Jump to content

Kobling av Biltema dynamo

Ebb

Recommended Posts

Har satt i ny dynamo fra Biltema den universal 65amp, fikk koblet den og startet motoren den viser at den lader med 14 amp ? Men den viser mer turtall enn den andre kan det være fordi hjulet er litt mindre på den nye dynamoen . Og da eg ga litt turtall for å sjekke var den plutselig død? Å det lyser i dynamolyset og den ladder ikkje 

noen som har en ide?

Dette med at den viser meir turtall er sannsynlig at det skyldes størrelsen på reimskiva. Reimskiver kjem i forskjellige størrelser, både til motor og dynamo. Derfor er der ein justeringsskrue på baksida av turtelleren for å skru den til det som er riktig til akkurat den motoren som den er tilkoblet. Årsak til plutselig død dynamo, har eg ikkje svar på.

Hei takk for svar ?Fant ut av døde dynamoen , det var plusskabelen som var komt bort i jord ?

Så da var den fikset ?

Men ser no at turtallet ligger på 800 på tomgang å det er vel greit men litt høgere på fult ca 3000 + å da den andre låg på 2500

veit ikkje om eg skal bry meg med å justere på den