Jump to content

Udskiftning af elektronik om bord - "how to"-tråd


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg tænkte, at det kunne være relevant med en tråd, hvor vi deler erfaringer og processer når det gælder udskiftning af elektronik om bord.

 

Der kommer mange nye plottere og andet udstyr i disse år og der står mange gamle, utidssvarende plottere i vores både, som trænger til udskiftning. Desuden kommer der nyere udstyr som AIS, internet osv, som måske kan friste svage sjæle.

 

Meget af dette kan man lave selv - også med begrænsede håndværksmæssige evner (som mig). Men det hjælper med inspiration og erfaringer fra andre, der har prøvet noget tilsvarende.

 

Jeg lægger gerne ud med mine erfaringer fra skift af plotter på min Aquador 32c. Disclaimer: Der er rigtig mange dygtige håndværkere herinde. Jeg er IKKE en af dem, så jeg tager gerne imod kritik og feedback fra mere erfarne. Men jeg tænker, at hvis jeg kan finde ud af ting, så kan mange andre også :-)

 

I min nyindkøbte båd stod en Garmin 4010. Jeg hadede den fra første sekund og besluttede, at den skulle ud så snart jeg havde overskud. Valget faldt på et "budget-alternativ": En Simrad GO9 xse, der kan være hjernen i kommende opgraderinger: Først og fremmest et ekkolod (der ikke var i Garmin'en), senere autopilot og radar (der kommer senere hvis/når jeg får råd...) Den blev indkøbt fra CactusNav i UK til en fin pris! (cirka 8200 DKK)

 

Første skridt var så at fjerne den gamle plotter. Fire skruer - og så en masse Tec7, der sad rigtig godt fast. Her hjalp kun mild vold.

 

IMG_1653.JPG.bf3e5bea91967653930eed6b1ddd8b56.JPG

 

 

IMG_1657.JPG.f3075e89200e508b4ff57a20a73f1d76.JPG

 

IMG_1654.JPG.8a7928797b373de2bc8b35b8d3b71db3.JPG

 

 

Men ud kom den, og afslørede et ret grimt hul. Problemet var så, at hullet var større end den nye plotter, så noget måtte gøres. Jeg skulle finde en plade, der kunne dække for hullet, men det var ikke ligetil. Til sidst ende jeg med at købe en 2mm tyk plexiglas-plade i det lokale byggemarked:

 

IMG_1663.JPG.11a07aa92a284cdd458dfe3b114cda09.JPG

 

 

Jeg målte op (flere gange efter mottoet "measure twice - cut once") og skar en plade ud, der dækkede fronten. Så satte jeg et print af den gamle plotter på, for at se omridset af den og skruehullerne og herefter mounting templaten fra den nye:

 

IMG_1664.JPG.376ed2fc3cbeed001149b4d6e1d810f3.JPG

 

 

Så borede jeg de fire huller med hulboret - det var svært! Det er ikke ligetil at bore pænt i plexiglas med et hulbor. Men det fungerede godt nok, og så skar jeg hullet ud til den nye plotter med en stiksav. Lave omdrejninger, for ikke at smelte plexiglasset. Resultatet var ok. Jeg tog også en dremel og sleb kanter og hjørner for at undgå skarpe kanter og få det til at se lidt mere afrundet ud. Kunne nok have været gjort pænere...

 

IMG_1667.JPG.a39bf1d998766a49bc00bbeabfa7eda2.JPG

 

 

En dåse hvid spraymaling til 35 kroner gjorde den hvid. (intet billede af det..)

 

Og så i båden. Tilslutning til 12v var enkelt, da det var ført frem til den gamle plotter. Jeg genbrugte sikringen fra Garminen. NMEA 2000 har jeg ikke noget af endnu. Der medfulgte en HDI transducer, som jeg forsøgsvis limede fast i bunden med Tex7 og tilsluttede. Og det var det.  Første prøvemontering:

 

IMG_1668.JPG.fd2b0ed1d9af5e3b3324b3690bdb86e0.JPG

 

De sorte skruer var ikke smukke, så jeg skiftede til blanke og prøvede efter bedste evne at forsænke hovederne med lidt større bor. Den sag også lidt skævt, så det rettede jeg, og sluttede af med at forsegle med Tec7 og en (pæn) fuge mellem pladen og den gamle glasfiber.

 

I mellemtiden var det blevet mørkt, men det ser helt ok ud - og det virker! Også ekkoloddet.

 

IMG_1670.JPG.5698d35ca79054dac3e22a4b3ce58113.JPG

 

Så skal jeg bare have mit Navionics kort i, så er det sag klaret. Men plotteren har ikke udgang for NMEA 0183, så jeg kan ikke få VHS'en tilsluttet. Næste projekt: Ny VHF med AIS modtager og NMEA 2000 incl. netværk. Stay tuned!

 

Og fyld endelig på med egne projekter! Jeg vil elske at lære fra jer - især dem af jer, der er bedre end mig - hvilket er en del... :-)

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 59 minutes ago:

Så skal jeg bare have mit Navionics kort i, så er det sag klaret. Men plotteren har ikke udgang for NMEA 0183, så jeg kan ikke få VHS'en tilsluttet. Næste projekt: Ny VHF med AIS modtager og NMEA 2000 incl. netværk. Stay tuned!............................

 

hvis du er fornøyd med  gamle '0183'- saker så kan du koble sammen

gamle NMEA 0183 til NMEA 2000 med en Actisense NGW-1

(mine gamle Vindinstrument + Ais-transspondern går inn på B&G plottern mha Actisense)

 

 

NGW-1-ISO%20Rev%20D%20C45%20650pix.png

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tak for pæne ord. Det kan nok gøres smukkere, men ikke af mig :-)

 

Gunga, sådan en adapter er smart, men den koster 1400 DKK og jeg kan få en ny Lowrance NMEA 2000 vhf i UK for lige over 2000, så det er der nok mere fremtid i så længe jeg ikke har andet ældre udstyr. 

 

Her er et billede i dagslys. Jeg er ikke helt tilfreds, men kan ikke se hvordan det kunne gøres bedre uden at gøre det til en meget større operation. 

 

IMG_0162.JPG.a19b9e78c65ec6bf9a25e924942165e9.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...