motor tidligere er det en del ting du må få på plass, bl.a retur diesel til tank.

Og et grov filter, samt dimensjonere drivstoff slanger tilpasset motor.

Når det gjelder deksel til luftfilter, har jeg på min båt åpne ut på siden, men de er innfelt og noen skillevegger og riller som gjør at det ikke

kommer inn vann. De jeg nevnte med åpning bakover og plasseres på siden av motor rommet, er konstruert slik at de ikke tar inn vann, men luften passerer inn.

Du trenger og en avtrekks vifte i motor rommet om det ikke er fra før, for å trekke ut litt varm luft, vanlig er en 4 " vifte med slanger ut. på min båt er det en vifte på hver side.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
boble65 skrev for 9 timer siden:

Trenger vel ikke avtrekksvifte i motorom når en har diesel? 

 

Nei forsåvidt ikke. Trenger ikke ha båt heller.

Men viften er god å ha for å trekke ut varm luft som jeg skrev.

Når det gjelder eksplosjons fare for diesel kontra bensin, så er det mindre.

Men diesel damp antenner ved ca 65 grader, om du kke vet det, så en vifte er greit å ha i tilfelle lekkasje.

 

Jeg har i alle fall to stk avtrekks vifter. Med to dieselmotorer i rommet kan det bli godt og varmt.

I tillegg er lavere temp på inn luften bra for fordøyelsen (forbrenning) av diesel.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Har du målt om disse viftene har noen som helst effekt under gange? Det tviler jeg egentlig sterkt på at de har. Når du tenker på hvor mye luft motorene trekker inn I motorrommet skal det godt gjøres at viftene klarer å trekke noe ut derfra på samme tid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Chris284 skrev 57 minutes ago:

Men diesel damp antenner ved ca 65 grader, om du kke vet det

Dieseldamp _antenner_ rundt 210 grader. At flammepunktet er rundt 65 grader betyr rett og slett at diesel må varmes opp til denne temperaturen for å kunne avgi nok damp til at det skal være mulig å sette fyr på den.

 

Til sammenlikning kan jeg nevne at bensin har et flammepunkt på under 40 kuldegrader, men det blir veldig galt å si at bensindamp antenner ved minus 40...

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Ja riktig som du skriver X10an, 65 grader på flammepunkt. Men diesel båter tar fyr de og av en eller annen grunn.

Det er ofte litt lekkasjer i eldre diesel motorer.

Jeg har sjekket mine vifter og temp ut er høyere enn inn luften. Viftene satt der fra da jeg hadde to V8 bensin (nå moringer).

 

Levi, når du bygger opp på nytt med ny motor og div, har du alle muligheter til å gjøre de riktige tingene, og feile.

Mercruiseren er i allefall en god motor. Med Bravo 2 eller 3 drev blir det bra.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

BRavo 3 drev blir bra.

Da er det bare å regne litt på drivstoff tilførsels rør, lendge og diameter.

Det skal en del liter pr time som filtere og slanger skal håndtere.

Skal ikke starte med det i fare for å skrive feil, men sikkert noen som har dette ferdig googlet.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

I monteringsmanualen står det bruk av 8mm dia på tilførsel diesel. Det er ikke returslange for diesel på disse.

 

Ang vifte står det eksplisitt at det ikke skal være vifte i lufttilførsel. En turbomotor har tvungen foring av luft som suger luft inn i motorrommet. Dersom man har en vifte i lufttilførsel vil denne mest sannsynlig blir trukket rundt av den innkommende luften som kan føre til restriksjon og til evt varmgang i lager på vifte, Så gjør det riktig- dropp vifte på lufttilførsel!

Link to post

Er vel retur diesel om det er en cmd diesel. Både electronic og mekaninsk pumpe har retur på diesel.

Er kanskje ikke retur på common rail diesel om det er det du har.

 

Motorroms vifte er bare for å trekke ut varmluft, er egen åpning for det på min båt, var der fra før'jeg byttet til diesel.

Om luft inntaket er riktig dimensjonert skjer det ikke noe annet enn at varme trekkes ut.

Etter litt beregninger på l/t kom jeg frem til at 10mm rør holder til to 220hk motorer.

 

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Min info er for CMD QSD, de eldre kjenner jeg ikke. Men vanlig før man kom på å avkjøle diesel at man ikke trenger retur. Liker at man skriver at det kanskje ikke er retur på diesel på CMD QSD - i disse google tider.

 

At man skal lufte for å redusere varme er litt artig med kapasitet på kjøling av motor via sjøvannet...

Men at man ruter luften ned og lengst unna turbo innsuget er vanlig å anbefale. Kjølevifte er farlig... ifølge produsenten av motor... sjekk gjerne både cummins og CMD. Men gjerne vifte inne i motorrom men ikke i kanaler eller som del av inntak. Relativt selvforklarende - om man regner på hvor mye luft denne/disse motorene trekker ( en turbo suger relativt kraftig) og arealet så kan du regne på hastigheten for luften.

 

Selve monteringsmanualen tror jeg ikke ligger på mercury marine sin site: http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=EN&categories=MERCRUISER$2000$Diesel$Sterndrive$

 

Men Boatdiesel har denne, ellers har jeg til min qsd 4.2...

 

 

 

 

Link to post

Har ikke studert commonrail motoren. En commonrail har og en eller annen form for retur så vidt jeg husker.

Du får ta en tur ned i motor rommet og se etter så vi får det på det rene.

På de uten cm er det retur som motor produsent har montert.

Amen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...