Duppe Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Alt virket fint men så plutselig forandret lyden seg. Tydelig at motor ikke har kontakt med propell. Spørsmål er om dette er noe jeg skal tukle med for å se hva det kan være, eller er det ikke trygt i og med at det er skroggjennomføringer og best å overlate til fagfolk? Quote Link to post
hanto1 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Sku av motoren og bytt brytepinne så er alt bra igjen Quote Link to post
Duppe Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Takk, det hørtes jo lett ut. Fant en anvisning på det også så da er det vel greit: http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/sidepower/Side-Power_Hvordan bytte brytepinne.pdf Quote Link to post
Skate Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Ja, enig med Hanto1?. Min brytepinne blir slitt, og pleier å rykke hvert 2.år. Enkelt å skifte, men du trenger segringtang. Jeg har alltid ny brytepinne og tang liggende i rommet ved baugpropell. Quote Link to post
Duppe Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Mener du sånn? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-låseringtang/40-7838 Quote Link to post
jeb Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Er det noen som vet om dette er det samme på vetus sin baugproppel. min fungerer også veldig dårlig. Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Skate Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Den skal være slik at når du klemmer sammen håndtakene åpner tangen seg. Da får du enkelt tatt av seg-ring? http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/tenger/laseringtenger/laseringtang-149017/ Quote Link to post
Dinamo Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 jeb skrev for 2 timer siden: Er det noen som vet om dette er det samme på vetus sin baugproppel. min fungerer også veldig dårlig. Brytepinn er sånn av/på, so om den fungerer dårlig so antar eg at feilen ligg ein annen plass. Quote Link to post
jeb Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Tror da at båten må opp for en sjekk da. Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 @jeb, har den alltid vært slik, eller blitt slik over tid, eller plutselig? Hvis plutselig tenker jeg at det kan være noe som hindrer propellen å gå raskt nok rundt (fremmedlegeme), eller splint (men den er stort sett enten/ eller). Hvis det er kommet gradvis så tenker jeg at det kan være dårlig batteri, irr på koplingspunkter i det elektriske eller noe som hindrer propellen (groe). Dette kan sjekkes uten å ta båten opp. Men husk å fjerne sikring for baupropell FØR du putter hendene inn i den. Behandle den som en snøfreser... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MajorAndy Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Jeg havde samme problem - da båden kom op, var propellen væk... Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 De blir meget dårlige når propellen er borte! Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Pøh, bare å ha stor nok motor. . Det forrige båten min gjorde 30 knop....på bare gjengene???? Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jeb Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Det gjør ikke min, flytte 13 tonn er litt for tungt med bare gjengene. Quote Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Duppe Posted August 4, 2017 Author Share Posted August 4, 2017 (edited) Fikset det uten å slå av propellfestet med påfølgende forlis , men det er blitt en litt rar lyd så mulig det sitter noe fast i propellen. Skal se om jeg kan dykke under båten for å se, eller om jeg lar det vente til båten kommer opp for høsten. Bruker ikke baugpropellen så mye uansett så det kan muligens vente. Fikk feil brytepinne av Maritim (SeaSea hadde ikke til denne typen (Side-Power baugpropell fra Sleipner)), men det var festet en reservepinne på motoren: Her er noen bilder hvis noen kan ha bruk for senere: Her stasen. Slo av hovedstrømmen og skrudde av strømledningen her. Tok så ut de to 6mm sekskantskruene. Den bakerste var et helvete å komme til, men brukte speil for å se med: Løfter motoren og kan se spon fra den ødelagte brytepinnen: Låseringen tas av: Biter av den gamle brytepinnen slås ut med dor og hammer: Ny pinne er slått inn og låsering på plass. Legg merke til at en tynn bit av pinnen stikker ut og skal i åpningen av ringen. Vet ikke hvorfor: Riktig lengde var 21 mm: Heldigvis sto det en reservepinne festet på motordekselet: Denne fikk jeg fra Maritim men var feil. 4mm diameter er riktig, men litt for lang: Edited August 4, 2017 by Duppe (see edit history) Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 God bildeserie :-) Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Det er råd med den pølsa som er for lang... Quote Link to post
Faxen Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 Uff da, da må man til pølsemaker for å fikse problemet. Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts