Jump to content

Baugpropell motor går, men ikke propell. Noe å prøve fikse selv?

Duppe

Recommended Posts

Alt virket fint men så plutselig forandret lyden seg. Tydelig at motor ikke har kontakt med propell.

Spørsmål er om dette er noe jeg skal tukle med for å se hva det kan være, eller er det ikke trygt i og med at det er skroggjennomføringer og best å overlate til fagfolk?

Ja, enig med Hanto1?. Min brytepinne blir slitt, og pleier å rykke hvert 2.år. Enkelt å skifte, men du trenger segringtang. Jeg har alltid ny brytepinne og tang liggende i rommet ved baugpropell.

jeb skrev for 2 timer siden:

Er det noen som vet om dette er det samme på vetus sin baugproppel. 

min fungerer også veldig dårlig.

Brytepinn er sånn av/på, so om den fungerer dårlig so antar eg at feilen ligg ein annen plass.

@jeb, har den alltid vært slik, eller blitt slik over tid, eller plutselig?

Hvis plutselig tenker jeg at det kan være noe som hindrer propellen å gå raskt nok rundt (fremmedlegeme), eller splint (men den er stort sett enten/ eller).

Hvis det er kommet gradvis så tenker jeg at det kan være dårlig batteri, irr på koplingspunkter i det elektriske eller noe som hindrer propellen (groe). 

Dette kan sjekkes uten å ta båten opp. Men husk å fjerne sikring for baupropell FØR du putter hendene inn i den. Behandle den som en snøfreser...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fikset det uten å slå av propellfestet med påfølgende forlis :wink:, men det er blitt en litt rar lyd så mulig det sitter noe fast i propellen. Skal se om jeg kan dykke under båten for å se, eller om jeg lar det vente til båten kommer opp for høsten. Bruker ikke baugpropellen så mye uansett så det kan muligens vente.

Fikk feil brytepinne av Maritim (SeaSea hadde ikke til denne typen (Side-Power baugpropell fra Sleipner)), men det var festet en reservepinne på motoren:

Her er noen bilder hvis noen kan ha bruk for senere:

Her stasen. Slo av hovedstrømmen og skrudde av strømledningen her. Tok så ut de to 6mm sekskantskruene. Den bakerste var et helvete å komme til, men brukte speil for å se med:

bO0UzcD.jpg

WCGZMei.jpg

ApJlZni.jpg

Løfter motoren og kan se spon fra den ødelagte brytepinnen:

I6zOBf5.jpg

QZGb1JO.jpg

Låseringen tas av:

vE9RslC.jpg

Biter av den gamle brytepinnen slås ut med dor og hammer:

6KHssK9.jpg

jAIOp1Q.jpg

Ny pinne er slått inn og låsering på plass. Legg merke til at en tynn bit av pinnen stikker ut og skal i åpningen av ringen. Vet ikke hvorfor:
UubyRT9.jpg

Riktig lengde var 21 mm:

MJ1jvqT.jpg

Heldigvis sto det en reservepinne festet på motordekselet:

i2QxymQ.jpg

Denne fikk jeg fra Maritim men var feil. 4mm diameter er riktig, men litt for lang:

1PPLz7y.jpg

Edited by Duppe (see edit history)